جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • جامعه
  • شماره خبر: 9605149
  • 1 شهریور 1396
  • 09:50
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
گردشگران بی‌احتیاط 53 هکتار از جنگل‌ها را به آتش کشیدند

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان:

گردشگران بی‌احتیاط 53 هکتار از جنگل‌ها را به آتش کشیدند

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان گفت: گردشگران بی‌احتیاط در روزهای جمعه و پنجشنبه‌ی هفته‌ی گذشته جنگل‌ها و مراتع سرسبز در مناطق گردشگری استان کرمان را به آتش کشیدند.

مهدی رجبی‌زاده در گفتگو با خبرنگار کرمان شهرآن‌لاین گفت: این آتش‌سوزی‌ها در سه منطقه ازجمله در نزدیکی سد خاکی خاتم‌الانبیاء بخش راین شهرستان کرمان، دیگری در منطقه‌ی جنگلی بیدون دهبکری و منطقه اشکان از توابع دهستان سیه بنوئیه شهرستان رابر انفاق افتاد و در طی آن، 53 هکتار از مراتع مشجر و جنگل‌های طبیعی در آتش سوختند.

وی با اشاره به این‌که عوامل انسانی و بی‌توجهی گردشگران در اطمینان از خاموشی کامل آتش، عامل این آتش‌سوزی‌ها بوده است، افزود: وزش باد شدید نیز موجب گسترده‌تر شدن دامنه‌‌ی آتش شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان تصریح کرد: موقعیت خاص منطقه‌ی کوهستانی گروه راین امکان حضور خودروهای امدادی و آتش‌نشانی را سلب کرده بود به همین دلیل مهار آتش به‌سختی انجام شد اما درنهایت حریق در این منطقه با تلاش و کوشش مردم، نیروهای هلال‌احمر و یگان‌های حفاظت منابع طبیعی کرمان، رابر و بافت به فرماندهی منابع طبیعی استان پس از هشت ساعت مهار شد.

رجبی‌زاده ضمن اظهار تأسف از نابودی و آسیب‌دیدگی حدود 53 هکتار از عرصه‌های جنگلی و مرتعی خاطرنشان کرد: برای ایجاد و احیای یک هکتار جنگل و مرتع باید میلیون‌ها ریال هزینه کرد که در اثر سهل‌انگاری در طی یک حریق از بین می‌روند.

وی همچنین به آتش‌سوزی‌های دو ماه اخیر اشاره کرد و یادآور شد: با ورود گردشگران به طبیعت از نقاط مختلف این استان، مرکز فرماندهی و کنترل یگان حفاظت منابع طبیعی کرمان از پنج مورد حریق در نخستین جمعه‌ی بعد از ماه مبارک رمضان و آتش‌سوزی در بیش از 100 هکتار از جنگل‌ها و مراتع این استان خبر داد.

رجبی‌زاده ادامه داد: دریکی از موارد حریق که در منطقه‌ی جنگلی چاه‌زار بخش گلستان از توابع شهرستان سیرجان اتفاق افتاده بود به علت پوشش گیاهی غنی این منطقه در مدت‌زمان کوتاهی پهنه‌ی وسیعی از جنگل شامل درختان چندساله دچار حریق شد و به علت کوهستانی و سخت گذر بودن این منطقه، تلاش مأموران پاسگاه‌های ویژه منابع طبیعی شهرستان‌های سیرجان و بافت در ابتدای امر با تأخیر انجام شد.

وی با توجه به وسعت آتش‌سوزی‌های اخیر؛ از مردم درخواست کرد تصرف و آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع استان کرمان را به‌فوریت با تلفن 1504 مرکز امداد جنگل و مرتع اطلاع دهند و احتیاط کامل را رعایت کنند و در جهت حفظ منابع طبیعی سایرین را نیز به رعایت اصول ایمنی تشویق کنند.

مهدیه جعفری

15.0889