شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9609127
  • 8 تیر 1399
  • 18:49
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
نتایج داوری آثار یادمان سردار شهید قاسم سلیمانی اعلام شد

نتایج داوری آثار یادمان سردار شهید قاسم سلیمانی اعلام شد

نتایج داوری نهایی آثار یادمان سردار شهید حاج قاسم سلیمانی اعلام شد.

به گزارش کرمان‌‌شهرآنلاین، مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری گفت: اثر آقای کریم‌اله‌خانی به‌عنوان رتبۀ سوم و آثار آقایان: عمران حمیدی، رضا مرادی و مرتضی آرین شایستۀ تقدیر دانسته شد.

یدالله علیزاده افزود: در این فراخوان بر اساس نظر هیئت داوران هیچ اثری واجد ارزش مقام اول و دوم شناخته نشد.

وی خاطرنشان کرد: هیئت داوران متشکل از آقایان بهاءالدین راد، علی سلطانی و حسین ابوالحسنی، ضمن قدردانی از تمام شرکت‌کنندگان در فراخوان و امیدواری توفیق بیشتر در جهت ایفای رسالت و تعهد هنرمندان محترم نکاتی را متذکر شد که در ادامه آمده است:

«نکتۀ اول اینکه: تولید هنر اساساً امری کیفی است که تنها در سایۀ مطالعه و امعان نظر، صرف وقت، اشراف بر تفکیک و خلاقیت و نوآوری در ایده محقق می‌شود. بی‌تردید اتکا به تجربیات پیشینی و قناعت به راه‌های آزموده راه‌گشا نخواهد بود و اثر تولیدشده نیز چندان ماندگار نخواهد شد. بر این اساس، توجه به خلاقیت و نوآوری و امعان نظر کافی بر شرایط و مقتضیات زمانه و مخاطب از ضروری‌ترین عناصر ارتقای کیفی آثار هنری است که باید آن توجه شود.

نکتۀ دوم پرهیز از گرته‌برداری و استفاده از تولیدات خلاقانۀ دیگر هنرمندان است که موفقیت‌آمیز نیست؛ به‌ویژه که اگر این گرته‌برداری بدون وقت کافی و صرفاً در محدوده فرم اثر باشد. بی‌تردید شکل‌گیری فرم هر اثر وابسته به عناصر فراوانی است که نمی‌توان آن را بدون رعایت آن عناصر و پس زمینه‌های بر سازنده‌اش در موفقیتی دیگر مورد استفاده قرارداد. لازم است برای پرهیز از این امر، هنرمندان هر چه بیشتر توجه فرد را به توانایی و درک فهم فردی خویش از موضوع اثر معطوف کرده و از ساده‌انگاری و راحت‌طلبی حذر کنند.

نکتۀ سوم اینکه تولید هیچ اثر هنری ماندگاری خارج از شرایط زمانۀ تولید در عین آمیختگی به مفاهیم ثابت و پایدار نیست و این از ظریف‌ترین دقایق هنر است که بتوان در امری زمان‌مند چیزی نازمان‌مند را جا داد.

خلق اثر خوب از قهرمانان و چهره‌های ماندگار، در عین سادگی ظاهری، امری به‌شدت پیچیده و سخت است! ترسیم سیمای حقیقی قهرمان، حقایقی که او به آن معتقد بوده و در راه احیای آن‌ها جان‌فشانی کرده، نیازمند نهایت دقت و ظرافت و نکته‌بینی است و لازم است هنرمند خلاق گذرا بودن ظاهر قهرمان را به ماندگاری ابدی او پیوند زند؛ آن هم با ابزار تجسم.

هیئت داوران در پایان خاطرنشان کردند: در این فراخوان با توجه به جمیع جهات و نکات متذکرشده در بالا هیچ اثری واجد رتبۀ اول و دوم شناخته نشد و اثر آقای کریم‌الله خانی به‌عنوان رتبه سوم و آثار آقایان عمران حمیدی، رضا مرادی و مرتضی آرین شایستۀ تقدیر شناخته شدند.»

 

0