جمعه 10 فروردین 1403
  • اقتصاد
  • شماره خبر: 9606733
  • 28 خرداد 1397
  • 13:10
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
متوسط بارندگی سالانه استان به 40 میلی‌متر رسیده است

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان:

متوسط بارندگی سالانه استان به 40 میلی‌متر رسیده است

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: متوسط بارندگی سالانه استان 120 میلی‌متر بوده که این میزان در سال زراعی جاری به حدود 40 میلی‌متر کاهش یافته است.

به گزارش کرمان‌شهرآن‌لاین، معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: سالانه 900میلیون متر مکعب از سفره های زیرزمینی آب در این استان اضافه برداشت می‌شود .

محمدرضا پورخاتون افزود: این در حالی‌ست که اثر خشک‌سالی در این استان طی سال زراعی جاری به خصوص در حوزه‌ی باغی و زراعی بیش از پیش خود را نشان داده است.

وی قرار گرفتن کرمان بر روی کمربند خشک دنیا و نوسانات شدید بارش و پراکنش نامناسب آن را از ویژگی‌های ذاتی این استان برشمرد و گفت: متوسط بارندگی سالانه استان 120 میلی متر بوده که این میزان در سال زراعی جاری به حدود 40 میلی متر کاهش یافته است .

وی ادامه داد: بر اساس بررسی‌های انجام شده استان کرمان به طور مداوم در 40 درصد سال‌های مورد مطالعه دچار خشک‌سالی بوده که با توجه به روند حرکتی خشک‌سالی‌ها در 30 سال اخیر، این استان درگیر سه دوره خشک‌سالی بوده است.

وی ادامه داد: طولانی‌ترین دوره خشک‌سالی مربوط به دوره‌ی اخیر است که این دوره از سال 77 آغاز و هم اکنون نیز ادامه دارد.

پورخاتون تصریح کرد: خشک‌سالی فعلی نسبت به سایر دوره‌های خشک‌سالی این استان دارای تداوم و شدت بیش‌تری است و موجب کمبود شدید منابع آبی و کاهش آب‌های زیرزمینی و آب‌های سطحی شده است.

وی گفت: دمای بالا، رطوبت ناچیز موجود در هوا و پوشش ابری اندک موجب افزایش تبخیر آب و تعرق و کاهش آب در خاک شده که در نهایت کاهش عملکرد تولید محصولات کشاورزی را در پی داشته است.

وی گفت: بیش‌تر دشت‌های استان کرمان با خطر شور شدن آب به دلیل پیش روی سفره‌های آب شور مواجه شده است.

پورخاتون تاکید کرد: دشت‌های شمالی و غربی استان به‌ویژه دشت‌های منطقه‌ی رفسنجان، زرند و سیرجان از مناطق حاد استان کرمان در بخش کمبود آب هستند.

0