جمعه 31 فروردین 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9608235
  • 12 آذر 1398
  • 16:54
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
معلولان تسهیلات ویژه دریافت می‌کنند

استاندار کرمان در آیین روز جهانی افراد دارای معلولیت:

معلولان تسهیلات ویژه دریافت می‌کنند

استاندار کرمان گفت: قانون حمایت از حقوق معلولان که اردیبهشت‌ماه سال گذشته ابلاغ شد، ظرفیت بسیار خوبی است.

به گزارش کرمان‌شهرآن‌لاین، محمدجواد فدایی در آیین روز جهانی افراد دارای معلولیت که با همکاری شهرداری کرمان و با حضور شهردار کرمان و برخی از مدیران استان در سالن شهید تجلی برگزار شد، افزود: پیش‌بینی‌های این قانون بسیاری از مسایل و مشکلات معلولان را در حوزه‌های مختلف حل می‌کند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های قانون حمایت از حقوق معلولان در حوزه‌های آموزش، مسکن، اشتغال، مناسب‌سازی وغیره گفت: در زمینۀ اشتغال، شرکت‌ها و مؤسساتی که 60 درصد از سهام آن‌ها متعلق به افراد دارای معلولیت باشد، از تسهیلات ویژه‌ای برخوردار خواهند شد؛ بنابراین، افراد دارای معلولیت می‌توانند شرکت‌هایی تأسیس کنند و با اجرای طرح‌ها و پروژه‌های اقتصادی، از امکاناتی که در قانون پیش‌بینی شده، بهره ببرند.

استاندار کرمان افزود: در حوزۀ تحصیل افراد دارای معلولیت نیز تمام دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی موظفند این افراد را به‌صورت رایگان ثبت‌نام کنند.

فدایی ادامه داد: البته اجرای بخشی از قانون حمایت از حقوق معلولان که نیاز به بودجۀ دستگاه‌های اجرایی دارد، به‌دلیل محدودیت‌های اعتباری ممکن است طول بکشد، اما تلاش می‌کنیم تا روز جهانی افراد دارای معلولیت که در سال آینده برگزار خواهد شد، اقدامات بیشتر و بهتری در این حوزه انجام گرفته باشد.

شهردار کرمان نیز در این آیین با اشاره به شکل‌گیری ستاد مناسب‌سازی در شهرداری کرمان گفت: ازجمله اقداماتی که در دورۀ جدید مدیریت شهری انجام گرفت، تشکیل ستاد مناسب‌سازی شهرداری کرمان است که پس از تشکیل این ستاد، طرح مناسب‌سازی معابر و اماکن عمومی و اداری تدوین شد.

سیدمهران عالم‌زاده افزود: در این دوره علاوه بر این‌که در تمام پارک‌ها و بوستان‌هایی که ساخته شد و یا در دست ساخت است، موارد مربوط به مناسب‌سازی رعایت شده، چهار پارک مادر، شورا، شهید مطهری و نابینایان نیز مناسب‌سازی شد.

وی ادامه داد: چهار معبر اصلی نیز که بیشتر محل عبور و مرور افراد دارای معلولیت بود نیز مناسب‌سازی شده است.

امیدوارم شهری بدون مانع داشته باشیم

شهردار کرمان هم‌چنین بیان کرد: دو دستگاه اتوبوس ویژۀ معلولان نیز خریداری شده است.

عالم‌زاده با بیان این‌که امیدوارم شهری بدون مانع داشته باشیم، به‌خاطر کمبودهایی که در شهر کرمان وجود دارد، از افراد دارای معلولیت عذرخواهی کرد.

4.2 درصد جمعیت استان را افراد دارای معلولیت تشکیل می‌دهند

مدیرکل بهزیستی استان کرمان هم در این آیین با بیان این‌که جمعیت استان کرمان، سه درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد، گفت: 4.2 درصد جمعیت استان را افراد دارای معلولیت تشکیل می‌دهند.

عباس صادق‌زاده با اشاره به آمار بالای جمعیت افراد دارای معلولیت در استان کرمان گفت: باید در زمینۀ پیشگیری از معلولیت تلاش و جمعیت معلول را کنترل کنیم.

وی افزود: در برخی مناطق استان، هرساله شاهد تولد فرزندان معلول هستیم که به‌راحتی می‌توانیم آمار افراد دارای معلولیت را در این مناطق کاهش دهیم.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان با تأکید بر این‌که دستگاه‌های مختلف اجرایی باید در زمینۀ پیشگیری از معلولیت، در شأن مردم استان کرمان قدم بردارند، گفت: توسعۀ مشارکت افراد دارای معلولیت برای دسترسی بیشتر به حقوق خودشان نیز ضرورت دارد.

صادق‌زاده افزود: افراد دارای معلولیت، توانایی‌های زیادی دارند که اگر دستگاه‌های اجرایی به این ظرفیت بی‌نظیر توجه ویژه داشته باشند، سال آینده روز جهانی معلولان متفاوتی برگزار خواهیم کرد.

مسکن، اشتغال و مناسب‌سازی محیط شهری، دغدغه‌های مهم افراد دارای معلولیت

مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق معلولان استان کرمان (آوات) نیز در این آیین با بیان این‌که معلولان استان کرمان مطالبات بسیاری دارند، گفت: نباید تمام نگاه‌ها در زمینۀ مطالبات افراد دارای معلولیت به بهزیستی باشد؛ چراکه به‌طور مثال آموزش، وظیفۀ اداره‌کل آموزش و پرورش، بهداشت، وظیفۀ دانشگاه علوم پزشکی و فرهنگ‌سازی، وظیفۀ صداوسیماست.

شورش دلپسند با انتقاد از تعطیلی پروژۀ مسکن معلولان در استان کرمان در هشت‌سال گذشته تصریح کرد: اداره‌کل راه و شهرسازی برای تکمیل این پروژه پای کار نیست.

وی افزود: چرا اداره‌کل آموزش و پرورش استان برای تجهیز مدارس معلولان پای کار نیست؟

مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق معلولان استان کرمان (آوات)، مسکن، اشتغال و مناسب‌سازی محیط شهری را از دغدغه‌های مهم افراد دارای معلولیت دانست و گفت: سال گذشته سه میلیارد تومان اعتبار برای مناسب‌سازی دستگاه‌های اجرایی در نظر گرفته شد، اما هیچ اقدامی انجام نگرفت.

دلپسند در عین حال از مهندس عالم‌زاده، شهردار کرمان به‌دلیل تلاش‌هایی که شهرداری کرمان در این دوره در زمینۀ مناسب‌سازی انجام داده است، تقدیر کرد و گفت: علی‌رغم پیگیری‌های مکرر، ساختمان قبلی شهرداری کرمان در دوره‌های پیشین مناسب‌سازی نشد، اما در این دوره علاوه بر آن ساختمان، ساختمان‌های مناطق شهرداری کرمان نیز مناسب‌سازی شد.

وی با بیان این‌که خواسته‌های افراد دارای معلولیت، بسیار زیاد است، گفت: اما در عین حال قدردان زحمات مدیرانی هستیم که در جهت بهبود وضعیت افراد دارای معلولیت در حوزه‌های مختلف تلاش می‌کنند.

محمدرضا احمدی    

0