امروز : جمعه 6 اسفند 1395 / 07:08
نظر و پیشنهاد

امام صادق علیه السلام:هر گاه بنده فراوان استغفار کند، نامه عملش در حالی بالا رود که می درخشد.

شهردار کرمان خبر داد:

ساخت 20 بوستان در شهر کرمان با کم‌ترین هزینه

شهردار کرمان گفت: 20 بوستان در شهر کرمان در دست ساخت است.

در محور کرمان- ماهان؛

7 کشته در اثر تصادف پراید با کامیون

تصادف خودروی سواری با کامیون در محور کرمان - ماهان هفت نفر را به کام مرگ کشاند.

شهردار کرمان در بازدید از نمایشگاه مطبوعات استان:

رسانه‌ها نقش مردم در مشارکت شهری را پررنگ کنند

شهردار کرمان در بازدید از نمایشگاه مطبوعات استان گفت: رسانه‌ها نقش مهمی در افزایش مشارکت مردم در اداره‌ی امور شهر دارند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان:

نمایشگاه خانه‌ی مطبوعات، حلقه‌ی واسط رسانه‌ها و مردم است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان: نمایشگاه خانه‌ی مطبوعات، حلقه‌ی واسطی قوی بین رسانه‌ها و مردم است و موجب نزدیکی بیش‌تر آن‌ها خواهد شد

جانشین مدیر پروژه‌های خاتم در شهر کرمان مطرح کرد:

استفاده از تکنولوژی روز دنیا در تقاطع‌های غیرهم‌سطح شهر کرمان

جانشین مدیر پروژه‌های خاتم در شهر کرمان گفت: از 389 نفر نیرویی که به‌وسیله‌ی قرارگاه خاتم در کرمان به کار گرفته شده‌اند، فقط پنج نفر غیربومی هستند.



زمان انتشار :
چهارشنبه 24 دي 1393 | 09:21
 شماره خبر :
9310315

«پیلاتس» تعادل و انعطاف را برای شما به ارمغان می‌آورد

«پیلاتس» کاهش‌دهنده‌ی دردهای مهره‌ای و کمر

«پیلاتس» کاهش‌دهنده‌ی دردهای مهره‌ای و کمر
زندگی ماشینی و مدرن امروزی هم‌راه با مشاغل کم‌تحرک، پشت میزنشینی و ورزش نکردن، به خودی خود فقر حرکتی به وجود می‌آورد و از نتایج آن، قامت‌های خمیده و کج، بدن‌های حساس و خسته و استخوان‌هایی ضعیف و شکننده و نیز چاقی است که بسیار خطرناک بوده و بیش‌تر موجب ناراحتی‌های قلبی می‌شود.

در حالی که در کنار کار و دغدغه‌های روزمره، فعالیت جسمانی منظم و آمادگی جسمانی خوب، می‌تواند باعث ارتقای سلامت شود، ‌به پیش‌گیری از بیماری‌ها کمک کند یا بخشی از درمان بیماری‌ها باشد. البته فعالیت جسمانی منظم و صحیح ‌نه تنها به پیش‌گیری از بیماری‌ها کمک می‌کند بلکه کیفیت زندگی و سلامت را بالا می‌برد. هم‌چنین سلامت جسمی و داشتن تناسب اندام به ما کمک می‌کند که هم خودمان «احساس خوبی» داشته باشیم و هم خوب‌تر به نظر برسیم و هم با اعتماد به نفس و سلامتی، از زندگی بیش‌تر لذت ببریم. این را هم بدانیم که بسیاری از روان‌شناسان و متخصصان، ورزش را به عنوان بخشی از برنامه‌ی درمان افسردگی به بیماران توصیه می‌کنند.

یکی از ورزش‌هایی که در حال حاضر طرف‌داران زیادی را به خود جلب کرده ؛ پیلاتس است که تمرینات آن، می‌تواند به بهبود سلامت ما کمک کند.

«پیلاتس» روش تمرینی است که در سال 1920 توسط «ژوزف پیلاتس» آلمانی پایه ‌گذاشته شد و متشکل از ورزش‌هایی است که تمرکز روی انعطاف، قدرت و تعادل در تمام اندام‌های بدن دارند؛ بدون این‌که عضلات از فرم طبیعی خود خارج شوند. این روش تمرینی از حرکات کنترل شده‌ای تشکیل شده که بین بدن و مغز، هارمونی فیزیکی ایجاد کرده و توانایی بدن افراد را در هر سن بالا می‌برد. علاوه بر این کسانی که ورزش پیلاتس را انجام می‌دهند؛ خواب بهتر، عصبانیت کم‌تر و هم‌چنین استرس و خستگی کم‌تری خواهند داشت.

این ورزش در ابتدا توسط ژوزف پیلاتس، «علم کنترل بدن» نام‌گذاری شد اما پس از مرگ او، به دلیل احترام و حفظ یاد و خاطره‌‌اش، توسط بازماندگان وی به نام «پیلاتس» تغییر یافت و  متداول شد.

از آنجا که این روش تمرینی در وضعیت‌های ایستاده، نشسته و خوابیده بدون طی مسافت و پرش و جهش انجام می‌گیرد، آسیب‌های ناشی از صدمات مفصلی را کاهش می‌دهد؛ زیرا حرکات ورزشی در دامنه‌های حرکتی در سه وضعیت فوق، با اجرای تنفس‌های عمیق و انقباض‌های عضلانی انجام می‌گیرد. این ورزش هم‌چنین می‌تواند مکملی برای سایر ورزش‌ها و تمرینات شما باشد.

«مریم موسوی» مسئول کمیته‌ی پیلاتس استان کرمان است که این رشته را هم‌زمان با استان تهران در سال 1385 در استان کرمان راه‌اندازی کرده و سال‌هاست که مدرس این رشته‌ی ورزشی است.                                                              

وی می‌گوید: پیلاتس (علم کنترل بدن) که از کشور آلمان آغاز شد و کم‌کم به کشورهای آمریکا، استرالیا، هلند و... گسترش پیدا کرد؛ هم‌اکنون در سرتاسر دنیا وجود دارد؛ این ورزش، ورزش ذهن و بدن توأم با هم است و می‌توان گفت که پیلاتس یک سیستم تمرینی جسمانی است که اساس آن بر روی طبیعت  بدن انسان بنا شده است.

این مدرس پیلاتس ادامه می‌دهد: پیلاتس بدون در نظر گرفتن سن و سطح مهارت‌های جسمانی شما، روش تمرینی خاصی است که تعادل و انعطاف را برای شما به ارمغان می‌آورد و با توجه به اثربخشی اثبات شده‌ی این تمرینات، بهبود در نگه‌داری وضعیت بدنی، هماهنگی، تنفس، تمرکز و استقامت را به هم‌راه دارد.

وی تصریح می‌کند: پیلاتس بر هشت اصل مهم تنفس، تمرکز، کنترل، مرکزیت، خنثی‌سازی، هماهنگی، تفکیک اجزا و اجرای روال حرکات استوار است.

موسوی می‌افزاید: کمک به تقویت عضلات و مفاصل سرتاسر بدن، بهبودی حرکات در اندام تحتانی و فوقانی، اصلاح نقایص ایستادن، راه‌ رفتن و نشستن، کمک به تنظیم سیستم عصبی و هورمونی،  کاهش سایز و وزن بدن از فواید این رشته‌ی ورزشی است.

وی می‌گوید:‌ هم‌چنین این ورزش، کاهش دهنده‌ی دردهای مهره‌ای و کمر است، موجب ایجاد کشیدگی در ظاهر اندام، پیش‌رفت انعطاف، تعادل و قدرت، بالا رفتن دامنه‌ی حرکتی مفاصل و عضلات می‌شود و به حجیم شدن فضای ریه، بالا بردن قابلیت تنفس، کاهش استرس و داشتن پوست بهتر (در نتیجه‌ی تنفس صحیح و عمیق) می‌شود.

مسئول کمیته‌ی پیلاتس استان کرمان با بیان این که این ورزش‌ را می‌توان از سن 14 سالگی شروع کرد و محدودیت سنی خاصی ندارد؛ می‌افزاید: این ورزش تأثیر بسیار مهمی در تقویت عضلات کمر، گردن و زانو دارد و به خصوص به خانم‌هایی که در این اندام‌ها، ضعف عضلات را دارند، بسیار کمک می‌کند.

وی می‌گوید: همیشه در کلاس‌ها تاکید بر این است که بدون حساسیت بر روی دامنه‌ی حرکات و تعداد حرکات انجام شده، سعی شود که حرکات به طور صحیح انجام گردد. هم‌چنین افزایش تمرکز و توجه کافی به توصیه‌های مربی در هنگام انجام تمرینات بسیار مهم و ضروری است.

موسوی هم‌چنین ادامه می‌دهد: این را هم باید دانست که نوشیدن آب به افزایش سوخت و ساز بدن کمک می‌کند و بسیار مهم است و همیشه و به خصوص بعد از ورزش، مصرف سبزیجات، میوه‌جات و لبنیات و کاهش مصرف کربوهیدرات و چربی توصیه می‌شود.

 وی می‌افزاید: باید سه روز در هفته به مدت یک ساعت حتما تمرینات پیلاتس را انجام داد.

کرمان دخت


لطفاً نظر خود را درباره این مطلب بنویسید:
نام :


پست الکترونیکی :


نظر شما : *