شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • اقتصاد
  • شماره خبر: 9605323
  • 29 شهریور 1396
  • 14:03
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
قانون بهره‌وری و جایگاه آن در برنامه‌ي ششم توسعه بررسی شد

در همایش نقش تعاونی‌ها در ارتقای بهره‌وری کشاورزی،

قانون بهره‌وری و جایگاه آن در برنامه‌ي ششم توسعه بررسی شد

در همایش نقش تعاونی‌ها در ارتقای بهره‌وری کشاورزی محورهایی چون قانون بهره‌وری و جایگاه آن در برنامه‌ي ششم توسعه و طرح‌های کاربردی تعاونی‌ها در افزایش بهره‌وری ارائه و بررسی شد.

به گزارش کرمان‌شهرآن‌لاین، این همایش که با حضور مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران و مسوولان تعاون روستایی و جهاد کشاورزی استان کرمان و چند استان دیگر برگزار شد؛ محورهای دیگری چون اهمیت زنجیره‌ي تولید محصولات کشاورزی در بهره‌وری و نقش تعاونی‌ها درارتقای بهره‌وری بخش کشاورزی مورد بازبینی و بررسی قرار گرفت.

در این همایش محمدجواد فدایی سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمان یکی از اهداف کلی تشکیل تعاونی‌های روستایی را کمک به توسعه‌ي پایدار و رفع مشکلات کشاورزی دانست و گفت: خرد بودن اراضی کشاورزی، مصرف بی‌رویه‌ي آب در آبیاری سنتی از جمله مسايل بخش کشاورزی است لذا از تعاونی‌ها انتظار داریم که به رفع این مشکلات کمک کنند.

وی برجلب مشارکت‌ها و استفاده از منابع موجود در روستاها تاکید کرد و افزود: اگر در تعاون روستایی بتوانیم این منابع را جمع‌آوری و در سرمایه‌گذاری‌های مختلف استفاده کنیم، اشتغال خوبی را ایجاد خواهیم کرد.

هم‌چنین سعیدی رییس جهاد کشاورزی استان کرمان ارتقای بهره‌وری در بخش کشاورزی را مستلزم افزایش دانش کشاورزان و ایجاد اعتماد در آنان در استفاده از روش‌های مدرن کشاورزی به‌خصوص در بخش آبیاری ذکر و تصریح کرد: در این راستا باید بتوانیم زیر ساخت‌های اجتماعی و اقتصادی را در قالب تشکل‌ها و تعاونی‌ها افزایش دهیم.

وی با اشاره به این‌که 30 درصد اشتغال مربوط به بخش کشاورزی است؛ خاطرنشان کرد: سرمایه‌های انسانی مدیریت تولید را برعهده دارند و زمین وآب در واقع در اختیار کشاورزان است که باید استفاده‌ي بهینه‌ای از این منابع داشته باشند.

رضا محمدحسینی، مدیرتعاون روستایی استان کرمان نیز حمایت‌های دولت تدبیر و امید در تعاون روستایی استان را خوب ارزیابی کرد و گفت: این حمایت‌ها بسیار تاثیرگذار بوده است چرا که درحال حاضر زمینه‌ی رشد و توسعه‌ی تعاونی‌ها در این استان فراهم شده است.

وی از وجود  138 تعاونی تولیدی روستایی در استان کرمان خبرداد و گفت: شبکه‌ی تعاون روستایی استان کرمان 200 هزار عضو دارد.

لازم به ذکر است138   تعاونی تولید روستایی، هشت اتحادیه‌ي شهرستانی و یک اتحادیه‌ي استانی سازمان تعاون روستایی حدود 60 درصد از اراضی و باغ‌های کشاورزی استان کرمان را پوشش می‌دهند.

مهدیه جعفری

0