پنج شنبه 9 فروردین 1403
  • فرهنگ و هنر
  • شماره خبر: 9607681
  • 19 فروردین 1398
  • 12:24
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
موسیقی خیابانی فرصتی فرهنگی است

موسیقی خیابانی فرصتی فرهنگی است

موسیقی خیابانی شاخه‌ای از انواع هنر خیابانی است که همانند انواع دیگر آن همچون تئاتر خیابانی یا هنر گرافیکی، در دهه‌های اخیر رشد قابل توجهی در جوامع مختلف داشته است. به طور کلی هنر خیابانی به واسطه‌ ارتباط مستقیم و تعاملی با مخاطبان دارای امتیازی خاص نسبت به هنرهای سالنی (سالن کنسرت تئاتر) و دیگر فضاهای دربسته دارد.

ارتباط مستقیم و بی‌واسطه هنرهای خیابانی نظیر موسیقی خیابانی از جمله مزایایی است که امکان تعامل و ا رتباط دوسویه را در فضای اجتماعی بین هنرمندان و مخاطبان فراهم می‌آورد. 
موسیقی خیابانی امروزه گونه‌ای خاص از موسیقی است که حتی بسیاری هنرمندان مطرح و سرشناس را به جامعه موسیقی معرفی نموده است. 
باید به خاطر داشت که موسیقی خیابانی را نباید با شکل‌های دیگر موسیقی از جمله موسیقی غیررسمی، موسیقی زیرزمینی و یا موسیقی عامه‌پسند اشتباه گرفت. اجرای موسیقی در خیابان و خارج از فضاهای تخصصی و دارای حقوق مالکیت مشخص دولتی و غیر دولتی به معنای غیررسمی بودن آن نیست. بلکه به معنای گونه‌ای متفاوت و با کارکردهای فرهنگی و اجتماعی ویژه خود است. 
حتی می‌توان گفت موسیقی خیابانی یا هنرهای خیابانی در ایران سابقه‌ای کهن دارند. اگرچه مفهوم شهرنشینی در سده‌های گذشته چندان وجود نداشته اما بسیاری از هنرها از جمله نقالی و حتی تعزیه که در فضای معمولی (غیر تخصصی) و در گذرها و معابر اجرا می‌شده‌اند به نوعی از چنین ماهیتی برخوردارند. می‌توان گفت سنت هنری در ایران بیش‌تر در فضای عمومی و تعاملی با رعایت حال مخاطب و آزادی او در استفاده و یا عدم استفاده از این هنرها بوده است. 
امروزه موسیقی خیابانی فرصتی فرهنگی است که در ضمن حفظ اصالت و ارزش‌های جامعه ایرانی– اسلامی امکان تعامل دو سویه بین جامعه هنری و مخاطبان را فراهم آورده و در عین حال باعث ارتقاء روحیه نشاط و شادابی در جامعه می‌گردد.
دیگر نکته لازم به ذکر این است که موسیقی خیابانی را با آن‌چه که تکدی‌گری نامیده می‌شود نباید در هم آمیخت. در همه جوامع بشری افراد مختلفی از صفوف متفاوت اقدام به عرضه‌ی کار خود در فضای عمومی می‌کنند و از این طریق امرار معاش می‌نمایند. لیکن هنر موسیقی خیابانی هم‌چون دیگر هنرهای خیابانی واجد ارزش‌های فرهنگی و معیارهای کیفی خود است که بدون شک در شرایط امروز جامعه کمک موثری در ارتقای روحیه اجتماعی اقشار مختلف خواهد نمود. 
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال تدوین آیین‌نامه‌ای ویژه این نوع موسیقی است که امید است با ابلاغ آن هرچه سریع‌تر امکان بهره‌مندی مردم عزیز استان از این فعالیت فرهنگی و هم‌چنین تشویق و دلگرمی هنرمندان این عرصه، فراهم آید. 
باید تاکید نمود که تحقق این امر فقط با همدلی و همراهی همه‌ی دستگاه‌ها و مسئولین ممکن است و باید از نگاه سلیقه‌ای و بخشی به این امر پرهیز نمود. 

0