یک شنبه 9 اردیبهشت 1403
  • جامعه
  • شماره خبر: 9609179
  • 18 تیر 1399
  • 09:48
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
سیگار و تریاک از آلودگی به کرونا جلوگیری نمی‌کند

سیگار و تریاک از آلودگی به کرونا جلوگیری نمی‌کند

نسرین بذرافشان، کارشناس سلامت روان مرکز بهداشت شهرستان کرمان- شایعه‌سازان و فرصت‌طلبان که در این روزها از هر بهانه‌ای برای انتشار و دامن‌زدن به شایعه و ایجاد جو ملتهب در جامعه استفاده می‌کنند، با دلایل واهی غیرعلمی و غیرمنطقی در فضای مجازی ادعا کرده‌اند که افراد سیگاری و مصرف‌کنندگان تریاک، از آلودگی به ویروس کرونا در امان هستند؛ درحالی‌که سیگار و تریاک، عامل ایجاد انواع سرطان‌ها، بیماری‌های مزمن و التهابیِ ریه و همچنین بیماری‌های قلبی و عروقی است و مبتلایان سرطان و بیماری‌های تنفسی و قلبی، به شدت در معرض آلودگی به ویروس کرونا قرار دارند.

هر نوع دود ازجمله دود تریاک یا سیگار، به مرور تغییراتی در ریه ایجاد می‌کند که موجب می‌شود فرد مستعد به بیماری‌های عفونی و غیرعفونی شود. ریه فرد سیگاری مزمن نسبت به فرد غیرسیگاری، برای ابتلا به هر نوع بیماری التهابی و غیرالتهابی و همچنین بیماری‌های عفونی مستعدتر است؛ به همین دلیل، به یک بیمار مبتلای آنفلوآنزا یا سرماخوردگی باکتریال توصیه می‌شود که در دوره بیماری، از کشیدن سیگار خودداری کند؛ چراکه سیگار باعث التهاب مخاط تنفسی می‌شود.

تأثیر سیگار و سیگارهای دیجیتال در ابتلا به کرونا
سیگار و سیگارهای دیجیتال نیز در ابتلا به کرونا بسیار مؤثر هستند؛ زیرا در حفره بینی و نای، مژک‌هایی وجود دارد که مانع از ورود اجسام خارجی می‌شود و هنگام ورود اجسام مزاحم از طریق سرفه‌ای، آن را به بیرون از حفره هدایت می‌کند، اما مصرف سیگار و سیگارهای دیجیتال، باعث از بین رفتن این مژک‌ها می‌شود و در این زمان فرد در برابر موادی که از بیرون وارد سیستم تنفسی‌اش می‌شود، بسیار آسیب‌پذیر خواهد بود.

قلیانی‌ها و معتادان بیشتر مراقب کرونا باشند
مصرف انواع مواد اعتیادآور، نه‌تنها موجب درمان بیماری‌هایی ازجمله بیماری‌های ویروسی نمی‌شود؛ بلکه سیستم ایمنی و دفاعی بدن را تخریب می‌کند. سیستم ایمنی بدن شامل گلبول‌های سفید و سلول‌های ایمنی و هرمونی است که در صورت بروز بیماری‌های ویروسی، قارچی، ایدز، آنفلوآنزا، کرونا وغیره، عامل بیماری و عفونت‌ها را تخریب می‌کند؛ حال اگر در عملکرد سلول‌های دفاعی بدن اختلالی ایجاد شود، احتمال عفونت و بیماری در شخص مصرف‌کننده افزایش می‌یابد. در واقع الکل و مواد مخدر، سیستم ایمنی بدن را فلج کرده و موجب مرگ فرد خواهد شد؛ این در حالی است که برخی به غلط مدعی هستند الکل، موجب افزایش سیستم ایمنی بدن و درمان کروناویروس می‌شود.

با مصرف شیر به مقابله با سیگار بروید
افرادی که قصد ترک سیگار دارند، با خوردن شیر می‌توانند موفق‌تر عمل کنند؛ نوشیدن شیر پیش از کشیدن سیگار، طمع سیگار را بد می‌کند.

0