جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9607282
  • 22 آبان 1397
  • 21:53
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
افراد متخصص جامعه باید جلوی اقدامات غیرکارشناسی را بگیرند

شهردار کرمان:

افراد متخصص جامعه باید جلوی اقدامات غیرکارشناسی را بگیرند

شهردار کرمان بر مطالبه‌گری متخصصان حوزه‌های مختلف تأکید کرد.

به گزارش کرمان‌آنلاین، سیدمهران عالم‌زاده در جلسه‌ا‌ی که با حضور جمعی از شهرسازان کرمان در خانه گفتمان معماری و شهرسازی برگزار شد، گفت: هرجا افراد متخصصِ جامعه حضور داشته باشند و مطالبه‌گری کنند، مدیران مجبورند به مطالبه‌ی آن‌ها توجه کرده و موضوعات را تخصصی پیش ببرند.

وی خطاب به متخصصان جامعه ازجمله مهندسان شهرساز با بیان این‌که بخشی از مسئولیت به عهده‌ی جامعه‌ی متخصص است و باید در جامعه حضوری پررنگ داشته باشند، گفت: وقتی افراد متخصص سکوت می‌کنند و عملکردها را نقد نمی‌کنند، افرادی که تخصص ندارند، در حوزه‌های تخصصی وارد می‌شوند.

شهردار کرمان افزود: جامعه‌ی متخصص باید محکم پای کار بایستد، جلوی اقدامات غیرکارشناسی را بگیرد و اجازه ندهند مدیریت استان و مدیریت شهری، راهِ اشتباه بروند.

عالم‌زاده ادامه داد: هرچه بدنه‌ی متخصص جامعه از موضوعات مختلف فاصله بگیرد، شهروندان و شهر ضرر می‌کند.

وی این نشست را سرآغازی برای ارتباط مدیریت شهری با جامعه‌ی شهرسازان دانست و خواستار ادامه‌ی این‌گونه نشست‌ها شد.

شهردار کرمان هم‌چنین با بیان این‌که طرح‌های جامع و تفصیلی، حتی عمرانی‌محور هم نیستند، گفت: در این طرح‌ها فقط برای کاربری‌ها لکه‌گذاری و سیاست‌گذاری شده و هیچ برنامه‌ی فرهنگی، عمرانی، خدماتی و غیره برای شهر در آن‌ها دیده نشده است.

عالم‌زاده افزود: در این طرح‌ها مشخص نشده که به‌طور مثال در حوزه‌ی گردشگری و یا دانشگاهی باید به چه سمتی برویم؛ بنابراین، به نظر می‌رسد نتوانسته تأثیرگذاری مطلوبی در شهرها داشته باشد.

وی در عین حال بیان کرد: اما شهرداری می‌تواند با تصویب شورا، برنامه‌محور باشد، اما مدیریت شهری برای اجرای برنامه، فقط یک دوره‌ی چهارساله مهلت دارد و امکان دارد شورای اسلامی و مدیریت شهری بعدی، دیگر آن برنامه‌ها را دنبال نکند.

شهردار کرمان هم‌چنین گفت: قرار است طرح جامع شهر کرمان بازنگری شود تا راهبردی‌تر و اجرایی باشد و منافع ذی‌نفعان در آن دیده شود.

لازم به ذکر است؛ در این نشست شهرسازان حاضر در جلسه ضمن انتقاد از ساخت پل‌های متعدد در مرکز شهر و زیرگذر آزادی بیان کردند: در هنگام تصمیم‌گیری برای ساخت این پل‌ها و زیرگذر آزادی، طی بیانیه‌ای مخالفت خود را اعلام کرده‌اند.

محمدرضا احمدی

15.6512