جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • جامعه
  • شماره خبر: 9607636
  • 11 اسفند 1397
  • 11:54
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
بوسه بر این دست واجب است

گزارشی از برگزاری جشن ولادت حضرت صدیقه طاهره (سلام‌الله‌علیها)

بوسه بر این دست واجب است

این روزها به مناسبت ولادت حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) در گوشه‌گوشۀ شهرمان جشنی برپاست؛ جشنی که در کنار آن بهانه‌ای فراهم می‌شود تا به نیمۀ مؤثرتر جامعه‌مان بیشتر بیندیشیم.

شاید عده‌ای بگویند چرا می‌گویم مؤثرتر؟ پاسخ این سوال را با نقل سخنی از بنیان‌گذار انقلاب اسلامی می‌دهم که فرمودند: «نقش تربیتی زن در جامعه، بالاتر از نقش مرد است؛ برای این‌که زنان، بانوان، علاوه بر این‌که خودشان یک قشر فعال در همۀ ابعاد هستند، قشرهای فعال را در دامن خودشان تربیت می‌کنند.»
با این دیدگاه، برای داشتن جامعه‌ای بانشاط‌تر، موفق‌تر و سالم‌تر، باید به نیازها، خواسته‌ها و حقوق زنان بیشتر توجه کنیم و چنین روزهایی تنها نمادی باشند برای بیان برنامه‌ها و تلاش‌هایی که در دیگر روزها انجام شده است.
مهندس عالم‌زاده، شهرداری کرمان هم با این نگاه تلاش می‌کند تا شهر کرمان برای بانوان کرمانی، مناسب‌سازی شود؛ این مژده، اصلی‌ترین وعدۀ شهردار پرتلاش کرمان در جشن تکریم از بانوان شاغل در شهرداری بود. 
این جشن در شب ولادت حضرت صدیقه طاهره (سلام‌الله‌علیها) و با حضور مدیران استان، اعضای شورای اسلامی شهر، شهردار کرمان و بانوان شاغل در شهرداری کرمان برگزار شد. 
مهندس عالم‌زاده در این جشن، ضمن خیرمقدم و تبریک این روز خجسته، از زحمات خانم کارگر، مدیر امور بانوان و خانواده شهرداری کرمان گفت: همۀ ما مادر داریم و می‌دانیم که مادران، چشمه‌های محبت همیشه‌جوشان هستند و از هیچ‌ محبتی فروگذار نمی‌کنند و ما آقایان هم این چشمه‌سار محبت را درک می‌کنیم.
شهردار کرمان هم‌چنین به بار مسئولیت مضاعفی که بانوان شاغل برعهده دارند، اشاره کرد و گفت: براساس عرف، مسیولیت خانه هم، بر دوش خانم‌هاست و آقایان کمتر در این زمینه همکاری می‌کنند؛ در صورتی که در جوامع دیگر مردان هم در این کارها مشارکت می‌کنند که امیدواریم این فرهنگ در میان مردان ما هم نهادینه شود. 
یکی دیگر از نکاتی که شهردار کرمان در این مراسم به آن اشاره کرد، ضرورت حضور بانوان در جامعه بود. وی تأکید کرد: مهم این است که جامعه را برای حضور برابر زنان و مردان آماده کنیم و اجازه دهیم که زنان نیز در جامعه رشد کنند و توانایی‌های خود را در تمام عرصه‌ها نشان دهند. 
شهردار کرمان یکی از دغدغه‌های شهرداری را کمک به زنان سرپرست خانوار دانست و گفت: هرچند مسئولیت حمایت از زنان سرپرست خانوار به‌طور مستقیم برعهدۀ شهرداری نیست، اما براساس وظیفه‌ای که در برابر تک‌تک شهروندان، سلامت فضای شهری و آسیب‌های مبتلابه در شهر داریم، تلاش کرده‌ایم در این زمینه هم تمام توان خود را به‌کارگیریم. 
شهردار کرمان در این زمینه وعده داد که شهرداری بازارچه‌هایی دائمی برای فعالیت زنان سرپرست خانوار فراهم می‌آورد. 
مهندس عالم‌زاده در پایان سخنان خود تأکید کرد: اگر شهرداری به برخی مشکلات نمی‌پردازد، به‌دلیل ندانستن نیست؛ بلکه به دلیل نتوانستن است.
یکی دیگر از سخنرانان این جلسه، رییس کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان شورای اسلامی شهرکرمان بود که در سخنان کوتاهی ضمن تبریک این مناسبت و تشکر از شهردار کرمان و خانم کارگر، به‌دلیل برگزاری این جشن و توجه به مسألۀ حضور اجتماعی بانوان در جامعه گفت: در شورای پنجم، به مسایل اجتماعی و حوزۀ بانوان توجه ویژه‌ای شده و به‌دلیل همکاری، همراهی و هم‌صدایی میان شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر، مصوبات این کمیسیون در شورای عمومی به‌سرعت تصویب و توسط شهرداری اجرا می‌شود.
وی با اشاره به اهمیت وجود پارک‌های ویژۀ بانوان در شهر کرمان افزود: با همت و پیگیری‌های شهردار، پارک‌های دیگری ویژۀ بانوان در شهر کرمان ساخته می‌شود.
سخنران پایانی این جلسه نیز حجت‌الاسلام  محمودآبادی، مدیرکل حوزه استاندار کرمان بود که در سخنان خود به اهمیت برقراری عدالت در زمینۀ حضور زنان در جامعه اشاره کرد و این سخنان بارها با تشویق حضار همراه بود. 
حجت‌الاسلام محمودآبادی با بیان این‌که باید به بانوان در جایگاه مادر و همسر احترام گذاشت و آن‌ها را  تکریم کرد، افزود: از ابتدای خلقت، دو جنس در کنار هم بودند، اما قبل از اسلام زن را ابزاری در اختیار خانواده می‌دانستند.
وی افزود: در روم باستان هم، زن را زادۀ شیطان می‌خواندند و دختر داشتن را بد می‌دانستند، اما اسلام به زن اعتبار داد. 
حجت‌الاسلام محمودآبادی با اشاره به آیات قران گفت: خداوند، اعتبار را به ایمان داد و فرشتگان، به انسان سجده کردند، نه زن و نه مرد، و این یعنی عدالت.  
وی زن را سرچشمۀ همۀ خیرات نامید و گفت: زن، کوثر است، اما چرا هم‌چنان بعضی از زن‌ها در جامعه اسلامی منزوی هستند؟
هر چند زنان در جامعه حضور سازنده دارند، اما در گذشته زن را ضعیفه می‌خواندند و این در ذهن زن‌ها نهادینه شده و هنوز هم در بعضی موارد، زن‌ها فکر می‌کنند اگر به‌تنهایی در پی کاری باشند، آن کار پیش نمی‌رود. 
محمودآبادی در ادامۀ سخنان خود به نگاه غرب‌گرایانه به زن اشاره کرد و گفت: روی دیگر سکه هم نگاه فمنیست‌ها به زن است که تلاش می‌کنند زن را به‌ جایگاه مرد برسانند و این رفتار آن‌ها به این معناست که جایگاه زن در ذات خودش، جایگاه خوبی نیست، مگر این‌که زن‌ها شبیه مردها شوند. 
وی افزود: وقتی می‌خواهیم مرد را به زن یا زن را به مرد برسانیم، کارهایی که در شأنشان نیست را به آنان تحمیل می‌کنیم.
لازم به ذکر است؛ این ضیافت شام، با اجرای موسیقی و تجلیل از بانوان نمونۀ شهرداری کرمان به پایان رسید.

 

نجمه کامیابی

0