جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9606925
  • 9 مرداد 1397
  • 09:22
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
سگمنت‌های پل‌ها در حال تولید است

معاون حمل‌و‌نقل و امور زیربنایی شهردار:

سگمنت‌های پل‌ها در حال تولید است

اشاره: معاونت حمل‌و‌نقل و امور زیربنایی شهرداری کرمان، ازجمله معاونت‌های پرکار شهرداری کرمان است که علاوه بر پیگیری و اجرای پروژه‌های شهری، امور حمل‌و‌نقل عمومی را نیز دنبال می‌کند. برای آگاهی از وضعیت پروژه‌های شهری، وضعیت حمل‌و‌نقل عمومی و سایر موارد مربوط به این معاونت، با محمدعلی قنبری، معاون حمل‌و‌نقل و امور زیربنایی شهردار کرمان به گفت‌و‌گو نشستیم.

 آقای مهندس قنبری! پیاده‌راه سلامتِ بولوار جمهوری‌اسلامی در چه مرحله‌ای و دارای چه خصوصیاتی است؟
پیاده‌راه سلامت در فاز نخست، از سه‌راه هوانیروز تا ابتدای بولوار رضوان اجرا می‌شود. این پیاده‌راه به طول 1200 متر و عرض شش متر اجرا می‌شود؛ هم‌چنین در فاز اول، حدود 2400 مترمربع، به طول 1200 متر، مسیر دوچرخه‌سواری اجرا می‌شود.
فاز اول پیاده‌راه سلامت، توسط کادر امانی معاونت حمل‌ونقل و امور زیربنایی شهرداری در حال اجراست و تا مهرماه به پایان می‌رسد؛ ضمن این‌که فاز دوم پیاده‌راه نیز به طول حدود سه کیلومتر، از بولوار رضوان تا فرودگاه، امسال اجرا خواهد شد.
هم‌چنین در حال مطالعه هستیم تا در هر منطقه‌ی شهری، یک مسیر پیاده‌راه اجرا کنیم که پس از بولوار جمهوری‌اسلامی، در بولوار 22 بهمن نیز مسیر پیاده‌راه و دوچرخه‌سورای اجرا خواهد شد. این بولوار، محل مناسبی برای تفریح خانواده‌ها بوده که باید دوباره احیا شود. اکنون، به‌سازی و احیای مجدد بولوار 22 بهمن در حال مطالعه است و اجرای پیاده‌راه در منطقه یک و منطقه سه هم، در حال جانمایی است. 

 اجرای پل شهید بهشتی (سیدی) در چه مرحله‌ای است و تا چه زمانی به بهره‌برداری می‌رسد؟
از بهمن‌ماه که در شهرداری حضور پیدا کردم، تکمیل پل شهید بهشتی (سیدی) از اولویت‌های شهردار کرمان و من بود. ساخت این پروژه در بهمن‌ماه سال گذشته حدود 67 درصد پیشرفت داشت که با حل مشکلات پروژه و سرعت‌بخشیدن به کار، اکنون بیش از 90 درصد پیشرفت دارد و در شهریورماه به بهره‌برداری می‌رسد.

مشکلات حقوقی با پیمان‌کار و هم‌چنین معارض‌ها برای تعریض معابر محدوده‌ی پروژه برطرف شده است؟
مشکلات حقوقی پروژه حل شده و برای رفع معارض و تعریض معابر اطراف پل هم جلساتی با حضور دکتر موسوی، معاون عمرانی استاندار و دکتر نصرالله‌پور، مدیر برق منطقه‌ای برگزار شده و قول همکاری داده‌اند تا مسیر آزاد شود. پس از بهره‌برداری از پل، پیاده‌روی سمت برق منطقه‌ای اجرا خواهد شد.

 پروژه‌های شهری قرارگاه خاتم در کرمان در چه مرحله‌ای است؟
پروژه آزادی با حداکثر ظرفیت و به‌صورت شبانه‌روز در حال اجراست و ساخت آن حدود 80 درصد پیشرفت دارد. طبق تعهد قرارگاه خاتم، زیرگذر آزادی تا مهرماه به بهره‌برداری خواهد رسید؛ البته تملک املاک برای تعریض‌ خیابان بهمنیار هزینه‌ی بالایی دارد که شهرداری منطقه دو، در حال مذاکره با مالکان این محدوده است.

 اگر تعریض انجام نشود، خیابان بهمنیار پس از افتتاح زیرگذر چگونه عمل خواهد کرد؟
مسیر بهمنیار به سمت میدان آزادی به‌صورت موقت مسدود خواهد بود؛ البته اولویت این است که تلاش کنیم حداقل ورودی به سمت میدان آزادی باز شود.
اجرای پروژه‌ی سربازان گمنام امام زمان (عجل‌الله‌فرجه) نیز 30 درصد پیشرفت دارد. معارض این پروژه، برق است که تاکنون دو بار مناقصه توسط برق منطقه‌ای برگزار شده، اما کسی ورود نکرده و قرار است از طریق ترک تشریفات، رفع معارض این پل در دستور کار قرار گیرد. اگر مشکل معارض پل حل شود، کارگاه پروژه در محل فعال خواهد شد. البته سگمنت‌های پروژه در کارگاه قرارگاه خاتم در حال ساخت است.
کار پروژه‌ها‌ی شهید الله‌دادی (ابوذر) و شهید بادپا (راه‌آهن) هم در محل پروژه به پایان رسیده و سگمنت‌های این دو پروژه در کارگاه در حال تولید است.
اجرای پروژه‌ی شهدای خلبان هم 26 درصد پیشرفت دارد که دلیل کُندی کار، وجود معارض‌های پروژه است؛ مالک سنگ‌بری در مسیر پروژه همکاری نمی‌کند؛ بنابراین، احتمالاً مجبور شویم این پروژه را در دو فاز اجرا کنیم که به مشاور گفته‌ام بررسی کند تا فاز اول با اجرای رمپ و لوپ‌های قسمت غربی پل، به بهره‌برداری برسد.

 اخیراً جلسه‌ی پیگیری پروژه‌های شهری در استانداری برگزار شد؛ در خصوص این جلسه توضیح دهید.
در این جلسه محور صحبت این بود که از قرارگاه خاتم توقع داریم به‌عنوان یک پیمان‌کار قوی که در کشور کارهای بزرگی انجام داده، در کرمان هم همکاری بیشتری داشته باشد، اما همکاران قرارگاه خاتم می‌گویند چون در کشور مطالبات زیادی دارند، توان آن‌ها گرفته شده است.
موضوعی که وجود دارد این است که تعهدات مالی شهرداری به قرارگاه خاتم به چه نحو انجام خواهد شد.

 جناب شهردار در حاشیه‌ی جلسه‌ی استانداری در گفت‌و‌گو با خبرنگاران اعلام کرده بودند که اجرای پل‌ها تا سه‌چهارسال آینده ادامه خواهد داشت؛ در این خصوص توضیح دهید.
در صورتی که قرارگاه خاتم همکاری کند، پل‌های در دست ساخت توسط این قرارگاه، تا دو سال آینده آماده بهره‌برداری خواهند بود؛ بنابراین، این‌که آقای شهردار اعلام کردند پروژه‌ها سه‌چهارسال آینده ادامه خواهد داشت؛ در واقع منظور این بود که با توجه به منابع مالی محدودی که شهرداری کرمان دارد، تا سه‌چهارسال آینده درگیر بدهی‌های پروژه‌های شهری خواهیم بود؛ بنابراین، اگر قرارگاه خاتم همت کند، تمام پروژه‌ها -به غیر از شهدای خلبان- طی دوسال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. 

 جناب مهندس قنبری! در رابطه با آسفالت معابر توضیح دهید. ظاهراً آسفالت معابر را از سه طریق فاینانس داخلی، اعتبارات استانی و آسفالت معابر محله‌های هدف توسط سازمان عمران دنبال می‌کنید.
از محل منابع دولتی، 9 مسیر باید روکش آسفالت شود که تاکنون، بولوار نصر، بولوار آزادگان و خیابان شهید علی ضیا، آسفالت شده و آسفالت بقیه‌ی مسیرها در دیگر مناطق نیز در دستور کار است.
برای آسفالت از محل فاینانس نیز حدود 40 میلیارد تومان برآورد شده که طی آن بیش از 100 معبر و خیابان آسفالت خواهد شد. آسفالت از طریق فاینانس اکنون، در مرحله‌ی انجام مناقصه است که در این زمینه چند پیمان‌کار اعلام آمادگی کرده‌اند و در مناقصه شرکت می‌کنند.
معابر برخی از محله‌های هدف هم توسط سازمان عمران در حال آسفالت است؛ ضمن این‌که لکه‌گیری آسفالت معابر در مناطق چهارگانه نیز در حال انجام است. 

 وضعیت سازمان عمران چگونه است؟ 
بدهی سازمان عمران از دوره‌ی قبل، 23 میلیارد تومان است، اما الان این سازمان با تمام ظرفیت در حال کار است و زیرسازی‌ها، جدول‌گذاری‌ها و آسفالت مناطق هدف را انجام می‌دهد؛ هم‌چنین اگر بتوانیم تأمین اعتبار کنیم و قیر خریداری شود، در زمینه‌ی آسفالت هم می‌توانیم با قدرت وارد شویم.

 آقای مهندس قنبری! جناب شهردار اخیراً به ساخت پارک گردشگری در کرمان اشاره کرده‌اند، در رابطه با ساخت این پارک توضیح دهید. 
اعتبار ساخت پارک گردشگری از محل منابع دولتی تأمین شده است. مبلغ اولیه‌ی اعتبار پارک گردشگری 20 میلیارد تومان است که تاکنون، 10 میلیارد تومان از این مبلغ تأمین شده است.
تاکنون، ضلع شمالی پردیسان قائم (عج‌الله‌فرجه)، تا ورودی آرامستان جدید برای ساخت پارک گردشگری پیش‌بینی شده است؛ ضمن این‌که با آستان قدس رضوی هم در حال مذاکره هستیم تا زمینی که روبه‌روی دریاچه‌ی پردیسان قائم (عجل‌الله‌فرجه) وجود دارد را در اختیار شهرداری قرار دهند تا پارک گردشگری در آن ساخته شود. در سفری که به اتفاق آقای شهردار به مشهد مقدس داشتیم، با آقای بختیاری، قائم‌مقام و آقای اسماعیلی، مدیر موقوفات آستان قدس رضوی در خصوص واگذاری این زمین مذاکره کردیم که قول مساعد دادند.
در پارک گردشگری، انواع کاربری‌های فرهنگی، ورزشی و تفریحی دیده می‌شود؛ بنابراین، این پارک می‌تواند مکمل پردیسان قائم (عج‌الله‌فرجه) باشد. چندین کاربری برای پارک گردشگری در حال مطالعه است که پس از مطالعه، شهرداری زیرساخت‌ها را آماده و محل کاربری‌ها را لکه‌گذاری می‌کند و کاربری‌ها توسط سرمایه‌گذارها اجرا خواهد شد.
اگر این اتفاق بیفتد، تحولی در گردشگری شهر کرمان شاهد خواهیم بود؛ گردشگر در طول روز، نقاط تاریخی شهر را بازدید می‌کند و شب‌ها نیز از فضاهای پارک گردشگری و پردیسان قائم (عجل‌الله‌فرجه) بهره‌مند می‌شوند.

 آیا پارک‌های دیگری در نقاط مختلف شهر در حال مطالعه و ساخت است؟
به مناطق چهارگانه‌ی شهری اعلام کرده‌ایم اولویت‌های خود را برای ساخت پارک اعلام کنند که تاکنون، ساخت 10 تا 12 پارک ازجمله پارک بانوان آفتاب، بوستان شیراز، بوستان داوودی و بوستان شب‌بو، پیش‌بینی شده تا در مناطق مختلف شهر کرمان ساخته شود. البته ساخت این تعداد پارک، مستلزم تأمین اعتبار است. هم‌چنین پارک‌های نیمه‌تمام ازجمله بوستان طلاب در حال تکمیل است.

 بدنه‌سازی بازار بزرگ کرمان در چه مرحله‌ای است؟
بدنه‌سازی بازار که از سه‌سال پیش شروع شده، اکنون بیش از 80 درصد پیشرفت دارد. البته تملک‌های غیرمجازی در بازار انجام گرفته و برخی مغازه‌ها اکنون وجود دارد که در طرح اولیه‌ی بازار نبوده‌اند که اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان این موضوع را از طریق دستگاه قضایی دنبال کرده تا این محدوده‌ها آزادسازی شود، اما جاهایی که مشکلی ندارد، در حال بدنه‌سازی است و درهای مغازه‌های بازار هم مرحله ‌به‌ مرحله در حال تعویض است.
هم‌چنین برای این‌که مغازه‌دارها و مردم در بازار با مشکل مواجه نشوند، بدنه‌سازی و تعویض درهای بازار، از ساعت 10 شب تا 4 صبح انجام می‌شود.

 احیای بافت تاریخی از طریق فاینانس در چه مرحله‌ی است؟
10 میلیارد تومان اعتبار در قالب فاینانس برای به‌سازی بافت تاریخی در نظر گرفته شده که اکنون، مطالعات مربوط به آن در معاونت معماری و شهرسازی در حال انجام است و پس از آن، مطالعات را در اختیار سرمایه‌گذار قرار خواهیم داد تا بخشی از بافت تاریخی به‌سازی شود.

 آقای مهندس! آیا مرمت میدان توحید تا عید نوروز به پایان می‌رسد؟ چندسالی است که همواره ازسوی شهرداری اعلام می‌شود که این میدان تا نوروز تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسد، اما دوباره کار به سال بعد موکول می‌شود.
در کارهای مرمتی نمی‌شود برنامه‌ی زمان‌بندی دقیقی ارایه کرد؛ چون در بافت تاریخی، ساختمان‌ها و ستون‌ها فرسوده است؛ بنابراین، پس از این‌که کار شروع می‌شود، متوجه می‌شویم چقدر کار دارد و زمان‌بر است؛ ضمن این‌که حساسیت‌هایی هم در زمینه‌ی معماری بافت، استفاده از نوع مصالح و هم‌چنین هماهنگی با اداره‌کل میراث فرهنگی در بافت تاریخی وجود دارد که موجب می‌شود کار زمان بیشتری ببرد. البته کار مرمت در تمام دنیا زمان‌بر است.

 مرمت حمام باغ‌لـله به کجا رسید؟
در سال‌های قبل فاز اول حمام باغ‌لـله، با اعتبار دولتی مرمت شده، اما به‌دلیل بالا بودن سطح آب‌های زیرسطحی در این محدوده، دیوارهای حمام در اثر رطوبت بالای زمین، دوباره نم‌زدگی پیدا کرده‌ که در این زمینه مشاور در حال مطالعه است که چگونه می‌توانیم آب‌های زیرسطحی را از اطراف این حمام دور کنیم. با فرمانداری هم مکاتبه شده تا شرکت آب و فاضلاب خط انتقال فاضلاب خیابان شهید ایرانمنش را اجرا کند تا مشکلات آب‌های زیرسطحی در این محدوده کمتر شود. هم‌چنین در بودجه‌ی امسال شهرداری، برای تکمیل مرمت این حمام اعتبار دیده شده تا مرمت حمام در سال‌جاری به پایان برسد.

 آقای مهندس! به حوزه حمل‌ونقل عمومی بپردازیم. قرار بود در مسیر میدان آزادی تا میدان شهدا، دو پایانه در مبدأ و مقصد ساخته شود، در این رابطه چه اقداماتی انجام گرفته است؟
بله، حتماً باید پایانه‌ی مبدأ و مقصد، به‌ویژه در مسیر اصلی -از فرودگاه تا میدان شهدا- اجرا شود که در این زمینه قطعه‌زمینی در خیابان شهدا، روبه‌روی فروشگاه اتکا، در نظر گرفته شده و مکان دیگری هم در کنار فرودگاه، اما مشکل اصلی، اجرای پیاده‌راه میدان شهداست که هنوز مطالعات این میدان به نتیجه نرسیده است؛ چراکه اگر طبق طرح، از سه‌راه شمال‌جنوبی تا میدان شهدا پیاده‌راه شود، دیگر مسیر اتوبوس در این معبر نخواهیم داشت؛ بنابراین، صبر کرده‌ایم تا مطالعات پیاده‌راه به نتیجه برسد و تصویب شود و پس از آن برای پایانه‌ها‌ی اتوبوس برنامه‌ریزی کنیم.

 نصب دوربین‌های پایش تصویری در نقاط مختلف شهر در چه مرحله‌ای است؟
برای نصب دوربین‌های پایش تصویری، در سال 96، 500 میلیون تومان اعتبار دولتی وجود داشت و یک میلیارد و 600 میلیون تومان هم از اعتبارات شهرداری در نظر گرفتیم تا این دوربین‌ها خریداری و در مسیر بزرگراه نصب شود، اما متأسفانه با توجه به گرانی‌های اخیر، وقتی پاکت‌های مناقصه را باز کردیم، قیمت پیشنهادی نفر اول، سه برابر برآورد اولیه‌ی ما بود؛ بنابراین، چون چنین قراردادی به صرفه‌وصلاح شهرداری نیست، تصمیم گرفتیم کار را از طریق ترک تشریفات دنبال کنیم. امسال نیز در بودجه‌ی شهرداری، حدود 4.5 میلیارد تومان برای نصب دوربین‌های پایش تصویری مصوب شده که به‌دنبال سرمایه‌گذار هستیم تا این دوربین‌ها در بزرگراه نصب شود.

 در خصوص مصوبات کارگروه ترافیک توضیح دهید.
تاکنون، چهار جلسه‌ی کارگروه ترافیک تشکیل شده که حدود 30 مصوبه ازجمله اصلاح معابر، احداث پمپ بنزین، احداث پل‌های عابر پیاده، اظهار نظر در رابطه با تعریض برخی معابر و غیره داشته است. البته مصوبات کارگروه ترافیک، باید در شورای ترافیک بررسی و مصوب شود که تا کنون، یک جلسه‌ی شورای ترافیک نیز برگزار شده است؛ ضمن این‌که تمام مصوبات قبلی شورای ترافیک هم در حال اجراست.

 آیا نرخ‌نامه‌ی جدید تاکسیرانی و سرویس مدارس در حال اجراست؟
بله، هزینه‌ی سرویس مدارس، توسط سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر مشخص و تعرفه توسط شورای اسلامی شهر مصوب به آموزش و پرورش ابلاغ شده است.
نرخ‌نامه جدید تاکسی‌ها هم مصوب و ابلاغ شده است.

 وضعیت اتوبوسرانی شهر کرمان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
اتوبوسرانی شهر کرمان علاوه بر سرویس‌دهی در شهر کرمان، در تمام مراسم مذهبی و ملی نسبت به جابه‌جایی شهروندان اقدام می‌کند و هم‌چنین علی‌رغم این‌که ضررده است، اما برای رفاه حال مردم، شهرها و روستاهای هم‌جوار شهر کرمان را نیز پوشش می‌دهد.
البته سن ناوگان اتوبوسرانی زیاد است؛ اعتباراتی هم تخصیص داده نشده تا بتوانیم اتوبوس‌های جدید خریداری کنیم. در اتوبوسرانی، یک‌سوم هزینه‌ها را باید سازمان اتوبوسرانی تأمین کند، یک‌سوم هزینه‌ها را باید دولت پرداخت کند و یک‌سوم هزینه‌ها هم توسط شهرداری پرداخت شود؛ اما الان، چندین سال است که اعتبارات دولتی قطع و موجب شده بار جابه‌جایی مسافر کاملاً به‌عهده‌ی شهرداری باشد، اما اتوبوسرانی علی‌رغم تمام مشکلات و با همین وضعیت، در حال خدمت‌رسانی به شهروندان است؛ بنابراین، شهروندان باید نسبت به نگهداری اتوبوس‌ها همکاری کنند.

 جناب مهندس! ساختمان جدید شهرداری در چه مرحله‌ای است و شهرداری مرکز چه زمانی به ساختمان جدید منتقل می‌شود؟
ساختمان جدید شهرداری تکمیل شده و طی دوسه‌هفته‌ی آینده، تحویل موقت می‌شود. انشعاب‌های آب، برق و گاز آن نیز توسط سرمایه‌گذار خریداری شده و فقط خط انتقال برق باقی مانده که اداره برق اعلام کرده ظرفیت برقی که مشاور اعلام کرده، در محدوده‌ی ساختمان شهرداری وجود ندارد؛ بنابراین، باید از پست برق سیدی، خط انتقال برق برای شهرداری در نظر گرفته شود که بیش از یک میلیارد تومان هزینه دارد. در این رابطه با اداره برق در حال مذاکره هستیم.
در رابطه با محوطه‌سازی ساختمان جدید شهرداری هم با سرمایه‌گذار در حال مذاکره هستیم تا کار را انجام دهد؛ ضمن این‌که پارتیشن‌بندی و خرید تجهیزات ساختمان هم در دستور کار است.
پیش‌بینی می‌شود تا ابتدای نیمه‌ی دوم امسال، شهرداری مرکز به ساختمان جدید منتقل شود.

 حرف آخر.
با توجه به کمبود منابع مالی، تلاش می‌کنیم از حداکثر منابع داخلی ازجمله کادر امانی و سازمان عمران استفاده کنیم و اکنون به غیر از پل‌‌ها، تمام پروژه‌های شهر توسط سازمان عمران و کادر امانی شهرداری اجرا می‌شود.
پروژه‌های عمرانی، مشکلات خاص خود را دارد؛ محدوده‌ی پروژه‌ها باید مسدود شود تا پیمان‌کار تجهیز کارگاه کند که برای مجاوران محدوده‌ی پروژه و رفت‌وآمد مردم، مشکلاتی ایجاد می‌کند؛ ضمن این‌که چون وضعیت اقتصادی کشور مناسب نیست، شهرداری هم نمی‌تواند به‌طور کامل منابع مالی پروژه‌ها را تأمین کند؛ بنابراین، موجب شده مدت اجرای پروژه‌ها طولانی شود و پیمان‌کاران نیز متضرر می‌شوند؛ اما این اتفاق‌ها ناخواسته بوده و تمام هم‌وغم شهرداری این است که پروژه‌های شهری (پل‌ها) هرچه سریع‌تر به سرانجام برسند و سایر پروژه‌ها ازجمله اصلاح معابر، روکش و لکه‌گیری آسفالت و غیره نیز که هزینه‌بر هستند را نیز اجرا کند.

محمدرضا احمدی

15.6021