سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9611474
  • 7 اردیبهشت 1403
  • 19:32
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
تحلیل تصادفات شهری، از دیدگاه فرهنگ ترافیک

مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌ونقل شهرداری کرمان‌ پیشنهاد داد:

تحلیل تصادفات شهری، از دیدگاه فرهنگ ترافیک

مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌ونقل شهرداری کرمان‌ گفت: تحلیل تصادفات شهری، از دیدگاه فرهنگ ترافیک مدنظر قرار گیرد و نقاط حادثه‌خیز نیز اطلاع‌رسانی شود.

به گزارش کرنا، وحید خلیفه، در جلسه کمیته اطلاع‌رسانی، آموزش و ترویج فرهنگ ترافیک شهر کرمان، که با حضور نماینده پلیس راهور استان کرمان‌، معاون اجتماعی سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری کرمان و دیگر اعضای کمیته برگزار شد، با بیان اینکه در حوزه فرهنگ و ترویج فرهنگ ترافیکی، باید کارهای زیادی برای توجیه مردم درجهت رعایت مقررات ایمنی ترافیک انجام شود، گفت: کارهای فرهنگیِ در حال پیگیری و اجرا، ازسوی معاونت فرهنگی شهرداری بسیار گسترده است و یکی از موارد، ترویج فرهنگ ترافیک است.

وی افزود: از الزاماتی که در سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌و‌نقل دنبال می‌شود، کاهش فاصله طرح‌های ترافیکی و فرهنگی است که در این راستا به‌دنبال اصلاح ساختار ی و تشکیل سازمان یا اداره‌ای مجزا با عنوان آموزش، فرهنگ و رسانه هستیم؛ چراکه هر سه آیتم لازم و ملزوم یک‌دیگرند.

خلیفه، هدف از برگزاری چنین جلساتی را اشتراک‌گذاری وظایف، طرح‌ها و نقطه‌نظرات در حوزه فرهنگ ترافیک ذکر کرد و با تأکید بر هم‌افزایی و هماهنگی دستگاه‌های دخیل در این مهم یادآور شد: در هر صورت باید اقداماتی انجام دهیم که در سطح کشور شاخص باشد.

وی با اشاره به اینکه معمولاً تصادفات از دید نوع برخورد و اصلاح ترافیکی بررسی می‌شود، پیشنهاد داد تحلیل تصادفات  از دیدگاه فرهنگ ترافیک نیز مدنظر قرار گیرد و نقاط حادثه‌خیز اطلاع‌رسانی شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌ونقل شهرداری کرمان‌، همچنین، حضور پررنگ کارشناسان در جلسات کمیته تخصصی ترافیک را ضروری دانست و هفتم اردیبهشت‌ماه، روز «ایمنی و حمل‌و‌نقل» را تبریک گفت.

وی همچنین به آماربرداری تکمیلی ترافیک در روزهای آینده، با حضور ۷۰ آمارگیر به‌منظور تکمیل طرح اجرایی سال گذشته، اشاره کرد.

در ادامه، دبیر شورای ترافیک و هماهنگی ترافیک استان کرمان، به تشکیل کمیته اطلاع‌رسانی، آموزش و ترویج فرهنگ ترافیک در سطح استان و  شهرستان‌ها و ابلاغ دستورالعمل به شهرداری‌های کشور برای ارتقای فرهنگ ترافیک و تولید و نشر محتوای ترافیک اشاره کرد.

داوود کریم‌دادی، با بیان اینکه ایمنی ترافیک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، از کشته‌شدن حدود ۱۳۸۹ نفر در سال ۱۴۰۲ در جاده‌های استان خبر داد و گفت: ۲۲۰ مورد مربوط به تصادفات درون‌شهری است. 

وی بر تعمیق درک خطر حوادث ترافیکی در بین مردم تأکید و بیان کرد: بنابراین، در مرحله اول باید آیتم‌های ایمنی را ارتقا دهیم.

کریم‌دادی‌، همچنین، اطلاع‌رسانی از وضعیت جاده‌ها را از وظایف کمیته اعلام کرد و گفت: می‌توانیم با اولویت‌بندی اطلاع‌رسانی و بخش‌بندی حوزه‌های ترافیکی، نسبت به درجه‌بندی ایمنی راه‌ها اقدام کنیم تا مردم با اطلاعات کامل در هنگام سفر در مقابل خطر، از خود  مراقبت کنند.

وی ۸۰ درصد کشته‌ها در تصادفات درون‌شهری را مربوط به عابران و موتورسواران دانست و بر مشخص‌شدن و اولویت‌بندی جامعه هدف، برای ترویج فرهنگ ترافیک تأکید کرد.

کریم‌دادی‌، با اشاره به لزوم همکاری دستگاه‌های مرتبط با حوزه ترافیک با شهرداری کرمان، بیان کرد: لازم است در حوزه فرهنگ ترافیک، ابتدا در مورد آن فکر و سپس برای اطلاع‌رسانی تصمیم‌گیری کرد. 

در ادامه، رییس فرهنگ ترافیک پلیس راهور استان کرمان، با اشاره به اینکه با دغدغه باید به موضوعات فرهنگی نگاه کرد، مهندسی فرهنگی را کار دشواری و مستلزم داشتن نیاز به علم، تخصص و مطالعه دانست

حجت پورموسی، ۵۰ درصد تصادفات در کل استان را مربوط به شهر کرمان و ۶۰ درصد آن را مربوط به عابر‌پیاده و موتور‌سواران اعلام کرد و افزود: بیشترین تصادفات در رینگ شهر کرمان رخ می‌دهد و محل عبور عابر پیاده اصلأ استاندار نیست.

پورموسی، کشته‌شدن ۱۷ هزار کشته در کشور در سال، در اثر تصادفات را فاجعه‌بار دانست و گفت: سالی ۱۲۰۰ کشته در استان کرمان داریم.

وی با اشاره به اهمیت ترویج فرهنگ ترافیک از سنین پایین، از برگزاری رزمایش فرهنگی در مدارس در اردیبهشت‌ماه خبر داد و افزود: بر این اساس، مدارس تقسیم‌بندی شده و این رزمایش، با عنوان «پویش زنگ ترافیک مدرسه» اجرا می‌شود.

پورموسی، همچنین تأکید کرد: لازم است برای اجرای اقدامات فرهنگی، طرح آن قبل از اجرا در کمیته ترویج فرهنگ ترافیک بررسی شود تا همه با هم، به‌صورت هماهنگ و به‌دور از کار جزیره‌ای، درخصوص آن اطلاع‌رسانی کنیم.

وی یادآور شد: برای حوزه فرهنگ ترافیک دستورالعمل داریم و براساس آن عمل خواهیم کرد.

رییس فرهنگ ترافیک پلیس راهور استان کرمان همچنین، داشتن پیوست فرهنگی برای انجام اقدامات لازم در حوزه ترافیک را ضروری دانست و افزود: قبل از هر اقدامی باید زمینه اجرای طرح، برای مردم آماده شود و فرهنگ‌‌سازی شده باشد.

وی در ادامه، از برگزاری جشنواره‌های ملی رسانه‌ای و انضباط  ترافیکی با همکاری پلیس راهور و کمیته ترویج  فرهنگ ترافیک، در سال‌جاری خبر داد.

در ادامه این جلسه، سایر اعضای کمیته اطلاع‌رسانی، آموزش و ترویج فرهنگ ترافیک شهر کرمان، پیشنهاداتی مبنی بر توسعه شهرک‌های آموزشی ترافیک، برگزاری مسابقات و نمایشگاه ترویج فرهنگ ترافیک، مردمی‌کردن ترافیک، توجیه ایمنی برای راننده‌های آموزش‌دیده، بستن کمربند ایمنی برای رانندگان اتوبوس و برگزاری همایش ترافیکی برای دانشجویان مطرح کردند.

همچنین نظارت بر اجرای مصوبات کمیته، لزوم رفع نقاط حادثه‌خیز، اصلاح معابر، ساماندهی سرویس مدارس در قالب سامانه و فرهنگ‌سازی در ادارات و دستگاه‌های اجرایی برای کاهش تصادفات، با شعار پیشگیری به‌همراه پیگیری، مطرح شد.

15.5757