جمعه 10 فروردین 1403
  • ورزش
  • شماره خبر: 9608003
  • 23 مرداد 1398
  • 09:57
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
‎قبل از شروع فعالیت نیاز بدن خود را بشناسید

‎قبل از شروع فعالیت نیاز بدن خود را بشناسید

محمد مهرتاش (دکتری بیوشیمی متابولیسم فعالیت‌های ورزشی) - در آغاز هر فعالیت ورزشی باید نیازهای بدنی خود را بشناسید و بر طبق آن فعالیت بدنی خود را انتخاب کنید.

نیازهای هر فرد برای تمرین متفاوت است برخی از افراد نیاز دارند تا ضعف عضلات آن‌ها بر طرف شود، برخی از افراد دارای چربی زیر پوستی زیادی هستند که نیاز است با تمرینات ورزشی این مقدار را کاهش دهند، برخی از بانوان برای افزایش تراکم استخوانی باید از طریق تمرینات ورزشی توام با تغذیه به این مهم دست یابند. بعضی از افراد با توجه به وضعیت عضلانی که دارند نیاز به افزایش قدرت یا افزایش حجم عضلانی هستند که نوع تمرینات برای این افراد متفاوت است. 
از سوی دیگر تعداد زیادی از بانوان با توجه به نوع بیماری که دارند نیاز دارند تا سرعت پیشرفت بیماری را کاهش دهند و یا این‌که از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها متابولیک مانند، دیابت، پرفشار خونی و چربی خون پیش‌گیری شود. بنابراین باید دقت داشت که هریک از این نیازها توسط یک نوع خاص فعالیت بدنی بر طرف می‌شوند و حتی این امکان دارد که یک فعالیت ورزشی برای یک نیاز مفید باشد و برای موارد دیگر مفید نباشد. بر همین اساس توصیه می‌شود که قبل از شروع فعالیت‌های بدنی با یک متخصص مشورت کنید و با توجه به ویژگی‌های بدنی که دارید با کمک متخصص بتوانید فعالیت ورزشی را انتخاب کنید که بتواند برای نیاز‌های شما مناسب باشد.
بی‌شک ارزیابی‌های اولیه مانند سابقه بیماری‌ها، وزن، فشار خون، چگالی استخوانی، درصد چربی و توده عضلانی و هم‌چنین چکاپ خونی می‌تواند در تصمیم‌گیری بهتر برای انتخاب فعالیت ورزشی بسیار مهم باشد. از سوی دیگر بعد از یک دوره تمرینات ورزشی ضروری است تا ارزیابی مشابه ارزیابی اول انجام شود، تا بتوانیم نتایج دو ارزیابی را با هم مقایسه کنیم. یکی از مهم‌ترین دستاوردهایی که از این مقایسه می‌توانیم به دست آوریم این است که آیا فعالیت بدنی منتخب توانسته است فرد را به هدفی که در نظر داشته است نزدیک کند یا خیر. از دیگر نتایجی که می‌توانیم بر اساس این خروجی به‌ دست آوریم تعیین شدت و حجم تمرینات است،  لذا شما زمانی می‌توانید بهترین نتیجه را از تمرین به دست آورید که شدت و حجم تمرینی را متناسب با ویژگی‌های خود و هدفی که تعیین کرده‌اید استفاده کنید. در شماره‌های بعد که به بررسی انواع فعالیت‌های ورزشی می‌پردازیم به حجم و شدت مورد نیاز برای هر فعالیت اشاره خواهیم کرد.
شایان ذکر است یک برنامه تمرینی باید حداقل به مدت هشت هفته اجرا شود تا اولین سازگاری‌ها و تغییرات مشاهده شود. بر همین اساس توصیه می‌شود که در اجرای تمرینات و دستیابی به اهداف تمرین صبر داشته و برای رسیدن به اهداف عجله نداشته باشد. بنابراین به بانوان گرامی توصیه می‌شود قبل از شروع فعالیت‌های ورزشی با متخصص مشورت کرده و هم‌چنین حتما ارزیابی‌های اولیه را انجام دهید و ارزیابی‌های متعدد را جهت بررسی نتایج تمرینی در دستور کار قرار دهید. 

0