امروز : پنج شنبه 30 دي 1395 / 16:28
نظر و پیشنهاد

امام علی علیه السلام: عفّت، نفس را مصون مى دارد و آن را از پستیها دور نگه مى دارد.

با دستور مقام قضایی در کرمان؛

یک رستوران و یک بستنی‌فروشی مشهور پلمپ شد

نماینده‌ی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان از پلمپ بستنی‌فروشی مشهور کرمان به‌دلیل عدم رعایت نکات بهداشتی خبر داد.

رؤسای کمیسیون‌های هشت‌گانه‌ی شورای اسلامی استان انتخاب شدند

بیست‌وپنجمین جلسه‌ی شورای اسلامی استان کرمان، در صحن شورای اسلامی شهر کرمان برگزار شد.

جانشین مدیر پروژه‌های خاتم در شهر کرمان مطرح کرد:

استفاده از تکنولوژی روز دنیا در تقاطع‌های غیرهم‌سطح شهر کرمان

جانشین مدیر پروژه‌های خاتم در شهر کرمان گفت: از 389 نفر نیرویی که به‌وسیله‌ی قرارگاه خاتم در کرمان به کار گرفته شده‌اند، فقط پنج نفر غیربومی هستند.

در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان؛

با کلیات اجرای 100 میلیارد تومان پروژه‌ی عمرانی توسط جهاد نصر موافقت شد

نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان، امشب با حضور رییس و سایر اعضای شورا و شهردار کرمان برگزار شد.

با حکم شهردار کرمان؛

سرپرست امور مالی شهرداری معرفی شد

صبح امروز مراسم معارفه‌ی «مرتضی امیرشکاری» به‌عنوان سرپرست امور مالی شهرداری کرمان برگزار شد.



زمان انتشار :
دوشنبه 28 اسفند 1391 | 10:41
 شماره خبر :
9112414

در تعطیلات نوروزی، ورزش را فراموش نکنید

در تعطیلات نوروزی، ورزش را فراموش نکنید
اوقات فراغت اوقاتی است که افراد جدا از اجبارها و فعالیت‌های شغلی، خانوادگی و اجتماعی هستند و در آن فقط به میل خود عمل می‌کنند. دانشمندان و متفکران اعلام کرده‌اند که تفریح و چگونگی گذراندن اوقات فراغت، وسیله‌ی موثری برای پرورش قوای فکری، جسمی، اخلاقی، رشد شخصیت و عامل جدی برای جلوگیری از رفتارهای ناپسند اجتماعی به حساب می‌آید.
یکی از روش‌هایی که با آن می‌توان اوقات فراغت افراد جامعه را پر و بسیاری از ضعف و کمبودهای جسمانی و روانی را رفع و درمان کرد؛ ورزش و تفریحات سالم است.
با توجه به فرا رسیدن تعطیلات نوروزی، بسیاری از مردم با مسافرت و دید و بازدید از اقوام و نزدیکان سعی در استفاده از این تعطیلات دارند. اما برخی دیگر نیز به دلایلی در خانه می‌مانند و سعی می‌کنند با تماشای تلویزیون و یا دیگر فعالیت‌ها اوقات فراغت خود را بگذرانند و متاسفانه در بیش‌تر موارد اهمیت ورزش و جایگاه آن در پر کردن اوقات فراغت فراموش می‌شود.
«مهوش بویه» کارشناس تربیت بدنی و ورزش در این‌باره می‌گوید: تربیت بدنی و ورزش، گذشته از جبران ضعف‌ها و حفظ تن‌درستی افراد، آنان را برای زندگی، تلاش و دست‌یابی به اهداف خود آماده می‌کند.
وی افزود: ورزش نه تنها بر طول عمر فرد می‌افزاید بلکه باعث می‌شود کیفیت زندگی فرد بهتر شود و احساس بهتری در طول دوران زندگی داشته باشد.
وی هم‌چنین گفت: ورزش جزو جدانشدنی گردش‌گری به شمار می‌رود و حتی به عنوان جاذبه‌ی توریستی نیز می‌توان از آن استفاده کرد. بنابراین در این ایام نیز حتی در مسافرت می‌توان به مکان‌های گردش‌گری ورزشی رفت و از این فرصت برای ورزش استفاده کرد.
بویه اظهار داشت: آن‌چه لازم است یافتن راه‌های پرداختن به ورزش در شرایط گوناگون با هدف کسب نتایج مطلوب حاصل از آن در وقت‌های آزاد است.
وی با اشاره به این که بسیاری از افراد در جامعه اضافه وزن دارند؛ گفت: این امر حاکی از آن است که ما کم‌تر ورزش می‌کنیم. کسانی که به ورزش علاقه دارند؛ خیلی راحت و بدون مشکل می‌توانند حرکات ورزشی را انجام دهند؛ بنابراین قدم اول برای ورزش کردن این است که چگونه به ورزش کردن علاقه‌مند شویم.
بویه با بیان این که سخت‌ترین کار در ورزش کردن، برنامه‌ریزی برای آن است؛ گفت: در زندگی ما همیشه کار بر ورزش، اولویت دارد و ورزش فقط برای اوقات فراغت است.
وی خاطرنشان کرد: برای شروع ورزش ابتدا 30 دقیقه از وقت‌تان را به مدت سه بار در هفته، به ورزش اختصاص دهید و در مرحله‌ی بعد، ورزشی را که دوست دارید؛ شروع کنید.
وی تاکید کرد: سعی کنید طبق برنامه‌ریزی خود عمل کنید. حتی اگر بیمار بودید، مسافرت رفتید و یا به شدت گرفتار شدید، می‌توانید در ساعات تعیین شده، حرکت‌های سبک کششی را انجام دهید یا قدم بزنید. اما این وقت را به کار دیگری اختصاص ندهید.
وی ادامه داد: مهم‌ترین مسئله این است که از حداقل میزان زمانی که برای ورزش خود در نظر گرفته‌اید؛ کم‌تر ورزش نکنید.
بویه خاطرنشان کرد: برای این که به ورزش علاقه‌مند شوید؛ به اثرات بسیار مفید آن در زندگی‌تان توجه کنید.
این کارشناس ورزش افزود: کاهش استرس، حل بهتر مشکلات زندگی، بهتر شدن کیفیت زندگی و تن‌درستی از جمله اثرات مفید ورزش در زندگی هستند.
وی با بیان این که پیاده‌روی در دست‌رس‌ترین ورزش برای هر فرد است؛ گفت: در ورزش پیاده‌روی کافی است هر فرد با ریتم مناسب خود حرکت کند و هرگاه خسته شد، توقف نماید.
بویه تاکید کرد: در اولین روزهای شروع ورزش، به هیچ وجه به خودتان فشار نیاورید. قبل از ورزش کردن، یک مدت خاص برای گرم کردن عضلات و مفاصل‌تان در نظر بگیرید و به دنبال اجرای نمایش و حرکات خاص نباشید. فقط سعی کنید از ورزشی که انجام می‌دهید؛ لذت ببرید.
بویه افزود: ورزش در صورتی که صحیح و زیر نظر مربی انجام شود؛ تاثیرات شگرفی بر زندگی و سلامت فرد، خواهد گذاشت.
وی افزود: در تعطیلات نوروز و دید و بازدیدها، به دلیل مصرف شیرینی و آجیل فراوان، نیاز به ورزش، بیش‌تر احساس می‌شود.
این کارشناس ورزش؛ نقش ورزش‌های فکری مانند شطرنج را در پر کردن اوقات فراغت در تعطیلات نوروز مثبت ارزیابی کرد و گفت: البته ورزش‌های فکری نمی‌توانند تاثیرات ورزش‌های حرکتی را بر سلامت جسم داشته باشند.
وی اظهار داشت: از آن‌جا که افراد در تعطیلات نمی‌توانند از امکانات باشگاه‌ها استفاده کنند؛ بهتر است به انجام بازی‌های مختلف از جمله بازی‌های توپی مانند فوتبال، والیبال و یا وسطی بپردازند.
وی ادامه داد: ورزش‌های کششی و نرمشی، طناب‌زنی، طناب‌کشی خانوادگی و ورزش‌ها و بازی‌هایی که باعث افزایش ضربان قلب می‌شود؛ نقش بسزایی در سلامت جسم دارند.
بویه با تاکید بر این که قبل از انجام هر گونه ورزش و بازی حتما باید با انجام حرکت‌های کششی و نرمشی بدن را گرم و آماده‌ی ورزش کرد؛ گفت: در جا حرکت کردن‌های آرام، دویدن آهسته، از پله بالا و پایین رفتن، استفاده از وسایل ورزشی موجود در پارک‌ها، کوه‌نوردی و قدم زدن، از دیگر ورزش‌هایی هستند که می‌توان در این ایام انجام داد؛ اما سالمندان باید کنترل شده به انجام این نوع ورزش‌ها بپردازند.
وی خاطرنشان کرد: ورزش‌هایی مانند تپه‌نوردی، قدم زدن، انجام حرکت‌های کششی و نرمشی مناسب حال سالمندان هستند.
این کارشناس ورزش و تربیت بدنی افزود: آب بازی در رودها و حوضچه‌ها از جمله بازی‌هایی است که خانواده‌ها می‌توانند به هم‌راه فرزندان خود در ایام نوروز انجام دهند و لحظات شاد و خاطره‌انگیزی را برای خود ثبت کنند.
شهلا پورامیری
لطفاً نظر خود را درباره این مطلب بنویسید:
نام :


پست الکترونیکی :


نظر شما : *