پنج شنبه 9 فروردین 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9606066
  • 30 دی 1396
  • 14:25
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
نگاه تفکیکی به بانوان درست نیست

شهردار کرمان:

نگاه تفکیکی به بانوان درست نیست

شهردار کرمان گفت: نگاه تفکیکی به بانوان به‌ویژه در چگونگی استفاده از فضاهای شهری درست نیست.

به گزارش کرمان‌شهرآن‌لاین، سیدمهران عالم‌زاده در دیدار مدیرکل امور بانوان استانداری با وی، با بیان این‌که بانوان تقریباً 50 درصد جمعیت جامعه را تشکیل می‌دهند، بر این‌که نگاه تفکیکی به بانوان را قبول ندارم و نگاه به بانوان باید توجهی باشد، تأکید کرد و افزود: نگاه تفکیکی به خانم‌ها، برای جامعه و بنیان خانواده آسیب‌پذیر است.

وی با اشاره به وجود پارک‌هایی با عنوان بانوان در شهر کرمان گفت: باید پارک خانواده داشته باشیم و بخشی از آن برای استفادۀ راحت و بی‌دغدغه‌، ویژه بانوان باشد.

شهردار کرمان افزود: پارک‌ها نباید به‌گونه‌ای باشد که سایر اعضای خانواده نتوانند از آن پارک استفاده کنند و سبب جدایی اعضای خانواده از یک‌دیگر در روز تعطیل شود.

عالم‌زاده افزود: تمام اعضای خانواده باید با یک‌دیگر به پارک رفته و هر یک به ورزش مورد علاقه‌ی خود بپردازد و در انتها همگی برای صرف غذا و استراحت به خانه مراجعت کنند؛ نه این‌که بانوان به‌تنهایی به پارک بانوان رفته و دیگر اعضای خانواده به پارکی دیگر در خیابانی دیگر بروند و روز تعطیل را جدا از یک‌دیگر سپری کنند.

وی با اشاره به این‌که زنان، براساس سهم جمعیتی بالا در جامعه، بار مسئولیت سنگین در خانواده و فعالیت در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی، نقش بسیار پررنگی در جامعه دارند، تصریح کرد: امأ متاسفانه به سبب مسائل فرهنگی و ...، نقش‌پذیری آن‌ها در جامعه کم‌تر از مردان بوده و همین مسأله این شائبه را به‌وجود آورده که مسئولیت کم‌تری به این قشر از جامعه اعطا شود.

شهردار کرمان با بیان این‌که اخیراً نقش‌پذیری زنان و مشارکت آن‌ها در اداره امور پررنگ‌تر از گذشته شده است، گفت: با توجه به این‌که خانم‌ها مسئولیت‌پذیری بیش‌تری احساس کرده و از قابلیت نکته‌بینی بیش‌تری در امور برخوردارند؛ باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرند و مسئولیت‌های بیش‌تری به آن‌ها اعطا شود که این مهم در شهرداری مورد توجه قرار خواهد گرفت.

عالم‌زاده بر ضرورت توانمندسازی بانوان سرپرست خانوار و اختصاص فضایی مناسب برای عرضه‌ی کالاهای تولیدی آن‌ها تأکید کرد و گفت: آموزش، یکی از مباحثی است که باید به آن توجه ویژه شود؛ چراکه در صورت عدم آموزش، ایده خوب با فرایند نادرست همراه شده و بازخورد منفی خواهد داشت.

وی با بیان این‌که در حوزه‌ی کارآفرینی بانوان و عرضه‌ی محصولات زنان خوداشتغال به بازار، باید ابتدا برندسازی شود، افزود: بانوان باید با انجام برندینگ و دادن اسم معتبر به محصولات خود، بازار فروش را در دست گیرند.

شهردار کرمان افزود: در این صورت حتی با جابه‌جایی غرفه‌های آن‌ها در زمان‌های مختلف، اجناس‌شان شناخته شده و مشتری خاص خود را خواهند داشت.

عالم‌زاده با تاکید بر این‌که برای ایجاد بازارچه در نقاط مختلف شهر، حضور جمعیت بسیار مهم است، بیان کرد: پارک‌های سطح شهر، جنگل قائم، مصلا و ... به‌سبب حضور جمعیت بالا، از ظرفیت بالقوه‌ای برای ایجاد بازارچه برخوردار هستند.

وی افزود: شهرداری نیز آمادگی دارد با در اختیار قرار دادن فضاهایی که برای ایجاد بازارچه‌ی خوداشتغالی از ظرفیت بالایی برخوردارند، به بانوان خوداشتغال برای عرضه‌ی محصولات‌شان کمک کند.

بازارچه‌های خوداشتغالی شهر باید آسیب‌شناسی شود

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کرمان نیز در این دیدار گفت: بازارچه‌های خوداشتغالی شهر کرمان نیاز به آسیب‌شناسی دارند.

فاطمه‌سادات حسینی با بیان این‌که جمعه‌بازار و بازارچه‌های خوداشتغالی که به فروش تولیدات زنان کارآفرین و سرپرست خانوار در شهر اختصاص یافته‌اند، پاسخ‌گوی نیاز این قشر از جامعه نبوده و آن‌طور که باید دوام نیاورده‌اند، افزود: این بازارچه‌ها یا در شأن بانوان کرمانی نبوده و یا محصولات تولیدی بانوان مطلوبیت و کیفیت لازم را نداشته که مورد استقبال قرار نگرفته‌اند و این مهم باید آسیب‌شناسی شود.

وی با اشاره به این‌که امور بانوان استانداری در شش محور فعالیت دارد، بیان کرد: یکی از این محورها که اهمیت زیادی دارد، موضوع آموزش است که به‌عنوان زیربنای تمام فعالیت‌ها باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کرمان با اشاره به وجود فرهنگ‌سراهای متعدد در شهر گفت: از شهردار محترم کرمان درخواست داریم ترتیبی اتخاذ کنند تا از این فضاها برای آموزش، مشاوره و اشتغال‌زایی زنان سرپرست خانوار نیز استفاده شود.

حسینی با اشاره به ظرفیت بالای قلعه‌محمود برای ایجاد بازارچه خوداشتغالی گفت: این بنای تاریخی، قلب شهر کرمان است که متأسفانه به‌سبب استفاده‌ی نادرست برخی از شهروندان و حضور بی‌شمار اتباع افغانی، دچار آسیب‌های اجتماعی شده که امید می‌رود اداره اوقاف و شهرداری با هم‌کاری یک‌دیگر به وضعیت آن رسیدگی کنند تا برای گذراندن اوقات فراغت خانواده‌ها و هم‌چنین ایجاد بازارچه‌ی خوداشتغالی مورد استفاده قرار گیرد.

وی با انتقاد از تعطیلی بازارچه‌ی ابوذر گفت: زنان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در این بازارچه مشغول فعالیت بودند که متأسفانه تعطیل شده و امید می‌رود به بهترین شکل احیا شود.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کرمان با اشاره به ظرفیت بالای برخی پارک‌های شهر از جمله پارک مادر، جنگل قائم، طبقه‌ی فوقانی پاساژ ستاره، مصلا و ... جهت ایجاد بازارچه‌ی خوداشتغالی بیان کرد: از آن‌جاکه جمعیت در نقاط یاد شده بالاست، امید می‌رود ترتیبی داده شود تا در این مکان‌ها نمایشگاه موقت دایر شود.

حسینی با اشاره به ساخت بوستان‌های اختصاصی در کرمان برای بانوان ازجمله بوستان مادر، ریحانه و آفتاب گفت: انتظار می‌رود ترتیبی داده شود تا بانوان با فراغت و آسودگی خیال در پارک‌های مذکور به ورزش و تفریح بپردازند و از این دست پارک‌ها در نقاط مختلف شهر احداث شود.

وی با تأکید بر ضرورت هم‌افزایی و تجمیع ظرفیت‌های ادارات مختلف درخصوص آموزش کارآفرینان در تولید و بازاریابی بیان کرد: این تعامل، بسیاری از معضلات و آسیب‌های اجتماعی را کاهش داده و سبب تحکیم بنیان خانواده‌ها می‌شود.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کرمان خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش روزافزون زنان و کودکان خیابانی، به‌دنبال انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با شهرداری در زمینه‌ی آموزش، اشتغال و کارآفرینی برای اقشار آسیب‌پذیر جامعه هستیم.

0