امروز : شنبه 10 آبان 1393 / 14:17
نظر و پیشنهاد

امام رضا (علیه‌السلام): اگر بر حسین بگریى، چندان که اشک‌هایت بر گونه‌ات جارى شود، خداوند تمام گناهانت را مى‌آمرزد

دبیرخانه‌ی مشترک فنی و حرفه‌ای و بورس کرمان تشکیل می‌شود

معاون فنی و آموزش اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کرمان گفت: دبیرخانه‌ی مشترک فنی و حرفه‌ای و بورس کرمان تشکیل می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان راور خبر داد:

پیش‌بینی برداشت 45 کیلوگرم زعفران در راور

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان راور، از برداشت 45 کیلوگرم زعفران در سال‌‌جاری در این شهرستان خبر داد.

فرماندار کرمان تأکید کرد:

آشنایی با پدافند غیرعامل ضرورتی همگانی

فرماندار کرمان گفت: اهمیت پدافند غیرعامل بر کسی پوشیده نیست و باید همه‌ی مردم آگاهی‌های لازم را در این خصوص کسب کنند و آموزش‌های لازم به آن‌ها داده شود.

معاون خدمات شهری شهرداری کرمان خبر داد:

دیوارهای شهر کرمان زیباسازی می‌شود

معاون خدمات شهری شهردار کرمان، از شست‌وشو و زیباسازی دیوارهای شهر کرمان خبر داد.

مؤسسات حمل و نقل فاقد مجوز در کرمان پلمپ می‌شوند

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی کرمان گفت: با مؤسسات فاقد مجوز قانونی حمل و نقل در کرمان برخورد و با نظارت اداره نظارت بر اماکن عمومی، پلمپ می‌شوند.



زمان انتشار :
چهارشنبه 26 بهمن 1390 | 08:41
 شماره خبر :
9011293

راه‌‌های کاهش مشکلات ترافیک

راه‌‌های کاهش مشکلات ترافیک

مراکز اصلی شهر به ندرت خلوت هستند. مشکلات ناشی از ترافیک در همه جای دنیا موجب نارضایتی مردم است. ترافیک زیاد موجب تاخیر در انجام امور شهری و کاهش بازدهی اقتصادی فعالیت‌‌های شهروندان، افزایش آلودگی هوا و آلودگی صوتی و اثرات منفی بر محیط زیست و هم‌چنین ایجاد خستگی و استرس ناشی از رانندگی در ترافیک‌‌های سنگین برای شهروندان می‌شود.
هم‌‌چنان که شهرها گسترش می‌‌یابند، به تعداد خودروهایی که فضای خیابان‌‌ها را اشغال می‌کنند، هم اضافه می‌‌‌‌شود و افزایش حجم ترافیک به یک مشکل اساسی تبدیل می‌‌شود. برخی از راه‌کارهای حل این معضل، شامل گسترش حمل و نقل عمومی، توجه ویژه به برنامه‌‌ریزی شهری و اجباری شدن استفاده از خودروهای همگانی برای جابه‌‌جایی کارمندان و پرسنل سازمان‌‌ها و اداره‌‌ها است.
حمل و نقل عمومی
یکی از راه‌‌های مقابله با ترافیک، پرداختن ویژه به حمل و نقل عمومی است. استفاده از مسیرهای ویژه برای اتوبوس، احداث پارکینگ و ارائه‌‌ی خدمات به شهروندانی که خودروی خود را در این پارکینگ‌‌ها می‌‌گذارند و از سیستم‌‌های حمل و نقل عمومی برای رفتن به مراکز اصلی شهر استفاده می‌کنند، سرمایه‌‌گذاری برای ایجاد سیستم‌‌های حمل و نقل عمومی سریع مثل مترو یا اتوبوس‌‌های تندرو، از راه‌‌های مدیریت ترافیک هستند.
برنامه‌‌ریزی شهری
یکی از مسائلی که موجب افزایش حجم ترافیک می‌‌شود، گسترش شهرها و جابه‌‌جایی روزانه‌‌ی افرادی است که در مناطق حومه‌‌ی شهر زندگی می‌کنند و به مراکز اصلی شهر رفت و آمد می‌نمایند. این سفرهای روزانه از حومه به مناطق مرکزی شهر، موجب گسترش ترافیک و مشکلات ناشی از آن می‌‌شود. ایجاد اماکن اقامتی موقت در مراکز اصلی شهر برای اسکان چند روزه‌‌ی این افراد  و کاهش رفت و آمد آن‌‌ها از محل کار به مناطق مسکونی خود، می‌‌تواند تا حدی مشکلات ترافیک را کاهش دهد.
استفاده از خودروهای همگانی برای سازمان‌‌ها و اداره‌ها
در برخی از شهرهای بزرگ، اجرای این طرح در مدیریت ترافیک بسیار موثر بوده است. اجباری شدن استفاده از خودروهای عمومی برای دانش آموزان و کارکنان مدارس، مراکز تجاری و فروشگاه‌‌ها، دانشگاه‌‌ها و سایر سازمان‌‌ها برای رفت و آمدشان به محل کار، در ترویج فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه‌‌ی عمومی بسیار موثر است.
ترافیک همواره در مناطق شهری وجود دارد. برنامه‌ریزان شهری و مسئولان اجرایی و شهروندان، همگی بر ضرورت حل معضل ترافیک اتفاق نظر دارند. عاملی که مسئله را پیچیده‌‌تر می‌‌کند، به توافق نرسیدن بر نوع راه حل است. ضمن این که فضای شهرها معمولا بر اساس طرح‌های مدیریتی سال‌‌ها پیش طراحی شده‌‌ا‌‌ند؛ در حالی که طرح‌‌ها و تئوری‌‌های جدید به سمت گسترش و ترجیح حمل و نقل عمومی بر خودروهای شخصی تغییر یافته‌‌اند.
در طرح‌‌های جدید باید مناطق ویژه و جداگانه‌‌ای برای عابران پیاده، دوچرخه‌‌سواران و موتورسواران اختصاص داده شود. طراحان شهری باید از طریق پروژه‌‌های دقیق به ایجاد فضای مورد نیاز جدید برای سامان‌دهی ترافیک بپردازند. برای طراحی و اجرای این طرح‌ها به اطلاعات دقیق، تجزیه و تحلیل اطلاعات و بودجه نیاز است.
راه‌کارها:
1- مناطقی که مشکل دارند و علت مشکل آن‌ها را پیدا کنید. طراحی برخی از خیابان‌ها به گونه‌ای است که باعث توقف خودروها می‌شود و به اصطلاح راه‌ را بند می‌آورد. این خیابان‌ها را شناسایی کنید و به جمع‌آوری اطلاعات لازم و تحلیل آن‌ها بپردازید. هم‌چنین باید تعداد ماشین‌هایی را که در مناطق مختلف شهر به طور میانگین در رفت و آمد هستند، محاسبه کرد. در اکثر موارد، در همان خیابان‌های ده‌‌ها سال پیش، تعداد ماشین‌های در حال رفت و آمد، چندین برابر شده است. در چنین مواردی یکی از اقدامات ضروری، ایجاد مسیر جدید تعریض خیابان است.
2- یکی از راه‌های تامین بودجه و هم‌چنین کنترل کردن جریان ترافیک، دریافت عوارض و هزینه بابت عبور از برخی مناطق خاص و مرکز شهر است.
3- گسترش حمل و نقل عمومی هم‌زمان با گسترش و تجهیز را‌ه‌ها هم از اقدامات لازم برای کنترل و کاهش ترافیک است. در مناطقی از شهرکه همیشه با معضل ترافیک روبه‌رو هستند، ایجاد یک سرویس حمل و نقل کارآمد و سریع، موجب کاهش قابل توجه تعداد خودروهای شخصی می‌شود.
4- الگوهای توسعه‌ی شهری باید از جهت ایجاد سازمان‌ها و اداره‌های جدید و مکان‌هایی که محل تجمع افراد هستند، کنترل شوند. اگر همه‌ی سازمان‌ها و اداره‌ها در مراکز اصلی شهر ساخته شوند، موجب افزایش ترافیک و عبور و مرور در این مناطق می‌شوند. بنابراین باید بخشی از این سازمان‌ها را به حومه‌ی شهر انتقال داد و ساختمان‌های اداری جدید را در این مناطق ساخت. از این طریق می‌توان حجم وسیعی از بار ترافیک را به مناطق حومه و اطراف شهر انتقال داد و ترافیک را در همه‌ی نقاط شهر تعدیل کرد. ضمن این‌که در چنین وضعیتی باید سیستم حمل و نقل عمومی حومه‌ی شهر را گسترش داد و تجهیز کرد.
5- توزیع مناسب و برابر امکانات و پیش‌رفت‌ها در نقاط مختلف شهر، عامل مهمی در کاهش بار ترافیک در نقاط پر ازدحام شهر است. کلیه‌ی امکانات رفاهی و شهری در مناطق مختلف شهر باید به صورت یکسان توزیع شود تا از جابه‌جایی‌های شهروندان از نقاط محروم از امکانات به نقاط پیش‌رفته و مجهز شهری کاسته شود.
6- مطالعه و بررسی مناطق مختلف شهر از جهت تغییراتی که برای کنترل ترافیک در هر منطقه مورد نیاز است و مشخص کردن کوتاه مدت یا بلندمدت بودن ایجاد این تغییرات، بسیار ضروری است.
در خصوص اجرای راه‌کارهایی که گفته شد، توجه به این نکته‌ها مهم و تاثیرگذار است:
پرداخت عوارض ممکن است باعث کند شدن سفرهای درون شهری و وقت‌گیر شدن برای رانندگان و به دنبال آن نارضایتی آن‌ها شود. برای کاهش این مشکلات، می‌توان از سیستم‌های اتوماتیک و هوشمند برای پرداخت عوارض استفاده کرد و برای مثال می‌توان عوارض عبور و مرور در برخی نقاط پرتردد شهری را برای مدت یک‌سال پرداخت کرد یا این‌که عوارض را برای همان روز از طریق آن‌لاین و اینترنتی پرداخت کرد.
برای نمونه ترافیک در لندن با استفاده از سیستم‌های هوشمند پرداخت عوارض در سال 2003، نسبت به قبل از آن به میزان 30 درصد کاهش یافته است.
افزایش قیمت بنزین و هزینه و مشکلات پارک کردن خودرو در ساعت‌های اوج ترافیک و ازدحام، همگی موجب گرایش رانندگان خودروهای شخصی به سمت استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی است. اما سیستم‌های حمل ونقل عمومی هم در صورتی جواب‌گوی نیاز شهروندان هستند که قابل اعتماد، کم هزینه‌تر و سریع‌تر از خودروهای شخصی باشند.
- بایستی به همه‌ی راه‌های حل معضل ترافیک توجه کرد و آن‌ها را بررسی نمود و از بین همه‌ی راه‌ها، از شیوه‌هایی که تغییر و تاثیر قطعی دارند و برای شهرها با ویژگی‌هایی که دارد، مناسب‌تر هستند، استفاده کرد. شاید برخی از طرح‌های کنترل ترافیک، با توجه به وضعیت و شرایط خاص شهر مورد نیاز ما، برای آن مناسب نباشد و نتیجه‌ی معکوسی در پی‌ داشته باشند.
دلایل افزایش حجم ترافیک:
برخی از دلایل افزایش ترافیک، ریشه‌ای و زیربنایی و بلندمدت هستند و برخی دیگر، مقطعی و کوتاه مدت هستند.
دلایل بلند مدت و زیربنایی
طبق آمار موسسه‌ی حمل و نقل ایالات متحده، 45 درصد از افزایش حجم ترافیک بر اثر دلایل زیربنایی و بلندمدت است. برخی از این دلایل، ظرفیت اندک و امکانات ناکافی، تقاضای نامحدود و مدیریت ناکارآمد امکانات است. ظرفیت اندک و تقاضای نامحدود با یک‌دیگر در ارتباط هستند؛ چرا که گنجایش اندک خیابان، موجب بالاتر رفتن تقاضای بدون پاسخ می‌شود و بر عکس افزایش تعداد خودروها، نیاز به افزایش ظرفیت خیابان را بیش‌تر نشان می‌دهد.
دلایل مقطعی و کوتاه مدت
برخی از دلایل مقطعی که موجب افزایش حجم ترافیک می‌شوند، وقایعی مثل تصادف، خراب شدن خودروها، عملیات ساخت و اصلاح جاده‌ها، بد بودن آب و هوا و حوادث اورژانسی و موارد خاص هستند؛ طبق آمار موسسه‌ی حمل و نقل ایالات متحده، تصادف‌ها 25درصد، بدی آب و هوا 15درصد، عملیات راه سازی 10 درصد و حوادث اورژانسی 5 درصد در افزایش حجم ترافیک سهم دارند.
برای پیش‌گیری و حل معضل ترافیک که بر مبنای این دلایل افزایش می‌یابد، یکی از راه‌های موثر، ساخت راه‌ها و گسترش خیابان‌ها است که موجب افزایش گنجایش خیابان‌ها و کاهش تقاضا در برخی مسیرها می‌شود.
هم‌چنین با کاهش زمان عملیات راه‌سازی و اصلاح خیابان‌ها و تسریع در روند اجرای این عملیات، می‌توان بخشی از بار ترافیک را کم کرد؛ اما برای برخی عوامل مثل بدی هوا، کار خاصی نمی‌توان انجام داد.
منبع ehow.com
مترجم: فهیمه رضاقلی


نظرات »
  • نامشخص در تاریخ 2 آبان 1393 ساعت 10:03:22 نوشته:
    ممنون راه کار های خوبی بود
لطفاً نظر خود را درباره این مطلب بنویسید:
نام :


پست الکترونیکی :


نظر شما : *