جمعه 31 فروردین 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9605474
  • 23 مهر 1396
  • 22:05
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
معطل گذاشتن بی‌دلیل شهر زیبنده‌ی نظام جمهوری اسلامی نیست

رییس شورای اسلامی شهر کرمان با اشاره به تأخیر بی‌دلیل در صدور حکم شهردار کرمان:

معطل گذاشتن بی‌دلیل شهر زیبنده‌ی نظام جمهوری اسلامی نیست

رییس شورای اسلامی شهر کرمان از تأخیر بی‌دلیل در صدور حکم شهردار کرمان انتقاد کرد.

به گزارش کرمان‌شهرآن‌لاین، محمد فرشاد در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان با اشاره به فرایند انتخاب شهردار کرمان گفت: تشخیص اعضای شورا به‌عنوان نمایندگان مردم، انتخاب مهندس سام به‌عنوان شهردار کرمان بوده است؛ بنابراین، درست نیست دست‌های مرئی و نامرئی و افراد آشکار و غیرآشکاری که این انتخاب را برنمی‌تابند، موجب معطل ماندن شهر و فعالیت‌های شهرداری شوند.

وی افزود: نمی‌شود شورای اسلامی شهر را به رسمیت بشاسند، اما شرایط شورا در انتخاب شهردار را نپذیرند.

رییس شورای اسلامی شهر کرمان ادامه داد: وزارت کشور باید پس از 10 روز برای صدور حکم شهردار تعیین‌تکلیف می‌کرد، اما این‌که پس از 31 روز امروز درخواست کرده تا وضعیت بازنشستگی آقای سام مشخص و اعلام شود، قابل قبول نیست.

فرشاد با اشاره به بررسی بازنشستگی محمد سام، شهردار منتخب کرمان گفت: اداره‌کل تأمین اجتماعی استان و سازمان بازنشستگی کشوری در پاسخ به استعلام‌ها اعلام کرده‌اند که آقای سام بازنشسته نیست؛ بنابراین، اگر با انتخاب شورا مخالفت دارند، باید زودتر اعلام کنند تا موضوع به شورای حل اختلاف برود.

وی تصریح کرد: اگر مخالفتی با انتخاب شورا وجود داشت، باید طی مدت 10 روز اعلام می‌شد تا پس از آن موضوع در شورای حل اختلاف بررسی و طی مدت 14 روز وضعیت شهردار منتخب کرمان تعیین‌تکلیف شود.

رییس شورای اسلامی شهر کرمان درباره‌ی پروسه‌ی انتخاب شهردار کرمان گفت: در تاریخ 22 شهریور پس از یک ماه بررسی توسط اعضای شورا و با توجه به وضعیت بحرانی شهرداری کرمان، آقای سام به‌عنوان شهردار منتخب کرمان انتخاب و به استانداری کرمان پیشنهاد شد.

فرشاد افزود: در همان مقطع عدم سوءپیشینه و سایر مدارک گرفته و به استانداری ارسال شد و پس از آن فرم‌های تکمیل از سوی استانداری به وزارت کشور فرستاده شد.

وی ادامه داد: استانداری طبق درخواست وزارت کشور در تاریخ 15 مهرماه درباره‌ی وضعیت بازنشستگی آقای سام استعلام کرده که سازمان تأمین اجتماعی اعلام کرده آقای سام تا تیرماه 96 بازنشسته نیست.

رییس شورای اسلامی شهر کرمان تصریح کرد: امروز مجدد از سوی وزارت کشور نامه‌ای به استانداری و شورا رسیده تا وضعیت خدمتی آقای سام در دستگاه‌های اجرایی و وضعیت فعلی اشتغال وی را اعلام کنید که امروز سوابق را از صندوق بازنشستگی کشوری گرفتیم که اعلام شده آقای سام در صندوق بازنشستگی کشوری هم سابقه‌ی بازنشستگی ندارد.

فرشاد افزود: تاکنون، 31 روز از انتخاب آقای سام به‌عنوان شهردار منتخب کرمان توسط شورا گذشته و طی این مدت هیچ ارگانی نشانه‌ای دال بر عدم صلاحیت وی به شورا اعلام نکرده است.

وی تصریح کرد: اگر به هر دلیلی با تصمیم شورا مخالف هستند، باید نمایندگان مردم در شورا را قانع کنند و دلیل مخالفت به‌صورتی کتبی اعلام شود تا شهر بیش از این معطل نشود.

فرشاد افزود: معطل ماندنِ بدون دلیل شهر زیبنده‌ی نظام جمهوری اسلامی نیست.

در ادامه، رؤسای کمیسیون‌های شورا به بیان آخرین مصوبات کمیسیون‌های مربوط پرداختند.

 

ساخت تقاطع‌های غیرهم‌سطح، براساس گزینه‌های مناسب

محمدجواد کامیاب، رییس کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل با بیان این‌که این کمیسیون به‌دنبال این است که به مشکلات بپردازد، به سرفصل‌هایی که در جلسه‌ی گذشته‌ی شورا اعلام کرده بود، اشاره کرد و گفت: یکی از این موارد بررسی ساخت تقاطع‌های غیرهم‌سطح شهر بود که در جلسه‌ی کمیسیون این موضوع با حضور نمایندگان سه مشاور تقاطع‌های غیرهم‌سطح مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: در این جلسه هر آنچه که مردم و کارشناسان درباره‌ی تقاطع‌های غیرهم‌سطح سوال می‌کنند، از مشاوران پرسیده شد.

کامیاب ادامه داد: در این جلسه اعلام شد تقاطع‌های غیرهم‌سطح از بین چهار تا 14 گزینه‌ی موجود انتخاب شده و در نهایت به سناریویی رسیده‌اند که از نظر عملیاتی و صرفه‌ی اقتصادی، گزینه‌ی مناسبی باشد.

رییس کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل با بیان این‌که باید تمام هم‌و‌غم خود را بر این بگذاریم تا ساخت این تقاطع‌های غیرهم‌سطح هرچه سریع‌تر به پایان برسد، گفت: هم‌چنین از مشاوران درخواست کردیم راه‌‌کاری ارایه کنند تا پس از بهره‌برداری از تقاطع‌های غیرهم‌سطح، شاهد حمل‌و‌نقل پایدار و کاهش تقاضای سفر در محدوده‌ی مرکزی شهر باشیم که مقرر شد طی 15 روز آینده راه‌کارهای لازم را به شورا ارایه کنند.

کامیاب افزود: در جلسات آتی نیز از مشاوران طرح جامع حمل‌و‌نقل و ترافیک شهر کرمان دعوت خواهد شد تا ابهام‌ها درباره‌ی این‌که برخی تقاطع‌های غیرهم‌سطح مغایر با طرح‌های بالادستی است، برطرف شود.

وی بار دیگر بر انجام وظایف اصلی توسط کمیسیون‌ها تأکید کرد و گفت: وظیفه‌ی کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورا این است که به‌جای رسیدگی به درخواست یکی‌دو مالک مسیر کوثر، راه‌کاری برای بازگشایی این مسیر (از سیدی تا فرودگاه) پیدا کند.

در ادامه، اساس‌نامه‌ی سازمان مدیریت حمل‌و‌نقل بار و مسافر به رأی گذاشته شد و به تصویب اعضای شورا رسید.

 

ضرورت تأمین اعتبار برای اجرای کامل طرح تفضیلی شهر

رامین ارجمند کرمانی، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا نیز از بررسی وضعیت طرح تفضیلی شهر کرمان در نشست این کمیسیون خبر داد و گفت: با توجه به این‌که نقشه‌ی به‌هنگام، مبنای تهیه‌ی طرح تفضیلی است، معاونت معماری و شهرسازی شهرداری برای این منظور در تأمین منابع مالی و پرداخت به مشاور، با مشکل روبه‌رو شده که لازم است بودجه‌ی مورد نیاز که در بودجه‌ی شهرداری هم پیش‌بینی شده، تأمین شود.

وی افزود: هم‌چنین تهیه‌ی طرح تفضیلی دو منطقه از شهر که مناطق کم‌تربرخورداری هم هستند، پس از هشت سال به‌دلیل نبود نقشه‌های پایه معطل مانده است؛ ضمن این‌که نهادهای نظارتی هم در این زمینه ورود کرده‌اند؛ بنابراین، تأمین منابع مالی برای تهیه‌ی طرح تفضیلی ضرورت دارد.

ارجمند کرمانی ادامه داد: تأمین منابع مالی برای این منظور به کمیسیون برنامه‌، بودجه و منابع پایدار شورا ارجاع داده شد تا با ارسال نامه‌ای به شهرداری، نسبت به تأمین منابع مالی مورد نظر اقدام شود.

منصور ایرانمنش، رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و حاشیه‌نشینی شورا نیز از بررسی 17 مورد پرونده در این کمیسیون خبر داد.

افتتاح حساب توسط شهرداری در بانک کشاورزی برای خرید اوراق مشارکت و موضوع ضبط ضمانت‌نامه‌های پیمان‌کارانی که نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند، ازجمله مواردی بود که توسط ایرانمنش، رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و حاشیه‌نشینی شورا اعلام شد و به تصویب رسید.  

 

بودجه‌ی سال آینده‌ی شهرداری منطقی‌تر و منطبق بر درآمدها باشد

حسین چناریان، رییس کمیسیون برنامه، بودجه و درآمدهای پایدار شورا نیز با بیان این‌که در این کمیسیون موضوع ایجاد کمیته‌ی درآمدهای پایدار شهرداری مورد بررسی قرار گرفت، گفت: در این نشست این‌گونه نتیجه‌گیری شد که برای ایجاد این کمیسیون، به اطلس درآمدهای پایدار و ناپایدار شهرداری طی سنواتی به‌صورت مقایسه‌ای نیاز داریم.

وی افزود: در این رابطه از شهرداری کرمان تقاضا داریم اطلس درآمدهای پایدار و ناپایدار را تهیه و در اختیار شورا قرار دهد.

چناریان به بودجه‌ی شهرداری کرمان نیز اشاره کرد و گفت: اعضای کمیسیون پیشنهاد داشتند بودجه‌ی سال آینده‌ی شهرداری منطقی‌تر و منطبق بر درآمدها و براساس ضرورت‌ها پیش‌بینی شود.

رییس کمیسیون برنامه، بودجه و درآمدهای پایدار شورا هم‌چنین به برگزاری آیین تجلیل از خانواده‌ی شهدای نیروی انتظامی اشاره کرد.

در ادامه، برگزاری آیین تجلیل از خانواده‌ی 20 شهید نیروی انتظامی مورد تصویب شورا قرار گرفت.

محمدرضا احمدی

15.5958