پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • فرهنگ و هنر
  • شماره خبر: 9607758
  • 1 خرداد 1398
  • 12:04
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
مستند زریسف 17 ساخته می‌شود

مستند زریسف 17 ساخته می‌شود

«زریسف 17» عنوان مستندی است که در آن به سال‌ها حضور انگلستان در منطقه جنوب شرق ایران و اتفاقات آن دوره و تاثیر فعالیت‌های کنسولگری انگلستان در کرمان می‌پردازد.

مسئول رسانه‌ای این مستند با اشاره به این نکته که انگلستان دهه‌های متوالی به طور رسمی در منطقه جنوب شرق و خصوصا کرمان حضور داشته است، بیان می‌دارد:‌ رویکرد انگلیس در جنوب شرق ایران به ظاهررویکردی نظامی بود. 
در کرمان 80 درصد و در سیستان 85 درصد کنسول‌ها و نمایندگان کنسولی انگلیس از نظامیان بودند و در همین راستا تاسیس کنسولگری در راس این تصمیم قرا داشت؛ از همین رو، در مهر ماه 1273 كنسولگری انگلستان در محله زريسف کرمان و در عمارتي كه توسط سيدابوالحسن خان بيگلری (حاكم كرمان در دوران زنديه) ساخته شده بود،‌ تاسيس شد. 
علیرضا فدایی کرمانی در ادامه می‌گوید:‌ منطقه جنوب شرق ایراندر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم صحنه رقابت‌های روس و انگلیس بوده است. در این بین قصد روسیه تحت فشار گذاشتن بریتانیا با هدف نزدیک شدن به هند و قصد انگلیس به وجود آوردن منطقه حائل و سد دفاعی برای محافظت از هند بوده است؛ بنابراین، تاسیس کنسولگری‌ها دراین منطقه ازجمله اقدامات رقابتی  روسیه و انگستان بود تا از طریق آن اهداف و خواست دولت‌های متبوع خود را تامین نمایند. ما در این مستند سعی داریم با استفاده از منابع کتابخانه‌ای و اسناد معتبر موجود و بهره‌گیری از پژوهش‌های انجام شده درمورد این دوره تاریخی اهداف و کارکرد و تاثیر کنسولگری‌های انگلستان در جنوب شرق و خصوصا کرمان را مورد بررسی قرار داده واتفاقات مهم این برهه تاریخی را به تصویر بکشیم. او اظهار داشت: پروژه مستند زریسف 17 در مراحل پایانی نگارش فیلمنامه و  پیش تولید قرار دارد و احتمالا در ماه آتی این پروژه به مرحله تصویر برداری خواهد رسید.
بنا بر اظهارات فدایی کرمانی به زودی جلسه خبری ساخت این مستند با حضور عوامل آن برگزار خواهد شد.
به گفته او کارگردان این مستند علیرضا ذوالفقاری و نویسنده‌ فیلمنامه آن علیرضا فدایی کرمانی بوده و مدیرپژوهش آن مجید نیک پور است.

0