سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • جامعه
  • شماره خبر: 9606746
  • 30 خرداد 1397
  • 20:33
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
کاهش 39 درصدی وقوع قتل‌های مسلحانه در استان کرمان

رییس کل دادگستری استان کرمان خبر داد:

کاهش 39 درصدی وقوع قتل‌های مسلحانه در استان کرمان

رییس‌کل دادگستری استان کرمان گفت: وقوع قتل‌های مسلحانه در سطح استان کرمان در سال گذشته در مجموع ۳۹ درصد و قتل‌های عادی ۱۷ درصد نسبت به سال 95 کاهش داشته است.

به گزارش کرمان‌شهرآن‌لاین، رییس‌کل دادگستری استان کرمان به مناسبت هفته قوه قضائیه در جمع خبرنگاران افزود: هفتم تیرماه سال ۱۳۶۰ انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی توسط گروهک منافقین که جزو ایادی استکبار بوده و هستند، رخ داد و ۷۲ تن از یاران صدیق امام و نیروهای موثر و فعال در حوزه‌ی حرکت و انقلاب ملت که از مقامات بلندپایه کشوری بودند، به درجه‌ی رفیع شهادت نائل شدند.

یدالله موحد با بیان این‌که در راس این شهدا، شهید آیت الله دکتر بهشتی بودد، بیان کرد: نام شهید بهشتی با نام قوه قضائیه پیوند خورده که دلیل اصلی آن این بود که بعد از انقلاب شهید بهشتی به عنوان رییس شورای عالی قضایی کشور منصوب شده و با نگاه تحولی و ساختارسازی و محتواسازی در درون قوه، این مسوولیت را پذیرفتند.

وی ادامه داد: شهید بهشتی در کم‌تر از ۱۶ ماه که این مسوولیت را داشتند، پایه‌های محکمی برای نظام قضایی که خصیصه‌ی برجسته آن استقلال قضایی است را بنا نهادند.


موحد در ادامه رسیدگی به دعاوی و اختلافات مردم و تعقیب و مجازات مجرمان را از مهم‌ترین وظایف دستگاه قضایی عنوان کرد و گفت: دادگستری استان کرمان در سال گذشته در مقاطع مختلف به ۵۵۳ هزار پرونده رسیدگی کرد و حکم این پرونده‌ها هم صادر شد.

وی با اشاره به این‌که ۲۴۲ هزار پرونده‌ی یکتا ( پرونده‌هایی که به طور ابتدایی وارد دستگاه قضا شده‌اند) نیز در سال گذشته مورد رسیدگی قرار گرفتند، گفت: تعداد کل قضات استان در سال گذشته ۳۱۶ نفر بوده که هم اکنون به ۳۳۴ نفر رسیده است و به طور متوسط هر قاضی در سال گذشته به یک هزار و ۷۵۰ پرونده رسیدگی کرده است.

رئیس‌کل دادگستری استان کرمان با اشاره به این‌که رسیدگی به پرونده‌ها در سال۹۶ ، نسبت به سال قبل از آن، ۱۶ درصد افزایش داشته، افزود: هم‌چنین طی ۴ سال اخیر ۲۵ درصد پرونده‌های موجودی استان کاهش یافته است.

وی با اشاره به عملکرد شوراهای حل اختلاف استان کرمان بیان کرد: ۳۳۹ واحد شورای حل اختلاف در استان فعال هستند که ۱۴۸ هزار پرونده را در سال قبل مورد رسیدگی قرار داده و رای لازم را صادر کرده‌اند  و ۴۲ هزار مورد از این پرونده‌ها با صلح و سازش خاتمه یافته است.

موحد ادامه داد: شوراهای حل اختلاف در استان کرمان  در نیل به صلح و سازش پرونده ها رتبه‌ی سوم کشور را دارند.

وی با بیان این‌که در حوزه‌های قضایی مانند ریگان، ارزوئیه، نرماشیر و ساردوییه بهترین وضعیت را در صلح و سازش داشته‌ایمف افزود: طی سه سال گذشته ۶ واحد قضایی به واحدهای قضایی استان افزوده شد و با اجازه‌ی قوه قضاییه قضات بومی را برای کار جذب کرده‌ایم.

موحد با اشاره به برگزاری دومین دوره کارآموزی قضایی خاص در استان کرمان بیان کرد: با این دوره‌ها می‌توانیم مشکلات ناشی از کمبود قاضی را رفع کنیم ضمن آن‌که می توانیم جنوب‌شرق کشور را نیز پوشش دهیم.

 رییس کل دادگستری استان کرمان در بخش دیگری از سخنانش گفت: یکی از سیاست‌های کلان نظام قضایی کشور کاهش جمعیت کیفری است و برنامه‌های متنوعی در این راستا اجرا می شود.

 وی افزود: کرمان در این زمینه جزو استان‌های برتر بوده و یکی از موارد در این زمینه، مجازات‌های جایگزین حبس بود.

وی افزود: ۹۶ نفر از محکومان زندانی استان در ۵ نوبت در مناسبت‌های ملی و مذهبی مشمول عفو رهبر معظم انقلاب قرار گرفته و آزاد شده‌اند.

 موحد تاکید کرد: حکم ۲۳۸ نفر از محکومان مواد مخدر دارای مجازات اعدام به حبس تعزیری درجه یک موقت تبدیل شده و حبس جایگزین اعدام در حال اجراست.

وی بیان کرد: حکم هزار و 181 نفر از مجازات حبس ابد محکومان جرائم مواد مخدر نیز به حبس تعزیری درجه دو تبدیل شده است.

 رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: انتقال زندانیان سیستان و بلوچستان به محل اقامت خودشان و مسترد کردن ۱۲۰ نفر از زندانیان اتباع افغانی به کشورشان از برنامه های دادگستری استان در سال جاری است.

 وی در ادامه با اشاره به وضعیت امنیتی استان در سال ۹۶ افزود: در سایه وفاق و همدلی دستگاه‌های قضایی، امنیتی و اطلاعاتی سطح استان، برخوردهای قضایی قاطع و عبرت‌آموز با مجرمان انجام و موجب کاهش ۲۸ درصدی رخدادهای ناامنی و افزایش شاخص‌های امنیتی در استان شد.

موحد ادامه داد: یکی از اقدامات موثر در این زمینه میثاق نامه‌ی عدالت و امنیت پایدار با محوریت دادگستری و همکاری شورای تامین با سران طوایف و روحانیون جنوب استان بود.

موحد بیان کرد: جرم 62 درصد زندانیان استان کرمان مربوط به جرایم مواد مخدر است، 22 درصد مربوط به سرقت و ۱۶ درصد نیز مربوط به سایر جرائم است.

رییس کل دادگستری استان کرمان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اغتشاشات دی ماه گذشته و سه ماهه اول امسال گفت: همکاران قضایی به ویژه دادستان‌ها با تدابیر پیش‌گیرانه و کنترلی و با برخورد مناسب توانستند موارد را کنترل کنند و به اذعان مسوولان کشوری کرمان یکی از استان‌هایی است که بهترین عملکرد را در این مسائل داشته است.

وی ادامه داد: ۴۳ پرونده در بحث محکومان دستگیر شده در اغتشاشات دی ماه سال گذشته تشکیل شد که برای ۸ مورد قرار منع تعقیب صادر، ۱۴ مورد منتهی به صدور محکومیت کیفری و ۲۱ مورد در حال رسیدگی است.

موحد در ادامه با اشاره به عملکرد شورای حفظ حقوق عامه در استان کرمان بیان کرد: در سال گذشته هزار و 570 هکتار اراضی دولتی رفع تصرف شد و در این زمینه ۱۵۳ مورد حکم قلع و قمع اجرا و ۸۱۸ نفر در استان تحت تعقیب کیفری قرار گرفتند.

وی ادامه داد: ۹ هزار هکتار اراضی دولتی در ۴ سال گذشته در استان اعاده شده است.

 رییس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به چند پرونده کلاهبرداری در استان گفت: در یک پرونده کلاهبرداری از ۲۳ شهروند با ادعای اعمال نفوذ نزد شهردار و استاندار و قضات صورت گرفته بود که مجرم شناسایی و دستگیر و روانه زندان شده است.


وی افزود: یک نفر کلاهبردار رایانه‌ای نیز دستگیر شد و به ۱۰۰ فقره کلاهبرداری اقرار کرد اما به دلیل این‌که بیش‌تر کلاهبرداری‌ها در حوزه‌ی مشهد بود، مجرم و پرونده به دادسرای مشهد ارجاع شد.

موحد گفت: پرونده ای در زمینه ارتشاء یکی از مدیران صنعت و معدن استان نیز در دستگاه قضایی در حال رسیدگی است.
رییس کل دادگستری استان کرمان در پایان با اشاره به مشکلات دستگاه قضایی از جمله کمبود نیروی انسانی بیان کرد: ۶۷۰ پست قضایی مصوب داریم که ۳۳۴مورد یعنی ۵۰ درصد آن اشغال است و مابقی بلاتصدی است که نیاز به اعتبار دارد.

زهرا نجفی

0