جمعه 31 فروردین 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9606547
  • 11 اردیبهشت 1397
  • 13:14
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
عملکرد شورا و شهرداری براساس قانون و مقررات باشد

در دیدار اعضای شورا، شهردار و مدیران شهرداری با مدیرکل بازرسی تأکید شد:

عملکرد شورا و شهرداری براساس قانون و مقررات باشد

رییس و اعضای شورای اسلامی شهر، شهردار و تعدادی از مدیران شهرداری کرمان با مدیرکل بازرسی استان دیدار و گفت‌و‌گو کردند.

به گزارش کرمان‌شهرآن‌لاین، رییس شورای اسلامی شهر کرمان در این دیدار با بیان این‌که تنوع و تعدد وظایف شهرداری، نارسایی و عدم شفافیت برخی قوانین و توقعات مردم، کار مدیران شهرداری را دشوار کرده است، گفت: اگرچه اعضای شورای اسلامی شهر کرمان میثاق بسته‌اند که از آنچه قانون بر عهده‌ی شورا گذاشته، تخطی نکنند و مصوبات در چارچوب قانون باشد، اما در حوزه‌ی اجرا شهرداری با مشکلات زیادی مواجه است.

محمد فرشاد با اشاره به ضرورت نظارت بر دستگاه‌های اجرایی ازجمله شهرداری‌ها ازسوی دستگاه‌های نظارتی گفت: با توجه به مشکلاتی که شهرداری کرمان دارد، نیازمند همراهی همکاران اداره‌کل بازرسی است تا مشکلی در اجرای امور شهر به‌وجود نیاید.

رییس شورای اسلامی شهر کرمان ضمن تأکید مجدد بر اجرای قانون در شورا و شهرداری کرمان گفت: در دوره‌ی پنجم شورا هیچ طرح و پروژه‌ای بدون قرارداد، بدون کار کارشناسی و تخصصی و بدون تأمین منابع مالی اجرا نخواهد شد.

وی اظهار امیدواری کرد در دوره‌ی پنجم شورای اسلامی، قانون به بهترین نحو اجرا و مشکلات معطل‌مانده‌ی شهروندان حل شود.

رییس کمیسیون برنامه، بودجه و منابع پایدار شورای اسلامی شهر کرمان نیز با بیان این‌که با توجه به پیشینه‌ی شهر کرمان و آثار تاریخی که در این شهر وجود دارد، کرمان هنوز به جایگاه واقعی خود نرسیده است، تصریح کرد: هنوز سطح درآمدهای شهرداری کرمان به یک‌سوم نیاز این شهر نرسیده است.

حسین چناریان افزود: حقوق معوق کارکنان، مطالبات پیمان‌کاران و پروژه‌های نیمه‌تمام، به این دلیل است که از سال‌های دور تاکنون، در رابطه با افزایش درآمدهای شهرداری کرمان تصمیم درستی گرفته نشده است.

وی تأکید کرد: همه باید کمک کنیم تا با برنامه‌ریزی مناسب، شاهد رشد و توسعه‌ی منطقی شهر کرمان باشیم.

شهردار کرمان هم در این دیدار وجود قوانین موازی و متناقض را یکی از آفت‌های کشور دانست که در شهرداری‌ها هم بسیار محسوس است و گفت: تفسیرهای مختلف از قوانین نیز مشکل دیگری است که عملکردها را دچار خدشه می‌کند؛ بنابراین، در این راستا هماهنگی با دستگاه‌های نظارتی ضروری است.

سیدمهران عالم‌زاده افزود: آفت دیگری که شهرداری‌ها با آن مواجه هستند، توقعاتی است که برخی دستگاه‌های اجرایی از شهرداری دارند.

وی ادامه داد: این توقعات گاهی به دخالت منجر می‌شود که امروزه از آن به‌عنوان تعامل یاد می‌شود، اما این مشکل را به‌وجود می‌آورد که اگر شهرداری به دستگاه‌های اجرایی پاسخ‌گو نباشد، چوب لای چرخ شهرداری می‌گذارند.

شهردار کرمان از دستگاه‌های نظارتی درخواست کرد کمک کنند تا مشکلات شهرداری حل شود.

عالم‌زاده بر شفاف‌سازی فرایندها در شهرداری کرمان تأکید کرد، اما در عین حال گفت: در صورتی که ملکی سند رسمی داشته باشد، صدور پروانه در مناطق شهرداری کرمان بیشتر از 15 روز طول نمی‌کشد.

رییس کمیسیون خدمات شهری شورا نیز با بیان این‌که تفسیرهای متفاوت از قانون همواره برای مدیران شهرداری دردسرساز شده است، از مدیر‌کل بازرسی استان خواست همکارانش در این زمینه به مدیران شهرداری کمک کنند.

علی خدادادی همراهی سایر دستگاه‌ها با شهرداری برای اداره امور شهر را ضروری دانست و گفت: پروژه‌های نیمه‌تمام زیادی روی دست شهرداری کرمان مانده که در این زمینه سایر دستگاه‌های مربوط و دستگاه‌های نظارتی باید به شهرداری کمک کنند تا این پروژه‌ها تکمیل و افتتاح شوند.

سرپرست معاونت مالی و اقتصادی شهرداری کرمان نیز شهرداری را یکی از مظلوم‌ترین دستگاه‌های اجرایی دانست و در خصوص وصول مطالبات شهرداری در مقایسه با سایر دستگاه‌های خدمت‌رسان گفت: سایر دستگاه‌ها ازجمله برق، آب، مخابرات، گاز و حتی تأمین اجتماعی، برای وصول مطالبات خود از مردم، ابزارهای خوبی در اختیار دارند، اما شهرداری جهت استفاده از ابزارهای قانونی برای وصول مطالبات، باید چند برابر هزینه کند.

سیدمحمد موسوی تأکید کرد: باید راه‌کارهایی برای وصول مطالبات شهرداری پیشنهاد داده شود تا شهرداری بتواند خدمات مطلوب‌تری به مردم ارایه کند.

علی سعیدی، سرپرست شهرداری منطقه دو هم گفت: برای وصول مطالبات باید سایر دستگاه‌ها به‌ویژه دستگاه قضایی با شهرداری همراهی کنند.

سرپرست معاونت معماری و شهرسازی شهرداری کرمان نیز در این دیدار با بیان این‌که قوانین شهرداری مربوط به سال 1334 است، گفت: قوانینی هم که اصلاح شده‌اند، نیاز به بازنگری مجدد دارند.

مریم ایلاقی حسینی به ماده 100 قانون شهرداری‌ها اشاره کرد و گفت: تخلفات ساختمانی به کمیسیون ماده 100 فرستاده می‌شود، اما برخی آرای این کمیسیون ازجمله تخریب برای شهرداری قابلیت اجرایی ندارد.

وی افزود: از ماده 101 قانون شهرداری‌ها هم که بازنگری شده، تفسیرهای مختلفی می‌شود و حتی در شهرداری در رابطه با این قانون اختلاف نظر وجود دارد.

علی نیک‌طبع، مدیر امور مناطق شهرداری کرمان نیز به موضوع تفکیک اراضی اشاره کرد و گفت: در هیچ‌جای قانون ذکر نشده که برای تفکیک باید رضایت همسایه جلب شود، اما به‌دلیل نامه‌های داخلی شهرداری و شورا در گذشته، این حق برای مردم ایجاد شده و فکر می‌کنند برای تفکیک باید رضایت همسایه را جلب کرد.

محمدعلی قنبری، سرپرست معاونت حمل‌و‌نقل و امور زیربنایی شهرداری هم به برخی پروژه‌هایی که در دوره‌های قبل بدون قرارداد اجرا شده، اشاره کرد و گفت: اجرای این پروژه‌ها بدون انعقاد قرارداد، برای شهرداری مشکل ایجاد کرده است.

 

هرساله میلیاردها ریال از حقوق تضییع‌شده‌ی شهرداری را برگشت می‌دهیم

مدیرکل بازرسی استان کرمان هم در این دیدار با بیان این‌که شورای اسلامی شهر کرمان به‌عنوان مرکز استان به‌دلیل وجود نیروهایی باتجربه، متخصص و باسابقه، سرآمد شوراهای سایر شهرهای استان است، گفت: در این دوره افرادی باتجربه و با تمام تخصص‌های لازمی که نیاز است، در شورا حضور دارند؛ بنابراین، به همین نسبت توقع از شورای اسلامی شهر کرمان بیشتر است.

احمد آبیار نیروی انسانی شهرداری کرمان را نیز بسیار مجرب و باسواد دانست و با بیان این‌که یکی از وظایف اصلی اداره‌کل بازرسی، تمرکز بر عملکرد شهرداری‌هاست، گفت: هر ساله میلیاردها ریال از حقوق تضییع شده‌ی شهرداری را شناسایی و به شهردار راه‌کار ارایه می‌کنیم تا حقوق ضایع شده به شهرداری برگردد.

وی به مشکلات اساسی که در شهرداری‌ها وجود دارد، اشاره کرد و گفت: ازجمله‌ی این مشکلات، توقع بسیار زیادی است که از شهرداری‌ها وجود دارد و به همین دلیل برخی شهرداری‌ها به قلک دستگاه‌های اجرایی تبدیل شده‌اند.

مدیرکل بازرسی استان کرمان بر اصلاح رابطه‌ی مردم با شهرداری نیز تأکید کرد و گفت: باید برای جلوگیری از سرگردانی مردم در شهرداری، فرایندها اصلاح شود.

آبیار افزود: شورای اسلامی شهر به‌عنوان ناظر بر عملکرد شهرداری، باید در این زمینه ورود کرده و نسبت به اصلاح فرایندها اقدام کند.

وی ادامه داد: شورا، هم باید از حق‌و‌حقوق شهرداری دفاع کند و هم از حق‌و‌حقوق مردم.

مدیرکل بازرسی استان کرمان فساد را یکی از معضلات جدی کشور دانست و با بیان این‌که فساد در کشور قابل کنترل است، گفت: برای کنترل فساد، ابتدا باید باور کنیم که در درون مجموعه فساد وجود دارد و سپس باید فرد خاطی را شناسایی و با او برخورد کرد.

آبیار بر عدم دخالت اعضای شورای اسلامی در امور اجرایی شهرداری تأکید کرد، اما در عین حال گفت: شورا باید به‌طور جدی به وظیفه‌ی نظارتی خود نسبت به شهرداری عمل کند.

وی هم‌چنین با تأکید بر این‌که سایر دستگاه‌های اجرایی باید با شهرداری کرمان تعامل کنند، نه معامله تصریح کرد: در شرایطی که شهرداری در پرداخت حقوق کارکنان خود با مشکل مواجه است، چرا باید حق‌و‌حقوق شهروندان را در دستگاه اجرایی دیگری هزینه کند.

مدیرکل بازرسی استان کرمان در خصوص تفسیرهای متفاوت از قانون گفت: استنباط ما نباید با روح قانون مخالف باشد.

آبیار با بیان این‌که اگر در چارچوب قانون حرکت کنیم، هرگز مورد سوال قرار نمی‌گیریم، تصریح کرد: عملکرد مدیران حتی پس از 20 سال قابل بررسی و پیگیری است.

وی به معامله‌ها، مناقصه‌ها و مزایده‌های شهرداری هم اشاره کرد و گفت: شورا باید در معامله‌ها، مناقصه‌ها و مزایده‌های شهرداری، کار کارشناسی بسیار دقیق انجام دهد.

مدیرکل بازرسی استان کرمان هم‌چنین بیان کرد: شورای اسلامی شهر باید بر دعاوی مطرح‌شده علیه شهرداری نیز نظارت داشته باشد.

محمدرضا احمدی

0