دوشنبه 10 اردیبهشت 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9611432
  • 25 فروردین 1403
  • 15:42
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
مشخص‌شدن رویه‌ای مشترک در اجرای نمای ساختمان‌ها

سرپرست شهرداری کرمان تأکید کرد:

مشخص‌شدن رویه‌ای مشترک در اجرای نمای ساختمان‌ها

سرپرست شهرداری کرمان گفت: درخصوص نمای ساختمان‌ها، باید رویه‌ای مشترک با سازمان نظام مهندسی ساختمان در پیش بگیریم و آن را به مجری ساختمان تکلیف کنیم.

به گزارش کرنا، محسن تویسرکانی، در نشست با رئیس و اعضای هیأت‌مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان، که با حضور معاون شهرسازی و معماری شهردار برگزار شد، بر هم‌پوشانی دستگاه‌های همکار و مرتبط تأکید کرد و گفت: فقدان همکاری و تعامل، به شهر و جامعه آسیب می‌زند.

وی با اشاره به رسالت شهرداری و سازمان نظام مهندسی ساختمان در قبال شهر، گفت: با توجه به سابقه نظارتی، کاملاً برایم محرز و آشکار است که دلیل عدم موفقیت دستگاهی، کم‌بودن تعامل و هم‌پوشانی است.

تویسرکانی، با بیان اینکه کار ما کوتاه‌کردن فرایندها و جلوگیری از طولانی‌شدن پروسه‌ها است، گفت: باید با برگزاری جلسات مستمر و ماهانه، راه‌کاری برای رسیدن به اهداف پیدا کنیم.

وی ایجاد زیرساخت مناسب برای برقراری ارتباط دوطرفه درخصوص بعضی از موضوعات را اقدامی مناسب دانست و بر اجرا‌شدن آن تأکید کرد و ادامه داد: بعضی از خلاء‌های موجود به قانون ارتباطی ندارد و گاهی عنصر شفافیت بهترین جایگزین است؛ چراکه در راستای منافع شهر، قانون نباید سوار برعقل و منطق شود.

سرپرست شهرداری کرمان، تحقیق و مطالعه در حوزۀ اجرا را بر انتقال سینه‌به‌سینه و تقلید از دیگران مقدم و دغدغه خود را جلب سرمایه‌گذار در شهر دانست و گفت: اگر کاری نکنیم؛ سرمایه‌گذاران جای دیگر می‌روند و در آبادانی شهر با مشکل مواجه می‌شویم.

وی با تأکید بر اینکه رویکرد شهرداری به سمت سرمایه‌گذاری است و شهرهای دیگر خیلی از ما جلوتر هستند، افزود: بنابراین، لازم است ضوابط دست‌وپا‌گیر را کنار بگذاریم؛ زیرا ادارهکردن شهر با سیستم قدیمی و سنتی دیگر مناسب نیست.

سرپرست شهرداری کرمان، با بیان اینکه در شهر کرمان، موضوعات مختلف به‌خصوص در حوزه عمرانی، در حد کارشناسی متوقف می‌شوند، گفت: در این خصوص اداره‌کل راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی ساختمان، می‌توانند به شهرداری کمک کنند.

تویسرکانی، همچنین الکترونیکشدن فرایندها را موجب افزایش سرعت، رفع فساد و دغدغه‌مندی مردم ذکر کرد و یادآور شد: موضوع فرونشست زمین در بعضی از نقاط شهر، مشکل جدی است و ساده‌انگاری این‌گونه موضوعات خیانت به شهر است.

وی همچنین دغدغه سازمان نظام مهندسی ساختمان درخصوص سیما و منظر شهری را به‌جا دانست و گفت: هرچند ضوابطی داریم و باید طبق آن عمل کنیم، اما این ضوابط، وحی نازل‌شده و قطعی نیستند و به‌صورت مشترک می‌توانیم رویه‌ای را در پیش بگیریم و آن را به مجری ساختمان تکلیف کنیم.

سرپرست شهرداری کرمان، درخصوص اجرای پروانه ساختمانی دو‌مرحله‌ای، گفت: ابهاماتی وجود دارد و نیاز است با تعامل دوطرفه، موضوع را بیشتر بررسی کنیم.

وی همچنین بر ایجاد خلاقیت و نوآوری در اجرای سازه‌هایی چون دکه‌ها و ایستگاه‌های اتوبوس برای بهترشدن سیما و منظر شهری، تأکید کرد و گفت: پیمانکاران فعال و متخصصی در شهر کرمان وجود دارند، اما جزیره‌ای عمل‌کردن و منافع شخصی را باید کنار گذاشت.

تویسرکانی، برگزاری جلسات مکرر با سازمان نظام مهندسی ساختمان برای رفع مشکلات را جدی دانست و در ادامه، از جامعه نخبگانی و صاحب‌نظران خواست تا پای کار باشند و شهرداری را همراهی کنند.

در ادامه، معاون شهرسازی و معماری شهردار کرمان، در پاسخ به مطالبات سازمان نظام مهندسی ساختمان، به مواردی اشاره کرد و درخصوص نقشه‌برداری ثبتی گفت: هرچند ایراداتی وارد است، اما باید انعطاف‌پذیری داشته باشیم؛ چراکه بعضی خطاها در نقشه‌برداری قابل چشم‌پوشی است.

ریحانه‌السادات تهامی‌نسب، همچنین به فعال‌بودن واحد مدیریت و نظارت بر ساخت‌وسازها درخصوص رصد‌کردن تخلفات اشاره کرد و از سازمان نظام مهندسی ساختمان خواست مواردی را که از چشم شهرداری پوشیده مانده، اطلاع‌رسانی کند.

وی با بیان اینکه ضوابط سیما و منظر در چارت شهرداری دیده نشده و این موضوع ذیل اداره‌کل راه و شهرسازی است و شهرداری تنها مجری ضوابط است، گفت: با توجه به مشکلات ایجاد‌شده در منظر شهری، نیاز است ضوابط به‌روز و سپس اجرا شود.

تهامی‌نسب، به دیده‌شدن پهنه‌بندی تراکمی توسط مشاور در طرح جامع شهر کرمان اشاره کرد و ادامه داد: شرح خدمات در طرح جامع دیده شده است.

وی در ادامه، مشکل زمان‌برشدن تأیید نقشه‌ها در سازمان مهندسی ساختمان درخصوص پروانه ساختمانی دو مرحله‌ای را ازجمله مشکلات دانست و افزود: مردم در طولانی‌شدن نقشه‌ها، شهرداری را مقصر می‌دانند و کوتاه‌تر‌شدن صدور پروانه‌ها، روند را برای مردم تسهیل می‌کند.

در ادامه، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان، به ارتباط نزدیک و برگزاری جلسات متعدد با شورای اسلامی شهر و شهرداری اشاره کرد و گفت: به‌دنبال رفع نواقص موجود هستیم و اعتقاد داریم با تعامل و همکاری به نتیجه می‌رسیم.

عباس طوفان، از برگزاری جلسه مشترک با رئیس شورای اسلامی شهر، در راستای کمک به رفع مشکلات موجود خبر داد و ابراز امیدواری کرد که این جلسات ادامه داشته باشد.

وی، تخلفات ساختمانی در سطح شهر را متذکر شد و گفت: ما سازمان اجرایی نیستیم و نمیتوانیم ورود پیدا کنیم، اما در وهله اول برخورد شهرداری با تخلفات مهم است؛ چراکه تعدادی از ساختمان‌های ساخته‌شده، مصداق بارز تخلفات در شهر هستند.

طوفان، با اشاره به اینکه این سازمان با تشکیل کمیته‌ای، تخلفات مهندسان ناظر را بررسی می‌کند، تصریح کرد: ساختمان‌های ناایمنی در شهر وجود دارد؛ بنابراین، حالت بازدارندگی باید پررنگ شود.

وی ساختمان مسجد صاحبالزمان(عج) را ازجمله سازه‌های ناایمن ذکر کرد و از ارسال لیست پروژه‌های ساختمانی ناایمن، به شهرداری کرمان خبر داد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان، اظهار کرد: درصورتی‌که از ساخت سازه‌های ناایمن جلوگیری نشود، این موضوع در شهر روج پیدا می‌کند.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان، همکاری نزدیک با سازمان آتشنشانی را ازجمله زمینه‌های تعاملی خوب با شهرداری دانست و گفت: در این خصوص نظام‌نامههایی تهیه شده است.

طوفان، در ادامه، بر کامل‌شدن نقشه‌های معماری و سازه، قبل از اجرا تأکید و نمای ساختمانی نامتقارن با شهر را ازجمله دغدغه‌های این سازمان ذکر کرد و گفت: نظامنامه‌ای در این خصوص تدوین شده، اما متأسفانه اجرای آن متوقف شده است.

در ادامۀ جلسه، اعضای هیأت‌مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان، بر جذب سرمایه‌گذار برای شهر، توجه به منظر شهری، تدوین نظام‌نامه سیما و منظر و لزوم همکاری دو طرفه در این خصوص، همچنین  بخشبندی شهر کرمان به بافت جدید و تاریخی و هماهنگی برای تفکیک اراضی در شهر با هماهنگی کمیته تفکیک، تأکید کردند.

همچنین لزوم توجه به آلودگی صوتی تحت‌ تأثیر طراحی ساختمان، داشتن پهنه‌بندی تراکمی و جلوگیری از فرونشست زمین، پیاده‌شدن نقشههای دومرحله‌ای و فراهم‌شدن زیرساخت‌های لازم در این خصوص، انجام طراحی درست‌تر و واقعی‌تر قبل از اجرا و لزوم همکاری و تعامل دوطرفه، بررسی ساختمان‌های پُرخطر و انجام اقدامات بازدارنده و جدی‌گرفتن معاینه فنی ساختمان‌ها و همکاری شهرداری در این خصوص، ازجمله موضوعات مطرح‌شده بود.

اعضای هیأت‌مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان همچنین، لزوم رسیدگی به موضوعاتی چون توجه به مباحث مقرارت ملی ساختمان و نقشه‌های اجرایی، تضاد نمای رومی با فرهنگ و اقلیم کرمان، تفکیک نامتناسب زمین و فروختن آن به مردم، لزوم سیستمیشدن تخلفات ساختمانی و زیرساخت‌های لازم برای اطلاع‌رسانی به شهرداری، تعامل بیشتر آتش‌نشانی با نظام مهندسی برای کنترل نقشه‌ها و صدور تأییدیه و درنظر گرفتن وضعیت ترافیک در ساخت‌وسازها را بیان کردند.

0