امروز : جمعه 6 اسفند 1395 / 00:08
نظر و پیشنهاد

امام صادق علیه السلام:هر گاه بنده فراوان استغفار کند، نامه عملش در حالی بالا رود که می درخشد.

شهردار کرمان خبر داد:

ساخت 20 بوستان در شهر کرمان با کم‌ترین هزینه

شهردار کرمان گفت: 20 بوستان در شهر کرمان در دست ساخت است.

در محور کرمان- ماهان؛

7 کشته در اثر تصادف پراید با کامیون

تصادف خودروی سواری با کامیون در محور کرمان - ماهان هفت نفر را به کام مرگ کشاند.

شهردار کرمان در بازدید از نمایشگاه مطبوعات استان:

رسانه‌ها نقش مردم در مشارکت شهری را پررنگ کنند

شهردار کرمان در بازدید از نمایشگاه مطبوعات استان گفت: رسانه‌ها نقش مهمی در افزایش مشارکت مردم در اداره‌ی امور شهر دارند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان:

نمایشگاه خانه‌ی مطبوعات، حلقه‌ی واسط رسانه‌ها و مردم است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان: نمایشگاه خانه‌ی مطبوعات، حلقه‌ی واسطی قوی بین رسانه‌ها و مردم است و موجب نزدیکی بیش‌تر آن‌ها خواهد شد

جانشین مدیر پروژه‌های خاتم در شهر کرمان مطرح کرد:

استفاده از تکنولوژی روز دنیا در تقاطع‌های غیرهم‌سطح شهر کرمان

جانشین مدیر پروژه‌های خاتم در شهر کرمان گفت: از 389 نفر نیرویی که به‌وسیله‌ی قرارگاه خاتم در کرمان به کار گرفته شده‌اند، فقط پنج نفر غیربومی هستند.



زمان انتشار :
سه شنبه 4 آبان 1395 | 13:50
 شماره خبر :
950834

بیماری‌های در کمین سلامتی زنان

بیماری‌های در کمین سلامتی زنان

زنان نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و تامین سلامت زنان علاوه بر تامین سلامت نیمی از جامعه، سبب حفظ و ارتقای سلامت خانواده و در نهایت سلامت کل جامعه می‌شود.

منشور حقوق زنان در نظام جمهوری اسلامی ایران برحق سلامت زنان در بهره‌مندی و دست‌رسی به خدمات، حمایت‌ها و مراقبت‌های بهداشتی‌-‌درمانی مورد نیاز و با کیفیت مناسب تاکید می‌کند، لذا با توجه به این مهم و قبول این واقعیت که زنان در برابر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها آسیب‌پذیر هستند، لازم است شما به‌عنوان یک زن در زمینه‌ی بیماری‌هایی نظیر بیماری‌های قلبی عروقی، فشار خون، چربی خون، دیابت، چاقی، پوکی استخوان و... اطلاعات لازم را کسب کنید تا با رعایت رفتارهای بهداشتی، سلامت خود را تامین و حفظ کرده و ارتقا بخشید.

 

بیماری‌های قلبی و عروقی:

بیماری‌های قلبی عروقی یکی از دلایل اصلی مرگ‌ومیر درکشور ما می‌باشد. عوامل زیادی در ایجاد این بیماری‌ها مؤثرند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان چربی خون بالا، فشارخون بالا، چاقی، کم‌تحرکی، استرس، استعمال دخانیات و رژیم غذایی نامناسب را نام برد.

شما خود را تا چه اندازه در معرض خطر بیماری‌های قلبی و عروقی می‌دانید؟

راه‌های پیش‌گیری و کنترل عوامل خطر بیماری‌های قلبی عروقی:

- روزانه از تمام گروه‌های غذایی مثل نان، غلات، شیر و لبنیات، گوشت، حبوبات، مغزها، تخم‌مرغ، میوه و سبزی به مقدار لازم استفاده کنید.

- تنوع (موادغذایی مختلف در هر گروه) و تعادل (به اندازه‌ی مورد نیاز از هر گروه) را در برنامه‌ی غذایی خود رعایت کنید.

- مصرف غذاهای سرخ شده را که حاوی مقادیر زیادی چربی هستند در برنامه‌ی غذایی خود کاهش دهید و در صورتی‌که غذا را سرخ می‌کنید در مدت زمان کم، فقط آن‌را تفت دهید (مخلوطی از آب و روغن مایع مخصوص سرخ کردنی).

- روزانه 8-6 لیوان آب مصرف کنید.

- به جای روغن نباتی جامد و روغن حیوانی از روغن‌های نباتی مایع استفاده کنید، اما آن‌ها را نیز کم مصرف کنید زیرا منجر به اضافه وزن یا چاقی می‌شوند.

- از مصرف بیش از حد قند و شکر، شیرینی، شکلات، نوشابه و مواد نشاسته‌ای مانند برنج و ماکارونی خودداری کنید، زیرا باعث افزایش وزن و بالا رفتن فشارخون و چربی خون می‌شود.

- مصرف نمک را به هنگام تهیه‌ی غذا کاهش دهید و نمکدان را از سفره غذا حذف کنید. هم‌چنین مصرف غذاهای کنسرو شده را که حاوی مقادیر زیادی نمک و روغن هستند کاهش دهید.

- مصرف سبزی و میوه را در برنامه‌ی غذایی خود افزایش دهید زیرا به دلیل داشتن فیبر و ویتامین‌ها در کاهش چربی‌های خون، فشارخون و پیش‌گیری از یبوست مؤثرند و با افزایش حجم غذا و احساس سیری بر کنترل اشتها و پیش‌گیری از چاقی تأثیر می‌گذارند.

- وزن خود را کنترل کنید زیرا خطر افزایش فشارخون، چربی‌های خون و ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی در افراد چاق بیش‌تر است.

- فعالیت بدنی خود را افزایش دهید. انجام دادن30 دقیقه فعالیت بدنی در روز اثر بسیار مثبتی بر عملکرد سیستم قلب و عروق دارد.

- استرس و فشارهای روحی و روانی خود را کاهش دهید.

- دخانیات مصرف نکنید و سعی کنید در معرض دود افراد سیگاری قرار نگیرید (باز کردن پنجره، روشن کردن هواکش، روشن کردن کولر و ...)

 

فشارخون:

اهمیت بیماری افزایش فشارخون به‌خاطر مرگ و میر و عوارض قلبی و عروقی، مغزی، چشمی و کلیوی آن است.

در بزرگ‌سالان اگر مقدار فشارخون بالاتر از 140 روی 90 میلی‌متر جیوه باشد فرد دچار بیماری فشارخون بالاخواهد بود، بنابراین لازم است هر فرد بزرگ‌سال، سالی یک‌بار فشار خون خود را نزد پزشک کنترل کند.

شما آخرین باری که فشارخون خود را اندازه‌گیری کرده‌اید چه زمانی بوده است؟‌

نکات لازم در پیش‌گیری و درمان فشار خون بالا:

- وزن کم کنید و به حد مطلوب برسانید.

- روزانه 8-6 لیوان آب بنوشید.

- مصرف میوه و سبزیجات را بیش‌تر کنید.

- مصرف چربی در رژیم غذایی را کاهش دهید.

- مصرف قندهای ساده (قند، شکر، شیرینی، شکلات، نوشابه) را کاهش دهید.

- فعالیت بدنی و ورزش به‌طور مستمر لازم است. (ساده‌ترین و عملی‌ترین ورزش نیم ساعت پیاده روی در روز است)

- میزان مصرف نمک را محدود کنید.

- خشم را کنترل کرده و به محیط‌های ناآرام و شلوغ و جاهایی که فکر می‌کنید شما را ناراحت می‌کند، نروید.

- عدم استعمال دخانیات، زیرا سیگار باعث اختلال جدار عروق، لخته شدن خون در عروق، اختلال در اکسیژن رسانی خون و سکته‌های قلبی و مغزی می‌شود و هم‌چنین سیگار اثر داروهای ضد فشارخون را کم می‌کند.

توجه: قطع داروهای پایین‌آورنده‌ی فشارخون بالا بدون مشورت پزشک عوارض جبران‌ناپذیری دارد.

 

چربی خون:

چربی‌ها به غذا طعم و شکل می‌بخشند و با وجودی که تری‌گلیسرید و کلسترول که از مشتقات چربی‌‌ها هستند برای بدن ضروری و با اهمیت می‌باشند چنان‌چه به مقدار زیاد در خون تجمع پیدا کنند موجب سختی عروق شده و احتمال بالا رفتن فشارخون و بروز سکته قلبی را افزایش می‌دهد. امروزه از سن 20 سالگی به بعد سنجش چربی خون توصیه می‌شود.

آیا شما از میزان چربی خون خود مطلع هستید؟

راه‌های پیش‌گیری از افزایش چربی‌های خون:

- چربی قابل رویت گوشت و پوست مرغ را قبل از پخت کاملاً جداکنید.

- مصرف گوشت قرمز را به دلیل چربی پنهان در آن کم کنید.

- حداقل دو وعده در هفته ماهی مصرف کنید.

- مصرف سوسیس، کالباس و همبرگر را به حداقل برسانید.

- مصرف کله پاچه، مغز، دل و قلوه را محدود کنید.

- مصرف غذاهای سرخ کرده را کاهش دهید و غذای خود را آب پز، بخارپز، کباب شده تهیه کنید؛ در صورت سرخ کردن از روغن مایع مخصوص سرخ‌کردنی استفاده کنید.

- روغن‌های مایع گیاهی را جایگزین روغن‌های جامد و روغن حیوانی کنید.

- روزانه 8 6 لیوان آب مصرف کنید.

- از شیر، ماست و پنیر کم چرب استفاده کنید.

- از مصرف بی‌رویه‌ی شیرینی‌های خامه‌دار، سس سفید سالاد و چیپس اجتناب کنید.

- زنان بالای 40 سال بیش از 3 الی 4 تخم مرغ در هفته مصرف نکنند و در صورت ابتلا به چربی خون بالا، فشارخون بالا و چاقی و یا سابقه‌ی خانوادگی این بیماری‌ها، مصرف تخم‌مرغ را (به خصوص زرده) به 2 الی 3 عدد در هفته محدود کنند.

- از میوه‌ها 3-2 سهم (هر سهم معادل یک عدد سیب، پرتقال، هلو یا نصف لیوان آب میوه) و از سبزی‌ها 5-3 سهم در روز (هر سهم معادل یک لیوان کاهو یا اسفناج یا نصف لیوان سبزی پخته یا نصف لیوان سبزی خرد شده) استفاده کنید.

 

دیابت:

دیابت یا مرض قند نوعی بیماری مزمن است که قند خون به دلیل مصرف نشدن بالا می‌رود. این بیماری در اثر کمبود انسولین (دیابت نوع یک در کودکان یا نوجوانان) و یا در اثر اختلال کار انسولین (دیابت نوع دو در بالغین) به‌وجود می‌آید.

90-85 درصد از بیماران دیابتی مبتلا به نوع دو می‌باشند و اغلب در سنین بالاتر از 35سال، چاق و یا دارای اضافه وزن هستند.

دیابت حاملگی یکی از عوارض شایع بارداری است و در 45درصد خانم های باردار ایجاد می‌شود و در صورت عدم تشخیص و درمان سبب سقط، مرده‌زایی و یا جثه‌ی بزرگ در بچه و سایر عوارض مادری وجنینی می‌شود.

آیا تاکنون آزمایش قندخون انجام داده‌اید؟

چه افرادی در معرض خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع 2 می‌باشند؟

- افراد چاق، افراد کم تحرک، افرادی که خویشاوند درجه اول مبتلا به دیابت دارند (والدین، خواهر، برادر).

- افراد مبتلا به فشارخون بالا.

- افراد مبتلا به چربی خون بالا.

- زنانی‌که سابقه‌ی دوبار یا بیش‌تر سقط خود به خودی (بدون علت مشخص) و یا سابقه‌ی مرده‌زایی و یا به دنیا آوردن نوزاد بیش از 4 کیلوگرم وزن دارند.

- خانم‌های باردار در هر گروه سنی.

- زنانی‌که سابقه‌ی دیابت حاملگی در یکی از بارداری‌های قبلی داشته‌اند.

توجه: در صورتی‌که در معرض خطر ابتلا  به دیابت هستید سالی یک بار قند خون خود را آزمایش کنید.

نکته‌های لازم در پیش‌گیری از دیابت:

همه‌ی افراد، به خصوص افراد در معرض خطر ابتلا به دیابت باید:

- از افزایش وزن و چاقی بپرهیزند و در صورت اضافه وزن آن‌ را کاهش دهند.

- به‌طور منظم فعالیت بدنی و ورزش‌های مناسب مثل پیاده‌روی منظم انجام دهند.

- مواد قندی و چربی زیاد مصرف نکنند.

- از میوه و سبزی‌ها به صورت متنوع و متعادل استفاده کنند.

مهین صابرماهانی

کارشناس بهداشت خانواده

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی


لطفاً نظر خود را درباره این مطلب بنویسید:
نام :


پست الکترونیکی :


نظر شما : *