شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • جامعه
  • شماره خبر: 9609286
  • 23 مرداد 1399
  • 11:37
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
واحدهای صنفی مروج «نه به پلاستیک» در «کرمان‌شهر» معرفی می‌شوند

در ادامۀ پویش «یکشنبه‌های بدون پلاستیک» شهرداری؛

واحدهای صنفی مروج «نه به پلاستیک» در «کرمان‌شهر» معرفی می‌شوند

زهرا شعاعی (مسئول آموزش شهروندان سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمان) - استفاده از کیسه‌های پلاستیکی به‌صورت خاموش باعث ابتلا به انواع سرطان می‌شود. این کیسه‌ها به همراه باد جابه‌جاشده و وارد طبیعت، رودخانه‌ها و کانال‌های آب می‌شوند.

تجزیۀ مواد پلاستیکی بیش از ۵۰۰ سال زمان می‌برد و بر اثر مرور زمان تبدیل به میکروپلاستیک و خرد شدن آن می‌شود؛ خوردن پلاستیک توسط حیوانات، پرندگان و آبزیان که ما از گوشت و محصولات لبنی آن‌ها استفاده می‌کنیم، باعث برگشت پلاستیک به بدن انسان شده و این ذرات ازطریق ورود به جریان خون، سیستم لنفاوی و کبد موجب ابتلای انسان به انواع بیماری‌ها و سرطان می‌شود. در شرایط فعلی و با توجه به شیوع کرونا، مصرف پلاستیک برای سلامت انسان بیشتر بحرانی شده است؛ باید بدانیم به‌ازای ورود هر پلاستیک به منزل خطر ابتلا به ویروس نیز افزایش می‌یابد، اما با استفاده از کیسۀ پارچه‌ای قابل شست‌وشو این خطرات کاهش خواهد یافت.
پویش «نه به پلاستیک» شهرداری کرمان
پویش «نه به پلاستیک» از سال ۱۳۹۶ توسط معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان آغاز شد. از اهداف این طرح کمک به سلامت همگانی، حفظ محیط زیست، کاهش آلودگی و کاهش هزینه‌های پسماند است. پویش «یکشنبه‌های بدون پلاستیک» نیز در همین راستا ازسوی شهرداری کرمان راه‌اندازی شد و بنرهای اطلاع‌رسانی در این زمینه در سطح شهر نصب شد. هدف از راه‌اندازی «یکشنبه‌های بدون پلاستیک» ترویج استفاده نکردن یا استفادۀ کم‌تر از کیسه‌های پلاستیکی و جایگزینی آن با کیسه‌های پلاستیکی تجدیدپذیر گیاهی و کیسه‌های پارچه‌ای بود. در راستای حفظ محیط‌زیست و برای سهولت کار مردم در خرید کیسه‌های تجدیدپذیر گیاهی و کاغذی، با چند تولیدی معتبر در این زمینه مذاکره شد و با برخی فروشندگان و مدیران فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز هماهنگ شد که ضمن ارائه‌ کیسه‌های تجدیدپذیر گیاهی، در اجرای طرح یکشنبه‌های بدون پلاستیک مشارکت کنند.
شهروندان پیشنهادات خود را برای کاهش مصرف پلاستیک ارائه دهند
در حال حاضر سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمان با رویکردی نو اقدام به آموزش شهروندان در این زمینه کرده و در حرکتی جدید، نظرات و پیشنهادات شهروندان را در راستای ارتقای فرهنگ شهروندی به کار می‌گیرد.
شهروندان می‌توانند ازطریق تماس با 137 مرکز ارتباطات مردمی شهرداری کرمان، یا شمارۀ مستقیم 33341275 و همچنین مراجعۀ حضوری به سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمان، به آدرس میدان شورا، ساختمان شهرداری، طبقۀ سوم، واحد آموزش شهروندان، نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با راه‌های کاهش مصرف پلاستیک ارائه دهند.
شهرداری کرمان پیش‌قدم شده تا با کمک سازمان‌های مردم‌نهاد و همکاری همۀ مردم، فرهنگ استفاده نکردن از کیسه‌های پلاستیکی را رواج داده و استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای را برای کمک به حفظ محیط‌زیست ترویج کند. در همین راستا از کلیۀ سازمان‌ها و نهادهایی که می‌توانند در اجرای این طرح و در نهادینه کردن فرهنگ کاهش مصرف پلاستیک نقش ویژه‌ای داشته باشند ازجمله سازمان اصناف، اداره‌کل محیط زیست، دانشگاه علوم پزشکی، سازمان صنعت، معدن و تجارت، صداوسیما، اداره‌کل آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، سازمان‌های مردم‌نهاد و تولیدکنندگان کیسه‌های پارچه‌ای دعوت به همکاری می‌شود.
آن دسته از صاحبان اصناف و مشاغلی که فرهنگ «نه به پلاستیک» را ازطریق ارائه کیسه‌های پارچه‌ای و ندادن کیسۀ پلاستیکی در واحد صنفی خود ترویج دهند، به نشانۀ تشویق و تبلیغ از آنان، در نشریۀ کرمانشهر معرفی خواهند شد. 

15.6214