جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • جامعه
  • شماره خبر: 9608367
  • 26 دی 1398
  • 12:35
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
آبگیری ۸۰ درصدی تالاب جازموریان بر اثر بارش‌های اخیر

مدیرکل محیط زیست استان کرمان اعلام کرد:

آبگیری ۸۰ درصدی تالاب جازموریان بر اثر بارش‌های اخیر

مدیرکل محیط زیست استان کرمان گفت: طبق بررسی ابتدایی شاهد آبگیری ۸۰ درصدی تالاب جازموریان بر اثر بارش‌های اخیر هستیم و میزان دقیق آن در روزهای آینده اعلام خواهد شد.

به گزارش کرمان‌شهرآن‌لاین، مرجان شاکری با اشاره به تداوم بارش‌ها و اینکه هنوز آمار دقیقی از آبگیری تالاب جازموریان به دست نیامده، افزود: با توجه به گل‌آلود بودن آب امکان استناد به عکس ماهواره‌ای وجود ندارد لذا پس از فروکش کردن سیلاب‌ها و عادی شدن شرایط، به‌طور دقیق میزان آبگیری اعلام می‌شود.

وی ادامه داد: آبگیری ۸۰ درصدی بر اساس مقایسۀ میزان بارش‌ها نسبت به سال گذشته بوده که میزان دقیق آن متعاقباً اعلام می‌شود.

 

کرمان بیش‌ترین سطح غبارخیزی کشور را دارد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت: استان کرمان بیش‌ترین سطح غبارخیزی کشور را دارد که منشاء بخشی از این غبارها، تالاب جازموریان است.

شاکری با بیان اینکه هنوز به‌طور قطع نمی‌توان اعلام کرد که بارش‌های اخیر چه میزان در کاهش ریزگردها تأثیر دارد، گفت: یک دستگاه سنجش ارزیابی هوا در شهرستان کهنوج راه‌اندازی شده و چهار دستگاه دیگر برای سایر شهرستان‌های جنوبی خریداری می‌شود.

وی ادامه داد: بیش از یک میلیارد تومان برای خرید دستگاه پایش ریزگردها هزینه شده تا شاهد بررسی علمی شاخص ارزیابی هوا در منطقۀ جنوب کرمان به‌ویژه تالاب جازموریان باشیم.

 گفتنی‌ست حوضۀ آبریز جازموریان با وسعت ۶۹ هزار و ۶۰۰ کیلومتر مربع، از لحاظ تقسیم‌بندی، بخشی از حوضۀ میانی ایران به‌ شمار می‌رود که نیمۀ باختری آن به وسعت ۳۵ هزار و ۶۰۰ کیلومتر مربع در جنوب استان کرمان و نیمۀ خاوری آن به وسعت ۳۴ هزار کیلومتر مربع در استان سیستان و بلوچستان واقع شده است.

این پهنۀ آبی به‌وسیلۀ رودخانۀ هلیل‌رود در کرمان و رودخانۀ بمپور سیستان و بلوچستان (در شرق تالاب جازموریان) تغذیه می‌‌شود و در فصل‌های مختلف سال وسعت آن تغییر می‌کند.

تالاب جازموریان نقش مهمی در زندگی مردمان مناطق جنوبی استان کرمان و سیستان و بلوچستان دارد، این تالاب یکی از بکرترین اکوسیستم‌های ایران به شمار می‌رود اما بر اثر خشکسالی‌های اخیر  و ساخت سدهای متعدد روی رودخانه‌های استان کرمان، بخش قابل توجهی از این دریاچه و مراتع اطراف آن خشک شده که با وجود بارش‌های چند روز گذشته شاهد تغییر مسیر خشکسالی در این بخش هستیم.

فهیمه رضاقلی

16.5342