پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • ورزش
  • شماره خبر: 9608163
  • 4 آبان 1398
  • 09:30
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
واقعیت‌هایی درمورد ورزش TRX

واقعیت‌هایی درمورد ورزش TRX

محمد مهرتاش (دکتری بیوشیمی متابولیسم فعالیت‌های ورزشی) - TRX به بخش عظیمی از صنعت ورزش و به ویژه تناسب اندام تبدیل شده است و در حال بزرگتر شدن است، از ورزشکاران حرفه‌ای که نیاز به عملکرد اوج دارند تا افراد عادی از این رشته ورزشی استفاده می‌کنند. اما باید توجه داشته باشید برای شرکت در تمرینات TRX شما باید از آمادگی جسمانی مطلوبی برخوردار باشید تا بتوانید از فواید این نوع فعالیت ورزشی حداکثر سود را ببرید. در غیر این صورت این نوع فعالیت بدنی می‌تواند برای شما همراه با آسیب باشد.

TRX مخفف تمرین مقاومتی کل بدن است. این نوعی از تمرین است که از وزن بدن شما برای ایجاد مقاومت، تعادل، هماهنگی، انعطاف پذیری، ثبات تنه و مفاصل استفاده میکند. تمام این موارد جهت پیشگیری از وقوع آسیب‌های ورزشی می‌باشد TRX در ابتدا توسط یک فرد نظامی طراحی شده بود که می‌بایست بدن خود را در یک حالت خاص برای مدت طولانی در سفرهایش نگه می‌داشت و باید می‌توانست به راحتی این وضعیت را حفظ کند. در نتیجه او TRX را ابداع کرد و دیگر افراد نیز از آن استفاده کردند.

این تمرینات به گونه‌ای است که شما می‌توانید با تمرین دادن تمام بدن، زمان تمرین کردن خود را به حداقل برسانید، فقط در یک ثانیه از یک تمرین به تمرین دیگر تغییر وضعیت دهید. یکی دیگر از مزایای استفاده از وزن بدن به عنوان یک مقاومت این است که می‌توانید با تناسب اندام شخصی خود تمرینات را تنظیم کنید.

در هر زمانی که شما تمرینات جدیدی را آغاز می‌کنید (یوگا ، پیلاتس و ....) باید اصول اولیه و اجرای صحیح مهارت‌ها را به خوبی بشناسید. قبل از حرکت به سمت حرکات پیشرفته اطمینان حاصل کنید که از شکل و تکنیک مناسب استفاده کرده‌اید. حرکات اصلی عبارتند از: پرس سینه، پارویی، لانج، اسکوات، پلانک، تاک، پایک، لانج پهلو، چرخش جانبی و بازشدن تنه. شما باید لباس تمرینی سبک، بدون محدود کننده بپوشید تا بتوانید تنفس راحتی داشته باشید. همچنین، حتما حوله و آب زیادی به همراه خود ببرید، زیرا شدت تمرین بر خلاف هر کاری که قبلاً انجام داده‌اید، شما را به چالش می‌کشد.

یکی دیگر از مزایای استفاده از  TRX این است که بسته به توانایی‌های یک فرد، شدت تمرین‌ها به راحتی می‌توانند افزایش و یا کاهش داده شوند. اگر تعادل زیادی ندارید، می‌توانید با از هر دو پا استفاده کنید که سطح اتکا بالایی داشته باشید. هرچه قوی‌تر می‌شوید و ثبات شما بهبود می‌یابد، می‌توانید جهت افزایش سطح دشواری حرکات از یک پا استفاده کنید. از طریق کلاسهای TRX دائماً بین فواصل مختلف از حرکات کششی استفاده کنید. افرادی که TRX تمرین می‌کنند اغلب احساس انعطاف پذیری بیشتری می‌کنند و دامنه حرکتی بیشتری پیدا می‌کنند. استراحت در یک کلاس TRX بر افزایش انعطاف مفاصل باید متمرکز شده و در ضمن برای انجام کارهایی مانند باز کردن قفسه سینه استفاده می‌شود.

از آنجا که این تمرینات به تمرینات معلق معروف هستند شما می‌توانید با تغییر تکیه گاه خود از سطح زمین و یا روی بندها دشواری حرکات را تغییر دهید. لذا دقت داشته باشید با قبل از شروع تمرینات با متخصص ورزشی خود و یا مربی متخصص خود صحبت کنید تا تمرینات را با توجه به ویژگی‌های بدنی شما طراحی کند.

31.4299