جمعه 31 فروردین 1403
  • جامعه
  • شماره خبر: 9607548
  • 11 بهمن 1397
  • 08:11
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
چشمانی برای آبادانی شهر

شورای اجتماعی محله از دیدگاه شهرداران محله؛

چشمانی برای آبادانی شهر

از دیدگاه صاحب‌نظران مدیریت شهری، لازم است که مردم در فرایند تصمیم گیری‌ها و تصمیم سازی‌ها به صورت مستقیم سهیم و شریک باشند. اولین گام برای رسیدن به این هدف تقویت نگاه محله‌محور در تصمیم‌گیری‌هاست.

تقویت رویکرد محله‌ای می‌تواند سبب دسترسی آسان‌تر اهالی محله‌ها به خدمات شهری، توزیع عادلانه امکانات و فرصت‌ها، جلب مشارکت مردم در تعیین اولویت‌ها، نیازسنجی‌های محلی و ارتقای جایگاه فرهنگی و اجتماعی باشد. 
در همین راستا برای هر محله شهردار محله‌ای برگزیده شده است، اما در برنامه‌ریزی جدید تصمیم بر آن است که با تشکیل شورای اجتماعی، از سرمایه مردمی ساکنان هر محله بیش از گذشته بهره برده شود.
اهمیت حضور شهروندان و مشارکت آنان در قالب شورای اجتماعی محله را می‌توان به دو شکل بیان کرد: 1- شناسایی بهتر مسائل بومی و محلی 2- جلب مشارکت شهروندان و بهره بردن از پتانسیل‌های مردمی در راستای بهبود شرایط فرهنگی و اجتماعی. 
برای بررسی دیدگاه‌های شهرداران محله‌ در این زمینه مجالی دست داد تا با برخی از آنان گفت‌وگو کرده و نظراتشان را جویا شویم، آنچه در این صفحه می‌خوانید خلاصه‌ای از نظرات ایشان است که شما را به خواندن آن دعوت می‌کنیم.

 

منصور ایران‌پور؛ شهردار محله خیابان مدیریت و دادبین
تفکر جمعی بر تفکر فردی مقدم است
با تشکیل شورای اجتماعی محلات، فعالیت شهردار محله‌ها بیش از امروز سروسامان می‌گیرد و این باعث توجه بهتر و بیش‌تر مسئولان به خواسته‌های شهرداران محله به عنوان نماینده جمعی از شهروندان شهر می‌شود. 
از طرف دیگر انتخاب شورای اجتماعی محلات یعنی استفاده از تفکر جمعی به جای تفکر فردی. با تشکیل شورای اجتماعی محلات ما وارد دموکراسی محله‌ای می‌شویم.
موفقیت این طرح هم در گرو تلاش جمعی است. باید تمام اهالی محله، چه شهردار محله باشند چه نباشند، خود را در برابر محله و شهرمان مسئول بدانیم و خوب کار کنیم.

 

محمود جمالی، شهردار محله میلاد (سلسبیل):
مشارکت مردم بازدهی طرح‌ها را افزایش می‌دهد
تشکیل شورای اجتماعی محلات کاری بسیار ارزشمند؛ مدبرانه و عقلایی است.
 قطعا هرکاری که مشارکت و حضور مردم درآن بیشتر باشد از بازدهی بالاتری برخوردار است و شورای اجتماعی تجلی اراده مردم دراداره شهری پویا است.
تشکیل این شوراها باعث تحولی سریع در جهت عمران و آبادانی و ترویج فرهنگ شهروندمداری می‌شود.
در 40 سالی که از عمر انقلاب اسلامی می‌گذرد بارها دیده‌ایم هر کجا حضور مردم پررنگ بوده، مشکلات مرتفع شده است البته به شرطی که  همه رفتارها در چهارجوب قانون محقق شود.

 

علی شفیعی، شهردار محله شهرک بداغ‌آباد 
حضور اسمی در شورای محلات مهم نیست
به نظر من تشکیل شورای اجتماعی محلات طرح بسیار خوبی است، فقط باید در این زمینه فرهنگ‌سازی شود. 
از قدیم گفته‌اند: یک مرد جنگی به از صد سوار سیاهی لشگر به کار آید. برای شورای اجتماعی محلات هم این ضرب‌المثل را باید در نظر بگیریم. 
منظورم این است که در این تشکل‌ها تعداد نفرات مهم نیست؛ اصل این است که افراد فقط حضور اسمی نداشته باشند. 
اعضای این شورا باید باهم متحد باشند و به نیت فی سبیل الله حضور پیدا کنند.
تفکر حاکم بر این افراد باید این جمله باشد که شهر ما خانه ماست هرچه زیباتر بهتر.

 

سعید امامی‌فر؛ شهردار محله شهرک شهرداری
این طرح با سخت‌کوشی عملی می‌شود
این طرح، طرحی آرمانی‌است. اگر عملی شود خیلی زود شاهد تاثیر مثبت آن در محله‌ها خواهیم بود. 
عملی شدن این طرح هم منوط به سخت‌کوشی کسانی است که انتخاب می‌شوند. 15 نفر باید پای کار باشند. باید وقت بگذارند. باید این کار را جدی بگیرند. اگر افرادی که انتخاب می‌شوند این ویژگی را داشته باشند حتما این طرح یکی از موفق‌ترین طرح‌ها می‌شود. درست است که انتخاب کردن این تعداد نیروی جدی و پای کار سخت است اما اگر در اجرای این طرح دقت شود حتما طرح موفقی خواهد بود. 
به نظر من برای اجرای موفق این طرح باید به دو نکته توجه کرد که یکی از آنها جلوگیری از موازی کاری است. باید مسئولیت‌ها را بررسی کنیم تا فعالیت این شورا باعث موازی کاری نشود. 
نکته دیگری که باید به آن توجه کنیم این است که مواظب باشیم تا این طرح به طور کامل انجام شود. اجرای ناقص این طرح، نمی‌تواند ما را به تمام اهداف این طرح برساند.

 

حسین رحمانی؛ شهردار محله شهرک شهید بهشتی(خیابان نماز) 
باید به محله‌مان تعلق خاطر داشته باشیم
برای آبادانی محله باید در هر لحظه و هر ساعت حواس‌مان به اتفاق‌هایی که در محله می‌افتد باشد. شب با روز فرقی ندارد. باید عاشق محله‌مان باشیم. کسانی می‌توانند برای آبادانی محله و شهرمان تلاش کنند که تعلق خاطری به آن محله داشته باشند. 
این از مهم‌ترین ویژگی‌ افرادی است که می‌توانند جزء شورای اجتماعی محله شوند.
تشکیل شورای اجتماعی محلات هم، در حقیقت افزایش تعداد کسانی است که باید نسبت به اتفاق‌های محله متعهد و مسئول باشند بنابراین تشکیل این شورها می‌تواند سبب آبادانی بیش‌تر محله شود. 
به نظر من برای رونق محله‌ و شهرمان همه بادی چشم باشیم. همه باید ناظر باشیم. همه باید خود را در برابر شهر و محله‌مان مسئول بدانیم. اگر با این نگاه اعضای شورا را انتخاب کنیم و اعضای شورا هم با این نگاه تلاش کنند حتما می‌توانیم شهری آباد و زیبا داشته باشیم.

 

یدالله نوراللهی؛ شهردار محله بلوار جهاد 
اگر به اهداف این طرح برسیم شهرمان آبادتر می‌شود
تصمیم گیری به صورت شورا در آبادانی شهر بسیار موثر است. ما در شرایط کنونی هم به صورت جمعی تصمیم می‌گیریم. در حقیقت تصمیم‌های اصلی در محله با هم‌فکری‌ اهالی محله انجام می‌شود.  اگر این شوراها به اهدافی که تعیین شده است برسند، می‌توانند سرعت آبادانی محله و در نتیجه شهر را بیش‌تر کنند. 
این طرح در کلان شهرهای دیگر انجام شده است و فوایدی هم داشته است؛ ما در کرمان هم باید این طرح را اجرا کنیم و از فواید آن هم به نفع آبادانی شهر بهره ببریم.

 

محمدعلی مهدوی، شهردار محله شهرک بنی‌هاشم
اعضای شورا باید تا آخرین روز فعال باشند
در گذشته تجربه تصمیم‌گیری‌های جمعی را داشتیم. در بعضی محلات ابتدا اعضا، جلسه می‌گذاشتند و گزارش‌کار می‌دادند اما کم‌کم تمام کارها به یک نفر سپرده شد. 
این آسیبی است که برای اجرای این طرح باید به آن توجه کنیم؛ مبادا تعداد افراد زیاد شود اما حضور فقط به نام باشد. 
نکته دیگری هم که در اجرای موفق این طرح باید به آن توجه کنیم حفظ نظم است. باید کارها منظم انجام شود. 

 

مهرانگیز فهیمی، شهردار محله شهرک الغدیر فاز 1
برای آبادانی محله‌مان باید متعهد باشیم
به نظر اولین ومهم‌ترین مساله‌ای که باعث موفقیت وتضمین ادامه و پیشبرد اهداف هر طرحی می‌شود حضور افراد عاشق ومتعهد است.
اگر تیم سازمان دهنده واجرا کننده در این شوراها از افراد عاشق ومتعهد تشکیل شود صد در صد از جهت آبادانی محله وشهر شاهد پیشرفت‌های چشم‌گیر و قابل تحسینی در شهرخواهیم بود.

 

فاطمه پورابراهیمی؛ شهردار محله شهرک صفا 
نظر چند نفر از یک نفر موثرتر است
اگر شورای اجتماعی محلات واقعا شورایی بماند خیلی هم خوب است. نظر چند نفر بیش از یک نفر موثر است، فقط باید حضورمان به اسم نباشد. در تجربه قبل از شش نفر گاهی یک نفر هم در جلسه‌ها شرکت نمی‌کردند. 
افرادی که برای این شورا انتخاب می‌شوند باید فعال  و کنش‌گر اجتماعی باشند. باید قبل از انتخاب تضمین کنند که پیگیر کارهای محله باشند. باید وقت پیگیری کردن و حوصله هم داشته باشند.گاهی برای رفع یک مشکل ساده باید هزاران بار رفت‌وآمد کنیم و خسته نشویم.

 

مهدی حسنی؛ شهردار محله شهرک ولی‌عصر(عج)
اعضای شورای اجتماعی محلات باید کفش آهنین بپوشند
شهرک‌هایی که نسبتا تازه تاسیس هستند، کمبودها و مشکلات زیادی دارند. برای آبادانی این شهرک‌ها باید کفش آهنین داشت به همین سبب تقسیم کارها میان چند نفر می‌تواند باعث رونق سریع‌تر این شهرک‌ها شود. 
افرادی که عضو شورای اجتماعی این محلات می‌شوند باید با تمام توان برای آبادانی محله تلاش کنند و خستگی‌ناپذیر باشند. 
انتخاب چنینن افرادی می‌تواند به آبادانی این مناطق بسیارکمک کند. 

 

نجمه کامیابی

0