شنبه 6 مرداد 1403
  • جامعه
  • شماره خبر: 9609285
  • 23 مرداد 1399
  • 11:36
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
«کرمان‌شهر» در 100سالگی شهرداری کرمان 16 ساله شد، اما ...

«کرمان‌شهر» در 100سالگی شهرداری کرمان 16 ساله شد، اما ...

رضا شمسی- کرمان 100 ساله و کرمان‌شهر 16 ساله شد؛ یا به عبارتی «کرمان‌شهر» در 100سالگی شهرِ کرمان 16 ساله شد،

 این جمله، یک جمله بسیار ساده است که ارزش خبری چندانی هم ندارد، البته 100 سالگی کرمان  در سال جاری به خودی خود یک خبر جالب توجه و منحصر به فرد است، که از مدتی پیش اعلام گردیده، چرا که از سپری شدن یک قرن عمر بر شهرداری‌ این کلان‌شهر خبر می‌دهد و طبعا حکایت‌های متعددی با خود دارد، اما همزمانی‌اش با 16 سالگی کرمان‌شهر، چندان منحصر به فرد نیست، چون این 100 سالگی با خیلی اتفاقات دیگر نیز همزمان است، مثلا با 5 سالگی افتتاح باغ فتح‌‌آباد پس از مرمت، یا 31 سالگی تاسیس مرکز کرمان‌شناسی.  پس این جمله ساده چه دارد که نگارنده از آن به عنوان تیتر این یادداشت استفاده کرده است؟  در پاسخ به این سوال عرض می‌کنم:
100 سالگی شهرداری کرمان، حاکی از عمر صد ساله کرمان به عنون یک شهر مدرن است که صاحب شهرداری شده است، وگرنه که عمر کرمان به عنوان یک شهر کهن، به درازنای تاریخ است و با هزاره‌ها در پیوند؛ و صد سال و دویست سال، پیش نظرش، بسیار اندک است! آری، شهر کرمان هزاره‌های متعددی است که عمر دارد و می‌دانیم که لااقل در هزاره‌ اخیر، شهر مهمی هم بوده است و علاوه بر آنکه مرکز ولایت کرمان و مکران بوده وحاکم و والی داشته، دیگر شاخصه‌های یک شهر بزرگ را نیز داشته است: بازار، مسجد جامع، مدرسه، آتشکده، کنیسه، کلیسا، باغ، حمام‌های متعدد، قنات‌های بیشمار، یخدان، برج، بارو، دروازه و پادگان و ... ، خلاصه آنکه کرمان، چه در دوره باستان و افسانه هفتوادش و چه در دوره تاریخی که کرمان و مکران بود، همیشه شهری مهم بود، اما، اما...، امایش در این است که شهری مدرن نبود، چون به جای شهردار، حاکم و والی داشت. عنایت فرموید؟ بله، این شهر مدرن است که در عوض حاکم یا والی، شهردار دارد و در عوض دارالحکومه یا دارالولایه، شهرداری و شورای شهر دارد، و به جای شحنه و عسس، مامور نیروی انتظامی، و به جای داروغه، مامور تعزیرات دارد. آری، شهر مدرن شاخصه‌ها و نشانه‌های خودش را دارد که یکی از مهمترین آنها نشریه است، می‌دانید چرا؟ چون مردم در یک شهر مدرن دیگر رعایای سلطان نیستند، بلکه شهروندان صاحب هویتی هستند که قوانین خود را خود می‌نویسند و مسئولان خود را، خود انتخاب می‌کنند، این مردم فلک نمی‌شوند و شلاق نمی‌خورند، بلکه صدای‌شان بلند است و این صدا در صورت‌های مختلف خود، یعنی روزنامه، هفته‌نامه، فصلنامه، خبرگزاری‌ها، کانال‌های مختلف رادیو و تلویزیون،  خبرگزاری‌های مختلف و فضای مجازی، به گوش دیگر شهروندان و مسئولان منتخب می‌رسد.
با این مقدمه نسبتا بلند، می‌خواهم کوتاه بگویم: هفته‌نامه کرمان‌شهر با این شماره به شانزدهمین سال انتشار خود ورود می‌کند که انشاالله مبارک است و از درگاه حق مسالت دارم که همچنان مبارک و مستمرش دارد، اما به عنوان کسی که در کنار دیگر همکاران خود سعی تمام دارد در این روزگار سخت اقتصادی و پلشت کرونایی، محتوایی پالوده و پاکیزه و درخور و اندازه همشهریان خود فراهم آورد، بی‌مناسبت نمی‌دانم که بیان نمایم: شان و منزلت شهرداری صد ساله کرمان، خیلی بیشتر از یک هفته نامه 8 صفحه‌ای است، پس بگذارید مُروایش را بزنم و از خدا بخواهم تا هرچه زودتر هفته نامه «کرمان‌شهر» روزنامه شود. 

0