جمعه 31 فروردین 1403
  • ورزش
  • شماره خبر: 9608082
  • 28 شهریور 1398
  • 12:09
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
مدارس فوتبال شهرستان كرمان درجه‌بندی می‌شوند

رئیس هیئت فوتبال شهرستان کرمان:

مدارس فوتبال شهرستان كرمان درجه‌بندی می‌شوند

شهلا پورامیری: فوتبال در تمام دنیا ورزشی پرطرفدار است و این رشته به خوبی جای خود را در میان كودكان نیز باز كرده است، به طوری‌كه خانواده‌ها حاضرند برای حضور موفقیت فرزندان خود در فوتبال، هزینه‌های گزافی بپردازند. همواره یكی از دغدغه‌های هیئت فوتبال شهرستان كرمان، ساماندهی مدارس فوتبال بوده است، به‌طوری ‌كه دست‌كم خانواده‌ها اطمینان خاطر داشته باشند كه در قبال هزینه پرداختی، خدمات آموزشی فوتبال برای فرزندانشان دریافت می‌كنند، اما با وجود این تلاش‌ها هم‌چنان مدارسی فعال هستند كه در مقابل هزینه‌های كلان برای ثبت نام فقط وعده‌های واهی به منظور فرستادن بازیكن به تیم‌های پایه باشگاه‌های بزرگ می‌دهند و در عمل حتی مربی كارآمدی برای آموزش بازیكنان ندارند. هیئت فوتبال شهرستان كرمان با پرداختن به این مهم سعی در درجه‌بندی مدارس موجود در شهرستان كرمان نموده است. برای اطلاع بیشتر در این‌باره به سراغ رضا شجاعی رئیس هیئت فوتبال شهرستان كرمان رفتیم كه حاصل این گفت‌وگو از نظرتان می‌گذرد.

 ابتدا بفرمایید روند درجه‌بندی مدارس فوتبال شهرستان كرمان در چه مرحله‌ای است؟
با توجه به این‌که  هسته اصلی فوتبال، باشگاه‌ها بوده که به صورت یک سیستم منظم درآمده و مسابقات خود را به شکل نوعی کالا و خدمات به بهترین نحو ارائه می‌دهند و از این طریق درآمد کسب نموده و نیز استعدادهای نوجوانان و جوانان را شناسایی کرده و آن‌ها را تحت تعلیم و مراقبت خود قرار می‌دهند و پس از مدتی آنان را به‌صورت یک بازیکن حرفه‌ای تحویل دنیای فوتبال می‌دهند، بنابراین، به هر میزان وضعیت باشگاه‌ها در کشور مطلوب‌تر باشد، و آن باشگاه‌ها به معیارها یا استانداردهای حرفه‌ای نزدیک‌تر باشند، متعاقبا مسابقات سراسری(لیگ‌ها) نیز از سطح بالاتر و کیفیت برتری برخوردار خواهد شد. کیفیت بهتر مسابقات لیگ حرفه‌ای منجر به نتایج مثبت زیادی خواهد شد که مهم‌ترین آن علاوه بر افزایش درآمد و ایجاد اشتغال رشد و توسعه مدارس حرفه‌ای فوتبال و در نتیجه رشد فوتبال پایه خواهد بود.
ما هم در همین راستا و به منظور ساماندهی مدارس فوتبال و پاسخ به دغدغه والدین در خصوص آموزش اصولی فوتبال در مدارس،  برای نخستین بار در شهرستان کرمان، مدارس فوتبال را درجه‌بندی کردیم. از ابتدای سال جاری بر عملکرد تمامی مدارس فوتبال نظارت کردیم که با توجه به نظارت‌ها و ارزیابی انجام شده، در سال آینده درجه‌بندی آن‌ها اعلام خواهد شد.  پس از درجه‌بندی آن‌ها شهریه‌هایی که توسط مدارس اخذ می‌شود، بر اساس درجه آن‌ها خواهد بود و مدارس فوتبال ملزم هستند به ازای هر ۲۵ نفر باید یک مربی مجرب و دارای مدرک معتبر داشته باشند.

 نظارت بر مدارس فوتبال چگونه صورت گرفت؟
 کارگروه نظارت بر مدرسه فوتبال را نماینده اداره ورزش و جوانان شهرستان، نماینده هیئت فوتبال شهرستان، نماینده سازمان صنعت و معدن و تجارت، نماینده تعزیرات، نماینده اماکن و نماینده هیئت فوتبال استان تشکیل می‌دهند که تمامی  مدارس فوتبال  توسط این کارگروه بازدید شدند.

 چند مدرسه فوتبال داری مجوز در شهرستان کرمان وجود دارد؟
 در حال حاضر حدود ۱۵ مدرسه فوتبال دارای مجوز در شهرستان کرمان وجود دارد. روند مجوز آن‌ها تدوین شد. مدارس فوتبال مجبور به اخذ مجوز شدند و مدارس فوتبال بدون مجوز از سیستم هیئت فوتبال شهرستان خارج شده‌اند و حق شرکت در فستیوال ها و مسابقات را ندارند.

 مردم از کجا بدانند که مدارس فوتبال مجوز دارند و یا خیر؟
والدین به منظور برخورداری از کیفیت آموزش مطلوب برای کودکانشان در مدارس فوتبال لازم است، قبل از ثبت نام حتما استعلام مجوز مدارس را از هیئت فوتبال شهرستان بخواهند و بعد از آن فرزند خود را در مدارسی ثبت‌نام کنند که مجوز داشته باشند. هیئت فوتبال پاسخگوست مردم باید بدانند مدارس بدون مجوز حق شرکت در مسابقات فستیوال‌ها را ندارند.

 از برگزاری فستیوال فوتبال بگویید.
 در سال جاری فستیوال  فوتبال را در تابستان برگزار کردیم. هدف از برگزاری این فستیوال‌ها استعدادیابی فوتبال است . حدود دو هزار ورزشکار در آن شرکت کردند و بهترین‌ها برای تیم استان معرفی شدند. در پاییز امسال نیز یک فستیوال بزرگ دیگر را برگزار خواهیم کرد.

 از برنامه‌های آینده هیئت فوتبال شهرستان بگویید.
در سال جاری با شروع فصل مدارس قصد داریم،  با ایجاد تفاهم نامه بین هیئت فوتبال و آموزش و پرورش شهرستان کرمان نسبت به استعدادیابی فوتبال و فوتسال به مدارس ورود کنیم که این امر منوط به هم‌کاری آموزش و پرورش است. 
برگزاری مسابقات فوتسال لیگ کارکنان دولت، برگزاری مسابقات فوتسال رده سنی  12 تا 16 سال، برگزاری کلاس‌های مربیگری فوتبال و فوتسال در سطوح مختلف، برگزاری مسابقات فوتبال رده‌های سنی و همچنین برگزاری مسابقات بسیج ادارات را نیز در دستور کار داریم.

 مختصری از فعالیت‌های انجام شده در هیئت فوتبال شهرستان کرمان بگویید.
برگزاری دوره آموزشی  مربیگری سطح C  آسیا ، برگزاری مسابقات فوتسال جام رمضان ، برگزاری دومین دوره آموزشی مربیگری فوتبال سطح C ایران، برگزاری  دوره مربیگری فوتسال سطح یک ایران، برگزاری فستیوال مدارس فوتبال شهرستان كرمان به منظور اعزام بازیکنان نخبه به مسابقات استانی و کشوری، برگزاری چهارمین دوره مسابقات فوتسال لیگ کارکنان دولت با حضور 10 تیم به صورت رفت و برگشت،  برگزاری مسابقات فوتبال رده‌های سنی، برگزاری مسابقات فوتسال بزرگسالان، برگزاری مسابقات فوتسال پیشکسوتان بزرگداشت یاد مرحوم مراد حاج جعفری، برگزاری مسابقات فوتسال اتباع خارجی با حضور 12 تیم، برگزاری  مسابقات فوتسال بسیج ادارات دولتی شهر کرمان،  برگزاری مسابقات جام پرسنل شهرداری کرمان، مختصری از فعالیت‌های انجام شده در این هیئت می‌باشد.

 سخن آخر.
ضمن تشکر از جناب آقای دکتر قرایی  باید عرض کنم که با توجه به حمایت‌های بی‌شائبه ایشان از تمامی هیئت‌های فوتبال شهرسهتان‌های استان، شاهد تحولی در این هیئت‌ها بودیم به گونه‌ای که مسابقات رده‌های سنی فوتبال و فوتسال  و هم‌چنین کلاس‌های آمورش مربیگری و داوری در سطوح مختلف در شهرستان‌ها برگزار شد. 
هم‌چنین در این‌جا بر خود لازم می‌دانم از تمامی کسانی که هیئت فوتبال شهرستان کرمان را یاری کرده‌اند، تشکر و قدردانی نمایم.

0