شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • جامعه
  • شماره خبر: 9607080
  • 25 شهریور 1397
  • 20:21
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
برای ساختن پارکینگ مجوز رایگان می‌دهیم

گفت‌وگو با مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرمان

برای ساختن پارکینگ مجوز رایگان می‌دهیم

در ادامه‌ی بررسی موضوع پارکینگ‌ها در شهر کرمان با مهندس علی زنگی‌آبادی، مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرمان، گفت‌وگو کردیم.

آقای مهندس، یکی از معضلات ترافیکی شهر ما تابلوها، دست‌نوشته‌ها یا دیوارنویسی‌های توقف ممنوعی است که در سطح شهر می‌بینیم. شما به عنوان تنها مرجع تصمیم گیرنده در این زمینه، چه ملاک‌هایی برای اجازه نصب این پلاکاردها دارید؟
در مبحث ترافیک و ورودی و خروجی‌ها 2 مورد وجود دارد. مکان‌های نظامی و غیرنظامی. در مکان‌های نظامی بحث امنیت مکان وجود دارد. در این مکان‌ها باید مقداری از فضای ورودی و خروجی‌ها را برای  تامین امنیت در نظر بگیریم. این بحث را در شورای تامین استان مطرح کردیم و  تصمیم‌ نهایی این شد که در محدوده‌های نظامی نباید جای پارک وجود داشته باشد. 
اما در مکان‌های غیرنظامی دست ما بازتر است و بهتر می‌توانیم ترافیک و پارک کردن خودروها را کنترل کنیم. در این مکان‌ها براساس شرایط محیط تصمیم می‌گیریم و اگر ثابت شود که نبودن علایم توقف ممنوع مانعی برای کسب یا زندگی عادی شهروندی است، اجازه استفاده از این علایم را می‌دهیم.

 یعنی اگر علامت توقف ممنوع وجود نداشته باشد، می‌توانند روبروی وردی درب منزل یا اداره‌ای پارک کنند؟
نه. به هیچ وجه. هیچ فردی حق اشغال کردن جلوی ورودی‌ها و خروجی‌ها را ندارد. 

 صاحب‌خانه‌ها یا صاحبان مغازه‌ها برای جلوگیری از پارک کردن ماشین‌ها از وسایل مختلفی استفاده می‌کنند. بعضی حتی تایر ماشین یا موانع فلزی را جلوی ورودی مغازه یا خانه‌شان قرار می‌دهند. این وسایل مجوزی برای پارک نکردن است؟ 
تابلوهای توقف ممنوع و پنجر می‌شود تابلوهای کاملا غیرمجازی هستند که از طرف ما مجوز ندارند. 
قرار دادن این وسایل اصلا مجوزی برای پارک نکردن، نیست. البته همان‌طور که گفتم جلوی ورودی خانه‌ها، پارکینگ‌ها یا مکان‌های عمومی که محل رفت‌وآمد است نباید پارک کرد؛ اما در شرایط ویژه، سازمان ترافیک برای آگاه کردن شهروندان از ممنوع بودن پارک در محلی،  اجازه قرار دادن دو جسم با عنوان سیلندر ارتجاع را می‌دهیم. 
با این توضیح شهروندان نباید جهت ایجاد مانع از هر وسیله‌ای که دم دست‌شان بود استفاده کنند. با استفاده از این سیلندرهای ارتجاع  هر فردی متوجه محدودیت رفت و آمد در این محل خواهد شد. البته ما استفاده از همین سیلندرها را هم  بسیار محدود کرده‌ایم و شهروندان باید بدانند که هر فردی مجاز به استفاده از این موانع نیست مگر با اجازه‌ی سازمان ترافیک. 

 روزانه چه تعداد مراجعه کننده از شما درخواست می‌کنند تا اجازه استفاده از این وسایل هشداردهنده را دارند؟
روزانه مراجعه کنندگان زیادی برای اجازه‌ی نصب تابلوهای پارک ممنوع و یا ایجاد موانع داریم. تعدادی از شهروندان با هر ایجاد شلوغی و  ترافیکی جلوی درب خانه و یا محل کار و کسب‌شان این تقاضا را مطرح می‌کنند که در جواب این تقاضاها باید اول بررسی کنیم و درصورتی که کارشناسان این تقاضا را رد کنند اطلاع می‌دهیم که امکان استفاده از این موانع وجود ندارد. هم‌شهریان عزیز باید به این نکته توجه داشته باشند که استفاده بی‌جا از این موانع باعث بروز مشکلات فراوان می‌شود و ما فقط بعد از تشخیص سازمان این اجازه را صادر می‌کنیم و در صورت اعمال این محدودیت بدون محوز سازمان حمل و نقل  و ترافیک شهری، با فرد یا افراد خاطی  برخورد خواهد شد. 

 چرا به جای استفاده ازاین سیلندرها از تابلوهای توقف ممنوع استفاده نمی‌کنید؟
یکی از علت‌های محدودیت ما این است که اگر این تابلو را نصب کنیم به دنبال آن باید با نیروی انتظامی جهت اعمال قانون هماهنگ کنیم و در صورت عدم انجام این کار استفاده از این تابلوها کارایی و ارزش خود را از دست می‌دهد. در این شرایط برای حل این مشکل پیشنهاد استفاده از سیلندرهای نارنجی‌رنگ  را دادیم. 

 چه کسانی بیش‌تر متقاضی استفاده از علایم توقف ممنوع هستند؟
مسایل و مشکلات مربوط به توقف کردن، در مراکز تجاری خود را بیش‌تر نشان می‌دهد بسیاری از کسبه در این زمینه اعتراض دارند و تقاضا می‌کنند که اجازه‌ی استفاده از این تابلوها یا سیلندرها را به آن‌ها بدهیم که در این موارد هم به روشی که خدمت‌تان عرض کردم رفتار می‌کنیم. 

 البته در سطح شهر موارد بسیاری به چشم می‌خورد که افراد از موانع فلزی یا چوبی یا... استفاده می‌کنند.
 همین جا تاکید می‌کنم که اگر شهروندان هر جایی جلوی پل‌ها موانعی را غیر از همین کپسول‌های فضایی را دیدند غیرمجاز است. در این شرایط باید به ما اطلاع بدهند.  ما از اول خردادماه در این زمینه به شدت برخورد کرده‌ایم. 

 منظور از برخورد کردن چیست؟
ما در مرحله‌ی اول سه بار اخطار می‌دهیم و در صورت عدم اعتنا، سازمان نسبت به جمع‌آوری این موانع غیر استاندارد اقدام می‌کند. 

 برای دریافت مجوز استفاده از تابلوی توقف ممنوع یا سیلندرهای ارتجاعی چه باید کرد؟
برای دریافت مجوز ابتدا فرد درخواست خود را به سازمان حمل و نقل و ترافیک شهری می‌آورد. کارشناسان بعد از بررسی مجوز استفاده از علایم را به فرد می‌دهند. متقاضی با هزینه‌ی خود دو عدد سیلندر محافظ را تهیه می‌کند و دقیقا در محدوده‌ی تعین شده قرار می‌دهد. تاکید ما در استفاده از علایم مشابه برای این است که  منظر شهری نازیبا نشده و ما شاهد بی‌نظمی در این زمینه نباشیم. 
شهروندان در صورت مشاهده می‌توانند مراتب را به سازمان اطلاع رسانی کنند. 

 چرا در برخی خیابان‌ها مانند خیابان جهاد، با وجود این همه مراکر تجاری و پزشکی، پارکینگ مناسبی وجود ندارد؟
مسایل و مشکلات مربوط به  پارکینگ‌ها در بعضی خیابان‌ها به سال‌های خیلی قبل برمی‌گردد، اما از زمان تاسیس معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری، مراکز تجمع شهروندان مثل مراکز پزشکی، تفریحی، به ویژه تجاری ملزم به ساخت پارکینگ هستند. امیدواریم با این راه‌کارها همراه با گسترش مراکز تجاری، تفریحی و پزشکی، مشکل تازه‌ای برای تردد شهروندان ایجاد نشود.

 مگر در گذشته ساختمان‌ها ملزم به احداث پارکینگ نبودند؟
قبلا پارکینگ‌ها خصوصی بودند؛ یعنی کسبه‌ها یا پزشکان فقط حق استفاده از پارکینگ را داشتند اما الان الزامی وجود دارد که هر مجتمعی باید حتما با توجه به تعداد واحدها و میزان مراجعه کنندگان پارکینگ کافی داشته باشند. پارکینگ‌ها هم باید پارکینگ عمومی باشند و از کنار آن کسب درآمد کنند. 

 یکی از مشکلاتی که بیش‌تر در خیابان‌های منتهی به میدان آزادی دیده می‌شود، استفاده از خانه‌های قدیمی با کاربری جدید است. این کار باعث افزایش حجم ترددها و ترافیک بیش‌تر و نیاز به پارکینگ بیش‌تر هم شده است. در این زمینه چه کرده‌اید؟
درست است.  ما شاهد هستیم که بسیاری از خانه‌های قدیمی تبدیل به فضای کسب و کار شده‌اند؛ حالا چه کسب و کار بهداشتی درمانی چه کسب و کارهای حقوقی، هنری، مهندسی و... در این شرایط ملک باید حتما تغییر کاربری بدهد و تبدیل به ملک تجاری شود و حالا که تبدیل به ملک تجاری نشده است باید به فکر تامین پارکینگ باشد. 

 کدام منطقه‌ی شهر بیش‌تر با مشکل پارکینگ مواجه است؟
در مرکز شهر کرمان وضعیت پارکینگ‌ها خیلی مناسب نبوده و ما با کمبود مواجه بودیم. در شرایط کنونی هم بیش‌ترین نیاز ما از میدان آزادی تا میدان مشتاق است.

 برای رفع این مشکل چه برنامه‌ای دارید؟
 در این شرایط کاری که سازمان ما انجام داد این بود که زمین‌های خالی این مناطق را شناسایی کردیم؛ با مالکان آن‌ها صحبت کردیم و به آن‌ها پیشنهاد دادیم که بعد از دریافت رایگان تمامی مجوزها از طرف شهرداری، اقدام به ساخت پارکینگ کنند و  به آن‌ها اطمینان دادیم که شهرداری به شما تعهد خرید پارکینگ را می‌دهد. 
الان تعدادی پارکینگ با این شرایط در حال ساخت است اما به هرحال این برنامه هم مشمول گذشت زمان و انجام  دادن امور اداری آن است. 
از طرفی دیگر تعدادی دیگر از زمین‌های خالی را با کمک شهرداری آماده کردیم مثلا زمین را تسطیح کردیم و...  تا به عنوان پارکینگ‌های موقت مورد استفاده قرار بگیرند. امیدوار بودیم با این روش‌ها بار ترافیکی مرکز شهر کم‌ترشود.

 این‌طور که شما می‌گویید کارهای خوبی برای کاهش ترافیک در مرکز شهر و رفع مشکل پارکینگ در این منطقه انجام شده است؛ پس چرا باز هم با این مشکل مواجه هستیم؟
تمام این تلاش‌ها انجام شده اما مشکل اساسی ما عدم استقبال مردم از این پارکینگ‌هاست. رانندگان ترجیح می‌دهند محل راحتی در کوچه‌های اطراف، جلوی درب منازل، مغازه و... پیدا کنند. اما از پارکینگ استفاده نکنند آن‌هم به خاطر هزینه‌ی بسیار کمی که باید جهت نگه‌داری خودروی خود بپردازند. 

 هزینه پارکینگ‌ها چطور محاسبه می‌شود؟
هزینه‌ی پارکینگ‌های عمومی که متعلق به شهرداری بر اساس مصوبه‌ی شورای شهر کرمان تعیین می‌شود که  هزینه‌ی خیلی کمی هم است، هزینه پارکینگ‌های خصوصی را صنف بنگاه‌داران ماشین مشخص می‌کند. البته سازمان ترافیک حتی کم‌تر از آن را از مالکان خودرو می‌گیرد. ورودی پارکینگ‌های شهرداری 700 تومان است. 

 برای آگاهی شهروندان از تعداد پارکینگ‌های احداث شده ر اطلاع‌رسانی کرده‌اید؟
برای استفاده از پارکینگ‌ها اطلاع‌رسانی را انجام داده‌ایم و هم‌چنان انجام خواهیم داد.  از مردم شریف کرمان هم تقاضا می‌کنیم که در این راه با ماه همراهی کنند و از این پارکینگ‌ها استفاده کنند تا هم امنیت خودروی خودشان تامین شود و هم از پارکینگ‌ها نهایت استفاده را ببریم. 

 تفکیک پارکینگ‌های شهرداری از پلرکینگ‌های خصوصی هم مشخص است؟
تفکیک پارکینگ‌های شخصی و شهرداری به طور کامل انجام شده و این پارکینگ‌ها توسط تابلو مشخص هستند.

 یکی از مشکلات دیگر در سطح شهر که در محدوده‌ی وظایف شماست، جلوگیری از سدمعبر در پیاده‌روها است. در این زمینه چه برنامه‌ریزی‌هایی انجام داده‌اید؟
در مورد سعدمعبر ما با دو مساله مواجه بودیم. یکی مصالح ساختمانی و دیگر کسبه.
در زمینه‌ی موانع کارگاه‌های ساختمانی در قبل به این صورت بود که فردی که در حال ساخت و ساز بود در بسیاری از جهت نگه‌داری مصالح ساختمانی یا گذاشتن کانکس، پیاده‌رو و قسمتی از خیابان را اشغال می‌کرد و این کار ایمنی شهروندان و عابران پیاده‌ را به خطر می‌انداخت. و
در مورد کسبه‌ هم دیده‌اید که تعدادی از کسبه کار خود را به پیاده‌رو منتقل می‌کنند؛ مثلا تعدادی از میوه‌فروشی‌ها و یا کارگاه‌های درب و پنجره‌سازی؛ این موارد در صورت مشاهده، گزارش و یا شکایت، در مجمع امور شهری مورد رسیدگی قرار می‌گیرند؛ البته در این زمینه هم  آیین‌نامه‌ای تهیه شده است. 
آیین‌نامه‌ی مصوب شورای تامین استان بر این امر تاکید کرده که پیاده‌روها باید پاک‌سازی شوند و هیچ کس حق ندارد پیاده‌رو را کامل ببندد و همه‌ی کسبه و مسئولین کارگاه‌های ساختمانی موظف به ایجاد شرایط ایمن برای عابران پیاده هستند. 
کارگاه‌های ساختمانی باید داربست استفاده کنند و برای ایجاد این داربست باید حتما مجوز بگیرند و تاکید می‌کنم که در این حوزه چون ارتباط مستقیمی با سلامتی و ایمنی اشخاص دارد ما کامل برخورد خواهیم کرد. 
ابتدا اخطار می‌دهیم و در صورت عدم اعتنا فوری پاک‌سازی می‌کنیم. 

 

نجمه کامیابی

فاطمه مهدی‌زاده

15.9342