امروز : يکشنبه 4 آبان 1393 / 08:35
نظر و پیشنهاد

رسول اکرم(صلى‌الله‌علیه‌وآله): هیچ دعایى زودتر از دعایى که انسان در غیاب کسى مى‌کند، مستجاب نمى‌شود

در مسابقات المپیاد ورزشی کرمانیان؛

تیم کرمان قهرمان رشته‌ی زورخانه‌ای شد

دومین دوره‌ی مسابقات المپیاد ورزشی کرمانیان در رشته‌ی زورخانه‌ای، با قهرمانی شهرستان کرمان به پایان رسید.

ناکامی نوجوانان مس برابر سپاهان

هفته‌ی دوم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال نوجوانان باشگاه‌های کشور، با ناکامی مس کرمان برابر سپاهان اصفهان به پایان رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی کرمان:

سردر تاریخی بیمارستان نوریه بازسازی می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: سردرِ تاریخی بیمارستان نوریه شهر کرمان، بازسازی و مرمت می‌شود.

معاون خدمات شهری شهردار کرمان خبر داد :

تدوین طرح جامع زیباسازی شهر کرمان

در ادامه‌ی جلسات شورای زیباسازی شهرداری کرمان، روز گذشته جلسه‌ی این شورا با هدف بررسی طرح جامع زیباسازی شهر کرمان برگزار شد.

استاندار کرمان:

بیمارستان‌های دولتی، با مدیریت بخش خصوصی اداره خواهند شد

استاندار کرمان گفت: بیمارستان‌های دولتی، توسط بخش خصوصی و با تعرفه‌های دولتی اداره خواهند شد.



زمان انتشار :
چهارشنبه 15 تير 1390 | 12:17
 شماره خبر :
9004154

تأثیرات مخرب اینترنت بر کودکان و نوجوانان

تأثیرات مخرب اینترنت بر کودکان و نوجوانان

امروزه با گسترش و رواج استفاده از رسانه‌های جمعی ما شاهد تأثیرات این رسانه‌ها بر گروه‌های مختلف جامعه هستیم. اینترنت به عنوان یکی از رسانه‌های فرا مرزی در قرن بیست و یکم یا عصر فرا ارتباطات، به «شبکه شبکه‌ها» و «تار عنکبوت الکترونیکی» ملقب است. چرا که اینترنت شبکه‌ای فرا ارتباطی است و همه‌ی کشورها را هم‌چون تارهای عنکبوت به هم وصل می‌کند.
اینترنت علی‌رغم فراهم‌کردن زمینه و فرصت‌های مناسب برای دست‌یابی به اطلاعات فراوان و مورد نیاز، توسعه و تولید دانش، خدمات بانکی، خرید و فروش، پرداخت مالیات، خدمات ارتباطی و آموزشی متأسفانه تأثیرات منفی و زیان‌باری به خصوص در جوامع در حال توسعه از خود بر جای می‌گذارد. کودکان و نوجوانان، حساس‌ترین گروه‌های سنی هستند که بیش‌تر در معرض این خطرات زیان‌بار و جبران‌ناپذیر قرار دارند.
 از آن جا که شکل‌گیری شخصیت روحی و روانی و نقش‌پذیری اجتماعی افراد در سنین کودکی و نوجوانی صورت می‌گیرد و آن‌ها را برای ایفای نقش‌های مهم و اساسی آینده آماده می‌کند، توجه به فرآیند رشد فکری و شخصیتی آن‌ها از اهمیت بسزایی برخوردار است. بنابراین باید با ارائه‌ی برنامه‌های آموزشی و تربیتی مناسب، آن‌ها را به سمت مسیر مثبت و سازنده هدایت کرد.
در صورتی که کودکان و نوجوانان ما به جای ورود و طی کردن مسیر صحیح تعلیم و تربیت، مورد هجوم شبکه‌ها و سایت‌های اینترنتی با محتوای غیراخلاقی و فکری و مذهبی جوامع منحرف قرار گیرند، مطمئناً دچار تناقضات فکری و انحطاط شدید رفتاری می‌شوند که پیامدهای آن با افزایش سن و نقش کاربردی افراد در جامعه روز به روز شدت گرفته و مشکلات زیادی در جامعه، خانواده و تربیت نسل جدید به وجود خواهد آورد و در نتیجه شاهد ایجاد یک جامعه با افکار منحرف و بیمارگونه خواهیم بود.
به همین دلیل برای شناخت این عوامل مخرب و یافتن راه‌کاری مناسب برای جلوگیری از نفوذ این عوامل، با «مصطفی سرگزی» کارشناس ارشد روان‌شناس تربیتی، دکتر «مهین اسلامی شهربابکی» فوق تخصص روان‌پزشکی کودکان و نوجوانان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان و دکتر «مرتضی ذره‌پرور» جامعه‌شناس و استادیار دانشگاه آزاد اسلامی کرمان به گفت‌وگو نشستیم.
مصطفی سرگزی کارشناس ارشد روان‌شناسی تربیتی با بیان این که اینترنت مثل تمام وسایل ارتباط جمعی جنبه‌های مثبت و منفی دارد و استفاده‌ی نادرست از آن می‌تواند نیروی پویا و کارآمد کشور را تهدید کند، گفت: از عمده‌ترین تأثیرات منفی اینترنت می‌توان در قالب‌های رفتاری از بحران هویت، عدم رشد مهارت‌های اجتماعی، سوءاستفاده‌های جنسی، اعتیاد به اینترنت و نیز صدمات جسمانی نام برد.
وی با بیان این که استفاده‌ی نادرست از اینترنت ایجاد تضادهای شخصیتی و فرهنگی می‌کند، تصریح کرد: کودکان و نوجوانان به خصوص در دوران بلوغ که مرحله‌ی شکل‌گیری هویت آن‌هاست و همواره به دنبال کشف ارزش‌ها و درونی کردن آن‌ها هستند، با اینترنت و حجم گسترده، حیرت‌انگیز و گوناگون اطلاعات مواجه می‌شود و ناچار هویت خویش را در این دنیای مجازی  جست‌وجو می‌کنند و بدین سان ممکن است برخی و شاید تعداد زیادی از کودکان و نوجوانان راه را در اینترنت گم کرده و دوران هویت‌یابی خویش را بیش از پیش با بحران سپری کنند.
وی در خصوص عدم رشد مهارت‌های اجتماعی کودکان و نوجوانان گفت: زمانی که کودک و نوجوانی به اینترنت معتاد شود، انگیزه‌اش برای تعامل با دیگران کم می‌شود که خود اثرات منفی بر ارتباط شخصی و تعاملات اجتماعی او دارد. این افراد دوستی‌ها را کم‌تر حفظ کرده، زمان کم‌تری با خانواده سپری  و استرس‌های بیش‌تری را تجربه می‌کنند و در نهایت تنها و افسرده‌اند.
این کارشناس ارشد روان‌شناسی تربیتی با بیان این که یکی از مخرب‌ترین تأثیرات منفی اینترنت سوءاستفاده‌های جنسی است، افزود: کودکان و نوجوانان که بدون محدودیت از سایت‌های مبتذل و مستهجن استفاده و بازدید می‌کنند و نیز از طریق اتاق‌های چت و گپ‌زنی، بیش‌تر در معرض اغفال و سوءاستفاده جنسی قرار می‌گیرند.
سرگزی با اشاره به این که زیاده‌روی در استفاده از اینترنت می‌تواند برای سلامت فکری و فیزیکی شخص خطرناک باشد، هشدار داد: اعتیاد به اینترنت و رایانه کارکرد انطباقی شخص را مختل می‌کند و ضمن این که اضطراب، افسردگی، کج‌خلقی، بی‌قراری و افکار وسواسی را برای فرد به دنبال دارد و روابط این افراد را در جهان مجازی افزایش می‌دهد، از دامنه‌ی روابط آنان در جهان واقعی می‌کاهد و روابط‌شان با اطرافیان را به حداقل می‌رساند. معتادان به اینترنت از بی‌خوابی رنج می‌برند و حتی زمان مصرف غذا را فراموش می‌کنند.
وی تأکید کرد: کودکان و نوجوانانی که مدت طولانی در مقابل رایانه می‌نشینند و از فعالیت‌های مورد نیاز این دوران مانند ورزش دور می‌مانند، دچار صدمات جسمانی مثل چاقی، آسیب‌های اسکلتی، ضعف بینایی، تشنج اپیلپتیک و یا حساس به نور می‌شوند.
دکتر مهین اسلامی شهربابکی فوق تخصص روان‌پزشکی کودک و نوجوان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان این که امروزه یکی از بیماری‌های روان‌پزشکی جدید در انسان‌ها از جمله کودکان و نوجوانان، بیماری‌های مرتبط با اعتیاد به اینترنت و رایانه است، افزود: یکی از مهم‌ترین عوامل اعتیاد به اینترنت و استفاده‌ی طولانی مدت از آن، عدم نظارت والدین بر این امر است. به خصوص بازی‌ها و برنامه‌های رایانه‌ای و اینترنتی پیامدهای لذت‌بخش فوری و تقویت‌کننده برای استفاده کنندگان دارند و همین امر منجر به تداوم استفاده از آن‌ها می‌شود.
وی ادامه داد: اثرات استفاده‌ی زیاد و طولانی مدت از اینترنت و رایانه می‌تواند مادام‌العمر باشد؛ زیرا روند طبیعی رشد و تکامل کودکان و نوجوانان را مختل می‌کند. بسته به این که استفاده از آن‌ها به چه میزان، چه روشی و از چه سایت‌هایی باشد، پیامدها متفاوت است.
این فوق تخصص روان‌پزشکی کودک و نوجوان با بیان این که عدم نظارت والدین و ورود کودکان و نوجوانان به سایت‌های غیراخلاقی می‌تواند بسیار مخرب باشد، تصریح کرد: صدمات بهداشتی روانی از طریق سایت‌های غیراخلاقی به کودکان و نوجوانان به ویژه در ایجاد مسائلی مانند انحرافات جنسی، خشونت، اعتیاد، رفتارهای ضداجتماعی، سست شدن مبانی خانواده و اشاعه‌ی جرم و جنایت در طیف وسیع در بسیاری موارد جبران‌ناپذیر است.
وی در این خصوص به خانواده‌ها پیش‌نهاد کرد:
1ـ والدین مبانی رایانه و اینترنت و نحوه‌ی استفاده از آن را فراگیرند و توجه داشته باشند که با محدودیت‌های شدید و تنبیهات، نمی‌توان به طور کامل بر استفاده‌ی کودکان و نوجوانان از اینترنت نظارت داشت.
2ـ با کودکان و نوجوانان در مورد نحوه‌ی استفاده از رایانه و خطراتی که در هنگام آن‌لاین شدن ممکن است آن‌ها را تهدید کند، صحبت کنید.
3ـ قرار دادن رایانه در مکانی از منزل که بتوان فعالیت‌های کودکان و نوجوانان را تحت نظر داشت.
4ـ محدود کردن زمان استفاده از رایانه
5ـ نظارت بر پیام‌های الکترونیک در چت‌روم‌ها
6ـ والدین باید برای پیش‌گیری از ارتباطات زیاد کودکان و نوجوانان در چت‌روم‌ها و استفاده‌ی آن‌ها از فضای مجازی به منظور دوست‌یابی، تلاش‌هایی را جهت برقراری روابط اجتماعی سالم برای کودکان و نوجوانان خود انجام دهند و اوقات بیش‌تری را برای بردن کودکان و نوجوانان به گردش، پارک و منازل فامیل و نزدیکان خود که کودکان و نوجوانان هم سن و سال آن‌ها دارند، صرف کنند.
دکتر مرتضی ذره‌پرور جامعه‌شناس و استادیار دانشگاه آزاد اسلامی کرمان نیز در این خصوص با بیان این که اثرات مخرب اینترنت در کشورهای توسعه نیافته و در حال توسعه بسیار گسترده‌تر است، افزود: در این کشورها زیربنای فرهنگی نامناسب است؛ بنابراین با تأخر فرهنگی یا واپس‌ماندگی فرهنگی مواجه‌ایم.
ذره‌پرور در خصوص کنترل کودکان و نوجوانان در استفاده از اینترنت بیان داشت: کودکان و نوجوانان یا در خانه از اینترنت استفاده می‌کنند و یا اگر آن‌ها را در استفاده از اینترنت در خانه منع کنیم، به کافی‌نت‌ها مراجعه می‌کنند که در کافی‌نت‌های غیراستاندارد احتمال ایجاد ارتباط‌های ناسالم دیگر نیز وجود دارد و این امر باعث بروز معضلات دیگر می‌شود که تأثیرات مخرب بیش‌تری بر روی کودکان و نوجوانان دارد.
وی با بیان این که مناسب‌ترین راه‌کار جهت جلب اعتماد کودکان و نوجوانان از سوی خانواده، ارائه‌ی آموزش‌های صحیح به آن‌ها قبل از استفاده از اینترنت است، تصریح کرد: این اطلاع‌رسانی و بالابردن ارتقای سطح فرهنگ به پختگی شخصیت یا همان شناخت هویت درونی کودک منجر می‌شود. زمانی که بین فرهنگ مادی و غیرمادی توازن به وجود آید، یعنی وقتی با آگاهی از اینترنت استفاده شود، تأثیرات مخرب آن به حداقل می‌رسد.
این استاد جامعه‌شناسی ادامه داد: کار اطلاع‌رسانی به فرزندان باید از طریق والدین صورت گیرد، ولی اگر این آگاهی و اطلاعات را والدین نداشته باشند، این وظیفه بر عهده نهادهای مکمل (سازمان‌های دولتی و غیردولتی) مانند نهادهای مطبوعاتی، رسانه‌ها به خصوص صدا و سیما و دیگر سازمان‌ها و ادارات است که به کمک خانواده‌ها آمده و نقش اطلاع‌رسانی را بر عهده می‌گیرند.
وی ادامه داد: در صورتی که چه از طرف خانواده و چه از طریق نهادهای مکمل به خوبی به کودکان و نوجوانان در این خصوص اطلاع‌رسانی نشود، معضلات در ابتدا بروز داده نمی‌شود، ولی کم‌کم به صورت زیرزمینی و یا از جاهای مختلف جامعه بیرون می‌زند و از آن جا که آسیب‌ها از دوران کودکی که پایه‌ی جامعه نهاده می‌شود، صورت گرفته، جلوی آن را نمی‌توان گرفت، در نتیجه شکاف فرهنگی بیش‌تر شده و باعث بالا رفتن معضلات و مسائل اجتماعی می‌شود.
ذره‌پرور با بیان این که تنها راه مقابله با این معضل خطرناک، توان‌مندسازی خانواده و اجتماع است، تأکید کرد: خانواده با جلب اعتماد کودکان و نوجوانان، به آن‌ها آگاهی لازم را داده و نیازهای آن‌ها را بشناسند و با بینش کافی و قبلی خدمات در اختیار آن‌ها قرار دهند و نیز در عرصه‌ی اجتماع نهادهای دولتی و غیردولتی با ارائه‌ی برنامه‌ها و تدوین راه‌کارهای مناسب به ویژه برنامه‌های کارشناسی علمی در رسانه‌های دیداری و شنیداری در جهت توان‌مندسازی جامعه اقدام کنند و با اطلاع‌رسانی و آگاهی مناسب و نظارت خوب می‌توان به راه‌حل‌های مناسب برای برون‌رفت از این معضل اجتماعی دست پیدا کرد.
ام البنین تیرگری


لطفاً نظر خود را درباره این مطلب بنویسید:
نام :


پست الکترونیکی :


نظر شما : *