جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • جامعه
  • شماره خبر: 9605359
  • 3 مهر 1396
  • 17:49
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
جعل اسکناس و اوراق بهادار، در صدر جعل‌های کشور

رییس دبیرخانه‌ی ستاد پیشگیری از جعل اسناد خبر داد:

جعل اسکناس و اوراق بهادار، در صدر جعل‌های کشور

رییس دبیرخانه ستاد پیشگیری از جعل اسناد وزارت کشور گفت: عمده‌ترین جعل در سال 95 مربوط به اسکناس و اوراق بهادار است.

به گزارش کرمان‌شهرآن‌لاین، کاظم شادکام در همایش آموزشی یک‌روزه‌ی پیشگیری و مقابله با جعل اسناد و مدارک دولتی در کرمان افزود: بیش‌ترین رشد جعل در سال گذشته نسبت به سال 94 مربوط به سیستان‌وبلوچستان، تهران بزرگ و کرمانشاه بوده است.

وی خاطرنشان کرد: 24 هزار و 651 مورد جعل در سال 94 و 26 هزار و 983 مورد جعل در سال گذشته در کشور کشف شده است.

شادکام با تاکید بر این‌که کاهش جعل را در پیش رو داریم و میزان جعل در کشور طی پنج ماه اخیر به هشت درصد رسیده است، اظهار داشت: هم‌اکنون، امکان جعل اسناد املاک، شناسنامه، کارت پایان خدمت، ویزا و سایر اسناد مهم به صفر رسیده است.

رییس دبیرخانه ستاد پیشگیری از جعل اسناد وزارت کشور خاطرنشان کرد: با تشکیل ستاد پیش‌گیری و مقابله با جعل در وزارت کشور چهار کارگروه بررسی و نظارت، فنی و رایانه‌ای، آموزش و اطلاع‌رسانی و حقوقی فعال شده است.

شادکام گفت: برای موفقیت در پیش‌گیری از جعل، دو اقدام مهم مقاوم‌سازی اسناد در برابر جعل و آموزش اختصاصی مد نظر قرار گرفته است.

وی با بیان این‌که جعل، نردبان رسیدن به سایر جرائم به‌ویژه کلاه‌برداری است، گفت: تاکنون، همایش‌های آموزشی پیش‌گیری و مقابله با جعل اسناد و مدارک دولتی در شش استان کشور برگزار شده است.

شادکام با تاکید بر این‌که باید گلوگاه‌های جعل را شناسایی و با آن‌ها مقابله کرد، بیان کرد: وضعیت کرمان در این حوزه نسبت به سایر استان‌ها رو به بهبود است.

رییس دبیرخانه ستاد پیشگیری از جعل اسناد وزارت کشور افزود: جعل در استان کرمان به‌ترتیب در سال 94، 46 درصد و در سال گذشته 23 درصد بوده و در پنج ماه امسال به 15 درصد کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: جعل بُعد سیاسی نیز دارد و موجب از بین رفتن استحکام روابط اجتماعی، اقتصادی و سیاسی شده و زمینه‌ساز وقوع و توسعه‌ی سایر جرایم می‌شود.

15.6006