چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403
  • جامعه
  • شماره خبر: 9608538
  • 1 اسفند 1398
  • 10:13
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
برق طلا و مسکن و خودرو در ویترین شب سال

برق طلا و مسکن و خودرو در ویترین شب سال

سودابه سرلک- با نزدیک شدن به ایام پایانی سال جاری و آغاز سال نو، مردم مانند همیشه یک‌سری رفتارها و عادت‌های مالی دارند که اگر چه به وضعیت رونق بازار و اقتصاد خانواده‌ها بستگی داشته و بالا و پایین شده است، اما معمولا وجود داشته و هیچگاه به‌طور کامل از بین نرفته است.

عادت‌های مالی خانواده‌ها از خرید لباس، اسباب و لوازم خانه و آجیل و ... شروع می‌شود تا تغییر خانه، خودرو و خرید طلا و سکه ادامه دارد و به تعبیری طلا و مسکن و خودرو در ویترین شب سال برق می‌زند.
امسال نیز که مردم مانند سال گذشته شرایط اقتصادی سختی را پشت سر گذاشته‌اند، اما باز هم بررسی شرایط، برخی اخبار و تصمیم گیری‌ها باعث شده، نگرانی بیشتری نسبت به شرایط مالی خود در سال آینده داشته باشند.
دو سه سالی است که ایام پایانی سال با روز زن و مادر و روز مرد و پدر تقریبا همزمان شده و این موضوع از دو نظر قابل بررسی است، اول اینکه عده‌ای هدایای این روزها را با خرید مایحتاج عید همسر و والدین خود یکی کردند و در اصطلاح با یک تیر دو نشان زدند و دوم اینکه شاید مقارن بودن این ایام با نزدیک شدن به ایام سال نو، رونقی در بازار ایجاد کرده و وضعیت را نسبت به چند ماه گذشته کمی تکان داده است.
در خیابان های شهر کرمان که قدم میزنی به نظر می‌رسد فروشگاه‌های پوشاک، کفش، کیف، لوازم خانگی، آجیل‌فروشی‌ها و حتی موادپروتئینی و غذایی، کمی شلوغ‌تر شده و مردم به آرامی خریدهای نوروزی خود را آغاز کرده اند، اما در این ایام بازار مسکن، طلا و خودرو چگونه سپری می‌شود.
حسام حسنی، یکی از فعالان حوزه مسکن در رابطه با وضعیت این بازار در ایام پایانی سال گفت: قیمت مصالح و مسکن به شدت افزایش یافته به طوری که قیمت ملک در حال حاضر نسبت به مدت مشابه سال گذشته نزدیک به دو برابر شده است.
وی افزود: قیمت مصالح ساختمانی نیز افزایش یافته به طوری که قیمت آهن در 10 سال اخیر به بالاترین قیمت خود رسیده و همین مساله باعث بالارفتن قیمت تمام شده مسکن شده که به همین دلیل مردم ترجیح می‌دهند نقدینگی خود را در خرید زمین سرمایه‌گذاری کنند.
حسنی، ادامه داد: با پایین آمدن قدرت خرید مردم برای خرید مسکن، خیلی‌ها به همان اجاره نشینی ادامه می‌دهند و متاسفانه اجاره بها نیز افزایش یافته است.
مهدی پرورش، فعال حوزه خودرو، با بیان اینکه هر ساله در ماه‌های پایانی و نزدیک به ایان نوروز و برنامه‌ریزی برای سفرهای نوروزی خرید و فروش و نقل و انتقال خودرو افزایش یافته است، گفت: اما متاسفانه قیمت خودرو در دو هفته گذشته باز هم افزایش یافته و فردی که سال گذشته می‌توانسته خودرویی را خریداری کند در حال حاضر باید با همان قیمت خودرو چند مدل پایین‌تر بخرد.
وی اظهار کرد: صف تعویض پلاک خودرو در این روزها بسیار طولانی شده که یکی از دلایل این نقل و انتقال خودرو روی آوردن مردم به خودروهای دوگانه سوز با توجه به افزایش قیمت بنزین از آبان ماه گذشته است تا بتوانند سفرهای نوروزی خود را ارزان‌تر به پایان برسانند.
پرورش، افزود: عده‌ای از مردم نیز نگران افزایش چندباره قیمت خودرو و همچنین درنظرگرفتن مالیات برای خودروها در سال آینده هستند و همین موضوع دلیل آن می‌شود تا در صورت نیاز از طریق دریافت تسهیلات و یا فروش طلا و سکه، نیاز خودرویی خود را برطرف کنند.
آرش صانعی، فعال بازار طلاست و سکه و طلا خرید و فروش می‌کند و معتقد است در چند روز اخیر هر دو عامل متاثر بر قیمت طلا یعنى اونس جهانی و نرخ ارز با افزایش همراه بودند و این موضوع باعث شد قیمت طلا و سکه در بازار داخل نیز گران شود.
وی درباره‌ی میزان تقاضا در بازار نیز بیان کرد: بازار طلا مانند چند ماه گذشته و با نوسان قیمت روبروست و حتی امسال تقاضا برای خرید طلا در آستانه روز مادر و زن نیز مانند سال‌های گذشته نبود که امیدواریم با نزدیک شدن به سال نو با کنترل نرخ ارز توسط بانک مرکزی، شاهد رونق معاملات و افزایش خرید و فروش‌ها در بازار طلا باشیم.
صانعی، ادامه داد: چون طلا به نوعی سرمایه محسوب می‌شود در زمان نوسان قیمت، مردم کمتر طلا می‌خرند و یا می‌فروشند که این شرایط رکود را ایجاد می‌کند.
به نظر می رسد همه بازارهای داخلی ما وابسته به قیمت ارز و دلار است و تا زمانی‌که که این نوسانات کنترل نشود در هیچ بازاری شاهد رونق و کاهش قیمت نخواهیم بود.
جدای از بازارهای معمولی که ذکر شد این روزها شاهد اعتماد بیشتر مردم به بازار شفافی مانند بازار سرمایه هستیم، در هفته‌ی جاری رشد ۱۰پله ‌ای شاخص کل بورس رقم خورد و ارزش کل بورس تهران نیز از ۱۷۰۰هزار میلیارد تومان عبور کرد.
کارشناسان حوزه بورس و سرمایه معتقدند این روند رشد شاخص‌ها در بورس تا پایان سال و سال آینده نیز ادامه می‌یابد اما ممکن است شیب آن در سال آینده کمی ملایم‌تر شود و سرعت رشد، شرایط فعلی را نداشته باشد.

16.2636