امروز : پنج شنبه 6 آذر 1393 / 04:53
نظر و پیشنهاد

پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم): کفاره غیبت این است که براى شخصى که از او غیبت کرده‌اى، آمرزش بطلبى

شهردار کرمان خبر داد:

اجرای مونوریل، از فرودگاه تا مسجد صاحب‌الزمان(عج) و از پل ولایت تا میدان اول هفت‌باغ

شهردار کرمان گفت: چهار گزینه برای اجرای قطار شهری در شهر کرمان پیش‌بینی شده است.

استاندار کرمان:

مطالعات اولیه‌ی منوریل شهر کرمان با سرعت انجام شود

استاندار کرمان گفت: از پروژه‌ی منوریل در شهر کرمان استقبال می‌کنیم.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی:

حرکت اقتصاد مقاومتی در استان کرمان شتاب می‌گیرد

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: با هماهنگی بین سپاه و نماینده‌ی دولت در استان کرمان، حرکت اقتصاد مقاومتی در این استان شتاب می‌گیرد.

با حضور یک سرمایه‌گذار «چینی- مالزیایی»:

مطالعات اولیه‌ی احداث قطار شهری در کرمان آغاز شد

توسط یک سرمایه‌گذار «چینی- مالزیایی»، مطالعات اولیه‌ی احداث قطار شهری (تراموا یا مونوریل) در کرمان آغاز شده است .

شب گذشته امضا شد؛

موافقت‌نامه‌ی هم‌کاری اقتصادی استانداری کرمان و قرارگاه خاتم‌الانبیا

شب گذشته، موافقت‌نامه‌ی هم‌کاری اقتصادی بین استانداری کرمان و قرارگاه خاتم‌الانبیا، در زمینه‌ی صنعت، معدن، کشاورزی، انرژی، خدمات شهری، راه‌سازی و انتقال آب امضا شد.



زمان انتشار :
چهارشنبه 15 تير 1390 | 12:17
 شماره خبر :
9004154

تأثیرات مخرب اینترنت بر کودکان و نوجوانان

تأثیرات مخرب اینترنت بر کودکان و نوجوانان

امروزه با گسترش و رواج استفاده از رسانه‌های جمعی ما شاهد تأثیرات این رسانه‌ها بر گروه‌های مختلف جامعه هستیم. اینترنت به عنوان یکی از رسانه‌های فرا مرزی در قرن بیست و یکم یا عصر فرا ارتباطات، به «شبکه شبکه‌ها» و «تار عنکبوت الکترونیکی» ملقب است. چرا که اینترنت شبکه‌ای فرا ارتباطی است و همه‌ی کشورها را هم‌چون تارهای عنکبوت به هم وصل می‌کند.
اینترنت علی‌رغم فراهم‌کردن زمینه و فرصت‌های مناسب برای دست‌یابی به اطلاعات فراوان و مورد نیاز، توسعه و تولید دانش، خدمات بانکی، خرید و فروش، پرداخت مالیات، خدمات ارتباطی و آموزشی متأسفانه تأثیرات منفی و زیان‌باری به خصوص در جوامع در حال توسعه از خود بر جای می‌گذارد. کودکان و نوجوانان، حساس‌ترین گروه‌های سنی هستند که بیش‌تر در معرض این خطرات زیان‌بار و جبران‌ناپذیر قرار دارند.
 از آن جا که شکل‌گیری شخصیت روحی و روانی و نقش‌پذیری اجتماعی افراد در سنین کودکی و نوجوانی صورت می‌گیرد و آن‌ها را برای ایفای نقش‌های مهم و اساسی آینده آماده می‌کند، توجه به فرآیند رشد فکری و شخصیتی آن‌ها از اهمیت بسزایی برخوردار است. بنابراین باید با ارائه‌ی برنامه‌های آموزشی و تربیتی مناسب، آن‌ها را به سمت مسیر مثبت و سازنده هدایت کرد.
در صورتی که کودکان و نوجوانان ما به جای ورود و طی کردن مسیر صحیح تعلیم و تربیت، مورد هجوم شبکه‌ها و سایت‌های اینترنتی با محتوای غیراخلاقی و فکری و مذهبی جوامع منحرف قرار گیرند، مطمئناً دچار تناقضات فکری و انحطاط شدید رفتاری می‌شوند که پیامدهای آن با افزایش سن و نقش کاربردی افراد در جامعه روز به روز شدت گرفته و مشکلات زیادی در جامعه، خانواده و تربیت نسل جدید به وجود خواهد آورد و در نتیجه شاهد ایجاد یک جامعه با افکار منحرف و بیمارگونه خواهیم بود.
به همین دلیل برای شناخت این عوامل مخرب و یافتن راه‌کاری مناسب برای جلوگیری از نفوذ این عوامل، با «مصطفی سرگزی» کارشناس ارشد روان‌شناس تربیتی، دکتر «مهین اسلامی شهربابکی» فوق تخصص روان‌پزشکی کودکان و نوجوانان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان و دکتر «مرتضی ذره‌پرور» جامعه‌شناس و استادیار دانشگاه آزاد اسلامی کرمان به گفت‌وگو نشستیم.
مصطفی سرگزی کارشناس ارشد روان‌شناسی تربیتی با بیان این که اینترنت مثل تمام وسایل ارتباط جمعی جنبه‌های مثبت و منفی دارد و استفاده‌ی نادرست از آن می‌تواند نیروی پویا و کارآمد کشور را تهدید کند، گفت: از عمده‌ترین تأثیرات منفی اینترنت می‌توان در قالب‌های رفتاری از بحران هویت، عدم رشد مهارت‌های اجتماعی، سوءاستفاده‌های جنسی، اعتیاد به اینترنت و نیز صدمات جسمانی نام برد.
وی با بیان این که استفاده‌ی نادرست از اینترنت ایجاد تضادهای شخصیتی و فرهنگی می‌کند، تصریح کرد: کودکان و نوجوانان به خصوص در دوران بلوغ که مرحله‌ی شکل‌گیری هویت آن‌هاست و همواره به دنبال کشف ارزش‌ها و درونی کردن آن‌ها هستند، با اینترنت و حجم گسترده، حیرت‌انگیز و گوناگون اطلاعات مواجه می‌شود و ناچار هویت خویش را در این دنیای مجازی  جست‌وجو می‌کنند و بدین سان ممکن است برخی و شاید تعداد زیادی از کودکان و نوجوانان راه را در اینترنت گم کرده و دوران هویت‌یابی خویش را بیش از پیش با بحران سپری کنند.
وی در خصوص عدم رشد مهارت‌های اجتماعی کودکان و نوجوانان گفت: زمانی که کودک و نوجوانی به اینترنت معتاد شود، انگیزه‌اش برای تعامل با دیگران کم می‌شود که خود اثرات منفی بر ارتباط شخصی و تعاملات اجتماعی او دارد. این افراد دوستی‌ها را کم‌تر حفظ کرده، زمان کم‌تری با خانواده سپری  و استرس‌های بیش‌تری را تجربه می‌کنند و در نهایت تنها و افسرده‌اند.
این کارشناس ارشد روان‌شناسی تربیتی با بیان این که یکی از مخرب‌ترین تأثیرات منفی اینترنت سوءاستفاده‌های جنسی است، افزود: کودکان و نوجوانان که بدون محدودیت از سایت‌های مبتذل و مستهجن استفاده و بازدید می‌کنند و نیز از طریق اتاق‌های چت و گپ‌زنی، بیش‌تر در معرض اغفال و سوءاستفاده جنسی قرار می‌گیرند.
سرگزی با اشاره به این که زیاده‌روی در استفاده از اینترنت می‌تواند برای سلامت فکری و فیزیکی شخص خطرناک باشد، هشدار داد: اعتیاد به اینترنت و رایانه کارکرد انطباقی شخص را مختل می‌کند و ضمن این که اضطراب، افسردگی، کج‌خلقی، بی‌قراری و افکار وسواسی را برای فرد به دنبال دارد و روابط این افراد را در جهان مجازی افزایش می‌دهد، از دامنه‌ی روابط آنان در جهان واقعی می‌کاهد و روابط‌شان با اطرافیان را به حداقل می‌رساند. معتادان به اینترنت از بی‌خوابی رنج می‌برند و حتی زمان مصرف غذا را فراموش می‌کنند.
وی تأکید کرد: کودکان و نوجوانانی که مدت طولانی در مقابل رایانه می‌نشینند و از فعالیت‌های مورد نیاز این دوران مانند ورزش دور می‌مانند، دچار صدمات جسمانی مثل چاقی، آسیب‌های اسکلتی، ضعف بینایی، تشنج اپیلپتیک و یا حساس به نور می‌شوند.
دکتر مهین اسلامی شهربابکی فوق تخصص روان‌پزشکی کودک و نوجوان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان این که امروزه یکی از بیماری‌های روان‌پزشکی جدید در انسان‌ها از جمله کودکان و نوجوانان، بیماری‌های مرتبط با اعتیاد به اینترنت و رایانه است، افزود: یکی از مهم‌ترین عوامل اعتیاد به اینترنت و استفاده‌ی طولانی مدت از آن، عدم نظارت والدین بر این امر است. به خصوص بازی‌ها و برنامه‌های رایانه‌ای و اینترنتی پیامدهای لذت‌بخش فوری و تقویت‌کننده برای استفاده کنندگان دارند و همین امر منجر به تداوم استفاده از آن‌ها می‌شود.
وی ادامه داد: اثرات استفاده‌ی زیاد و طولانی مدت از اینترنت و رایانه می‌تواند مادام‌العمر باشد؛ زیرا روند طبیعی رشد و تکامل کودکان و نوجوانان را مختل می‌کند. بسته به این که استفاده از آن‌ها به چه میزان، چه روشی و از چه سایت‌هایی باشد، پیامدها متفاوت است.
این فوق تخصص روان‌پزشکی کودک و نوجوان با بیان این که عدم نظارت والدین و ورود کودکان و نوجوانان به سایت‌های غیراخلاقی می‌تواند بسیار مخرب باشد، تصریح کرد: صدمات بهداشتی روانی از طریق سایت‌های غیراخلاقی به کودکان و نوجوانان به ویژه در ایجاد مسائلی مانند انحرافات جنسی، خشونت، اعتیاد، رفتارهای ضداجتماعی، سست شدن مبانی خانواده و اشاعه‌ی جرم و جنایت در طیف وسیع در بسیاری موارد جبران‌ناپذیر است.
وی در این خصوص به خانواده‌ها پیش‌نهاد کرد:
1ـ والدین مبانی رایانه و اینترنت و نحوه‌ی استفاده از آن را فراگیرند و توجه داشته باشند که با محدودیت‌های شدید و تنبیهات، نمی‌توان به طور کامل بر استفاده‌ی کودکان و نوجوانان از اینترنت نظارت داشت.
2ـ با کودکان و نوجوانان در مورد نحوه‌ی استفاده از رایانه و خطراتی که در هنگام آن‌لاین شدن ممکن است آن‌ها را تهدید کند، صحبت کنید.
3ـ قرار دادن رایانه در مکانی از منزل که بتوان فعالیت‌های کودکان و نوجوانان را تحت نظر داشت.
4ـ محدود کردن زمان استفاده از رایانه
5ـ نظارت بر پیام‌های الکترونیک در چت‌روم‌ها
6ـ والدین باید برای پیش‌گیری از ارتباطات زیاد کودکان و نوجوانان در چت‌روم‌ها و استفاده‌ی آن‌ها از فضای مجازی به منظور دوست‌یابی، تلاش‌هایی را جهت برقراری روابط اجتماعی سالم برای کودکان و نوجوانان خود انجام دهند و اوقات بیش‌تری را برای بردن کودکان و نوجوانان به گردش، پارک و منازل فامیل و نزدیکان خود که کودکان و نوجوانان هم سن و سال آن‌ها دارند، صرف کنند.
دکتر مرتضی ذره‌پرور جامعه‌شناس و استادیار دانشگاه آزاد اسلامی کرمان نیز در این خصوص با بیان این که اثرات مخرب اینترنت در کشورهای توسعه نیافته و در حال توسعه بسیار گسترده‌تر است، افزود: در این کشورها زیربنای فرهنگی نامناسب است؛ بنابراین با تأخر فرهنگی یا واپس‌ماندگی فرهنگی مواجه‌ایم.
ذره‌پرور در خصوص کنترل کودکان و نوجوانان در استفاده از اینترنت بیان داشت: کودکان و نوجوانان یا در خانه از اینترنت استفاده می‌کنند و یا اگر آن‌ها را در استفاده از اینترنت در خانه منع کنیم، به کافی‌نت‌ها مراجعه می‌کنند که در کافی‌نت‌های غیراستاندارد احتمال ایجاد ارتباط‌های ناسالم دیگر نیز وجود دارد و این امر باعث بروز معضلات دیگر می‌شود که تأثیرات مخرب بیش‌تری بر روی کودکان و نوجوانان دارد.
وی با بیان این که مناسب‌ترین راه‌کار جهت جلب اعتماد کودکان و نوجوانان از سوی خانواده، ارائه‌ی آموزش‌های صحیح به آن‌ها قبل از استفاده از اینترنت است، تصریح کرد: این اطلاع‌رسانی و بالابردن ارتقای سطح فرهنگ به پختگی شخصیت یا همان شناخت هویت درونی کودک منجر می‌شود. زمانی که بین فرهنگ مادی و غیرمادی توازن به وجود آید، یعنی وقتی با آگاهی از اینترنت استفاده شود، تأثیرات مخرب آن به حداقل می‌رسد.
این استاد جامعه‌شناسی ادامه داد: کار اطلاع‌رسانی به فرزندان باید از طریق والدین صورت گیرد، ولی اگر این آگاهی و اطلاعات را والدین نداشته باشند، این وظیفه بر عهده نهادهای مکمل (سازمان‌های دولتی و غیردولتی) مانند نهادهای مطبوعاتی، رسانه‌ها به خصوص صدا و سیما و دیگر سازمان‌ها و ادارات است که به کمک خانواده‌ها آمده و نقش اطلاع‌رسانی را بر عهده می‌گیرند.
وی ادامه داد: در صورتی که چه از طرف خانواده و چه از طریق نهادهای مکمل به خوبی به کودکان و نوجوانان در این خصوص اطلاع‌رسانی نشود، معضلات در ابتدا بروز داده نمی‌شود، ولی کم‌کم به صورت زیرزمینی و یا از جاهای مختلف جامعه بیرون می‌زند و از آن جا که آسیب‌ها از دوران کودکی که پایه‌ی جامعه نهاده می‌شود، صورت گرفته، جلوی آن را نمی‌توان گرفت، در نتیجه شکاف فرهنگی بیش‌تر شده و باعث بالا رفتن معضلات و مسائل اجتماعی می‌شود.
ذره‌پرور با بیان این که تنها راه مقابله با این معضل خطرناک، توان‌مندسازی خانواده و اجتماع است، تأکید کرد: خانواده با جلب اعتماد کودکان و نوجوانان، به آن‌ها آگاهی لازم را داده و نیازهای آن‌ها را بشناسند و با بینش کافی و قبلی خدمات در اختیار آن‌ها قرار دهند و نیز در عرصه‌ی اجتماع نهادهای دولتی و غیردولتی با ارائه‌ی برنامه‌ها و تدوین راه‌کارهای مناسب به ویژه برنامه‌های کارشناسی علمی در رسانه‌های دیداری و شنیداری در جهت توان‌مندسازی جامعه اقدام کنند و با اطلاع‌رسانی و آگاهی مناسب و نظارت خوب می‌توان به راه‌حل‌های مناسب برای برون‌رفت از این معضل اجتماعی دست پیدا کرد.
ام البنین تیرگری


لطفاً نظر خود را درباره این مطلب بنویسید:
نام :


پست الکترونیکی :


نظر شما : *