چهارشنبه 29 فروردین 1403
  • فرهنگ و هنر
  • شماره خبر: 9608373
  • 28 دی 1398
  • 15:55
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
کتاب «معرفی صنایع دستی استان کرمان» منتشر شد

کتاب «معرفی صنایع دستی استان کرمان» منتشر شد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان گفت: کتاب معرفی صنایع دستی استان در صد صفحه و با شمارگان 1500 جلد چاپ و منتشر شد.

به گزارش کرمان‌شهرآن‌لاین، فریدون فعالی افزود: اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان در چارچوب رسالتی که در زمینۀ پژوهش، نشر، ترویج و حمایت از هنر، صنایع دستی و هنرهای سنتی برعهده دارد طی چند سال اخیر سعی کرده تاریخ، فرهنگ و هنر گران‌بهای این خطه را از طریق پژوهش و انتشار تحقیق علمی به‌طور شایسته معرفی کند.

وی ادامه داد: کتاب معرفی صنایع دستی استان کرمان توسط عقیل سیستانی پژوهشگر حوزه صنایع دستی این استان و با همکاری پژوهشگاه وزارت میراث فرهنگی تألیف و چاپ شده که در آن به اهمیت صنایع دستی و هنرهای بافندگی استان کرمان پرداخته شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان خاطرنشان کرد: صنایع دستی حاصل ذوق، حس زیبایی‌شناختی و جلوۀ تلاش هنرمندان است که طی قرن‌ها به‌عنوان میراث هنری شکل گرفته و باید این میراث هنری شناخته شود و در ابعاد گوناگون مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد.

فعالی تأکید کرد: باید جزئیاتی دربارۀ تاریخچۀ آثار هنری و تنوع طرح، نقش و تکنیک بافت صنایع دستی استان کرمان جمع‌آوری و ثبت شود.

وی با اشاره به سابقه و پیشینۀ صنایع دستی و هنر بافندگی کرمان گفت: صنایع دستی کرمان به دوران قبل از اسلام بر می‌گردد و بر اساس یافته‌های باستان‌شناسی از هزارۀ پنجم پیش از میلاد در مناطق «تَل ابلیس» بردسیر، آثاری از پارچه‌بافی و چرخ نخ‌ریسی گِلی دیده شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان  یادآور شد: کتاب معرفی صنایع دستی کرمان به‌صورت دوزبانه چاپ شده و حاوی تصاویر و عکس‌هایی از صنایع دستی و هنرهای سنتی استان کرمان است و در ۱۰۰ صفحه منتشر شده است.

فعالی ادامه داد: این کتاب به شش بخش تقسیم شده است، شامل دست‌بافته‌های داری و غیرداری، صنایع دستی فلزی، صنایع دستی چوبی و حصیری، صنایع دستی سنگی، رودوزی‌های سنتی و نساجی سنتی در کرمان.

وی با اشاره به اینکه هنرمندان صنایع دستی استان کرمان در ۶۰ رشته مشغول فعالیت هستند، افزود: برخی از رشته‌های شاخص صنایع دستی استان کرمان شامل پته‌دوزی، گلیم‌بافی، چاقوسازی، شال‌بافی، حصیربافی، قلم‌زنی مس، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی، گلیم‌بافی است.

فهیمه رضاقلی

14.6703