جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9607949
  • 3 مرداد 1398
  • 09:20
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
شهرک صنعتی در مسیر احیا

در گفت‌و‌گو با شهردار منطقه چهار مطرح شد:

شهرک صنعتی در مسیر احیا

شهردار منطقه چهار با اشاره به اجرای طرح بازآفرینی شهری در شهرک صنعتی گفت: در این طرح احیای شهرک صنعتی در دستور کار قرار دارد.

محمدحسین مؤمنی در گفت‌و‌گو با خبرنگار کرمان‌شهر افزود: در قالب این طرح، زمین‌هایی برای ساخت فرهنگ‌سرا و خانه بهداشت به راه و شهرسازی واگذار شده است؛ ضمن این‌که ساخت یک بوستان در شهرک صنعتی نیز، در دستور کار قرار دارد.
وی ادامه داد: اگر حمایت‌های دولت ادامه داشته باشد، تا آخر امسال وضعیت شهرک صنعتی سروسامان خواهد گرفت.
شهردار منطقه چهار به مشکلات کم‌آبی و انشعاب گاز در این شهرک اشاره کرد و گفت: بروز این مشکلات درواقع به خودِ مردم برمی‌گردد؛ چراکه شهرک صنعتی، یک سکونت‌گاه غیررسمی و بخشی از حاشیۀ شهر بوده که بعضی از افراد زمین‌خوار، زمین‌ها را گرفته و تفکیک کرده‌اند و به مردم فروخته‌اند؛ مردم نیز به‌صورت غیرقانونی، ساخت‌وساز کرده‌اند.
مؤمنی افزود: بخشی از اراضی این شهرک، دولتی و بخشی متعلق به شهرداری است؛ بنابراین، برخی مردم ساکن در این شهرک، تجاوز به عرصه انجام داده‌اند و غیرمجاز ساخت‌وساز کرده‌اند.
وی ادامه داد: برای رفع مشکلات ساکنان این شهرک، پیشنهادی به شورای اسلامی شهر ارایه و توسط شورا تصویب شد که در خصوص زمین‌های متعلق به شهرداری، اعیان متعلق به ساکنان باشد، اما عرصه را با قیمت کارشناسی و با اقساط بلندمدت از شهرداری خریداری کنند تا مشکل‌شان حل شود که متأسفانه این مصوبه در فرمانداری مورد مخالفت قرار گرفت و به شورای اسلامی شهر برگشت داده شد.
شهردار منطقه چهار با بیان این‌که شهرداری باید بر نحوۀ ساخت‌و‌ساز و شکل‌گیری کوچه‌ها و معابر نظارت داشته باشد، تصریح کرد: در صورت مراجعۀ ساکنان این شهرک، شهرداری آمادگی دارد بدهی‌ها شامل عوارض تفکیک، عوارض نوسازی و غیره را به‌صورت بلندمدت تقسیط کند که شورای اسلامی شهر و شهردار محترم هم در این زمینه حمایت کردند، ولی متأسفانه مردم مراجعه نمی‌کنند.
مؤمنی افزود: تا مردم مراجعه نکنند و این مسایل تعیین‌تکلیف نشود، نمی‌توانیم استعلام‌های مربوط را به دستگاه‌های خدمت‌رسان ارایه کنیم.

 ‌ساخت بوستان در سرآسیاب
شهردار منطقه چهار در خصوص محلۀ سرآسیاب هم گفت: در محلۀ سرآسیاب با توجه به وسعتی که دارد، در حد توان اقداماتی انجام گرفته است.
مؤمنی افزود: طرح تفضیلی سرآسیاب تصویب شده، در مرحلۀ ابلاغ است و به‌زودی ابلاغ و مشکلات اهالی این محله حل می‌شود، اما براساس پیش‌طرحی که در اختیار داریم، کارها را پیش می‌بریم.
وی هم‌چنین از ساخت یک بوستان در خور شأن اهالی سرآسیاب در این محله در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

 ‌مردم زباله‌ها را در طول روز بیرون نگذارند
شهردار منطقه چهار به حل معضلات مربوط به تنظیف محدودۀ شهرداری منطقه چهار اشاره کرد و گفت: با توجه به افزایش نظارت بر شرکتی که کار تنظیف این منطقه را انجام می‌دهد، بسیاری از مشکلات مربوط به تنظیف در این منطقه حل شده است.
مؤمنی افزود: بخشی از مشکلاتی هم که در زمینۀ تنظیف وجود دارد، به مردم برمی‌گردد؛ چراکه متأسفانه برخی از شهروندان زباله‌های خود را در طول روز بیرون می‌گذارند که باید با فرهنگ‌سازی این مشکلات را حل کنیم.
شهردار منطقه چهار با اشاره به برخی اقدامات شهرداری منطقه چهار در محدودۀ این منطقه گفت: سعی کردیم با توانایی و امکاناتی که داریم، مشکلات را به حداقل برسانیم.
مؤمنی افزود: در سه‌ماه اول امسال، با همکاری معاونت حمل‌و‌نقل و امور زیربنایی و سازمان عمران، حدود 5000 متر طول جدول‌گذاری، 10 هزار مترمربع لکه‌گیری آسفالت و روکش آسفالت لاین بولوار صبا، انجام گرفته است.

 ‌اقدامات شهرداری منطقه چهار؛ محله‌محور و مردم‌محور
شهردار منطقه چهار در خصوص سایر اقدامات انجام گرفته در این منطقه گفت: منطقۀ چهار، محدودۀ وسیعی از شهر کرمان را شامل می‌شود که برای توزین اقدامات، تدوین برنامه ضرورت داشت.
مؤمنی به اجرای طرح محلۀ زیبا اشاره کرد و گفت: بر اساس این طرح، اقدامات شهرداری منطقه چهار، محله‌محور و مردم‌محور است.
وی افزود: در این راستا تمام نقاط قوت و ضعف محله‌ها شناسایی شده و در حال حاضر به‌دنبال ارتقای نقاط قوت و رفع نقاط ضعف هستیم.
شهردار منطقه چهار با بیان این‌که مشکلات اقتصادی و تورم، کار را سخت و هزینه‌ها را سرسام‌آور کرده و درآمدهای شهرداری نیز تحت تأثیر قرار گرفته است، گفت: با توجه به افزایش هزینه‌ها در حوزه‌های مختلف، در حوزۀ فضای سبز براساس دستور شهردار محترم، نگه‌داری فضای سبز موجود در دستور کار قرار گرفته است.
مؤمنی به مشکل کمبود آب و خشک‌سالی هم اشاره کرد و گفت: با توجه به مشکلات موجود، تلاش کردیم فضای سبز موجود را به‌گونه‌ای به‌سازی کنیم که مردم بیشتر گل‌وگیاه ببینند.
وی در همین زمینه به اجرای طرح قالی در میدان پژوهش اشاره کرد و گفت: در به‌سازی فضای سبز سعی کردیم زیبایی‌ها را بیشتر نشان دهیم.
شهردار منطقه چهار افزود: در سال جدید نخستین اقدام ایجاد شبکه آب خام و  دوم ساخت بوستان‌های محله‌ای جدید است.
مؤمنی به اجرای چهار بوستان محله‌ای ازجمله اجرای بوستان هشت‌بهشت، بوستان پهلوان در بولوار پیروزی، پارک آلاله در خیابان شهید مدرس و بوستان فرهنگ در خیابان فرهنگ اشاره کرد و گفت: در سال‌جاری نیز ساخت بوستان شهرک صنعتی نیز با همکاری معاونت حمل‌و‌نقل و امور زیربنایی آغاز شده است.
وی افزود: هم‌چنین با همکاری معاونت حمل‌ونقل و امور زیربنایی شهرداری و اداره‌کل راه و شهرسازی، خیابان شهیدان محمدی در شهرک صنعتی آسفالت شد.
شهردار منطقه چهار ادامه داد: هم‌چنین بخش عمده‌ای از کوچه‌ها و محورهای  اصلی شهرک صنعتی زیرسازی و آماده آسفالت شده است.

 ‌افزایش 200 درصدی درآمدهای منطقه چهار
مؤمنی در رابطه با وضعیت درآمدزایی شهرداری منطقه چهار نیز گفت: در سه‌ماه ابتدای امسال، 66 پروانه ساختمانی صادر شده است؛ ضمن این‌که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، حدود 200 درصد افزایش درآمد داشته‌ایم.
وی به اجرای طرح آموزش خانه ‌به‌ خانه برای ارتقای فرهنگ شهرنشینی هم اشاره کرد و گفت: اقدامات فرهنگ‌سازی، محله به محله و خانه به خان در حال انجام است.
شهردار منطقه چهار در خصوص زیباسازی شهر هم گفت: تاکنون، المان پهلوان در پارک پهلوان و المان رهایی، در بولوار 22 بهمن نصب شده است؛ ضمن این‌که محدوده‌ای از این بولوار که جشنوارۀ شهروندی تابستان کرمان در آن برگزار می‌شود، توسط شهرداری منطقه چهار، به‌سازی و زیباسازی شد.
مؤمنی یکی از مشکلات منطقه چهار را وجود محله‌‌های قدیمی، زمین‌های خالی و خانه‌های متروکه دانست و گفت: در سه‌ماه ابتدای امسال، بخشی از زمین‌های خالی محدودۀ منطقه چهار را حصارکشی کرده‌ایم.
وی هم‌چنین از تکمیل فاز سوم پارک پدر در سال‌جاری خبر داد.  
شهردار منطقه چهار به وسعت شش هکتاری میدان پژوهش اشاره کرد و گفت: سال گذشته در 2000 مترمربع از این میدان درخت غرس کردیم که این اقدام در سال‌جاری نیز ادامه پیدا می‌کند.

 

محمدرضا احمدی

15.6151