سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9611438
  • 27 فروردین 1403
  • 14:57
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
چاره‌اندیشی برای حل مشکل ترافیک میدان «آزادی» تا میدان «شهدا»

در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان مطرح شد:

چاره‌اندیشی برای حل مشکل ترافیک میدان «آزادی» تا میدان «شهدا»

نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان، صبح امروز بیست‌وهفتم فروردین‌ماه، با حضور سرپرست شهرداری کرمان و 10 تن از اعضای شورا، برگزار شد.

به گزارش کرنا، رییس شورا در ابتدای این نشست که با حضور سرپرست شهرداری کرمان و 10 تن از اعضای شورا برگزار شد، گفت: از نیروهای سپاه و ارتش که از رژیم صهیونیستی به‌خاطر جنایت‌های بی‌شماری که در ارتباط با عزیزان ایرانی و مردم غزه انجام داده بود، انتقام گرفتند، تشکر می‌کنم و به مردم تبریک می‌گویم.

علیرضا نادری، همچنین قهرمانی تیم والیبال نشسته ایران در مسابقات چین را تبریک گفت و افزود: این قهرمانی را به‌طور ویژه به خانم «عشرت کردستانی»، عضو شورای اسلامی شهر کرمان که از اعضای این تیم هستند، تبریک می‌گویم.

در ادامه، سیدمحمد موسوی، دبیر شورا، با اشاره به درخواستی ازسوی شهرداری که در انتهای سال گذشته مطرح شده بود، بیان کرد: در کمیسیون بودجه با درخواست شهرداری مبنی بر پرداخت مبلغ 2400 میلیون ریال، صورت‌وضعیت‌های قرارگاه خاتم‌الانبیا مربوط به سنوات گذشته درخصوص اجرای تقاطع‌های غیرهمسطح، از بودجه سال‌جاری، موافقت شد.

این موضوع در صحن علنی نیز با 10 رأی موافق به تصویب رسید.

سپس، موسوی درخصوص درخواست دیگری از شهرداری در ارتباط با اتاق اصناف، اظهار داشت: با توجه به همکاری اتاق اصناف با شهرداری درخصوص وصول عوارض، جدولی پیشنهاد شده که به‌ازای وصول عوارض شهرداری، درصدی به اتاق اصناف پرداخت شود.

درنهایت با پرداخت حق‌الزحمه وصول عوارض کسب واحدهای صنفی در سال 1402 با شرح جدول سال گذشته و کاهش 10 درصدی درصد وصولی اصناف هرکدام از ستون‌ها، موافقت شد.

سپس، دبیر شورا درخصوص درخواست معرفی نمایندگانی از شورا برای حضور در جلسات حل اختلاف سازمان امور مالیاتی، بیان کرد: با توجه به اینکه قبلاً آقایان منصور ایرانمنش، سیدمحمد موسوی و محمدرضا کمساری، ازسوی شورا معرفی شده بودند، در کمیسیون مصوب شد در ادامه نیز همین سه نفر به‌عنوان نمایندۀ بند 3 ماده 244 قانون مالیات‌های مستقیم معرفی شوند.

این موضوع با 10 رأی به تصویب رسید.

در ادامه، دبیر شورا به درخواست دیگری از شهرداری مبنی بر پرداخت تعدیل قرارداد با شرکت «راه طلایی کویر»، پیمانکار پروژۀ آسفالت معابر سکونتگاه‌های غیررسمی، اشاره کرد و یادآور شد: پیمانکار پروژۀ آسفالت معابر سکونتگاه‌های غیررسمی که قرارداد آن از محل اعتبارات استانی در سال 1401 منعقد شده، اعلام کرده در ارتباط با انجام امور مربوط، مبلغی اضافه بر قرارداد، کار شده و شهرداری هم تقاضا داشته مبلغ 233 میلیون تومان از محل اعتبارات شهرداری به پیمانکار پرداخت شود.

موسوی تصریح کرد: از آنجاکه سکونتگاه‌های غیررسمی و معابر آنها اصلاً برعهدۀ شهرداری‌ها نیست و دولت باید در این رابطه هزینه کند، در این مورد هم اگر افزایش قیمت داشته، چرا شهرداری باید جبران کند؟

درنهایت، این درخواست شهرداری با 9 رأی موافق و یک رأی ممتنع به تصویب رسید.

سپس، دبیر شورا بیان کرد: با توجه به تلاش‌ها و همکاری نیروی انتظامی با شهرداری، شهرداری تقاضا داشته از پرسنل همکار در این حوزه تجلیل شود و درخواست اختصاص مبلغ 100 میلیون تومان در این رابطه را مطرح کرده است.

این درخواست شهرداری با هشت رأی موافق به تصویب رسید.

در ادامۀ این نشست، موسوی، با اشاره به اینکه درخصوص 10 جایگاه‌ CNG که به پیمانکاران واگذار شده، مالکیت با شهرداری و بهره‌برداری با بخش خصوصی است، خاطرنشان کرد: کارمزد حق‌العملی که شرکت گاز باید به شرکت‌ها پرداخت کند، قبلاً به‌صورت مستقیم به شرکت‌های پیمانکار پرداخت می‌شده، اما به‌دلیل مشکلاتی که بوده، بخشی از این حق‌العمل مربوط به سنوات گذشته به حساب شهرداری واریز شده که تقاضا شده این مبلغ به شرکت‌های مربوط پرداخت شود.

این درخواست با 9 رأی موافق و یک رأی ممتنع به تصویب رسید.

دبیر شورا با بیان اینکه شهرداری درخواست واگذاری 49 دستگاه خودروی ون به بخش خصوصی را مطرح کرده که در سنوات گذشته ازطریق وزارت کشور خریداری کرده است، افزود: در کمیسیون مصوب شده براساس آیین‌نامۀ ابلاغی وزارت کشور،  برای واگذاری این خودروها حداکثر ظرف دوهفته آینده، قیمت‌گذاری انجام و به شورا گزارش شود.

محسن تویسرکانی، سرپرست شهرداری کرمان نیز در این رابطه بیان کرد: از آنجاکه در مسیر میدان «آزادی» تا میدان «شهدا»(مشتاق) مسئله جدی ترافیک داریم و همچنین براساس بررسی‌هایی که داشتیم، در حال حاضر، امکان ایجاد BRT را نداریم، پیشنهاد می‌کنم تعداد 40 ون را که قرار است به بخش خصوصی واگذار شود، به این مسیر اختصاص دهیم تا جایگزین اتوبوس‌های این خط شود و اتوبوس‌ها را در سایر مسیرها به‌کار بگیریم.

منصور ایرانمنش، رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا هم خاطرنشان کرد: کرایۀ ون با اتوبوس متفاوت است؛ اگر بخواهیم چنین کاری انجام دهیم، شهرداری باید به مسافران این مسیر برای کرایۀ استفاده از ون‌ها یارانه اختصاص دهد که برای مردم به‌صرفه باشد.

سرپرست شهرداری کرمان نیز بیان کرد: باید راه‌حل مناسب را در این زمینه پیدا کنیم و برای این محور چاره‌اندیشی شود؛ ضمن اینکه این ون‌ها دچار استهلاک می‌شوند و باید هرچه زودتر ترتیب واگذاری و به‌کارگیری آنها داده شود.

درنهایت این موضوع با 10 رأی موافق به تصویب رسید.

در ادامه، دبیر شورا با بیان اینکه در سنوات گذشته براساس درخواست پلیس راهور، تجهیزاتی توسط شهرداری برای ثبت تخلف سیار، در اختیار پلیس راهور قرار گرفته، خاطرنشان کرد: در زمینۀ بهره‌برداری از این تجهیزات، ظاهراً اختلالاتی وجود دارد که درخواست شده این تجهیزات به‌روز شده یا تجهیزات باکیفیت‌تری برای پلیس راهور تهیه شود که این موضوع در کمیسیون عمران و شهرسازی شورا مطرح و موافقت شده موارد درخواستی توسط شهرداری تأمین و در اختیار پلیس راهور قرار گیرد.

رییس کمیسیون حقوقی شورا در این رابطه بیان کرد: شهرداری سال گذشته درخصوص دوربین‌های ثبت تخلف، بیش از 20 میلیارد تومان هزینه کرده، اما آورده‌ای برای شهرداری نداشته است.

محمد امینی‌زاده افزود: در مقابل، طبق قانون، باید حدود 60 تا 70 درصد از جریمه‌های رانندگی سطح شهر به شهرداری پرداخت شود؛ اما گفته شده در سال گذشته فقط چهار میلیارد تومان از این محل به شهرداری پرداخت شده است.

وی تصریح کرد: راهنمایی و رانندگی باید گزارش دهد که سال گذشته میزان جریمه‌های دریافتی از سطح شهر چقدر بوده تا براساس آن بدانیم چه مقدار باید به شهرداری داده شود.

درنهایت این موضوع با هفت رأی موافق به تصویب رسید.

پس از پایان مصوبات شورا، رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا بیان کرد: در روزهای پایانی سال گذشته و با توجه به اجرای طرح «پیشران»، نیروهای شهرداری درگیر امور مربوط به آماده‌سازی شهر برای استقبال از نوروز شدند، اما لازم دانستم تذکر دهم که از اجرای باقی‌ماندۀ آسفالت کانال‌های ناشی از پروژۀ فیبر نوری، غفلت نشود.

حسین چناریان، افزود: به‌خصوص در معابر پرتردد که این کانال‌ها باعث شکستگی و از بین رفتن آسفالت موجود می‌شود؛ تقاضا دارم این عملیات در اولین فرصت و با تأکید ویژه به پایان برسد.

رییس کمیسیون حقوقی شورا نیز با اشاره به اینکه چهارماه از پایان عملیات حفاری پروژۀ فیبر نوری توسط شرکت های‌وب در کرمان گذشته، تصریح کرد: قرار بود این پروژه دوماهه به پایان برسد؛ اما شرکت های‌وب پس از گذشت چهارماه به هیچ‌یک از تعهدات خود عمل نکرده است.

محمد امینی‌زاده، با بیان اینکه قرارداد شهرداری یک روی دیگر هم داشت، افزود: روی صحبتم با استاندار، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان است که امضای آنها هم پای این قرارداد است؛ گفته شد با اجرای پروژۀ فیبر نوری قرار است سرعت اینترنت 80 برابر شود؛ امروز مردم سوال می‌کنند چه شد؟ چند میلیارد در اجرای این طرح هزینه شده، درحالی‌که هنوز مردم طعم نتیجه آن را نچشیده‌اند.

وی، در ادامه، درخصوص وضعیت روشنایی شهر هم خاطرنشان کرد: در زمینۀ وضعیت نامناسب روشنایی شهر بارها به مدیریت استان تذکر دادیم، اما هنوز مشکل برطرف نشده است؛ وضعیت نامناسب روشنایی شهر بر افزایش تصادفات و ترافیک و آسیب‌ها و ناامنی‌های اجتماعی تأثیر دارد.

رییس کمیسیون حقوقی شورا یادآور شد: شهرداری سال گذشته 15 میلیارد تومان برای روشنایی رینگ شهر، کمک کرد، اما هنوز وضعیت مطلوب نیست.

سرپرست شهرداری کرمان نیز در پایان این نشست، بیان کرد: در ارتباط با شیارهای ناشی از فیبر نوری، در ماه‌های پایانی سال گذشته، آسفالت معابر اصلی انجام شد، اما گذشته از موضوع قرارداد، وضعیت سنگ‌شکن به‌گونه‌ای بود که آسفالتی که تولید می‌شد، متناسب با شیارها نبود.

تویسرکانی افزود: با اهتمامی که شد و خریداری قطعات موردنیاز، سنگ‌شکن در حال اصلاح است و به‌زودی راه‌اندازی خواهد شد و عملیات ترمیم شیارهای ناشی از پروژۀ فیبر نوری در چند جبهه توسط پیمانکاران و نیروهای شهرداری به پایان خواهد رسید.

0