جمعه 10 فروردین 1403
  • ورزش
  • شماره خبر: 9608223
  • 6 آذر 1398
  • 10:56
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
فرزند ورزشکار محصول تربیت ورزشی است

گفت‌وگو با مهندس فرهاد عسکری، مدال‌آور و مربی پرورش‌اندام:

فرزند ورزشکار محصول تربیت ورزشی است

شهلا پورامیری_در ادامه سلسله گفت‌وگوهای كرمان‌شهر با نام‌آوران ورزشی خانواده بزرگ شهرداری كرمان، این‌بار به سراغ مهندس فرهاد عسکری، مدال‌آور و مربی پرورش‌اندام رفتیم كه خانواده‌ای ورزشکار نیز دارد. حاصل این گفت‌وگو از نظرتان می‌گذرد.

 ابتدا برای آشنایی بیشتر خوانندگان، خودتان را به طور کامل معرفی نمایید.
فرهاد عسکری، متولد سال 1354، مهندس تکنولوژی نرم افزار و فوق‌لیسانس مدیریت و از پرسنل واحد صدور پروانه شهرداری منطقه چهارهستم و دو فرزند دارم. دخترم عسل و پسرم پرهام هر دو از قهرمانان استانی هستند، دخترم در رشته شنا و پسرم در رشته پرورش‌اندام.

 تاکنون در چه رشته‌های ورزشی فعالیت و چه مقام‌ها و عناوینی کسب کرده‌اید؟
سال ۱۳۷۰ در تیم فوتبال شهرداری کرمان بودم و بعد از فوتبال کناره‌گیری و از سال ۷۱ بدنسازی و پرورش اندام شروع کردم و از سال ۷۹ کارت مربیگری گرفتم و باشگاه بدنسازی احداث کردم. در سال ۷۲ قهرمان کشتی آزاد استان شدم. ۱۱ سال قهرمان پرورش‌اندام استان بودم قهرمان پرس سینه و پاورلفتینگ استان نیز هستم، اما تاکنون در مسابقات کشوری شرکت نکرده‌ام.
  در حال حاضر مربی بزرگ‌ترین مجموعه ورزشی بدنسازی استان (المپیک) می‌باشم. مدرس بدنسازی صدا و سیما نیز هستم با صدا و سیمای مرکز همکاری دارم که برنامه مذکور دوشنبه و چهارشنبه‌ها از شبکه کرمان پخش می‌شود.

 پرورش‌اندام چیست و چه مزایایی دارد؟
پرورش‌اندام یا بدنسازی به انجام یکسری تمرینات بدنی با وسیله و دستگاه‌های گوناگون به طُرُق مختلف اطلاق می‌شود که با کمک تغذیة اصولی و علمی، آمادگی‌های جسمانی فرد را رشد داده و تاثیرات بسیار مطلوبی بر توانایی‌های بدنی فرد بر جا می‌گذارد. لازم بذکر است که این افزایش آمادگی‌های جسمانی، هم قدرتی و هم استقامتی می‌باشد. بر اثر انجام تمرینات بدنسازی به بهترین شکل، حالتی در بدن ایجاد می‌شود که علاوه بر افزایش قدرت و توانایی‌های بدنی، نمای ظاهری بدن به صورتی موزون و متناسب در می‌آید که از آن باعنوان زیبایی‌اندام یاد می‌شود. عبارت دیگری که برای این فعالیت استفاده می‌شود پرورشِ‌اندام است که در هنگام استفاده از این کلمه معمولاً منظور افزایش حجم عضلانی و کاهش هم‌زمان چربی برای فرم‌گیری بهتر بدن است. اکثر ورزشکاران، بدنسازی را به عنوان جزء مکمل به ورزش اضافه می‌کنند تا رشد عضلات مورد استفاده را بهبود ببخشد. به‌طور مثال، یک شناگر با تمرکز روی عضلات زیربغل خود می‌تواند در مدت کوتاه‌تری قدرت این عضلات و در نتیجه سرعت خود در شنای قورباغه را بهبود ببخشد.
بدنسازی که البته در انواع مختلفی وجود دارد، لزوماً منجر به افزایش حجم و سایز عضله نمی‌شود. این برنامه و هدف شماست که تعیین‌کننده خواهد بود، جالب است بدانید تمامی ورزشکاران در رشته‌های ورزشی، از جمله فوتبال، بوکس، ژیمناستیک و دومیدانی که عضلات خیلی حجیمی ندارند، از تمرینات بدنسازی بهره می‌گیرند. این تمرینات با افزایش قدرت، استقامت و کارایی بدن به ورزشکاران کمک خواهد کرد.
علاوه بر این موارد، نمی‌توان از نقش بدنسازی برای عموم مردم صرف‌نظر کرد. شما با رشد ماهیچه‌ها و افزایش استقامت و استحکام آن‌ها، لطف بزرگی به دوران میان سالی خود خواهید کرد. بدنسازی اگر به شکل درست انجام شود می‌تواند در حفظ سلامت استخوان‌ها به شما کمک کند.
تناسب اندام نیز یکی از مهم‌ترین مزایای ورزش بدنسازی است که امروزه بیش از هر جنبه آن اهمیت پیدا کرده است. شما برای افزایش حجم عضله و چربی‌سوزی به کمک بدنسازی نیاز خواهید داشت.

 راه میانبر برای موفقیت در این ‌ورزش چیست؟
هیچ راه میانبر یا رازی برای موفقیت وجود ندارد؛ مگر این‌که برخی متدهای تمرین هوشمندانه‌تر و بهتر از سایر روش‌های تمرین بدنسازی باشد. همه آن‌چه نیاز دارید نوشتن تمام اهداف برای شروع ورزش بدنسازی است. باید انتظارات واقع‌بینانه‌تری نسبت به آن‌چه که در کوتاه مدت یا بلند مدت می‌خواهید داشته باشید و با یک برنامه روشن و تعریف شده تمرینات بدنسازی خود را آغاز کنید، اما متأسفانه برداشت مردم از این ورزش این‌است که دوپینگ جز این ورزش است، اما  این‌گونه نیست، ما با استفاده از مکمل‌های مجاز می‌توانیم فرم بدنی کاملاً عالی داشته باشیم.

 فاکتورهای موفقیت در این ورزش‌ کدامند؟
 در مورد رشته پرورش اندام همان‌گونه که می‌دانید عقل سالم در بدن سالم است اولین چیزی که در بدنسازی حائز اهمیت است، استفاده از دمبل و وزنه است، اما تنها این فاکتورها مهم نیست استفاده از ابزارها و روش‌های تمرینی با حضور یک مربی کارآمد می‌تواند در پیشرفت ورزشکار تاثیر داشته باشد. همان‌گونه که گفتم هیچ راه میانبری برای موفقیت در این ورزش وجود ندارد مگر استفاده از مربی دلسوز و کارآمد، همراه با تغذیه مناسب که می‌تواند در پیشرفت ورزشکار نقش بسزایی داشته باشد.

 به نظر شما، برای این‌که جوانان به ورزش روی بیاورند، چه باید کرد؟
پدر و مادرها اگر می‌خواهند، موفقیت فرزندشان را در ورزش ببینند باید خودشان ورزش کنند و پدر و مادری که ورزش نمی‌کنند نباید انتظار داشته باشند که فرزندش ورزشکار باشد. همه بانوان و آقایان در هر سنی می‌توانند این ورزش را انجام دهند.

 از موفقیت‌های فرزندانتان بگویید؟
پسرم پرهام عسکری 20 سال دارد و دانشجوی رشته مهندسی عمران و چهار سال است که در این رشته ورزش می‌کند. مربی‌اش خودم هستم دو عنوان قهرمانی پرورش‌اندام استان دارد. امسال قهرمان قهرمانان استان شد و در مسابقات استان استان تهران نیز فینالیست بود. پسرم سال ۹۷ هم قهرمان پرس سینه استان شد.
 دخترم عسل ۱۱ سال دارد و عضو تیم شنای استان است که به همراه تیمش قهرمان شنای استان شد.

 تلخ‌ترین و شیرین‌ترین خاطره ورزشی‌تان چیست؟
شیرین‌ترین خاطره‌ام فینالیست شدن پسرم و تلخ‌ترین آن خداحافظی من از صحنه مسابقات در سال ۹۳  است.

 از آرزوهایتان ‌بگویید.
آرزویم سلامتی خانواده، قهرمانی پسرم در مسابقات کشوری و عضویت در تیم ملی پرورش‌اندام و هم‌چنین موفقیت دخترم در ورزش است.

 سخن‌ آخر.
از دکتر مظفری مدیر باشگاه ورزشی المپیک که با شهرداری و آتش‌نشانی همکاری دارد کمال تشکر را دارم. هم‌چنین از مهندس مومنی شهردار منطقه چهار که نگاهی ورزشی دارند و به سلامت پرسنل منطقه می‌اندیشند تشکر و قدردانی می‌کنم.

15.6498