جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9607067
  • 22 شهریور 1397
  • 10:43
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
ضرورت رعایت نکات ايمني در مساجد و تکایا در ایام محرم و صفر

ضرورت رعایت نکات ايمني در مساجد و تکایا در ایام محرم و صفر

مديرعامل سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهردای کرمان گفت: در آستانه فرارسيدن ماه محرم و ايام سوگواري اباعبدالله‌الحسین (ع)، سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني تدابير لازم را برای تأمین ايمني هر چه مطلوب‌تر مراسم عزاداري، اندیشیده است.

به گزارش کرمان‌شهرآن‌لاین، علی عسکری با تأکید بر ضرورت تأمين ايمني در آیین‌ عزاداری گفت: با آغاز ايام محرم، نيروهاي عملياتي سازمان آتش‌نشانی در آماده‌باش كامل بوده و ضمن بازديد و كنترل محل‌هاي عزاداري، تمام موارد احتمالي غيرايمن را شناسایي و ضرورت رفع آن‌ها را به متوليان هيأت‌های مذهبي متذكر مي‌شوند.

وي افزود: لازم است همه‌ی مسئولان و متولیان مساجد، حسینیه‌ها، تکایا وهیأت‌های مذهبی نکات ایمنی مربوط را رعایت کرده و با مراجعه به نزدیک‌ترین ایستگاه آتش‌نشانی محل، مسائل ایمنی و چگونگی مقابله با آتش‌سوزی‌ها و حوادث دیگر را آموزش ببینند.

عسکری با بیان این‌که کپسول‌های آتش‌نشانی باید در قسمت ورودی و خروجی در ارتفاع 1.5 متر از کف و کپسول CO2 جنب تابلو برق و کپسول‌های آتش‌نشانی پودر گاز در نزدیکی محل‌های پارک خودروها نصب شود، گفت: محل پارک خودروها نیز نباید در محدوده نزدیک جمعیت باشد.

وی با تأکید بر این‌که درهای ورود و خروج باید کنترل شود و همیشه حداقل تعداد دو درِ بدون قفل در دو ضلع متفاوت باز باشد، افزود: ضمن این‌که در مسیر ورود و خروج نباید اجازه پارک خودرو داده شود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری با بیان این‌که رعایت فاصله‌ی مناسب سیم‌ها، اتصالات، ادوات برقی و لامپ‌ها از مواد و مصالح قابل اشتعال نظیر پرچم، پلاکارد، پرده، فرش، تابلو و غیره الزامی است، گفت: هم‌چنین باید دقت شود فیوز برق استاندارد باشد و از به‌کارگیری فیوزهای تقویت شده و غیراستاندارد جداً خودداری شود.

وی افزود: گرفتن انشعابات متعدد از یک پریز برق و وارد آوردن بار بیش از ظرفیت و استفاده از لامپ‌های ولتاژ بالا بدون حباب و حفاظ مناسب خطرآفرین و خسارت‌بار است.

عسکری با تأکید بر این‌که رعایت حداقل یک متر فاصله‌ی بین وسایل گرمازا و لوازم قابل اشتعال مانند پشتی، فرش، پرچم وغیره الزامی است، گفت: از روشن کردن هرگونه شعله‌ی رو باز در داخل و یا کنار چادر تکایا برای گرم کردن محیط، پخت غذا، چای و غیره جداً خودداری شود، ضمن این‌که توصیه می‌شود مکانی مناسب در نقطه‌ی دیگری دور از محیط برگزاری مراسم مذهبی به این مهم اختصاص داده شود.

وی گفت: هم‌چنین توصیه می‌شود یک دستگاه قرقره آب آتش‌نشانی با استفاده از شیلنگ فشار قوی به متراژ 20 متر و سرلوله مخصوص متصل به شبکه‌ی آب موجود در کنار درهای ورودی و خروجی نصب شود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر کرمان از شهروندان خواست در صورت بروز آتش‌سوزی، ضمن حفظ خونسردی همزمان با اطلاع حادثه به سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی از طریق شماره‌گیری تلفن 125، برای خاموش کردن آتش‌سوزی با وسعت کم در حد بستن شیر بخاری و یا استفاده از خاموش‌کننده‌های دستی اقدام کنند.

0