پنج شنبه 9 فروردین 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9607779
  • 5 خرداد 1398
  • 13:05
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
کتابخانه مرکزی فعلی شهر کرمان استحکام لازم را ندارد/لزوم احداث کتابخانه مرکزی جدید

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمان هشدار داد:

کتابخانه مرکزی فعلی شهر کرمان استحکام لازم را ندارد/لزوم احداث کتابخانه مرکزی جدید

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمان لزوم احداث کتابخانه مرکزی استاندارد در شهر کرمان را ضروری دانست.

به گزارش کرمان شهر آن‌لاین"مصطفی شمس الدینی پور" بر لزوم ساخت کتابخانه مرکزی استاندارد در شهر کرمان اشاره کرد و گفت: برابر مصوبه جلسه انجمن کتابخانه های عمومی استان کرمان در سال 86 که با حضور استاندار وقت و سایر اعضاء تشکیل گردیده، مقرر شده در خصوص ساخت کتابخانه مرکزی در مرکز استان اقدامات لازم صورت پذیرد .

شمس الدینی پور با اشاره به پیشینه اقدامات صورت گرفته در این خصوص عنوان کرد: بهار سال 88 در دومين سفر استاني هیئت دولت به استان كرمان،‌ساخت كتابخانه مركزي كرمان با زيربناي 10 هزار متر مربع در قالب طرح ملي و استاني به تصويب رسيد. ضمن آنکه در جلسه هیئت وزیران 27 فروردین ماه سال 88 که در مرکز استان کرمان تشکیل شد،‌بر این موضوع تاکید و مبلغ 20 میلیارد ریال برای احداث کتابخانه مرکزی شهر کرمان اختصاص یافت که در سالهای 89 و 90 تکمیل و تجهیز شود.

وی ادامه داد:‌چهارم مردادماه سال 88 نیز صورتجلسه ای به امضای معاونت های محترم عمرانی و پشتیبانی و توسعه منابع انسانی استانداری و اعضای محترم شورای شهر، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری کرمان، اداره کل کتابخانه ها و اداره کل فنی استانداری وقت تنظیم و تخصیص یک قطعه زمین جهت احداث کتابخانه در ضلع شمال شرقی سایت اداری شهر کرمان مورد تائید تمامی اعضاء جلسه قرار گرفت.

شمس الدینی پور از تصویب و تخصیص قطعه زمینی به مساحت 2783 متر مربع جهت احداث کتابخانه در ضلع شمال شرقی پارک شورا (جنب محل ساخت گنبد امام حسین(ع)) در سال 88 خبر داد و گفت: در همین راستا نقشه های ساختمانی مورد نظر نیز تهیه شده است.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمان به بنای کنونی کتابخانه مرکزی شهر کرمان نیز اشاره و گفت: این بنا در سال 1312 هجری شمسی بـرای ساخت کارخانه پشم ریسی «خورشیـد» بنیان نهاده شـد که در مهرماه سال1370 همزمان با برپایی کنگره خـواجـوی کرمانـی ساختمان باقی مانده بـا اضافه کردن مخـازن کتاب جهت کتابخانه مرکزی بازسازی و به بهره برداری رسیده ولی متاسفانه این بنا از استحکام لازم و زیرساخت استاندارد برخوردار نبوده و لذا احداث کتابخانه مرکزی برای شهر کرمان از ضروریات است.

وی با اشاره به عدم استحکام این بنا عنوان کرد: به طور متوسـط روزانه بیش از 2000 نفـر از اعضاء،‌محققین و دانشجویان به این کتابخانه مراجعه می‌کنند و از این بنا استفاده می کنند و این موضوع از دغدغه های اداره کل کتابخانه های عمومی می باشد.

شمس الدینی پور در ادامه با تاکید بر اینکه بر طبق استاندارد های ایفلا و با عنایت به گستردگی و جمعیت شهر کرمان با بیش از 27 هزار متر مربع، کمبود فضای کتابخانه ای دارد که با ساخت کتابخانه مرکزی در زمین مذکور می توان بخشی از این کمبود را جبران  نمود تاکید کرد: حمایت های همه جانبه مسئولین شهر را می طلبد تا این امر مهم به سرانجام برسد، تا بتوان گام گسترده ای را در جهت توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی در شهر کرمان برداشت. 
سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمان در پایان خاطر نشان کرد: با ساخت و تجهیز کتابخانه مرکزی، شهر کرمان از نظر فضای کتابخانه ای 30 درصد به استانداردهای ایفلا نزدیک خواهد شد.

0