پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9605843
  • 20 آذر 1396
  • 11:33
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
وضعیت 13 پروژه‌ی بزرگ شهرداری کرمان تشریح شد

در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان؛

وضعیت 13 پروژه‌ی بزرگ شهرداری کرمان تشریح شد

نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان شب گذشته با حضور رییس و سایر اعضای شورا و سیدمحمد موسوی سرپرست شهرداری کرمان برگزار شد.

پاسخ مثبت استعلام شهردار منتخب کرمان

به گزارش کرمان‌شهرآن‌لاین، محمد فرشاد، رییس شورای اسلامی شهر کرمان، در این نشست با اشاره به صدور حکم شهردار منتخب کرمان گفت: سه‌شنبه‌ی هفته‌ی گذشته پاسخ مثبت استعلام سیدمهران عالم‌زاده، شهردار منتخب کرمان، از وزارت اطلاعات به وزارت کشور ارسال شده است.

وی با بیان این‌‌که پاسخ مثبت استعلام شهردار منتخب کرمان، به شورای اسلامی شهر کرمان نیز اعلام وصول شد، گفت: طی تماس تلفنی با وزارت کشور، اعلام شد حکم شهردار منتخب کرمان انشاء شده و برای امضا در کارتابل وزیر کشور قرار گرفته است.

رییس شورای اسلامی شهر کرمان اظهار امیدواری کرد طی یکی‌دو روز آینده حکم شهردار کرمان ازسوی وزیر کشور امضا و ابلاغ شود.

در ادامه، رؤسای کمیسیون‌ها به بیان آخرین مصوبات کمیسیون‌های مربوط پرداختند.

 

ارایه‌ی گزارش 13 پروژه‌ی شهرداری کرمان

محمدجواد کامیاب، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا با ارایه‌ی گزاشی از 13 پروژه‌ی مهم شهرداری کرمان گفت: شهرداری کرمان در بودجه‌ی 96 پروژه‌های متعددی را تعریف کرده، اما در این گزارش وضعیت 13 پروژه‌ی مهم شامل شش پروژه‌ی تقاطع‌ غیرهم‌سطح خاتم، چهار پروژه‌ی سرمایه‌گذاری عسکریه و سه پروژه‌ی بزرگ شهرداری ارایه شده است.

وی افزود: مبلغ قرارداد اولیه‌ی شش پروژه‌ی خاتم 429 میلیارد تومان است که تاکنون 50 میلیارد تومان در قالب زمین و 80 میلیارد تومان به‌صورت نقدی به قرارگاه خاتم پرداخت شده است.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا میزان صورت‌وضعیت ارایه شده توسط قرارگاه خاتم را 215 میلیارد تومان دانست و گفت: مطالبات پیمان‌کار تاکنون، 85 میلیارد تومان و اعتبار مورد نیاز برای پروژه‌های خاتم، 342 میلیارد تومان است.

کامیاب با اشاره به قرارداد تقاطع‌های غیرهم‌سطح، تاریخ شروع ساخت تقاطع غیرهم‌سطح ولی‌عصر (عج‌الله‌فرجه) را 31 مردادماه 95 و تاریخ خاتمه‌ی این پروژه را 28 اسفند 96 اعلام کرد و گفت: مبلغ این قرارداد 38 میلیارد تومان است؛ ضمن این‌که در این پروژه با 91 درصد پیش‌رفتِ ساخت، تاکنون 32 میلیارد و 700 میلیون تومان هزینه شده است.  

وی مطالبات پیمان‌کار و کمبود اعتبارات را ازجمله مشکلات این پروژه برشمرد.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا تاریخ شروع تقاطع غیرهم‌سطح آزادی را نیز 31 مهرماه 94 دانست و گفت: تاریخ پایان این پروژه، 28 اسفند 96 است؛ ضمن این‌که از 106 میلیارد تومان مبلغ قرارداد این پروژه، تاکنون 83 میلیارد و 700 میلیون تومان در این پروژه هزینه شده است.

کامیاب با بیان این‌که پیش‌رفتِ ساخت این پروژه 83 درصد است، گفت: مطالبات پیمان‌کار و کمبود اعتبارات ازجمله مشکلات این پروژه است.

وی افزود: تاریخ شروع پروژه‌ی شهدای خلبان 31 مردادماه 94 و تاریخ پایان این پروژه، 28 اسفند 97 است؛ ضمن این‌که از 128 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز این پروژه، تاکنون 51 میلیارد تومان هزینه شده است.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا ادامه داد: ساخت پروژه‌ی شهدای خلبان 24 درصد پیش‌رفت دارد و تملک بخشی از اداره‌کل محیط زیست و زمین سنگ‌بری محدوده‌ی پروژه، ازجمله مشکلات پیش روی این پروژه است.

کامیاب تاریخ شروع پروژه‌ی تقاطع غیرهم‌سطح شهید الله‌دادی را 31 مردادماه 94 و تاریخ پایان این پروژه را 30 شهریورماه 97 دانست و گفت: مبلغ قرارداد این پروژه 29 میلیارد تومان است که تاکنون 18 میلیارد و 600 میلیون تومان در این پروژه هزینه شده است.

وی افزود: پیش‌رفت ساخت این پروژه 60 درصد و مطالبات پیمان‌کار و کمبود اعتبارات ازجمله مشکلات پروژه است.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا ادامه داد: تقاطع شهید بادپا با 50 درصد پیش‌رفتِ ساخت، 31 مردادماه 94 شروع شده و تاریخ پایان این پروژه، 30 شهریور 97 است.

کامیاب بیان کرد: مبلغ قرارداد پروژه‌ی شهید بادپا 47 میلیارد تومان است که تاکنون 29 میلیارد تومان در این پروژه هزینه شده است.

وی با بیان این‌که پروژه‌ی سربازان گمنام امام زمان (عج‌الله‌فرجه) یکم دی‌ماه 95 شروع شده است، گفت: تاریخ پایان این پروژه 28 اسفند 97 و مبلغ قرارداد این پروژه 81 میلیارد تومان است.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا با گلایه از طولانی‌شدن ساخت پل سیدی گفت: این پروژه پنجم تیرماه 90 آغاز شده و ساخت آن تاکنون 90 درصد پیش‌‌رفت دارد.

کامیاب با بیان این‌که نظر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا بر خلع‌ید پیمان‌کار پل سیدی بود، گفت: به پیشنهاد شهرداری کرمان مقرر شد فرصت دیگری به پیمان‌کار داده شود که بر این اساس برای ادامه‌ی کار در قدم نخست شهرداری باید 360 میلیارد تومان به پیمان‌کار پرداخت کند.

وی مجتمع چندمنظوره‌ی بهار رضوی با 250 میلیارد تومان مبلغ قرارداد و پنج درصد پیش‌رفتِ ساخت، جاده دسترسی بام کرمان با 65 درصد پیش‌رفتِ ساخت و تله‌کابین پردیسان قائم با 40 درصد پیش‌رفت را ازجمله پروژه‌های مؤسسه‌ی عسکریه دانست و گفت: تاریخ شروع پروژه‌ی تله‌کابین پردیسان قائم، 30 فروردین 95 و تاریخ پایان این پروژه، 30 شهریور 97 است.

کامیاب افزود: بخش زیادی از تجهیزات تله‌کابین پردیسان قائم نیز از خارج خریداری و وارد شده است.

بدنه‌سازی میدان شهدا، پروژه‌ی دیگری بود که رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا به آن اشاره کرد و گفت: تاریخ شروع این پروژه، پنجم دی‌ماه 93 و تاریخ پایان این پروژه، 28 اسفند 96 است.

کامیاب بازسازی حمام باغ‌لـله را یکی از کارهای ارزشمند شهرداری کرمان دانست و گفت: حمام باغ‌لـله را به‌عنوان مرده‌ای می‌بینم که شهرداری کرمان آن را زنده کرده است.

وی افزود: بازسازی بافت تاریخی، این‌گونه نیست که هر خانه‌ی بیغوله‌ای را نگه داریم و کسی هم سراغ آن نرود؛ بلکه کاری که شهرداری کرمان در رابطه با مرمت حمام باغ‌لـله انجام داده، مرمت واقعی بافت تاریخی است. 

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا در ادامه، مشکل اصلی پروژه‌های شهر کرمان را کمبود اعتبارات و مطالبات پیمان‌کاران دانست و گفت: همکاران شهرداری تمام تلاش و همت خود را برای اجرای پروژه‌ها به‌کار گرفته‌اند و پیمان‌کاران نیز نهایت همکاری را با شهرداری دارند، اما مشکل کمبود اعتبارات، اجرای پروژه‌ها را با کُندی مواجه کرده است.

کامیاب تأکید کرد: باید با همکاری یک‌دیگر کمک کنیم تا  مشکل کمبود اعتبارات شهرداری برطرف شود.

 

ضرورت به‌سازی پردیسان قائم

علی‌اکبر مشرفی، عضو شورای اسلامی شهر کرمان نیز با اشاره به این‌که پردیسان قائم می‌تواند یک محور گردشگری بسیار زیبا باشد، بر به‌سازی جنگل قائم تأکید کرد و گفت: درخت، یک موجود زنده است؛ بنابراین، باید در بودجه‌ی سال آینده طرح به‌سازی جنگل قائم و رسیدگی به درختان جنگل دیده شود.

وی به زمین متعلق به آستان قدس رضوی که در مجاور پردیسان قائم قرار دارد نیز اشاره کرد و گفت: زمین وقفی مجاور جنگل قائم، ظرفیت خوبی برای ایجاد فضای تفریحی است.

مشرفی با بیان این‌که در دور قبل در رابطه با واگذاری این زمین به شهرداری، با آستان قدس رضوی مذاکره شده است، گفت: مذاکرات دور قبل نیاز به پیگیری دارد تا این زمین به شهرداری واگذار و به فضای تفریحی مناسب تبدیل شود.

وی هم‌چنین با اشاره به ترافیک سنگین محدوده‌ی چهارراه ولی عصر (عج‌الله‌فرجه) خواستار دوطرفه‌شدن خیابان قدس شد و از سرپرست شهرداری درخواست کرد این موضوع در شورای ترافیک کرمان مطرح شود.

در ادامه، رییس شورای اسلامی شهر کرمان با اشاره به صحبت‌های مشرفی، عضو شورای اسلامی شهر کرمان گفت: آقای مشرفی، چند برنامه ارایه کردند، اما اجرای تمام طرح‌ها و برنامه‌ها، نیاز به منابع مالی دارد.

فرشاد افزود: برای اجرای برنامه‌ها و طرح‌های متعددی که ارایه می‌شود و هم‌چنین پروژه‌های نیمه‌تمام شهر کرمان، نیاز به تأمین منابع مالی داریم؛ از سوی دیگر وضعیت ساخت‌و‌سازها و درآمدهای شهرداری نیز مشخص است؛ بنابراین، باید در این زمینه با همکاری یک‌دیگر تلاش کنیم تا مشکلات مالی شهرداری حل شود.

 

ضرورت جلوگیری از تصرف اراضی متعلق به شهرداری کرمان

منصور ایرانمنش، رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و حاشیه‌نشینی شورا هم به تصرف زمین‌های پلاک 2975 متعلق به شهرداری کرمان اشاره و تأکید کرد: با توجه به این‌که افراد سودجو در حال تصرف زمین‌های این محدوده هستند؛ لازم است با هماهنگی شورای تأمین، از تصرف این اراضی جلوگیری شود.

وی از کشته شدن دو نفر از پاکبانان شهرداری در اثر تصادف طی دو ماه اخیز نیز اظهار تأسف کرد و گفت: متأسفانه راننده‌های خودروهایی هم که با پاکبانان تصادف کرده‌اند، متواری شده‌اند.

ایرانمنش هم‌چنین به تخفیف‌‌های پایان سال شهرداری اشاره کرد و خواستار اطلاع‌رسانی بیش‌تر در این‌باره شد.

 

تشریح وضعیت شهر کرمان در زمان وقوع زمین‌لرزه

در ادامه، اکبر علوی، مشاور شهردار و مسئول مرکز مطالعات مدیریت بحران شهرداری کرمان درباره‌ی زلزله‌ی اخیر هجدک که در شهر کرمان نیز احساس شد، به بیان مطالبی پرداخت.

وی به مطلب ارایه‌شده در فضای مجازی مبنی بر وقوع زلزله‌ی هشت ریشتری در کرمان اشاره کرد و این مطلب را بی‌اساس دانست، اما در عین حال گفت: بیش از 70 درصد خانه‌های کرمانی‌ها در معرض خطر است و اگر زلزله‌ی شش ریشتر به بالا در کرمان رخ دهد، بیش‌تر خانه‌های کرمانی‌ها فرو می‌ریزد.

علوی خانه‌های شهروندان در مناطق فیروزآباد، سلسبیل، سراسیاب، توکل‌آباد، خیابان شهید رجایی و محدوده‌ی بافت تاریخی شهر کرمان را ناامن دانست و گفت: اگر یک زلزله‌ی بالای شش ریشتر در فاصله‌ی 18 کیلومتری شهر کرمان روی گسل لکل‌کوه رخ دهد، 70 درصد خانه‌های شهروندان کرمانی از بین می‌رود.

مسئول مرکز مطالعات مدیریت بحران شهرداری کرمان از پهنه‌بندی شهر کرمان توسط این مرکز خبر داد و گفت: هم‌چنین لرزه‌خیزی و خطرپذیری نقاط مختلف شهر کرمان نیز آماده شده و نرم‌افزاری هم که در کرمان تهیه شده، هم‌اکنون فعال است.

علوی افزود: شهر کرمان را نیز به 33 ناحیه تقسیم کرده‌ایم و می‌توانیم بیان کنیم در صورت وقوع زلزله، در هر ناحیه از شهر کرمان چه اتفاقی خواهد افتاد.

وی بیمارستان‌ها و ساختمان‌های دانشگاه‌های شهر کرمان را امن دانست و گفت: هم‌چنین برای پسازلزله، مکان‌هایی در نظر گرفته‌ایم تا شهروندان به‌صورت موقت در آن مکان‌ها اسکان یابند.

مسئول مرکز مطالعات مدیریت بحران شهرداری کرمان با بیان این‌که بعد از زمین‌لرزه‌ی بم، حتی نقشه‌ی شهر بم را در اختیار نداشتیم، گفت: نقشه‌ی شهر کرمان جزء‌به‌جزء آماده است؛ ضمن این‌که معین‌ها و نقاطی که معین‌ها باید مستقر شوند نیز مشخص شده است.

علوی از آموزش مردم 32 محله‌ی شهر کرمان خبر داد و گفت: 12 گروه 33 نفره از شهروندان، آموزش‌های امدادونجات را در هنگام زلزله فرا گرفته‌اند.

وی افزود: در صورت تأمین اعتبار از سوی شهرداری، آموزش شهروندان ادامه خواهد داشت؛ چراکه در شرایط فعلی اساس جان مردم را در ارایه‌ی آموزش‌های مربوط می‌دانیم.

مسئول مرکز مطالعات مدیریت بحران شهرداری کرمان ادامه داد: هم‌چنین پس از زمین‌لرزه‌ی بم، مصوب شد با اعطای مشوق‌هایی، مردم شهر کرمان در خانه‌های خود اتاق امن بسازند که این مصوبه عملی نشد.

علوی با بیان این‌که سالن‌های ورزشی چندمنظوره هستند، گفت: باید پس از وقوع زمین‌‌لرزه، سالن‌های ورزشی، مساجد و تکیه‌های مقاوم باز باشند تا برای اسکان موقت شهروندان مورد استفاده قرار گیرند.

وی هم‌چنین درباره‌ی گسل‌های زلزله‌ی کرمان گفت: گسل زلزله از کوهبنان تا کوهپایه قطعه‌بندی شده و شهر کرمان روی قطعه‌ی 9 قرار دارد؛ بنابراین، در شرایط فعلی اگر در چترود زلزله‌ای رخ دهد، شهر کرمان به‌شدت آسیب می‌بیند.

 

ضرورت مقاوم‌سازی خانه‌های کرمانی‌ها با حمایت دولت

در ادامه، فرشاد رییس شورای اسلامی شهر کرمان مقاوم‌سازی ساختمان‌ها را ضروری دانست و گفت: بسیاری از مردم به‌دلیل مشکلات اقتصادی توان مقاوم‌سازی خانه‌ها و یا ساختن اتاق امن را ندارند؛ بنابراین، دولت باید تمهیداتی بیندیشد و مشوق‌هایی در نظر بگیرد تا مردم خانه‌های خود را مقاوم‌سازی کنند.

محمدرضا معین‌زاده میرحسینی، عضو شورای اسلامی شهر کرمان نیز با بیان این‌که پس از زلزله‌ی بم، تجربیات زیادی اندوخته شد، گفت: یکی از مشکلات بعد از زلزله، اسکان موقت مردم است که با توجه به این‌که زلزله در ماه‌های سرد سال اتفاق می‌افتد؛ باید مکان‌های اسکان موقت شناسایی و به مردم اطلاع‌رسانی شود.

 

ضرورت آماده‌سازی آرامستان جدید در کوتاه‌ترین مدت

وی با اشاره به کمبود جای دفن در آرامستان فعلی شهر کرمان پس از وقوع حادثه، بر آماده‌سازی آرامستان جدید در کوتاه‌ترین مدت تأکید کرد.

سیدمحمد موسوی، سرپرست شهرداری کرمان نیز با بیان این‌که به‌زودی فراخوان آماده‌سازی آرامستان جدید اعلام می‌شود تا بخش خصوصی در این رابطه ورود کند، گفت: هزینه‌ی آماده‌سازی آرامستان جدید، 148 میلیارد تومان برآورد شده است.

علی خدادادی، عضو دیگر شورا هم با بیان این‌که زمین‌لرزه‌ی اخیر تلنگری بود تا آرامستان جدید هرچه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد، گفت: باید تلاش کنیم با ورود بخش خصوصی، آرامستان جدید حداکثر تا سال 97 مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

محمدجواد کامیاب، دیگر عضو شورا نیز با بیان این‌که تمام مسئولیت مدیریت بحران، شهرداری و دولت، بعد از بحران است، گفت: دولت پس از زلزله، میلیاردها تومان برای بازسازی واحدهای مسکونی هزینه می‌کند که اگر چند درصد از همین هزینه را به‌صورت تسهیلات بلاعوض و یا ارزان‌قیمت به مردم پرداخت کند تا خانه‌های خود را مقاوم‌سازی کنند، ضمن جلوگیری از هزینه‌های زیادِ پس از زلزله، از تلفات انسانی هم جلوگیری می‌شود.

زهرا ایرانمنش، عضو دیگر شورا نیز به استقرار مدارس غیرانتفاعی در ساختمان‌های غیرمقاوم اشاره کرد و خواستار توجه آموزش و پرروش و نوسازی مدارس به این موضوع شد.

منصور ایرانمنش، دیگر عضو شورا هم با بیان این‌که باید یاد بگیریم با زلزله زندگی کنیم، ادامه‌ی آموزش شهروندان را ضروری دانست و گفت: در کنار آموزش، وجود کیف امدادونجات در خانه‌ها نیز ضرورت دارد.

 

حمام باغ‌لـله، بزرگ‌ترین حمام چهارخزینه‌ای جنوب‌شرق آسیا

در ادامه، ماه‌بانو معصوم‌زاده، عضو شورای اسلامی شهر کرمان به بازسازی حمام باغ‌لـله اشاره کرد و گفت: حمام باغ‌لـله، بزرگ‌ترین حمام چهارخزینه‌ای جنوب‌شرق آسیاست؛ بنابراین، باید کاربری این مکان، به‌صورت حمام باشد تا موجب جذب گردشگر شود.

 

تصویب اساس‌نامه‌ی شورای مشورتی جوانان

در ادامه، علی بهرامی، نایب رییس شورا و رییس کمیسیون اجتماعی، ورزش و جوانان از تشکیل هیأت مؤسس شورای مشورتی جوانان خبر داد و گفت: هیأت مؤسس شورای مشورتی جوانان، از فردا عضوگیری اعضای این شورا را آغاز می‌کند.

هم‌چنین در نشست عمومی شورا، اساس‌نامه‌ی شورای مشورتی جوانان به تصویب رسید.

محمدرضا احمدی

   

0