شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9607816
  • 20 خرداد 1398
  • 10:09
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
منظر شهر در مرکز توجه

در میزگردی با حضور معاون خدمات شهری شهرداری کرمان و مدیران عامل سازمان‌های مرتبط بررسی شد

منظر شهر در مرکز توجه

معاونت خدمات شهری شهرداری کرمان، یکی از معاونت‌های فعال شهرداری است که در پیشانی خدمت‌رسانی به شهروندان قرار دارد. برای آگاهی از فعالیت‌های این معاونت و سازمان‌ها و واحدهای زیرمجموعۀ آن، طی میزگردی، با دکتر نیکویی، معاون خدمات شهری شهردار کرمان و مدیران سازمان‌ها و واحدهای زیرمجموعۀ این معاونت به گفت‌و‌گو نشستیم.

کرمان‌شهر: جناب دکتر نیکویی! لطفاً در خصوص ساختار سازمانی معاونت خدمات شهری توضیح بفرمایید.
دکتر مهدی نیکویی، معاون خدمات شهری شهردار کرمان: معاونت خدمات شهری شهرداری کرمان، از نظر تعداد سازمان‌ها، واحدها و مدیریت‌های مرتبط با خدمات شهری، گسترده‌ترین معاونت شهرداری محسوب می‌شود و فعالیت‌های آن بیشترین بازخورد را در سطح شهر و بین شهروندان دارد.
فعالیت‌های معاونت خدمات شهری شهرداری کرمان، شامل جمع‌آوری زباله، مدیریت بحران و فعالیت‌های سازمان‌های بهشت‌زهرا، میادین و تره‌بار، پارک‌ها و فضای سبز، اجراییات و خدمات است که به‌نوعی مردم با آن‌ها سر و کار دارند.
در ادامه، همکارانم (مدیران سازمان‌ها و واحدهای مختلف مجموعۀ خدمات شهری) عملکرد هر سازمان و واحد را ارایه خواهند کرد.
   
محمد علی‌پور، مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا:
مساحت آرامستان جدید ۴۰۰ هکتار است

محمد علی‌پور، مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا: سازمان بهشت زهرا (س) با ارگان‌های مختلفی همکاری دارد؛ به‌عنوان مثال سازمان بهشت زهرا در مراسم مختلف با بنیاد شهید و امور ایثارگران استان برای شست‌وشوی گلزار شهدا، تدفین شهدای مدافع حرم، خرید گل برای مناسبت‌های مختلف، با سرای سالمندان جهت دفن افراد بی‌بضاعت، با ارگان‌های مختلف ازجمله بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی (ره)، بیماری‌های خاص و پزشکی قانونی برای حمل و تدفین نمونه‌های پزشکی و حمل و دفن نوزادان سقط‌شده و افراد بلاصاحب، با بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌ها جهت حمل نمونه‌های آزمایشگاهی مانند اعضای قطع‌شدۀ و نوزادان سقط‌شده، با کلانتری‌های سطح شهر برای انتقال اجساد ناشی از تصادف و یا قتل به پزشکی قانونی، با اداره زندان‌ها و هم‌چنین با اداره ثبت احوال برای ارسال مدارک متوفی، همکاری دارد.

 کرمان‌شهر: لطفاً به‌طور خلاصه‌ عملکرد سازمان بهشت‌زهرا در سال 97 را تشریح کنید.
مهندس علی‌پور: در سال 97 حدود ۲۵۰۰ نفر در شهر کرمان فوت کردند.
هم‌چنین در سالی که گذشت، با مشارکت کادر امانی شهرداری حدود 2250 عدد قبر دو طبقه ساختیم؛ ضمن این‌که هم‌سطح‌سازی قبور طبقاتی، نظارت و گشت اجراییات در دو شیفت کاری و جمع‌آوری متکدیان، ازجمله دیگر فعالیت‌های این سازمان بوده است. به‌سازی ناوگان حمل‌ونقل سازمان بهشت‌زهرا با مشارکت سازمان پسماند و پیگیری سیستم اتوماسیون اداری از دیگر اقدامات بود. 
ساخت نمازخانه در غسال‌خانۀ باغ رضوان و ساخت ۱۰۰ مترمربع ساختمان اداری در مجموعۀ بهشت‌زهرا در دستور کار قرار دارد. سامان‌دهی روشنایی معابر مجموعۀ صاحب‌الزمان (عج)، واگذاری حمل متوفی به خارج از شهر به بخش خصوصی، تنظیف و لایه‌روبی جوی‌ها و آبیاری و هرس درختان مجموعۀ باغ رضوان و آرامستان جدید نیز، بخشی از عملکرد این سازمان در سال 97 است.
هم‌چنین رنگ‌آمیزی میدان ورودی مجموعۀ باغ رضوان، گل‌کاری میدان ورودی مسجد صاحب‌الزمان (عج)، نصب دو عدد پروژکتور برای تأمین روشنایی محدودۀ قبور دوطبقه در بوستان محرم، شست‌وشوی دیوارها و جدول‌ها در محدودۀ مسجد صاحب‌الزمان (عج)، تنظیف، غبارروبی و گل‌کاری گلزار شهدا و تنظیف خیابان‌های اصلی و فرعی آرامستان، به‌صورت مداوم در ایام تعطیلات نوروز، ازجمله اقدامات این سازمان در ایام پایانی سال 97 و نوروز 98 بوده است.

 کرمان‌شهر: ساخت آرامستان جدید در چه مرحله‌ای است؟ 
علی‌پور: مساحت آرامستان جدید ۴۰۰ هکتار است که دو زمین ۸۰ هکتاری برای تدفین و یک زمین 40 هکتاری برای ایجاد فضای سبز و پارکینگ پیش‌بینی شده است. 
فاصلۀ مرکز آرامستان از ورودی کمربندی شرقی، جنب مجموعه آموزشی هنرستان رضوان، حدود 10 کیلومتر است که شش کیلومتر آن آسفالت و مابقی آن زیرسازی شده که باید آسفالت شود. هم‌چنین خط انتقال برق به طول حدود 11 کیلومتر  و دو ایستگاه پمپاژ آب نیز باید اجرا شود. غسال‌خانه‌ای به وسعت 1000 مترمربع با دارا بودن وسایل گرمایشی و سرمایشی و سالن تشییع نیز باید ساخته شود. هم‌چنین سه سالن سوگواری به مساحت ۱۵۰۰ مترمربع نیز باید احداث شود.
حداقل 5000 مترمربع فضای تجاری شامل رفاهی، سنگ‌فروشی و گل‌فروشی با سیستم صوتی مداحی نیز نیاز است.

 کرمان‌شهر: در آرامستان جدید چه تعداد قبر پیش‌بینی شده و دلیل تأخیر در راه‌اندازی این آرامستان چیست؟
دکتر نیکویی: با مطالعات انجام‌شده، مشخص شد در مساحت ۸۰ هکتاری، حدود ۵۰ هزار قبر یک‌طبقه ساخته می‌شود که سند ۲۰ هزار قبر واگذار شده است. البته باید گفت اگر اتفاقی بیفتد و حادثه‌ای رخ دهد، آرامستان فعلی جواب‌گو نخواهد بود؛ بنابراین، آماده‌سازی آرامستان جدید بسیار ضروری است که ایجاد زیرساخت‌های آرامستان جدید، ازجمله تأمین روشنایی مسیر آرامستان به طول ۱۱ کیلومتر و تأمین آب شرب آرامستان، هزینۀ سنگینی دارد و به‌ویژه برای تأمین روشنایی مسیر، اداره برق باید خط انتقال را اجرا کند. 
متأسفانه اکنون مشکل ما نبود تأسیسات و زیرساخت‌های لازم برای ساخت آرامستان است؛ البته انشعاب برق آرامستان از اداره برق خریداری و مجوز حفر چاه برای فضای سبز آرامستان نیز اخذ شده است. 

 کرمان‌شهر: قرار بود بخش‌هایی از آرامستان مثل غسال‌خانه و مغازه‌هایی که مورد نیاز است، توسط بخش خصوصی راه‌اندازی شود؟
دکتر نیکویی: زمانی که زیرساخت‌ها تأمین شود، سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای ساخت سالن‌ها اقدام خواهد کرد.

 کرمان‌شهر: آقای دکتر! در خبرها آمده بود برای افزایش قبور در آرامستان فعلی، تعدادی درخت قطع شده است، این خبر را تأیید می‌کنید؟
دکتر نیکویی: خیر، برخلاف شایعات موجود، تاکنون حتی یک درخت هم قطع نشده است.

   
محمدرضا عسکری، دبیر وقت ستاد بحران شهرداری کرمان: 
کرمان از مناطق بحران‌خیز است

 کرمان‌شهر: آقای مهندس عسکری! شما در خصوص فعالیت‌های مدیریت بحران توضیح دهید.
محمدرضا عسکری، دبیر ستاد بحران شهرداری کرمان: مدیریت بحران و پدافند غیرعامل، تشکیلات نوپایی است که تحت عنوان مدیریت بحران و مطالعات شهری، کارهای مطالعاتی را انجام می‌داده و تاکنون، دوره‌های آموزشی را در قالب برگزاری جلسات، گردهمایی‌ها و ارایۀ آموزش‌های محلی و منطقه‌ای برگزار می‌کرده است. 
پدافند غیرعامل نیز مدتی است به بخش مدیریت بحران اضافه شده و تشکیلات آن از قالب NGO خارج و به شهرداری وابسته شده که به‌طور مستقیم زیر نظر شهردار و معاون محترم خدمات شهری فعالیت می‌کند.
مدیریت بحران و پدافند غیرعامل، در چارت تشکیلاتی کلان‌شهرها دیده شده و کارگروهی برای این مدیریت اعم از بحران و پدافند غیرعامل نیز پیش‌بینی شده است.
رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند: «در موقعیت فعلی، پدافند غیرعامل امر ضروری و خیلی مهم است.» بنابراین، پدافند غیرعامل، برای پیشگیری از تمام حوادث، اتفاقات قابل پیشگیری و غیرقابل پیش‌بینی و عواملی که با زندگی روزمره مردم درگیر است، شکل می‌گیرد.
در زمینۀ بحران نیز، کرمان از نظر موقعیت استراتژیک و جایگاهی که در زمینۀ زمین‌شناسی دارد، سومین کلان‌شهر مخاطره‌پذیر است که بر روی گسل زلزله قرار دارد. زلزله، از مخاطرات اصلی شهر کرمان محسوب می‌شود؛ چراکه ۴۵۰ هکتار از مساحت شهر کرمان، بافت فرسوده است و ۶۵ درصد از این بافت، جزو بافت‌های فرسوده‌ای ا‌ست که باید جمع‌آوری شود. در زمینۀ وضعیت بافت‌های تاریخی و فرسوده در مقابل زلزله، سه فاکتور نفوذناپذیری، عدم استحکام و عدم تراکم از اصول اصلی برنامه‌ریزی برای زیرساخت‌های شهری است که می‌طلبد ما در زمینه‌های شهرسازی و عمرانی نگاهی جداگانه به بافت تاریخی داشته باشیم؛ چراکه کرمان، در کنار شیراز، اصفهان و تبریز، جزو چهار کلان‌شهری است که بافت تاریخی ماندگاری دارد. 
در زمینه بحران که از عوامل محیطی و اقلیمی نشأت می‌گیرد، کم‌آبی و خشک‌سالی از عوامل اصلی بحرانِ شهر کرمان  محسوب می‌شود. هم‌چنین کرمان با ریزگردها و آفات و سمومی که در بخش کشاورزی استفاده می‌شود، درگیر است و این‌ها همه در قالب بحران دیده شده است.
 کرمان‌شهر: در خصوص فعالیت‌ها و عملکرد مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در سال 97 توضیح دهید؟
مهندس عسکری: آموزش تیم‌های پیشرو برای آمادگی در مواقع زلزله و حوادث غیرمترقبه، آشنایی افراد در محله‌ها با مخاطرات بحران که در قالب پخش سی‌دی و توسط گروه‌ها و NGOها آموزش داده شده‌اند و آموزش افراد در محله‌ها و آموزش شهردار محله‌ها و معتمدان محل برای فرماندهی عملیات در محلۀ خود در زمان بحران، بخشی از اقدامات مدیریت بحران و پدافند غیرعامل  است.
برای زمان بحران، ۱۷ نقطۀ شهر کرمان شناسایی شده که باید تحت پوشش قرار گیرد؛ هم‌چنین ساختمان ابتدای جاده ماهان در اختیار مدیرت بحران قرار گرفته که سعی داریم به‌صورت مشارکتی آن را بازسازی کنیم تا گروه‌های معینی را که از جنوب وارد کرمان می‌شوند، برای انجام عملیات و مانور، سازماندهی و مستقر کنیم.
هم‌چنین مجموعۀ خیلی‌خوبی در سرآسیاب ازطرف استانداری به ما واگذار شده که در حال سامان‌دهی آن هستیم تا به مرکز موقت آموزشی و مانورهای تیم‌های مدیریت بحران تبدیل شود. 
هم‌اکنون در حال پیش‌بینی سناریوی مخاطرات شهر کرمان هستیم که به‌زودی در قالب سی‌دی آماده و فیلم‌ها و کلیپ‌های کوتاهی نیز از طریق صداوسیما پخش خواهد شد. 
هم‌چنین کلیپ‌ها و فیلم‌های آموزشی کوتاهی نیز در حال تهیه است که در جهت آموزش شهروندان، از طریق فضای مجازی منتشر خواهد شد. 
البته هنوز تشکیلات ما از نظر نیرو، امکانات سازمانی و ساختمانی، به حد مطلوب نرسیده که با توجه به اهمیت مدیریت بحران در کلان‌شهرها، مسئولان و مدیران باید نگاه جدی‌تری به این مقوله داشته باشند.

 کرمان‌شهر: در سال 98 چه برنامه‌‌هایی در دستور کار دارید؟
مهندس عسکری: قرار است مرکز آموزش مدیریت بحران شهرستان کرمان را راه‌اندازی کنیم که یک‌سری از کارهای آن انجام و پایگاه بسیج آن نیز تشکیل شده است.
در جلسه‌ای که با سپاه ناحیه حضرت امیر علیه‌السلام داشتیم، مقرر شد بسیج با ظرفیت بالایی در این زمینه شرکت کند، تا بسیجیان، هم آموزش ببینند و هم عضو مدیریت بحران شوند که حدود پنج تا شش هزار نیروی جوان بسیجی عضو کانون و تشکیلات ما خواهند شد.
با هماهنگی‌ با آموزش و پرورش، آموزش مدارس را از قالب مانور خارج کرده و به‌صورت جدی در این زمینه وارد می‌شویم. در این راستا معلمان ورزش را به‌صورت ویژه آموزش خواهیم داد تا در ساعت ورزش مدارس، به‌صورت ویژه آموزش‌ها را  به دانش‌آموزان منتقل کنند. 
تشکیل و تجهیز تیم‌های امدادی زیر نظر مدیریت بحران در زمینه‌های آتش‌نشانی و زلزله، تکمیل مجتمع انباری مدیریت بحران واقع در جاده ماهان، تشکیل کمیته پدافند غیرعامل در تمام مناطق و سازمان‌های شهرداری،  برگزاری جلسات مشترک با مدیریت بحران استانداری و علوم پزشکی و تبادل اطلاعات و هماهنگی با هم در خصوص مدیریت بحران که تاکنون چندین جلسه در این خصوص برگزار شده، هماهنگی با اداره‌کل ورزش جوانان برای استفاده از سالن‌های ورزشی شهر در مواقع بحران که تاکنون ۱۳۷ باشگاه و 48 هیأت ورزشی به ما معرفی شده‌ و خوشبختانه همه برای همکاری اعلام آمادگی کرده‌اند، ازجمله اقدامات این مدیریت است. هم‌چنین تاکنون، ۳۸ مدیر باشگاه ورزشی برای فرا گرفتن آموزش‌های لازم اعلام آمادگی کرده‌اند تا این آموزش‌ها را به ورزشکارانی که به‌صورت تیمی در اختیار دارند، انتقال دهند.
اگر بتوانیم دو بخش بسیج و ورزش را به بدنه مدیریت بحران وصل کنیم، برای آن‌ها جلسات آموزشی بگذاریم، فاکتورهای آتش‌سوزی و امداد و نجات و زلزله را به آن‌ها آموزش دهیم، عملاً در تمام مناطق و بخش‌ها اعم از درون‌خانه‌ای، درون‌محله‌ای و درون‌منطقه‌ای، نیروهای بسیار خوبی جذب خواهیم کرد که در مواقع بحران آمادگی لازم را دارند.
با شش دستگاه اجرایی ازجمله راه و شهرسازی، منابع طبیعی، جمعیت هلال احمر و اداره‌های آب، برق و گاز نیز هماهنگ کردیم تا نقشۀ جامع بحران شهر کرمان را طراحی و آماده کنیم که اگر اتفاق بیفتد، از شهرهای دیگر جلوتر خواهیم بود.

دکتر نکویی: مهندس عسکری، در زلزله‌های منجیل، بم و زرند حضور داشتند و نسبت به این حوزه آگاهی کامل دارند. مدیریت بحران، جای حساسی است و مسائل خاصی در این مدیریت مطرح است؛ چراکه در زمان بحران، همۀ نگاه‌ها به سمت مدیریت بحران است که مهندس عسکری با تعامل و همکاری خیلی خوبی که با سایر دستگاه‌ها، نهادها و سازمان‌ها دارند، فعالیت‌های بسیار خوبی را شروع کرده‌اند.
کرمان، جزو مناطق بحران‌خیز است و به خصوص در زمینۀ زلزله، خطرات زیادی استان و شهر کرمان را تهدید می‌کند؛ بنابراین، مسئولان باید توجه و نگاه خاصی به مدیریت بحران داشته باشند.

   
یدالله علی‌زاده، مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری:
35 هزار درختچه می‌کاریم

 کرمان‌شهر: آقای مهندس علی‌زاده، سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری در سال 97 چه فعالیت‌هایی داشته است؟
یدالله علی‌زاده، مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری: از ابتدای سال با همکاری شهرداری‌های مناطق، علاوه بر کارها و فعالیت‌های روتین و همیشگی، هرس درختان سطح شهر، سربرداری درختان نارون بلوار جمهوری‌اسلامی، شست‌و‌شو و نظافت آب‌نماهای سطح شهر، اجرای گل‌کاری‌های ورودی‌های شهر، رسیدگی به وضعیت سرویس‌های بهداشتی سطح شهر، اجرای گل‌کاری‌های ویژه در سطح شهر، پیگیری و تعمیر روشنایی پارک‌ها، اجرای سفرۀ هفت‌سین روبه‌روی سازمان پارک‌ها، نصب بنرهای تبریک عید و خوش‌آمد‌گویی به مهمانان نوروزی در نقاط مختلف شهر، ادامه کشت و کار و اجرای پروژه‌های  نیمه‌تمام، کاشت درختان در معابر، شست‌وشوی درختان سطح شهر، درختکاری و احیای فضای سبز بلوار جمهوری‌اسلامی با همکاری شهرداری منطقه دو که در این راستا 35 هزار درختچه در حال کاشت است، اجرای حدود ۳۰ گل‌تپه در رفیوژ وسط خیابان شهید صدوقی(جاده تهران) و آماده‌سازی پارک‌ها و فضای سبز شهر کرمان برای پذیرایی از مهمانان نوروزی، ازجمله برخی از اقدامات این سازمان است.

دکتر نیکویی: فضای سبز شهر کرمان ۸۰ هکتار و سرانه فضای سبز ۱۸ مترمربع است.
هم‌چنین به ورودی‌های شهر توجه ویژه‌ای داشته‌ایم و به‌سازی فضای سبز ورودی‌ها و احیای فضای سبز بلوار جمهوری‌اسلامی در دستور کار است. با توجه به مشکلاتی که برای نارون‌های بلوار جمهوری‌اسلامی پیش آمد، هرچند سعی در نگهداری آن‌ها داریم، اما عمر آن‌ها رو به پایان رسیده است؛ بنابراین، در بلوار جمهوری‌اسلامی درختچه‌های زینتی در حال کاشت است.
با توجه به کمبود آب در استان کرمان  و تصمیم کارگروه سازگاری با کم‌آبی، باید کاشت چمن را حذف کنیم؛ بنابراین، به سمت کاشت گونه‌های مقاوم به کم‌آبی رفته‌ایم و جلسات متعددی در این زمینه با کارشناسان ارگان‌های مربوط برگزار کرده‌ایم.

   
مهندس مهرابی، مدیر وقت سیما و منظر شهری: 
«مجموعه قواعد سیما، منظر و فضای سبز شهری» تدوین می‌شود

 کرمان‌شهر: عملکرد معاونت سیما و منظر را نیز تشریح کنید. 
مهندس مهرابی، مدیر سیما و منظر شهری: سامان‌دهی تابلوهای سطح شهر، به‌سازی تابلوهای سطح شهر، ارایۀ پیشنهاد اصلاح رفیوژ وسط بلوار جمهوری‌اسلامی و برگزاری مزایدۀ تابلوهای تبلیغاتی ازجمله قدامات این معاونت بوده است. 
پیش‌بینی و جانمایی اِلِمان مشاهیر کرمان در خیابان‌هایی که به نام مشاهیر است، تدوین کتاب «مجموعه قواعد سیما، منظر و فضای سبز شهری»، برگزاری مسابقه طراحی خلاق مبلمان شهری، نورپردازی المان گرافیک محیطی، گل‌آرایی تمام جداره‌ها و پل‌های سطح شهر، زیباسازی شهر با اجرای آثار هنری حجمی و دیوارنگاری، رنگ‌آمیزی، نقاشی دیواری و به‌سازی جداره‌ها، واگذاری سازه‌های تبلیغاتی به ادارات و سازمان‌ها جهت تبلیغات نوروزی، پیش‌بینی و تهیۀ نرم‌افزار رزرو تابلوها به‌منظور رفاه حال شهروندان، استفاده از شیوه‌های نوین و خلاق تبلیغاتی و تجاری، تعمیر نوسازی و به‌سازی تابلوها و بیلبوردهای سطح شهر، ارایۀ طرح پیشنهادی ساختمان معاونت سیما، برگزاری جشنوارۀ انقلاب و برگزاری سوگواری‌های عاشورا، ازجمله برنامه‌های سال 98 است.
به‌روز‌رسانی نقشۀGIS   شهری نیز در دستور کار است که این نقشه تا پایان سال ۹۷ به‌روز‌رسانی شده و سال ۹۸ باید المان‌هایی که در سطح شهر اضافه می‌شوند، به نقشه اضافه و به‌روزرسانی شود.
   
محمد قربانی، مدیرعامل سازمان پسماندهای شهرداری: 
طرح جامع پسماند به‌روزرسانی می‌شود

 کرمان‌شهر:  آقای مهندس قربانی! لطفاً فعالیت‌های سازمان پسماند را تشریح کنید.
محمد قربانی، مدیرعامل سازمان پسماندهای شهرداری: وظیفۀ سازمان پسماند، تنظیف، جمع‌آوری زباله و ساماندهی خاک‌‌ونخاله‌های سطح شهر و جمع‌آوری سگ‌های ولگرد است که متأسفانه به معضلی برای شهر و شهروندان تبدیل شده‌اند.
در سال 97، بیش از 450 اخطاریه خودروهای حمل پسماند و متصدیان کارگاه‌های بازیافتی متخلف داده و حدود ۲۷۰ کارگاه بازیافتی متخلف پلمب شد.
بیش از ۲۵ هزار مورد آموزش شهروندان به‌منظور تفکیک زباله از مبدأ، جمع‌آوری 7000 قلاده سگ ولگرد، عقیم‌سازی بیش از ۵۰۰ قلاده سگ، جمع‌آوری حدود ۴۰۰ هزار کیلوگرم پسماند خشک، تحویل گُل و کود ورمی‌کمپوست به دکه‌های بازیافتی، گل‌کاری و زیباسازی محوطۀ سازمان پسماند با همکاری منطقه یک و سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری، شست‌وشوی جدول‌ها با همکاری شهرداری‌های مناطق، به‌روز‌رسانی ناوگان سبک شهرداری، نصب بنرهای آموزشی در سطح شهر، شست‌وشوی المان‌های سطح شهر و اجرای سفرۀ هفت‌سین با استفاده از مواد بازیافتی با همکاری شهرداری منطقه یک، بخشی از عملکرد این سازمان است.
در روز سیزدهم فروردین هم، کیسه‌زباله بین شهروندان توزیع شد و سبزه‌های شهروندان را نیز جمع‌آوری کردیم.
هم‌چنین برای سال 98 برنامه‌ریزی‌های لازم انجام گرفته و همکاری خوبی با تمام دفاتر تسهیل‌گری وابسته به استانداری داریم.
در 98، نرم‌افزاری برای مدیریت پسماند تهیه خواهیم کرد؛ ضمن این‌که کارخانۀ تفکیک زباله از مبدأ نیز به‌روزرسانی خواهد شد. ظرفیت فعلی این کارخانه در شرایط فعلی ۱۲۰ تن است که طبق برنامه‌ریزی به ۲۵۰ تن خواهد رسید؛ هم‌چنین کارخانۀ دیگری موازی با آن ایجاد خواهیم کرد.
واگذاری و فروش ماشین‌آلات بازسازی‌شده و سامان‌دهی سایت سگ‌های بلاصاحب از دیگر اقدامات سال‌ 98 خواهد بود. سامان‌دهی کارگاه‌های بازیافتی و مشاغل مزاحم  نیز یکی دیگر از برنامه‌های ما در سال 98 است که در این راستا نیازمند کمک دستگاه‌های دیگر ازجمله استانداری، اصناف و شرکت‌ شهرک‌های صنعتی هستیم؛ چراکه شهرداری به‌تنهایی از عهدۀ این کار بر‌نمی‌آید.
سامان‌دهی خاک‌ونخاله‌های سطح شهر، سامان‌دهی و واگذاری طرح تفکیک زباله از مبدأ به بخش خصوصی، همکاری با آموزش و پرورش در زمینۀ آموزش تفکیک زباله از مبدأ در مدارس، جانمایی سطل‌های زباله سطح شهر و به‌روزرسانی طرح جامع پسماند با همکاری اساتید دانشگاه‌ها، استانداری، محیط‌زیست، بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی نیز از دیگر برنامه‌ها و طرح‌های سازمان پسماند در سال 98 است. 
   
علی عسکری، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری:
 کارگروه پیشگیری از حوادث ساختمانی تشکیل شد

 کرمان‌شهر: آقای مهندس عسکری! عملکرد سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری را تشریح کنید.
علی عسکری، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری: تا آخر بهمن‌ماه سال ۹۷، حدود ۱۵۰۰ مورد اطفای حریق و 2300 مورد عملیات امدادونجات در شهر کرمان توسط همکاران آتش‌نشانی انجام شد. تهیۀ نقشۀ ممیزی ایمنی مکانی شهر کرمان نیز، مهم‌ترین کار ما در سال ۹۷ بود؛ ضمن این‌که همکاران ما حدود ۶۵۰ پروانۀ ساختمانی را بررسی و دستورالعمل‌های ایمنی را ابلاغ کردند. 
طی مدت مذکور، حدود ۶۳۰ مورد حریق علت‌یابی شد و در ایام محرم و صفر از مساجد و تکایای شهر بازرسی و دستورالعمل‌های ایمنی ابلاغ شد.
با هدف ارتقای سطح آمادگی جسمانی کارکنان آتش‌نشانی، تقویم ورزشی تهیه و هر ماه یک مسابقه و برنامۀ آمادگی جسمانی برگزار شد.
هم‌چنین در سال 97 بازدیدهای مختلفی از املاک ناایمن شهر، جایگاه‌هایCNG  و مراکز فروش سیلندرهای گاز، اماکن عمومی و پُرخطر مانند مطب‌های پزشکان، ساختمان‌های تجاری وغیره داشتیم؛ ضمن این‌که از بازار سنتی شهر کرمان نیز بازدید و دستورالعمل‌های ایمنی لازم ابلاغ شد.
طرح بازدید رایگان از سیستم گرمایشی و دودکش منازل به درخواست شهروندان از ابتدای فصل پاییز تا آخر سال اجرا شد.
کارگروه پیشگیری از حوادث ساختمانی تشکیل شد که در این راستا از ۳۵۷ مورد کارگاه فعال ساختمانی در سطح شهر بازدید به‌عمل آمد و تعدادی نیز پلمب شد.
تفاهم‌نامه همکاری با دفاتر تسهیلگری جهت آموزش مسائل ایمنی و پیشگیری از حوادث نیز منعقد شد.
از هتل‌ها، مهمان‌سرا‌ها و خوابگاه‌های دانشجویی بازدید شد و ممیزی مجتمع‌های آموزشی و پزشکی نیز در دستور کار قرار گرفت؛ علاوه بر این 7500 نفر از دانش‌آموزان از ایستگاه‌های آتش‌نشانی بازدید کردند و آموزش‌ دیدند و ۲۶ هزار نفر از شهروندان نیز آموزش‌های آتش‌نشانی را فرا گرفتند.
با بیمارستان‌های سطح شهر تفاهم‌نامه‌هایی به‌منظور آموزش مسائل ایمنی و پیشگیری از حوادث منعقد کرد‌یم؛ ضمن این‌که شرکت در شوراهای آموزش و پرورش به‌منظور بررسی ایمنی و بازدید از مدارس شهر کرمان، اضافه کردن شش عدد شیر برداشت آب و آتش‌نشانی در سطح شهر، آموزش بیش از ۱۳۰۰ نفر از پرسنل سازمان‌ها، برگزاری 42 مورد مانور مختلف با همکاری سایر دستگاه‌های امدادی در سطح شهر، اطفای حریق در شهرها و روستاهای اطراف شهر کرمان به‌دلیل کمبود امکانات آن‌ها، استقرار خودروهای آتش‌نشانی و ایمنی در مراسم مختلف ملی و مذهبی از قبیل راه‌پیمایی‌ها، نمازجمعه و مسابقات ورزشی و حضور در نمایشگاه‌های مختلف ازجمله نمایشگاه دستاوردهای انقلاب اسلامی، از دیگر کارهای انجام شده در سال 97 است. 
هم‌چنین به‌منظور پیشگیری از حوادث چهارشنبۀ آخر سال، با تشکیل کمپین «نه به چهارشنبه‌سوری» با همکاری برخی از دستگاه‌ها، سعی کردیم با انجام آموزش‌های لازم، جوانان را از خطرات احتمالی در چهارشنبۀ آخر سال آگاه کنیم.
برگزاری مسابقات عملیاتی ورزشی آتش‌نشانان شهرداری‌های سراسر استان و مراکز صنعتی در کرمان یکی دیگر از برنامه‌های ما بود که تیم آتش‌نشانی کرمان، مقام اول را کسب کرد. هم‌چنین آتش‌نشانان کرمان با شرکت در مسابقات آتش‌نشانان سراسر کشور در یزد، عنوان سومی این رقابت‌ها را از آن خود کردند. 

 کرمان‌شهر: در سال 98 چه برنامه‌هایی در دستور کار دارید؟ 
مهندس عسکری: ایستگاه شماره یک آتش‌نشانی از استحکام خوبی برخوردار نیست؛ بنابراین، مهم‌ترین برنامۀ سال 98 بازسازی این ایستگاه است.
به‌سازی ایستگاه شماره دو آتش‌نشانی واقع در جاده تهران و خرید یک دستگاه خودروی اطفای حریق و تجهیز آن، تجهیز دو دستگاه خودروی امدادونجات و دو دستگاه خودروی اطفای حریق و تهیۀ نقشۀ ممیزی بازار نیز در دستور کار قرار دارد.

 کرمان‌‌شهر: طرح ضوابط و مقررات ایمنی ساختمان که قرار بود پایان‌کار و پروانۀ ساختمانی بعد از تأیید سازمان آتش‌نشانی صادر شود، در چه مرحله‌ای است؟ 
مهندس عسکری: شهرداری‌های مناطق قبل از صدور پروانۀ ساختمانی، از ما استعلام می‌کنند و ما نقشه‌های ساختمان‌ها را بررسی کرده و دستورالعمل‌های ایمنی را صادر می‌کنیم و از مالک تعهد می‌گیریم که مسائل را رعایت کند و وقتی قرار است پایان‌کار صادر شود، در صورت رعایت دستورالعمل‌های لازم، پایان‌کار را تأیید می‌کنیم. 
ساختمان‌های مسکونیِ از پنج‌طبقه به بالا و ساختمان‌های تجاریِ بیش از ۲۵ مترمربع، شامل این طرح می‌شوند و حتماً باید تأییدیۀ آتش‌نشانی را داشته باشند. 
 
دکتر نیکویی: با توجه به ساخت روزافزون ساختمان‌های بلندمرتبه در شهرکرمان، به نردبان بلند نیاز داریم و در این راستا به استانداری برای تهیۀ نردبان بلند، درخواست داده‌ایم که درخواست تهیۀ نردبان به سازمان شهرداری‌ها ارسال شده است. امیدواریم استانداری بتواند اعتباری لازم برای خرید این نردبان را تخصیص دهد تا زودتر تهیه و این کمبود مرتفع شود. 
هم‌چنین آموزش‌های شهروندی در زمینۀ پیشگیری از حوادث، بسیار حائز اهمیت است که با بررسی‌های انجام‌شده، آموزش‌های شهروندی که انجام داده‌ایم، بازخورد مناسبی داشته است؛ به‌عنوان مثال، در زمینۀ پیشگیری از حوادث چهارشنبه‌سوری، آموزش‌های لازم طی سالیان گذشته و سال 97 در مدارس ارایه شده و  نکته جالب توجه این است که در ۳۰ مورد سوختگی‌هایی که چهارشنبۀ آخر سال 96 رخ داد، هیچ‌کدام دانش‌آموز نبودند. هم‌چنین آمار گازگرفتگی، سال 97 نسبت به سال 96 بسیار کاهش داشته است.

   
علی کردی، مدیر وقت واحد اجراییات شهرداری کرمان:
بیشتر کودکان کار بر سرچهارراه‌ها ایرانی نیستند

 کرمان‌شهر: لطفاً عملکرد واحد اجراییات شهرداری را تشریح کنید.
علی کردی، مدیر واحد اجراییات شهرداری کرمان: واحد اجراییات شهرداری با ۱۰۳ نفر نیرو و ۲۸ خودروی سبک، در تمام سطح شهر خدمت ارایه می‌کند.
وظایف و خدمات واحد اجراییات به سه گروه تقسیم می‌شود که وظیفۀ اصلی آن نظارت و کنترل ساخت‌وسازهای شهری، جلوگیری از سد معبر، سامان‌دهی کودکان کار و متکدیان است.
در سال 97، در زمینۀ جلوگیری از حاشیه‌نشینی، همکارانم در سطح شهر از ۴۷۵ مورد خرید زمین جلوگیری کردند. هم‌چنین جمع‌آوری بیش از 2000 مورد ابزارآلات بنّایی و حدود ۲۰۰ مورد مصالح ساختمانی، جمع‌آوری ۵۰ مورد شناژ با حکم قضایی،  جمع‌آوری بیش از ۱۹ هزار مترمربع دیوار، رفع تصرف 274 هکتار از اراضی حاشیه‌ای، رفع بیش از 90 مورد سد معبر، جمع‌آوری بیش از 80 مورد خودروی اسقاطی از سطح شهر و انتقال آن‌ها به پارکینگ، ارایۀ 2000 مورد اخطار کتبی به‌منظور جمع‌آوری سد معبر، از اقدامات واحد اجراییات بوده است؛ علاوه بر این، جمع‌آوری کودکان کار، متکدیان و افراد بی‌خانمان و کارتن‌خواب‌ها و انتقال آن‌ها به اردوگاه، از دیگر اقدامات بود که ۳۷۶ نفر از این تعداد مرد، ۱۳۷ نفر زن و سه نفر کودک و نوجوان ایرانی بودند. 
بیشتر کودکانی که بر سرچهارراه‌ها مشاهده می‌کنید، ایرانی نیستند؛ از ۱۴۱ کودک ‌کار که جمع‌آوری شدند، تنها سه نفر ایرانی، 37 نفر اتباع پاکستان و مابقی تبعۀ افغانستانی بودند که همگی به اردوگاه منتقل شدند.
هم‌چنین ۴۵ نفر به‌منظور ترک اعتیاد تحویل کمپ ماده ۱۶ شدند، که 9 نفر آن‌ها خانم بودند.
در ایام نوروز نیز جمع‌آوری کودکان خیابانی و متکدیان در نقاط گردشگرپذیر در دستور کار بود؛ ضمن این‌که در ایام نوروز از ساخت‌و‌ساز غیرمجاز در حاشیه و سطح شهر به‌طور جدی جلوگیری شد.
 
دکتر نیکویی: از آن‌جاکه نیروهای اجراییات، تعامل زیادی با مردم دارند، چند دورۀ آموزشی به‌منظور ایجاد تعامل بهتر با مردم، برای آن‌ها گذاشته شده است. 
در زمینۀ سامان‌دهی متکدیان نیز، تیمی متشکل از حدود ۱۲ ارگان با نظارت فرمانداری فعالیت می‌کنند که فقط شناسایی و جمع‌آوری ‌متکدیان، برعهدۀ شهرداری است.
در ضمن، اگر مردم به مددجویان کمک کنند، دیگر در سطح شهر متکدی نخواهیم داشت.
 کرمان‌شهر: متولی کودکان کار چه دستگاهی است؟
دکتر نیکویی: متولی اصلی کودکان کار و کودکان خیابانی، بهزیستی است؛ شناسایی، جمع‌آوری و نگهداری کودکان کار نیز بر عهدۀ بهزیستی است.
   
محمد بابایی، مدیرعامل سازمان سامان‌دهی مشاغل شهری:
حمل مصالح ساختمانی در مناطق چهارگانه را سامان‌دهی کرده‌ایم

 کرمان‌شهر: آقای مهندس بابایی! لطفاً دربارۀ عملکرد سازمان سامان‌دهی مشاغل شهری توضیح فرمایید.
محمد بابایی، مدیرعامل سازمان سامان‌دهی مشاغل شهری: ازجمله اقدامات این سازمان سامان‌دهی مشاغل مزاحم و آلاینده مثل سنگ‌فروشان، آهنگران، تعمیرکاران، صافکاران وغیره است.
کنترل و نظارت بر میدان مرکزی میوه و تره‌بار، سامان‌دهی میوه‌فروشان سیار با همکاری اجراییات مناطق و صدور مجوز غرفه‌های میوه یارانه‌ای نوروز و همکاری با تعاون روستایی و اصناف و همکاری با کمیته تنظیم بازار جهت عرضۀ میوه یارانه‌ای، از دیگر اقدامات این سازمان است.
صدور مجوز فروش ماهی و سبزه نوروز، برگزاری جمعه‌بازار مشاغل خانگی، سامان‌دهی دست‌فروشان میدان هفت‌باغ، نظارت بر بازارچه‌های محله‌ای شهر و بازسازی بازارچه گنجعلی‌خان، آماده‌سازی و راه‌اندازی جمعه‌بازار خودرو، کنترل و نظارت بر دکه‌های سطح شهر و سامان‌دهی و پلاک‌گذاری دکه‌ها، جمع‌آوری دکه‌‌های غیرفعال شهر کنترل و نظارت بر کارگران فصلی در مناطق چهارگانه نیز از فعالیت‌های سازمان سامان‌دهی مشاغل شهری بوده است؛ ضمن این‌که این سازمان ماشین‌آلات حمل مصالح ساختمانی در مناطق چهارگانه را سامان‌دهی کرده است.
نظارت بر کشتارگاه‌های تحت نظر شهرداری، سامان‌دهی دام و طیور در جاده قدیم ماهان از دیگر اقدامات بوده است؛ هم‌چنین این سازمان با استانداری، فرمانداری و ادارات مختلف ازجمله کمیته امداد، اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت استان، اداره‌کل بهزیستی، جهاد کشاورزی، تعاون روستایی، دام‌پزشکی، بسیج و اصناف تعامل و همکاری تنگاتنگی دارد.

   
علی‌اکبر خراسانی، مدیر وقت واحد خدمات و تأسیسات شهرداری کرمان:
در بخش‌های تأسیساتی با واحدهای مختلف شهرداری همکاری داریم

 کرمان‌شهر: آقای مهندس خراسانی، شما هم لطفاً برخی اقدامات واحد خدمات و تأسیسات را تشریح کنید.
علی‌اکبر خراسانی، مدیر واحد خدمات و تأسیسات شهرداری کرمان: این واحد در بخش‌های تأسیساتی مختلف ازجمله برق‌کاری، جوشکاری، رنگ‌آمیزی و لوله‌کشی با واحدهای مختلف شهرداری کرمان همکاری داشته است.
برخی از اقدامات واحد خدمات و تأسیسات شهرداری کرمان عبارتند از: تجهیز و تکمیل حصار اطراف بوستان جنگلی شهید باهنر، اصلاح و تعویض تابلوهای کوچه‌های شهر، ساخت و نصب انواع تابلوهای شناسایی مسیر، طراحی و اجرای آب‌نما در بوستان‌های مختلف شهر، اصلاح تندیس‌های سطح شهر، ساخت پل هوایی روبه‌روی پایانه مسافربری آدینه، تجهیز و تکمیل روشنایی بوستان‌های مختلف شهر، ساخت مبلمان شهری و نصب در بوستان‌های منطقه یک، همکاری در برگزاری نمایشگاه دستاوردهای انقلاب اسلامی وغیره. 

 کرمان‌شهر: با تشکر از وقتی که گذاشتید و مطالبی که بیان کردید، موفقیت شما را در مسیر انجام وظیفه آرزو می‌کنیم. 

15.6156