جمعه 10 فروردین 1403
  • ورزش
  • شماره خبر: 9608002
  • 23 مرداد 1398
  • 09:57
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
پرداختن به ورزش همگانی وظیفه شهرداری است

مدیرعامل باشگاه ورزشی شهرداری کرمان؛

پرداختن به ورزش همگانی وظیفه شهرداری است

شهلا پورامیری - ورزش همگانی موثرترین حق اجتماعی یک شهروند در مسیر برخورداری از یک زندگی سالم و بانشاط است و یکی از دستگاه‌هایی که می‌تواند در نشاط و شادی احاد مردم نقش مهمی را ایفا کند، شهرداری است. براي حفظ سلامت و نشاط آحاد جامعه ضروري است زمينه‌هاي لازم براي همگاني کردن ورزش در کشور فراهم آيد و اين امر به‌طور مکرر توسط مسوولان کشور در همه سطوح مورد تاکيد قرار گرفته است و شهرداری کرمان پرداختن به ورزش همگانی را وظیفه خود می‌داند، بنابراین بدون پرداختن به ورزش قهرمانی، سعی دارد با پرداختن به ورزش همگانی، زمینه نشاط و تحکیم جامعه و خانواده را فراهم کند. امروزه با گسترده شدن روزافزون خدمات شهرداری‌ها، شهروندان خدمات شهرداری را تنها به آسفالت کردن معابر و جمع‌آوری زباله‌ها محدود نمی‌دانند و گستردگی وظایف و خدمات در مدیریت شهری باعث نشده تا شورا و شهرداری از توجه به ورزش و تندرستی شهروندان غافل شوند. برای آشنایی بیشتر در خصوص فعالیت‌های مرتبط با باشگاه فرهنگی ورزشی شهرداری کرمان به سراغ محمدرضا نارویی مدیرعامل این باشگاه رفتیم که حاصل این گفت‌وگو از نظرتان می‌گذرد.

 در ابتدا مختصری از تاریخچه باشگاه شهرداری بگویید.
 بنای باشگاه شهرداری کرمان توسط مرحوم سیدمحمدرضا مهدوی شهردار کرمان در سال ۱۳۶۱ نهاده شد. در این سال‌ها فقط از پرسنل شهرداری در تیم فوتبال باشگاه استفاده می‌شد. شهردار وقت مرحوم مهدوی به‌عنوان بازیکن در تیم فوتبال این باشگاه حضور داشت. به دستور مهدوی کارمندان شهرداری یک ساعت زودتر در استادیوم مویدی (سلیمی‌کیا فعلی) جمع شده و ورزش صبحگاهی انجام می‌دادند. ابتدا باشگاه شهرداری فقط در رشته فوتبال در لیگ‌های استانی و کارگری فعالیت داشت که به مرور به لیگ‌های کشوری راه یافت. در دوران آقای سام در سال ۱۳۷۰ تیم هندبال استانداری به شهرداری کرمان انتقال یافت. در آن زمان تیم‌های فوتبال، هندبال، بسکتبال، والیبال و .... در لیگ‌های کشور و هم‌چنین مسابقات کارگری شرکت داشتند. در سال ۱۳۷۲ امتیاز تیم فوتبال شهرداری که در لیگ یک به‌عنوان مدعی اصلی صعود به لیگ برتر بود به دستور آقای صابری شهردار وقت به تیم مس کرمان واگذار گردید و کلیه رشته‌های باشگاه شهرداری از جمله فوتبال، هندبال، شنا، شیرجه، واترپلو و موتورسواری منحل شد.
 در زمان آقای نگارستانی شهردار وقت، دوباره باشگاه شهرداری شکل گرفت. همه رشته‌های آبی (شنا، واترپلو و...) رزمی، فوتبال، وزنه‌برداری، موتورسواری و ژیمناستیک در بخش آقایان و بانوان فعال شدند. 
در زمان مهندس سیف‌الهی آقای نیک‌طبع عنوان مدیرعامل باشگاه شهرداری منصوب شد. در زمان آقای نیک‌طبع، باشگاه شهرداری در بخش ورزش همگانی فعالیت داشت. آقای محمدرضا عسکری بعد از آقای نیک‌طبع به عنوان مدیرعامل باشگاه، همان رویه را ادامه داد. و اینک من در خدمت ورزش شهرداری هستم.

 در حال حاضر مهم‌ترین برنامه باشگاه شهرداری چیست؟
برنامه و هدف اصلی ما در باشگاه ورزشی شهرداری کرمان، ترویج و ارتقای ورزش همگانی است و همچنین سعی داریم با برنامه‌ریزی دقیق، در جهت ارتقای سطح ورزش در شهر کرمان و توسعۀ فعالیت‌های ورزشی به‌عنوان یک عامل مؤثر و قوی در مبارزه با آسیب‌های اجتماعی و ایجاد روحیۀ امید و تلاش در بین افراد جامعه به‌ویژه نسل جوان و نوجوان گام برداریم، این وظیفه‌ای است که از سوی شهرداری بر دوش ما نهاده شده است.

 چه برنامه‌هایی را در دست اجرا دارید؟
در حال حاضر آکادمی فوتبال شهرداری راه‌اندازی شده است و علاقه‌مندان به فوتبال در سنین  ۴ تا ۱۴ سال در حال آموزش هستند و تفاوت این مرکز با سایر مدارس فوتبال در مبلغ و هزینه کمتر آن است. هزینه آن بسیار اندک و ناچیز آن است. وسایل و تجهیزات آکادمی فوتبال شهرداری کاملاً نو و به‌روز هستند و از مربیان آموزش دیده و دارای مدرک معتبر برای آموزش استفاده می‌شود.
 بسکتبال و والیبال نیز در حال انجام است در حال حاضر بسکتبال بانوان در رده‌های سنی نونهالان و نوجوانان فعال است شهرداری به‌صورت حرفه‌ای تیم‌داری نمی‌کند و فقط به آموزش و جنبه‌های همگانی ورزش می‌پردازد.
در سیستم ورزشی باشگاه شهرداری استعدادیابی هم انجام می‌دهیم، استعدادها را شناسایی و به‌صورت علمی و تخصصی آموزش می‌دهیم.
هم‌چنین با تیم‌های پایه شهرداری در مسابقات داخلی شرکت می‌کنیم.
 چندی پیش به منظور ایجاد سلامت و هم‌چنین ارتقاء روحیه نشاط و شادابی در بین پرسنل شهرداری، مسابقات تنیس روی‌میز و فوتسال را بین این پرسنل برگزار کردیم که در مسابقات تنیس روی میز در مجموع آقایان و بانوان 180 نفر شرکت کردند و هم‌چنین در پایان این مسابقات جوایز ارزنده‌ای به برندگان اهدا شد.

 از برگزاری مسابقات کلان‌شهرها بگویید.
کرمان کلان‌شهر است و یکی دیگر از برنامه‌های باشگاه شهرداری شرکت در مسابقات کلان‌شهرهاست. در صورت موافقت مسوولان احتمالا ما در پنج رشته ورزشی در این مسابقات شرکت خواهیم کرد. چندی پیش در جلسه‌ای که توسط مدیریت ورزش و تفریحات سالم کلان‌شهرها در تهران برگزار شد و میزبانی مسابقات فوتسال کلان‌شهرها به کرمان پیشنهاد شد که ما آن را پذیرفتیم و احتمال زیاد در مهرماه  سال‌جاری، مسابقات فوتسال آقایان ویژه پرسنل شهرداری‌های کلان‌شهرها در کرمان برگزار خواهد شد. هم‌اینک با دستور مهندس عالم‌زاده سالن  ورزشی شهرداری برای برگزاری مسابقات تجهیز می‌شود تا استانداردهای لازم را داشته باشد. 

 تعامل شما با هیئت‌های ورزشی مختلف چگونه است؟
با هیئت‌های مختلف از جمله، هیئت‌های  شطرنج، تنیس روی میز و هاکی و برخی دیگر از هیئت‌ها تعامل و همکاری خوبی داریم.
 هم‌چنین مسابقات فوتبال پیشکسوتان کارکنان شهرداری را نیز در دست انجام داریم. گروهی از ورزشکاران و فوتبالیست‌های باشگاه سابق شهرداری مجدد تیم فوتبال تشکیل دادند و در زمین شهرداری تمرین می‌کنند. این اقدام با هدف ارج نهادن به پیشکسوتان و استفاده از تجارب ارزشمند آن‌ها و همچنین ایجاد روحیه شادی و نشاط در آنان انجام می‌شود.
 هم‌چنین تیم والیبال بانوان شهرداری در مسابقات آمادگی جسمانی را نیز برگزار کنیم و در آذرماه تیم تنیس روی میز را در صورت موافقت مسوولان به مسابقات کلانشهرها اعزام نماییم
در حال حاضر رشته‌های ورزشی مانند ایروبیک، پیلاتس برای بانوان در باشگاه ورزشی شهرداری انجام می‌شود که برای پرسنل شهرداری ۵۰% تخفیف دارد همچنین آموزش ورزش‌های رزمی مانند کاراته تکواندو و آموزش خواهیم داد.
دیگر از برنامه‌های ما، تجهیز خانه‌های فرهنگ و فرهنگسراها به وسایل ورزشی است. خانه‌های فرهنگ و فرهنگسراهای شهرداری که شرایط محیطی آنان اجازه می‌دهد تا مردم بتوانند در آنجا ورزش کنند را تجهیز خواهیم کرد.
 برای ایجاد شادی و نشاط مردم مسابقاتی را در دست اجرا داریم یکی از این برنامه‌ها، برگزاری مسابقات فوتبال محلات است که در حال برگزاری است و سعی داریم در تمام سطح شهر، برنامه‌های متنوع ورزشی داشته باشیم. ورزش‌های مختلف از جمله والیبال، ورزش‌های بومی محلی و ورزش‌های همگانی و... را برای ایجاد روحیه شادی و نشاط در شهر برگزار خواهیم کرد. 

 برای اطلاع بیشر مردم، آدرس باشگاه شهرداری را بفرمایید.
مجموعه ورزشی باشگاه شهرداری در خیابان شهدای خانوک واقع شده است که علاوه بر دفتر اداری باشگاه دارای زمین چمن فوتبال، پیست دوومیدانی، زمین خاکی تنیس و سالن چند منظوره سرپوشیده است.

 سخن آخر 
در این‌جا لازم می‌دانم که  از زحمات مدیران قبلی باشگاه ورزشی شهرداری که زحمات زیادی در این راه کشیده‌اند، تشکر و قدردانی کنم. شهرداری کرمان پرداختن به ورزش همگانی را وظیفه خود می‌داند و ما سعی و تلاشمان این است که زمینه شادی و نشاط در شهر فراهم شود و ورزش همگانی و ورزش محلات در اولویت کاری ماست و سعی داریم با انجام ورزش با توسعه ورزش از آسیب‌های اجتماعی جلوگیری کرده و شادی و نشاط را به شهر تزریق کنیم.

0