امروز : جمعه 6 اسفند 1395 / 00:13
نظر و پیشنهاد

امام علی علیه السلام: عفّت، نفس را مصون مى دارد و آن را از پستیها دور نگه مى دارد.

شهردار کرمان خبر داد:

ساخت 20 بوستان در شهر کرمان با کم‌ترین هزینه

شهردار کرمان گفت: 20 بوستان در شهر کرمان در دست ساخت است.

در محور کرمان- ماهان؛

7 کشته در اثر تصادف پراید با کامیون

تصادف خودروی سواری با کامیون در محور کرمان - ماهان هفت نفر را به کام مرگ کشاند.

شهردار کرمان در بازدید از نمایشگاه مطبوعات استان:

رسانه‌ها نقش مردم در مشارکت شهری را پررنگ کنند

شهردار کرمان در بازدید از نمایشگاه مطبوعات استان گفت: رسانه‌ها نقش مهمی در افزایش مشارکت مردم در اداره‌ی امور شهر دارند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان:

نمایشگاه خانه‌ی مطبوعات، حلقه‌ی واسط رسانه‌ها و مردم است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان: نمایشگاه خانه‌ی مطبوعات، حلقه‌ی واسطی قوی بین رسانه‌ها و مردم است و موجب نزدیکی بیش‌تر آن‌ها خواهد شد

جانشین مدیر پروژه‌های خاتم در شهر کرمان مطرح کرد:

استفاده از تکنولوژی روز دنیا در تقاطع‌های غیرهم‌سطح شهر کرمان

جانشین مدیر پروژه‌های خاتم در شهر کرمان گفت: از 389 نفر نیرویی که به‌وسیله‌ی قرارگاه خاتم در کرمان به کار گرفته شده‌اند، فقط پنج نفر غیربومی هستند.



زمان انتشار :
يکشنبه 27 مهر 1393 | 09:04
 شماره خبر :
9307354

8 راه مقابله با پوکی استخوان

8 راه مقابله با پوکی استخوان

استئوپروز یا همان پوکی استخوان، یک بیماری است که در آن استخوان‌ها ضعیف، شکننده و آسیب‌پذیر می‌شوند. این بیماری به یکی از بزرگ‌ترین مشکلات جامعه امروزی تبدیل شده است، طوری که سالانه میلیون‌ها نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این میان افراد بالاتر از 50 سال و مخصوصا خانم‌ها بیشترین آسیب‌دیدگان از این بیماری‌اند.
با افزایش سن خطر بروز بیماری‌های مزمن هم افزایش پیدا می‌کند، مانند بیماری‌های قلبی، دیابت، چربی خون بالا، آرتروز و پوکی استخوان. اما مساله آن است که همه این بیماری‌ها نتیجه‌ی نوع زندگی ما در سال‌های جوانی است و ما خودمان آن‌ها را به جان می‌خریم.
اما خوش‌بختانه راهکارهای بسیاری وجود دارد که با به کارگیری آنها می‌توانیم استخوان‌ها را تقویت کنیم تا به آینده‌ی پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هایمان دچار نشویم.

 

1- از جوانی به فکر باشیم
به استخوان‌هایتان به چشم یک کارمند که روزی بازنشست می‌شود، نگاه کنید. پس لازم است این کارمند در دوره جوانی به اندازه کافی پس‌انداز داشته باشد تا در پیری و بازنشستگی از آن استفاده کند. توده استخوانی شما تا سن 35 سالگی به حداکثر تراکم خود می‌رسد. از آن پس است که دیگر پس‌اندازی ممکن نیست و فقط می‌تواند این تراکم را حفظ کند.
بدون شک همه شما می‌دانید که مهم‌ترین راه پس‌انداز تراکم استخوان در جوانی، مصرف مقادیر کافی ویتامین D و کلسیم، ورزش کردن و سایر کارهایی است که در اینجا به شما می‌گوییم.

 

2- T-Score خود را بدانید
پوکی استخوان را به نام بیماری خاموش هم می‌شناسند، چراکه آرام آرام پیشرفت می‌کند و تا زمانی که استخوان‌ها شکننده و آسیب‌پذیر نشوند، خود را نشان نمی‌دهد. سنجش تراکم مواد معدنی استخوان یا همان BMD که به عنوان تست تراکم استخوان شناخته می‌شود نشان می‌دهد که استخوان‌ها چقدر قوی یا چقدر آسیب‌پذیر هستند.
نتیجه این تست به همراه سایر عوامل مانند سن، جنس و بیماری‌های همراه، خطر ابتلا به پوکی استخوان را طی 10 سال آینده نشان می‌دهد. پس اگر فردی پس از تست تراکم استخوان به عنوان یک فرد مستعد شناخته شود، راهکارهای درمانی و پیشگیری کننده به کمک فرد خواهند آمد.

3- شیر، شیر، شیر
شیر سرشار از کلسیم است. همان چیزی که ترکیب اصلی استخوان‌هاست و همچنین ویتامین D که برای جذب کلسیم ضروری است.
نیاز روزانه به کلسیم 1200 میلی‌گرم است، یعنی چیزی حدود 2 تا 3 لیوان شیر یا 3 لیوان ماست. نیاز روزانه به ویتامین D هم 1000 واحد.
فراموش نکنید مکمل‌ها و غذاهای جایگزین فقط در شرایط خاص مثل زمانی که فرد واقعا نتواند لبنیات را تحمل کند (مثل مبتلایان به عدم تحمل لاکتوز) می‌توانند جایگزین شیر و لبنیات شوند.

4- سیگار دوست پوکی استخوان است
سیگار کشیدن سرعت تخریب و پوکی استخوان‌ها را افزایش می‌دهد. خانم‌هایی که سیگار می‌کشند، سطح پایین‌تری از هورمون استروژن را دارند و زودتر به دوران یائسگی می‌رسند و این کاهش استروژن، خود تسریع کننده پوکی استخوان است.

 

5- ژنتیک هم نقش مهمی در سلامت استخوان‌ها دارد
وضعیت کلی استخوان‌ها مثل اندازه آنها، تراکم استخوانی، زمان رسیدن به یائسگی همگی از سابقه خانوادگی و ژنتیک تاثیر می‌پذیرند. پس بهتر است وضعیت پوکی استخوان را از پدر و مادر خود جویا شویم.
اگر شما عضوی از یک خانواده مستعد هستید، بدون شک مراقبت‌های جدی‌تری برای پیشگیری از این بیماری نیاز خواهید داشت.

6- سدیم هم عاملی برای پوکی استخوان است
فقط فشار خون بالا نیست که از میزان نمک و سدیم مصرفی تاثیر می‌پذیرد. سدیم باعث خروج کلسیم از استخوان‌ها می‌شود. پس لازم است بیش از پیش به رژیم کم نمک روی بیاورید.

7- فعال باشید
ورزش کردن برای پیشگیری از پوکی استخوان ضروری است. این را همه ما می‌دانیم. اما نوع ورزش است که اهمیت ویژه‌ای دارد.
ورزش‌هایی باعث افزایش تراکم و توده استخوانی می‌شوند که باعث تحمیل بار و فشار روی استخوان‌ها شوند، ورزش‌های مثل دو، بسکتبال، والیبال و البته بدنسازی و کار با وزنه‌ها.
این ورزش‌ها با تحمیل بار بر استخوان‌ها باعث تحریک سلول‌های استخوان‌ساز یا همان استئوبلاست‌ها می‌شوند.

8- ماهیچه‌هایتان را تقویت کنید
هر وقت که شما دست یا پایتان را خم می‌کنید، کشیدگی و جمع شدن ماهیچه‌ها به استخوان متصل به آنها فشار می‌آورد. این فشار وارده به استخوان باعث تحریک سلول‌های استخوان‌ساز می‌شود.
پس انجام ورزش‌ها و کشش‌های خانگی که باعث تقویت ماهیچه‌ها می‌شود، در پیشگیری از پوکی استخوان بسیار موثر است.
الهه گودرزی
بخش سلامت تبیان


لطفاً نظر خود را درباره این مطلب بنویسید:
نام :


پست الکترونیکی :


نظر شما : *