شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9607814
  • 19 خرداد 1398
  • 11:34
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
منطق کاری و خواست مردم بر تکمیل پروژه‌ها بود

در گفت‌و‌گو با رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر کرمان مطرح شد

منطق کاری و خواست مردم بر تکمیل پروژه‌ها بود

شورای پنجم شهر کرمان در حالی سال دوم خود را پشت سر می‌گذارد که پشتوانۀ شایسته‌ای برای مدیریت شهری و بازوی توانایی برای شهردار بوده است. شهر کرمان گسترده‌تر از کلان‌شهرها و کم درآمدتر از کلان‌شهرها، راه درازی تا توسعه‌یافتگی در پیش دارد، اما این راه را با گام‌های شورایی متخصص و با تجربه در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، عمرانی، بهداشتی و ... می‌پیماید. در گفت‌وگو با اعضای شورای اسلامی شهر کرمان رسالت پارلمان محلی را در یک‌سال گذشته بررسی کردیم و نقشۀ راه یک سال آینده را پیش رو گذاشتیم.

 همراهی شورای اسلامی شهر با شهرداری
رییس شورای اسلامی شهر کرمان با اعلام رضایت از عملکرد شهرداری در سالی که گذشت، سال 97 را سالی برای سازمان‌دهی و تثبیت شهرداری عنوان می‌کند و می‌گوید: شهردار در سه‌ماه پایانی سال 96 انتخاب شد؛ بنابراین، سال گذشته بیشتر به سازماندهی و تثبیت ساختار شهرداری گذشت. 
محمد فرشاد با بیان این‌که شهرداری در راستای ارایۀ خدمات مختلف شهری همواره مورد حمایت شورای شهر بوده و خواهد بود، می‌افزاید: تمام طرح‌ها و پیشنهادهای شهرداری در سال گذشته تصویب شد و بودجۀ خوبی نیز با کار کارشناسی و در کمترین زمان ممکن به تصویب رسید. 
وی هم‌چنین با اشاره به جلسات و مصوبات کمیسیون‌های هشت‌گانۀ شورای شهر اظهارمی‌دارد: اعضای شورا در این کمیسیون‌ها، موارد مرتبط و تخصصی را با صرف وقت لازم به ‌صورت کارشناسی و دقیق تصویب کردند. 
فرشاد انجام بهتر وظایف شورای شهر را نتیجۀ حفظ و حدت و هم دلی اعضای شورا می‌داند و می‌گوید:
پرهیز از به ‌وجود آوردن چالش و ایجاد دغدغه کمک کرد شهرداری در زمینه‌های پرداخت بدهی و حقوق، مدیریت خدمات شهری و اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی، در استقبال از سال جدید موفقیت نسبی کسب کند. 
به گفته رییس شورای اسلامی شهر کرمان، تمام جلسات شورا و مصوبات و پیشنهادها، طرح‌ها و لوایح در جلسات علنی و با حضورخبرنگاران صورت گرفته و در سایت‌ها و رسانه‌های متعدد به اطلاع شهروندان رسیده است. 
فرشاد با اشاره به تکمیل پروژه‌های بزرگ آزادی، شهید بهشتی(سیدی) و باغملی در سال گذشته می‌گوید: 
شورا هم‌چنین تصمیم دارد در سال‌ جاری ضمن فراهم کردن زمینۀ تکمیل پروژه‌های باقی‌ماندۀ عمرانی، شهرداری کرمان را در اجرای پروژه‌های مصوب در چارچوب بودجه و امکانات شهرداری در بخش‌های مختلف هم‌چون احیای بافت تاریخی، ساخت پارکینگ، سامان‌دهی حمل‌ونقل عمومی و جذب سرمایه‌گذار برای پروژه‌های مورد نیاز شهر کرمان یاری و همراهی کند.

 ایجاد گذرهای فرهنگی و هنری
شعار شورا و شهردار در دورۀ جدید مدیریت شهری، بر محور فرهنگی اجتماعی شکل گرفت و چند بارِ روی زمین مانده، برداشته شد. رییس کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان شورای اسلامی شهر کرمان ایجاد گذرهای فرهنگی و هنری را اتفاقی جدید در دورۀ پنجم شورا عنوان می‌کند و می‌گوید: مقدمات این کار در بوستان شهید مطهری فراهم شده و برای بازار و قلعه هم طرح مشابهی در نظر گرفته شده است. 
زهرا ایرانمنش وجود سالن نمایش، کتابخانه، گالری و محلی برای عرضۀ تولیدات هنری و صنایع دستی را از زیرساخت‌های لازم برای ایجاد گذر فرهنگی نام می‌برد و می‌افزاید: در نظر داریم در مناطق چهارگانه، گذرهای فرهنگی دیگری آن‌گونه که شایستۀ مردم کرمان است، راه اندازی کنیم.
اما یکی از مواردی که مصوبۀ کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان بود، ساخت بوستان‌های ویژۀ بانوان در مناطق چهارگانۀ شهر کرمان است. ایرانمنش با اشاره به ساخت دو بوستان ریحانه و مادر در مناطق دو و چهار بیان می‌دارد: بوستان آفتاب نیز در منطقه سه در حال ساخت است و تا پایان فصل بهار به بهره‌برداری می‌رسد.
وی هم‌چنین از ایجاد بازارچه‌های خوداشتغالی سیار و دائم برای زنان سرپرست خانوار در نقاط مختلف شهر خبر می‌دهد و خاطرنشان می‌کند: طرح شهر دوستدار کودک نیز در دستورکار شهرداری قرار گرفته تا از این به بعد نیازها و خواسته‌های  کودکان کرمانی در طراحی و ساخت بوستان‌های جدید مدنظر قرار گیرد. 
ایرانمنش ترویج فرهنگ شهروندی در بین اقشار مختلف را ضروری می‌داند و می‌افزاید: بودجۀ مناسبی هم برای برگزاری دوره‌های آموزشی ویژۀ شهروندان و کارکنان شهرداری در نظر گرفته شده است. 
رییس کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان شورا با اشاره به امضای تفاهم‌نامه با دانشگاه باهنر و استفاده از اساتید مجرب این دانشگاه تاکید می‌کند: این مهم، در راستای تخصصی کردن طرح‌ها و برنامه‌های آموزشی صورت می‌گیرد.
به گفته وی سال 98، سال اجرای مصوبات و تفاهم‌نامه‌هایی است که شورای اسلامی شهر کرمان با نهادهای آموزشی چون آموزش و پرورش بسته است تا از فضاهای مدارس برای فعالیت‌های آموزشی و ورزشی استفاده متقابل شود.

 تصویب ارزیابی تاثیرات اجتماعی پروژه‌های شهری (اتاف)
حوزۀ اجتماعی هم منفک از حوزۀ فرهنگی نیست. برای مدیریت شهری که شعارش «توسعۀ انسان‌محور» است، شهروند آگاه و توانمند اساس فعالیت‌های خدماتی و عمرانی مدیران و تصمیم‌گیران می‌شود. 
نائب‌رییس شورای اسلامی شهر، شهرداری را مجری مصوبات شورا عنوان و تاکید می‌کند: اولویت شورای پنجم و شهرداری، تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی بود. 
علی بهرامی با اشاره به تصویب ارزیابی تاثیرات اجتماعی پروژه‌های شهری (اتاف) می‌گوید: اجرای این مصوبۀ مهم نیز به‌دلیل نبود فرصت انجام پروژه‌های جدید در شهرداری میسر نشده است. 
وی با بیان این‌که ما قبل از هر بحرانی، بحران گفت‌وگو داریم، می‌افزاید: مردم، سرمایه‌های اجتماعی شهر هستند و ادارۀ شهر بدون مشارکت آن‌ها پیش نمی‌رود. 
بهرامی با اشاره به رویکرد انسان‌محور مدیریت شهری کرمان بیان می‌کند: خوشبختانه گفتمان حاکم در شهرداری مردم‌مدار شده است. 
وی هم‌چنین به انتخاب روز کرمان و هفتۀ فرهنگی خواجوی کرمانی اشاره می‌کند و می‌گوید: این اتفاق باعث شد مردم کرمان مدتی را به شهرشان فکر کنند و وارد این چالش شوند. 
هم‌چنین برگزاری هفتۀ فرهنگی با مشارکت افراد و نهادهای مختلف فضای گفت‌وگو را در کرمان حاکم می‌کند. رییس کمیسیون اجتماعی، ورزش و جوانان شورا اجرای مسئولیت اجتماعی را در راستای ارتقای کرمان موثر می‌داند و می‌گوید: اساس‌نامۀ شوراهای اجتماعی محله‌ها نیز با همین هدف تصویب شد تا شهروندان هر محله در مورد محلۀ خود تصمیم‌گیرنده باشند. 
بهرامی با بیان این‌که شهرداری نهاد مردمی است، اما شهر متعلق به شهرداری نیست، می‌گوید: امروزه گفتمان‌سازی دربارۀ هویت و میراث تاریخی و فرهنگی شهر کرمان برند شده است. 
وی شورای اسلامی شهر را تسهیل‌گر، ناظر و سیاست‌گذار معرفی و تاکید می‌کند: تصویب بودجۀ فرهنگی که نسبت به سال گذشته 5 برابر شد، ساماندهی باشگاه ورزشی شهرداری و ارتباط مستمر با دفاتر تسهیل‌گر و تشکل‌های مدنی، از منظر فرهنگی اجتماعی سال خوبی پیش روی شهر کرمان می‌گذارد. 
بهرامی کاهش فاصلۀ شورا و شهرداری با شهروندان و شفاف‌سازی و افزایش اعتماد اجتماعی را مهم‌ترین هدف عنوان و بیان می‌کند: تشکیل گفتمان مردم‌مدارانه و ارتباط دوسویه با شهروندان با استفاده از رسانه‌های مختلف و برگزاری کارگاه‌های آموزشی، مناسبت‌های فرهنگی، شوراهای اجتماعی و شبکۀ شهروندی، بستر گفت‌وگوی مدیریت شهری و شهروندان خواهد بود.

 آماده‌سازی آرامستان جدید
اصالت و رسالت اصلی شهرداری‌ها، در بخش خدماتی و عمرانی است. رییس کمیسیون خدمات شهری، محیط زیست و نظارت شورای اسلامی شهر با اشاره به پیگیری خدمات شهری، پسماند و حل معضل سگ‌های بلاصاحب در این کمیسیون می‌گوید: با تامین برق با استفاده از انرژی خورشیدی و جذب سرمایه‌گذار، وضعیت آرامستان جدید نیز در سال 98 مشخص می‌شود. 
علی خدادادی از واکاوی فضای سبز بلوار جمهوری‌اسلامی و سربرداری و جوان‌سازی نارون‌ها خبر می‌دهد و می‌گوید: کمیسیون خدمات شهری مصوبات خوبی در این زمینه داشته، اما به‌دلیل کمبود اعتبارات، بیش از این از شهرداری انتظار نداریم. 
وی با اشاره به مصوبات مهم این کمیسیون می‌گوید: برگزاری نشست‌های مختلف با مسئولان پایانۀ مسافربری، موافقت با راه‌اندازی سایت تولید کمپوست، الزام شهرداری به راه‌اندازی کارخانۀ بازیافت و برگزاری جلسات متعدد با مسئولان مربوط دربارۀ وضعیت متکدیان از مهم‌ترین مصوبات سال‌جاری در کمیسیون خدمات شهری شورا بوده است. 

 احیای بافت و بناهای تاریخی
برای شهری که پیشینۀ تاریخی دارد، بافت کهن سرمایۀ باارزشی برای تقویت گردشگری شهری است. به همین دلیل کمیسیون گردشگری و اصناف در شورا برای اولین‌بار تشکیل شد تا این حوزه در لیست متولیان توسعۀ شهر کرمان قرار گیرد. رییس کمیسیون گردشگری و اصناف شورای اسلامی شهر ضمن تشکر از همراهی شهروندانی که در مدت اجرای پروژه‌ها در تنگنا قرار گرفتند، می‌گوید: خوشحالیم وعده‌های شورا در مورد سه پروژۀ بزرگ شهر کرمان محقق شد. 
سیدمحمدرضا میرحسینی کمیسیون گردشگری و اصناف شورا را مجموعه‌ای نوپا در شورا عنوان و بیان می‌کند: با وجود اولین تجربه، قدم‌های خوبی در راستای توسعۀ گردشگری برداشته و تعامل‌ها و هماهنگی‌های خوبی با نهادهای اجرایی و خصوصی برای تحقق برنامه‌ها انجام شده است. 
وی با بیان این‌که متولی اصلی گردشگری، سازمان میراث فرهنگی است، می‌افزاید: کارگروه‌ها و کمیسیون‌های مختلف گردشگری در دستگاه‌های مختلف شکل گرفته و شهرداری نیز بخشی از این وظایف را برعهده دارد. 
میرحسینی یکی از سیاست‌های شورا در این دوره را احیای بافت و بناهای تاریخی ذکر و تاکید می‌کند: در راستای احیا و بازآفرینی بازار قلعه‌محمود، جلسات متعددی با نهادهای دولتی و خصوصی برگزار شده و شهرداری، میراث فرهنگی، اداره اوقاف و حتی علوم پزشکی بخش‌هایی از این بازار تاریخی را بازسازی کرده‌اند. 
وی هم‌چنین از احیا و بازآفرینی محله گلبازخان با آغاز پیاده‌راه‌سازی، ایجاد محور گردشگری آیینی در محله شهر با برگزاری مراسم‌ مذهبی و راه‌اندازی مراکز اقامتی و خدماتی سنتی در بناها و خانه‌های تاریخی شهر خبر می‌دهد و خاطرنشان می‌کند: نقش مشارکتی شهروندان کرمانی در بازآفرینی محله‌های تاریخی پررنگ است و می‌تواند سرعت این کار را چندین‌برابر کند.
میرحسینی هم‌چنین به انجام مذاکرات با اصناف مرتبط اشاره می‌کند و می‌گوید: یکی از دغدغه‌های ما استانداردسازی محیط شهری و متناسب‌سازی زیرساخت‌ها برای گردشگران خارجی است. 
رییس کمیسیون گردشگری و اصناف شورا با اشاره به طرح و برنامه‌های این کمیسیون در سال آینده می‌افزاید: تعریف چندین محور گردشگری با بازسازی و استانداردسازی، برگزاری مراسم و جشنواره‌های هنری و فرهنگی کشوری و استانی در بناها و محله‌های تاریخی، توسعۀ مراکز اقامتی و خدماتی و عرضۀ صنایع دستی مدنظر این کمیسیون قرار گرفته است.

 پرهیز از تصمیم‌ها و فعالیت‌های هیجانی و غیرکارشناسی
عضو شورای اسلامی شهر کرمان با بیان این‌که شورای پنجم، شورایی عقلایی و منطقی است، می‌گوید:  اعضای این شورا با نظرات کارشناسی با مسائل برخورد کرده و از تصمیم‌ها و فعالیت‌های هیجانی فاصله گرفتند.
منصور ایرانمنش با اشاره به محدودیت‌ها و معذوریت‌هایی که در سال 97 در منابع مالی ایجاد شد، می‌افزاید:  اجرای چند پروژۀ بزرگ عمرانی، همت شورا و شهرداری را معطوف به خود کرد تا تکمیل این پروژه‌ها بر مبنای منطق کاری، و مطابق با خواست عمومی اولویت شورای شهر قرار گیرد.
به گفته وی مردم کرمان انتظار داشتند اتفاقات جدیدی در شهر بیفتد، اما مدیریت شهری به لحاظ محدودیت منابع مالی، با رکود کاری مواجه شد و تلاش خود را بر تکمیل پروژه‌هایی گذاشت که در دورۀ قبل تصویب شده بود.
وی با این حال از شهردار کرمان و مدیران شهرداری تشکر می‌کند و می‌گوید: با  این وجود، 21 پروژۀ عمرانی اجرا و 90 هزارمتر بوستان و پیاده‌راه ساخته شد.
ایرانمنش با بیان این‌که فعالیت‌های شهرداری خارج از اولویت‌ها و مصوبات شورا نبود، بیان می‌کند: تقاطع شهید بهشتی(سیدی) که مثل زخمی بر پیکرۀ شهر بود، پس از سال‌ها با تلاش شبانه‌روزی مدیران و کارکنان شهرداری به بهره‌برداری رسید.
وی هم‌چنین تصویب اساسنامه شوراهای اجتماعی محله‌ها را در تقویت ارتباط شهروندان با شهرداری و شورا مؤثر دانسته و می‌گوید: در حوزۀ فرهنگی اجتماعی، کار مطالعاتی انجام شده که ثمرات مصوبات مرتبط در سال آینده به نظر مردم می‌رسد.
این عضو شورای اسلامی شهر کرمان با اشاره به ایجاد شبکه شهروندی در معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری می‌گوید:  این طرح، ارتباطات و تعاملات را تنگاتنگ کرده و راهی به سوی تقویت همدلی و هم‌بستگی باز می‌کند.
ایرانمنش بیان می‌کند: پیاده‌راه‌سازی در معابر اصلی، احیای بافت تاریخی، هوشمندسازی شهری، ساخت پارکینگ‌های طبقاتی، تکمیل پروژه‌های عمرانی، ساخت بوستان‌های محله‌ای و تلاش برای بازگشایی محورکوثر از مصوباتی است که اجرای آن‌ها در سال 98 نمره خوبی برای شورای شهر به‌ دنبال خواهد داشت.

 ساماندهی محله‌های صنعتی و ماه بنی‌هاشم
اما کمیسیون معماری، شهرسازی و حاشیه‌نشینی شورا نیز حوزۀ تخصصی مدیریت شهری را در تیررس کارشناسی خود قرار داد. رامین ارجمندکرمانی، رییس این کمیسیون با اشاره به تصویب ردیف اعتباری در بودجه 97 در این زمینه می‌گوید: مرمت حمام باغ‌لـله، بازسازی بازار، مرمت خانه شهر و انجام طرح‌های مطالعاتی احیای بافت تاریخی، از جمله مصوبات شورای اسلامی شهر کرمان است که البته به مرحلۀ اجرایی نرسیده است.  
وی هم‌چنین با بیان این‌که احیای محله گلبازخان، با زنده‌سازی بازار قلعه‌محمود و مطالعه، برنامه‌ریزی و ساماندهی محورهای آیینی و مذهبی در بودجه دیده شده است، گفت: عمدۀ فعالیت‌های معماری و شهرسازی در قالب برگزاری جلسات کارگروه بوده که به مرحلۀ اجرایی نرسیده است.
ارجمند معتقد است افتتاح تقاطع‌های شهید بهشتی(سیدی) و آزادی، تشکیل کمیته‌های مناسب‌سازی معابر عمومی و پیگیری اجرای ضوابط سیما و منظر شهری از اتفاقات خوب در حوزۀ معماری و شهرسازی است. 
رییس کمیسیون معماری، شهرسازی و حاشیه‌نشینی شورا هم‌چنین از برگزاری جلسات متعدد دربارۀ حاشیه‌نشینی و ساماندهی محله‌های هدف به‌ویژه محله‌های صنعتی و ماه بنی‌هاشم با حضور نمایندگان شورا، شهرداری و راه و شهرسازی خبر می‌دهد.

 ضرورت تحقق سند تحول سلامت
در این میان اما نسبت به مسائل سلامت و بهداشت شهر و شهروندان غفلت نشده  و تشکیل کمیسیون سلامت، بهداشت و نظارت شورای اسلامی شهر کرمان به ریاست ماه‌بانو معصوم‌زاده این مهم را در لیست شورای پنجم قرار داده است. وی با اشاره به تصویب سند ده‌سالۀ تحول سلامت در زمان رییس سابق دانشگاه علوم پزشکی می‌گوید: انتظار داریم هرسال در راستای تحقق این سند گام‌های موثری برداریم. 
معصوم‌زاده با بیان این‌که سلامت بانوان از نظر کمیت و کیفیت بیش از نیمی از جامعه را در برمی‌گیرد، می‌افزاید: خیلی از بیماری‌های بانوان کارمند و خانه‌دار با انجام فعالیت‌های ورزشی رفع می‌شود که این مهم با راه‌اندازی سراهای محله و فرهنگ‌سراهای سلامت ازسوی این کمیسیون در سال 98 پیگیری می‌شود. 
وی هم‌چنین با اشاره به چهار بیماری مشترک دام و انسان می‌گوید: شرایط اقلیمی و پاتولوژی جغرافیایی کرمان باعث شده بیماری‌های هاری، تب کریمه، سالک و مالت، سلامتی شهروندان کرمانی را تهدید کند. 
معصوم‌زاده با بیان این‌که سگ‌های شناسنامه‌دار نیز انتقال‌دهندۀ این بیماری‌ها هستند، می‌افزاید: با کمک انجمن‌های حامی حیوانات، طرح پیشگیری و درمان بیماری هاری در سال 98 اجرا می‌شود. 
رییس کمیسیون سلامت، بهداشت و نظارت شورا از پی‌گیری بیمه تکمیلی کارمندان ارگان‌ها به‌ویژه شهرداری خبر می‌دهد و خاطرنشان می‌کند: شناسایی، ساماندهی، بیمه و معاینۀ کارتن‌خواب‌های شهر و بازدیدهای دوره‌ای و سخنرانی‌های بهداشتی نیز از فعالیت‌هایی است که در دستور کار این کمیسیون قرار گرفته است. 

 سرعت‌دادن به تکمیل پروژه‌های عمرانی هوشمندانه بود
علی‌اکبر مشرفی، دیگر عضو شورای اسلامی شهر کرمان نیز با اشاره به سابقه و تجربۀ کاری اعضای شورای پنجم می‌گوید: با توجه به معضلات شهری و مشکلات مالی شهرداری، پیگیری و تکمیل فعالیت‌های شورای قبل قابل تقدیر بود. 
وی با بیان این‌که تجربۀ لازم در این مدت کسب شد، می‌گوید: سرعت‌دادن به روند تکمیل پروژه‌های عمرانی هوشمندانه‌ترین کار شورای پنجم بود. 
مشرفی از پرداخت اعتبار ویژه برای تکمیل پل شهید بهشتی (سیدی)، پل باغ ملی و زیرگذر آزادی خبر می‌دهد.
وی هم‌چنین تأکید می‌کند: درخواست من از شورا و شهردار، ارایۀ برنامه‌های شهرداری به اعضای شوراست. 
این عضو شورای اسلامی شهر در ادامه اظهار امیدواری می‌کند شهرداری با توجه به شناخت منابع درآمدی خود، بر ظرفیت‌ها و کمبودهای شهر کرمان مسلط شده و مدیریت شهر را براساس اولویت‌های مدنظر شورا پیش ببرد. 

 تدوین بودجۀ شهرداری کرمان براساس ابلاغیۀ وزارت کشور
اما مهم‌ترین مصوبۀ شورای اسلامی شهر، تصویب بودجۀ شهرداری است. رییس کمیسیون برنامه، بودجه، درآمدهای پایدار و حقوقی شورای اسلامی شهر با بیان این‌که مهم‌ترین چشم‌انداز شورای شهر، تغییر کلی در ساختار بودجۀ 98 بود، می‌گوید: با بررسی کامل لوایح درآمدی و هزینه‌ای شهرداری براساس قوانین و مقررات و فعالیت‌های کارشناسی، بودجۀ شهرداری اصلاح شد. 
به گفته حسین چناریان در مدت یک‌سال گذشته کارشناسان حوزۀ برنامه و بودجه، مالی و اقتصادی و درآمدی شهرداری و شورای اسلامی شهر با فعالیت هم‌افزا و هماهنگ این مهم را به سرانجام رساندند. 
وی ضمن تشکر از اعضای شورا، شهردار و معاونان و مدیران حوزۀ مالی شهرداری می‌گوید: در یک‌سال گذشته علاوه بر جلسات عادی، جلسات فوق‌العاده نیز در بیشتر هفته‌ها برگزار شد تا بودجۀ 98، بودجه‌ای کارشناسی باشد.
چناریان با اشاره به صدور ابلاغیه از سوی وزارت کشور می‌افزاید: اعضای شورای پنجم این مهم را در سال‌جاری انجام دادند و کرمان، به‌عنوان اولین استان کشور، بودجۀ شهرداری را براساس ابلاغیۀ وزارت کشور به سرانجام رساند. 
وی با بیان این‌که این اقدام موثر زمینۀ افزایش درآمدهای پایدار شهر کرمان را در آینده فراهم می‌کند اظهار امیدواری کرد با بهبود شرایط اقتصادی کشور، اثرات مفید این اتفاق خوب را دیده و آن را جزو فعالیت‌های مهم شورا نام‌گذاری کنیم. 

 

فاطمه آرا

15.645