جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9608211
  • 4 آذر 1398
  • 12:32
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
ضرورت اجرای کامل طرح جمع‌آوری آب‌های سطحی

در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان تأکید شد:

ضرورت اجرای کامل طرح جمع‌آوری آب‌های سطحی

نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان، با حضور رییس و سایر اعضای شورا، شهردار کرمان و خبرنگاران در محل خانه شهر برگزار شد.

به گزارش کرمان‌شهرآن‌لاین، در این نشست محمد فرشاد، رییس شورای اسلامی شهر ضمن تبریک هفتۀ بسیج گفت: بسیج شجرۀ طیبه‌ای برای تثبیت انقلاب حق زیادی به گردن ما دارد و گرامی می‌داریم یاد و خاطره بسیجیان این 40 سال که در هشت‌سال دفاع مقدس جنگیدند و پیروزی را برای ملت ایران به ارمغان آوردند.

رامین ارجمند کرمانی، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا نیز با اشاره به برگزاری دومین اجلاس رؤسای کمیسیون‌های معماری و شهرسازی کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها در مشهد مقدس گفت: سه کمیتۀ شهرسازی، بازآفرینی شهری و معماری و طراحی در اولین روز از این اجلاس دوروزه تشکیل شد.

وی افزود: مسئولان و صاحب‌نظران عرصۀ معماری و شهرسازی کشور سه پیشنهاد مبنی بر وضعیت سیما و منظر شهری و تشکیل کمیته نما، ساخت تالار گفتمان شهری و برنامۀ عملیاتی اجرای زیست شبانه را در این اجلاس مطرح کردند.

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا هم‌چنین با اشاره به بازدید شرکت‌کنندگان در این اجلاس از مرکز نوآوری شهرداری مشهد در کوه‌سنگی گفت: ساختاری در این مجموعه بر چهار رکن مسأله‌یابی، ایده‌پردازی، شتاب‌دهندگی و تجاری‌سازی تعریف شده بود.

ارجمند از طرح مسائل و معضلات شهری به‌عنوان یک موضوع در این مرکز خبر داد و گفت: تمام شهروندان در مرحلۀ ایده‌پردازی این مرکز می‌توانستند طرحی را ارائه کرده و به نام خود به ثبت برسانند.

وی با بیان این‌که این مرحله نشانه‌ای از مشارکت شهروندان مشهدی بود، گفت: در مرحلۀ شتاب‌دهندگی نیز پرداخت بیشتر موضوع ازسوی شرکت‌های خصوصی صورت می‌گرفت و در مرحلۀ تجاری‌سازی نیز محصولات حاصل از این روند در کارخانه‌ای تولید می‌شد.

نائب رییس شورای اسلامی شهر کرمان نیز هم‌چنین به بازدید از شهرداری منطقه 12 مشهد به‌عنوان اولین شهرداری تمام‌الکترونیک کشور اشاره و اظهار امیدواری کرد این تجربیات، در راستای حذف بروکراسی اداری، کاهش مراجعات مردمی و هم‌چنین تسهیل در خدمات شهری و تحقق شهروندالکترونیک و شهر هوشمند مورد توجه شورا و شهرداری کرمان قرار گیرد.

در ادامه، احمد حسن‌زاده، رییس کمیسیون اجتماعی، جوانان و ورزش شورا نیز در نطقی پیش از دستور ضمن تقدیر از افزایش سطح کارشناسی در شهرداری کرمان گفت: وقتی سطح کارشناسی بالا می‌رود، بدیهی است باید کیفیت فعالیت‌ها بهتر شده و چالش‌های کاری کاهش یابد.

وی اصلاح فرآیندها، تسریع و تسهیل امور ارباب رجوع، کاهش مکاتبات و شکایات مکرر و تقویت اصل عدالت و رضایت شهروندان را از آثار مفید این مهم در مدیریت شهری دانست و تأکید کرد: ضروری است شهردار محترم گزارشی از نتایج افزایش سطح کارشناسی در شهرداری کرمان به شورای شهر ارائه دهد.

وی هم‌چنین با بیان این‌که نسل جوان با فناوری اطلاعات نزدیکی بیشتری دارد، پیشنهاد داد: علاوه بر اجرای سیستم بدون کاغذ در شورای شهر، این عنوان به کمیسیون جوانان نیز افزوده شود.

علی خدادادی، رییس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت و محیط زیست شورا هم با اشاره به رد شکایت یک شهروند ازسوی دیوان عدالت اداری گفت: شهرداری کرمان در این شکایت تبرئه شده، اما اصلاح مصوبۀ قدرالسهم برای جلوگیری از تضییع حقوق شهروندان و عدم سوءاستفاده و دور زدن قانون ضروری است.

رییس شورای اسلامی شهر نیز با بیان این‌که اعتراض این شهروند در منظر دیوان عدالت اداری وارد نبود، گفت: مصوبۀ مورد نظر در کمیسیون معماری و شهرسازی شورا کارشناسی و تصویب شد تا تکلیف زمین‌های زیر 500 متر روشن شود.

محمد فرشاد از ارسال و ابلاغ 80 درصد این‌گونه اعتراض‌ها ازسوی کمیته انطباق فرمانداری خبر داد.

حسین چناریان، رییس کمیسیون برنامه، بودجه و منابع پایدار شورا نیز با قرائت 13 مصوبه از تصویب پیشنهاد شهرداری مبنی بر پرداخت مبلغ 2 میلیون و 200 هزار تومان کارت‌هدیه به دانش‌آموزان روشن‌دل مدرسه جابربن عبدالله و هم‌چنین کارت‌هدیه تشویقی به 80 نفر از کارکنان اعزامی شهرداری به مراسم پیاده‌روی اربعین خبر داد.

وی با اشاره به مصوبۀ اخذ ریالی قدرالسهم تفکیک ملکی ازسوی شهرداری در این کمیسیون گفت: با توجه به توضیحات کارشناسان شهرداری مشخص شد این زمین با کاربری آموزشی محل دعواست و در تملک آموزش و پرورش است.

منصور ایرانمنش، عضو شورای اسلامی شهر کرمان هم با بیان این‌که کاربری این ملک، آموزشی است گفت: سرانۀ آموزشی منطقه بلوار امام رضا علیه‌السلام و شهرک الهیه، به شدت پایین است؛ درحالی‌که متراژ این زمین برای ساخت مدرسۀ غیرانتفاعی کافی است.

وی پیشنهاد داد: کاربری این ملکِ آموزشی در راستای حفظ منافع شهر و شهروندان حفظ شود.

در ادامه، فتح‌الله مؤیدی، عضو دیگر شورای اسلامی شهر کرمان با بیان این‌که زمین، سرمایۀ شهر کرمان است، گفت: بهتر است املاک با کاربری آموزشی فروخته نشوند.

وی پیشنهاد داد: شهرداری‌های کل کشور در زمینۀ صدور پروانه و اخذ عوارض، دستورالعمل‌های واحدی را در دستور کار خود قرار دهند.

رییس شورای اسلامی شهر کرمان نیز با بیان این‌که تغییر کاربری زمین به اجازۀ دستگاه مالک و اعلام نیاز آن دستگاه بستگی دارد، افزود: این زمین محل دعواست و مصلحت نیست شهرداری وارد این دعوا شود.

محمد فرشاد با اشاره به اشراف کامل اعضای کمیسیون‌های شورا به مصوبات گفت: با توجه به پیشنهاد آقای ایرانمنش، این مصوبه جهت کارشناسی بیشتر به شهرداری ارجاع می‌شود.

هم‌چنین محمدجواد کامیاب، رییس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا کارشناسی بیشتر این مصوبه را ضروری دانست و گفت: بهتر است منافع و ملاحظات شهروندان در این مورد در نظر گرفته شود.

وی با بیان این‌که از سال گذشته کار خاصی برای جمع‌آوری آب‌های سطحی نشده است، گفت: گزارش شهرداری کرمان از پروژۀ جمع‌آوری آب‌های سطحی مناطق چهارگانه در سه فاز تعریف می‌شود.

وی لوله‌گذاری در مسیر آب‌های سطحی را عمده‌ترین کار دانست و تأکید کرد: لایه‌روبی و ساخت کانال در مسیر بزرگ‌راه آیت‌الله خامنه‌ای نیز فاز دوم این پروژه است که با این حال درصد کمی از آن اجرا شده است.

کامیاب با اشاره به انجام کارهای معمولی در حوزه‌های عمرانی شهرداری‌های مناطق افزود: با پیش‌بینی‌های انجام‌شده به 50 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم تا با تکمیل طرح اولیۀ شهرداری، این معضل برای همیشه رفع شود.

وی با بیان این‌که آب‌های سطحی معضلی 50 ساله برای شهر کرمان است که سال‌ها با این راه‌کارها حل نشده است، گفت: از شهرداری خواسته شده با به‌کارگیری یک مشاور و اجرای کامل این طرح، قبل از ورود سیل‌آب بالادست به داخل شهر، آب‌های سطحی داخل شهر جمع‌آوری شود.

رییس شورای اسلامی شهر کرمان با بیان این‌که پروژه‌های شهری برای شورا اولویت دارد، گفت: شورا باید هم روند خدمات شهرداری را تسهیل کند و هم خواسته‌ها و اعتراض‌های مردم را ببیند.

فرشاد در پایان اظهار داشت: شورای شهر در اجرای پروژه‌های شهری، هم باید جایگاه شهرداری را در نظر بگیرد و هم وضعیت اقتصادی شهروندان را درک کند.

0