پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • جامعه
  • شماره خبر: 9607997
  • 23 مرداد 1398
  • 09:52
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
کرمان‌شهر روزنامه شود

روح الله خدیشی، مدیر خانه مطبوعات و رسانه‌های استان کرمان:

کرمان‌شهر روزنامه شود

اشاره: هفته قبل با روح‌الله خدیشی، مدیر خانه مطبوعات و رسانه‌های استان کرمان، گفت‌و‌گوی مفصلی داشتیم که در بخشی از آن به کرمان‌شهر نیز پرداختیم اما نظر به مناسبت پانزده سالگی کرمان‌شهر، چاپ آن بخش از گفت‌و‌گو را به این هفته و این صفحات موکول کردیم که اینک پیش روی شما است و می‌خوانید.

 به نظر شما کرمان‌شهر به عنوان یک نشریه‌ شهری، در ارتقای سطح کیفی کار مطبوعات در کرمان چه نقشی می‌تواند بر عهده بگیرد، به نظر شما اصلا می‌تواند در این صحنه نقشی بازی کند؟ 
قاعدتا می‌تواند نقش بازی کند؛ با توجه به نگاه جدیدی که در شهرداری و معاونت فرهنگی آن حاکم شده و توجه به مسایل فرهنگی و هنری در آن پررنگ شده و بودجه‌های فرهنگی شهرداری نیز افزایش قابل توجهی یافته است، یکی مثل من انتظارم این است که در حوزه‌ی رسانه هم شهرداری به همین ترتیب نگاه کند و برای افزایش بودجه در این حوزه نیز فکری بکند. آنوقت می‌توان امیدوار بود که کرمان‌شهر یک بازوی توانمند شهرداری در حوزه اطلاع‌رسانی باشد و حتی به شکل چشمگیری به کاهش هزینه‌هایش کمک کند. یعنی اگر ما کرمان‌شهر را یک عضو مهم از  مجموعه‌ اطلاع‌رسانی شهری و شهرداری بدانیم، قاعدتا می‌توانیم نقش مثمرثمری هم برای آن قایل شویم.

 اگر ممکن است کمی مصداقی‌تر و ملموس‌تر توضیح دهید؟
ببینید، امنیت شغلی برای روزنامه‌نگاران یکی از مهمترین آسیب‌ها است و اولین مساله‌ای که فکر می‌کنم شهرداری توانسته و می‌تواند به آن بیندیشد فراهم کردن بستر امن برای خبرنگاران کرمان‌شهر است، یعنی اگر بتواند برای بچه‌های خبرنگار امنیت شغلی نسبی ایجاد کند می‌تواند یک محلی باشد برای پرورش  خبرنگاران حرفه‌ای و تقویت حوزه‌ روزنامه‌نگاری؛ اگرچه باید این احتیاط را داشت که کرمان شهر قرار نیست به یک رقیب برای رسانه‌های بخش خصوصی تبدیل بشود با این وجود فکر می‌کنم تبدیل شدن مجموعه‌ی اطلاع‌رسانی شهرداری به یک موسسه رسانه‌ای مطبوعاتی در فضای رسانه‌ای کرمان بسیار مفید خواهد بود.
از همان نوعی که در تهران هست و ما نمونه‌اش را در موسسه‌ی همشهری می‌بینیم، اکنون در موسسه همشهری، از انتشار نشریه و بروز رسانی وب‌سایت گرفته تا آموزش واقعی و مجازی، همه فعال‌اند. به نظر من اگر کرمان‌شهر نیز همین مسیر را در انتشار و آموزش دنبال کند، هم صدای کرمان بلندتر خواهد شد و هم خروجی نیروی انسانی خوبی برای حوزه‌ی روزنامه‌نگاری کرمان خواهد داشت. اگر همین کرمان‌شهر فعلی که دارد محتوا تولید می‌کند، به شکلی علمی‌تر و مدون‌تر برنامه‌ریزی کند تا چند خبرنگار  افتخاری، در تحریریه آموزش ببینند و پله پله رشد کنند، قاعدتا خروجی آن‌ آدم‌ها می‌تواند به دیگر رسانه‌های امروز کرمان که امکان آموزش و پرورش نیروی کار برایشان وجود ندارد، خیلی کمک کند.

 می‌دانم که درباره‌ی زمان انتشار  کرمان‌شهر هم نظر دارید، بی‌مناسبت نیست آن را هم بشنویم؟
بله. عرض کنم که حوزه روزنامه‌نگاری یا ارتباطات در مقایسه با دیگر حوزه‌ها، یک عیب یا یک مزیت دارد و آن‌ هم این است که پیشرفت تکنولوژی بر آن بیشترین و سریعترین تاثیر را می‌گذارد، در  حالیکه در سایر مشاغل به یک پروسه زماندارتر نیاز است، تغییرات تکنولوژیکی بر حوزه روزنامه‌نگاری حتی روزانه تاثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، به محض این‌که اینترنت از «4جی» به «5جی» ارتقا پیدا می‌کند، می‌ببینیم که دسترسی به یک شبکه‌ی اجتماعی به یک شکل بهتری فراهم می‌شود یا گسترده‌تر می‌شود و ضریب نفوذش بیشتر می‌شود که این‌ها همه باعث تحولاتی در زمینه‌ی ارتباطات می‌باشد. من فکر می‌کنم با اتفاقاتی که دارد روزانه می‌افتد، شهرداری کرمان دیگر نباید به انتشار هفته‌نامه اکتفا کند و باید به فکر یک روزنامه‌ سراسری باشد. با اینکار،  اولا صدای شهر کرمان در سطح ملی بلندتر می‌شود و در صورتی که این اتفاق بیفتد، امکان پرورش نیروی انسانی هم که از آن صحبت کردیم، بهتر و بیش‌تر اتفاق می‌افتد و از طرفی بازوی اطلاع‌رسانی خیلی قوی‌تری برای شهرداری و شورای شهر خواهد بود و همه اینها در حالی است که هزینه چندانی هم بر شهرداری تحمیل نخواهد شد. به همه این دلایل کرمان‌شهر باید روزنامه شود. 

0