نجمه ابراهیمینژاد - اشاره: ستاد مدیریت بحران شهرداری کرمان، در آذرماه سال 1397 با استناد به ماده 55 قانون شهرداریها و ماده 71 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و بنا به دستورالعمل تشکیل ستاد مدیریت بحران شهرداریهای کشور، مصوبهی 19 اسفندماه 93 شورای هماهنگی مدیریت بحران کشور، بهمنظور تحقق بند 14 ماده 55 که اشاره به حفظ شهر و جان شهروندان از خطر سیل و حریق و جلوگیری از خسارت به آنها دارد، تشکیل شد.
طبق دستورالعمل مذکور، در کلانشهرها، شهرهای مراکز استان و شهرهای با جمعیت بالای 200 هزار نفر، باید ستاد مدیریت بحران شهرداری شکل بگیرد که در شهرکرمان، ستاد مدیریت بحران شهرداری، فعالیت خود را به ریاست شهردار کرمان و با حضور اعضای این ستاد ازجمله دبیر ستاد، معاونان شهردار، شهرداران مناطق چهارگانه و دیگر اعضا، آغاز بهکار کرد.
برای آگاهی از برنامهها و فعالیتهای این ستاد، با فرزاد خضری، مدیر بحران و پدافند غیرعامل شهرداری کرمان و دبیر ستاد مدیریت بحران شهرداری به گفتوگو نشستیم.
مدیر بحران و پدافند غیرعامل و دبیر ستاد مدیریت بحران شهرداری کرمان، هدف از تشکیل این ستاد را ایجاد هماهنگی و وحدت رویه و تعامل بهموقع و کارآمد درونسازمانی و برونسازمانی برای خدمترسانی بهتر و بیشتر به شهروندان دانست و گفت: وظایف این ستاد در مراحل چهارگانهی مدیریت بحران ازجمله پیشبینی و پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازسازی و بازتوانی را شامل میشود.
فرزاد خضری ضمن تأکید بر لزوم توجه به مدیریت بحران و مخاطرات شهری با رویکرد پدافند غیرعامل و شرح اهمیت توجه به اقدامات اصولی در سه مرحلهی قبل، حین و بعد از بحران گفت: افزايش سطح ايمنی و كاهش خطرپذيری شهر با هماهنگی، بررسی، مطالعات، پژوهش، آموزش و اقدامات اجرايیِ قبل از وقوع حادثه، بهمنظور پيشگيری، آمادگی و مقابله با بحران؛ جذب و آموزش گروههای مردمی در محلهها برای مقابله با بحرانها مانند سیل، زلزله، طوفان ومخاطرات شهری؛ اجرای طرحهای آموزشی و آمادهسازی در مدارس شهر با هدف ارتقای آمادگی، ایمنی و توانمندسازی در مقابله با حوادث و ارایهی آموزشهای مرتبط با همکاری نهادهایی مثل آتشنشانی و هلال احمر؛ زمینهسازی مشارکت و همکاری شهروندان، سازمانها و نهادهای مسئول در حوزهی مدیریت بحران؛ انجام اقدامات و هماهنگیهای لازم برای افزايش كارايی سيستم مديريت بحران شهری و دستگاههای اجرايی ذيربط در هنگام وقوع بحران بهمنظور امدادرسانی و كاهش خسارات مالی و تلفات جانی و نیز جلوگیری از موازیکاری و اتلاف وقت و مديريت و نظارت بر بازسازی بعد از بحران در چارچوب مقررات كشوری، با كمكهای دولتی و مردمی، از دیگر اهداف راهاندازی این مجموعه است.
وی افزود: شناسایی، بررسی و جمعآوری اطلاعات از اماکن و نقاط حادثهخیز و در معرض خطر شهری ازجمله بافت قدیمی و سنتی شهر، مسیل و مسیر سیلآبهای قدیمی و روانآبهای سطحی، مسیر رشتهقنوات و چاههای مربوط، جانمایی ساختمانهای بلندمرتبه، انبارها و مخازن سوخت و مواد شیمیایی، و درمجموع شناسایی تهدیداتی که منجر به بحرانها و مخاطرات شهری خواهد شد، در دستورکار این ستاد است.
مدیر بحران و پدافند غیرعامل شهرداری کرمان ادامه داد: به موازات آن، شناسایی و تعیین اماکن دور از خطر و امن، جهت استفاده در مواقع بحرانی و نیز ارایهی برنامه، طرح و پیگیری بهمنظور مناسبسازی و ساخت فضاهای چندمنظوره،بهویژه در پارکها و بوستانها و همچنین اطلاعرسانی و ارایهی آموزشهای شهروندی، از مهمترین برنامهها و فعالیتهای ستاد مدیریت بحران شهرداری کرمان است.
تشکیل چهار کارگروه تخصصی در ستاد مدیریت بحران شهرداری کرمان
خضری با بیان اینکه ستاد مدیریت بحران شهرداری کرمان، از چهار کارگروه تخصصی شامل ایمنی، آتشنشانی و امداد و نجات؛ تدفین؛ کنترل سیلآبهای شهری و هشدار و اطلاعرسانی تشکیل شده است، گفت: ستاد مدیریت بحران شهرداری با بررسی مخاطرات شهری و تهدیدات و عوامل بحرانزا -اعم از طبیعی و انسانساخت-و طبقهبندی و طرح آنها درکارگروههای تخصصی، نسبت به ارایهی راهکار و پیگیری برای رفع این مسایل اقدام میکند.
دبیر ستاد مدیریت بحران شهرداری کرمان با اشاره به اینکه از مدیران و نمایندگان ادارات و نهادهای مختلف جهت حضور در کارگروههای تخصصی این ستاد دعوت میکنیم تا با ارایهی راهکارهای اصولی و تصویب آنها، نسبت به حل مشکلات اقدام کنند، گفت: این کارگروهها مانند مرکزی عملیاتی و تصمیمگیر عمل میکنند؛ به این شکل که اعضای حاضر به بررسی موارد و مخاطرات بحرانزا در محدودهی شهرمیپردازند و با برقراری تعامل و همکاریِ بیندستگاهی، نسبت به کاهش آسیبپذیری و یا رفع کلی آن اقدام میکنند.
مدیر بحران شهرداری کرمان به نتایج مفید برگزاری کارگروههای این ستاد اشاره کرد وگفت: با توجه به تجارب کسبشده در حادثهی غمانگیز و ناگوار زلزلهی شهر بم، بهدلیل عدم پیشبینی و نبودن طرحهای جامع عملیاتی در مواقع بحران نظیر طرح عملیاتی تدفین، شاهد گسترش آلودگی و شیوع بیماریهای خطرناک در محل حادثه و سردرگمی مردم و مسئولان در مواجهه با تعداد و حجم بالای اجساد بودیم که درنهایت به دفن متوفیان بدون هماهنگی و توسط خود مردم در بخشهایی از مجموعهی پردیسان قائم شهر کرمان شدکه این اقدام نیز مشکلاتی را بههمراه داشت و سبب تخریب فضای سبز و درختان و گسترش نامناسب و غیرمتعارف آرامستان در این بخش از پردیسان قائم شد.
خضری هشدار و اطلاعرسانی را بسیار مهم دانست و گفت: اگر بتوانیم قبل از وقوع حادثه و در شرایط عادی، بهدرستی و بدون ایجاد تنش و التهاب در جامعه اطلاعرسانی کنیم؛ قطعاًاز تبعات اجتماعی و خسارات جانی و مالی ناشی از آن حادثه کاسته خواهدشد.
مدیر بحران شهرداری کرمان با بیان اینکه آموزش و فرهنگسازی باید از کودکی آغاز و نهادینه شود، افزود: برای آنکه مطالب، بیشتر و بهتر به جامعه و سنین و اقشار مختلف انتقال داده شود، باید با ساخت و معرفی یک شخصیت خیالی و متعارف با ساختار جامعه، در قالب عروسک و انیمیشن، متناسب با موضوع بحرانهای طبیعی تمام مطالب مربوط را از طریق آن به مردم و بهخصوص کودکان آموزش داد.
خضری افزود: پروژهی شخصیتسازی نیز که در بسیاری از کشورهای جهان مثل ژاپن اجرا شده و تعدادی از شهرهای ایران مثل بندرعباس هم در این خصوص اقدام کردهاند، در کارگروه هشدار و اطلاعرسانی مطرح شده و بهزودی در این زمینه تصمیمگیری خواهد شد.
ساخت پارکهای نجات یا زندگی، در قالب پارکهای استاندارد بحران
مدیر بحران شهرداری کرمان به حادثهخیز بودن شهر کرمان و لزوم توجه به جانمایی صحیح و ساخت مجموعهها و فضاهای چندمنظورهی شهری براساس اصول مدیریت بحران و پدافند غیرعامل اشاره کرد و گفت: پارکهای چندمنظوره، با عنوان «نجات یا زندگی»، در قالب پارکهای استاندارد بحران و با در نظر گرفتن اصول کلی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل طراحی و اجرا میشوند تا در شرایط عادی، بهعنوان اماکن تفریحی و در شرایط بحرانی،بهعنوان مکانی برای اسکان موقت و ارایهی خدمات امدادی واقلام و امکانات مورد نیاز مردم، ازجمله استقرار بیمارستان صحرایی، محل فرود بالگرد و امکان تردد خوروهای امدادی، مورد استفاده قرار گیرد.
پدافند غیرعامل؛ یک اصل اساسی و نیاز ضروری
مدیر بحران و پدافند غیرعامل شهرداری کرمان با اشاره به موضوع پدافند غیرعامل و تعریف کلی آن گفت: پدافندغیرعامل،از مهمترین رویکردهاي مطرحشده درحوزهي مدیریت بحران شهري، در جهت تأمین امنیت شهرها و رویارویی با بحرانهاي انسانیِ محتمل ومدیریت آنهاست.
خضری پدافندغیرعامل را مجموعهاي از چارهجوییها و تصمیماتی دانست که در مقابله با بحران انجام میگیرد و هدف آن کاهش روند بحران و کنترل بحران است و گفت: پدافندغیرعامل یا دفاع غیرعامل، (Passive Defense) به مجموعهی اقداماتی اطلاق میشود که در عمل، به بهکارگیری جنگافزار نیازی ندارد و اجرای آنها موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیبپذیری، تداوم فعالیتهای ضروری، ارتقای پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران میشود و درنهایت از وارد شدن خسارات مالی به تجهیزات و تأسیسات حیاتی، حساس، نظامی و غیر نظامی و تلفات انسانی جلوگیری میکند و یا میزان این خسارات و تلفات را به حداقل ممکن کاهش میدهد.
وی افزود: در همین زمینه، کمیته پدافند غیرعامل شهرداری کرمان برگزاری دورههای آموزشی ویژهی مدیران، شرکت در جلسات شورای پدافند غیرعامل استان و شهرستان و پیگیری انجام مصوبات مرتبط با شهرداری، برگزاری مانورها و رزمایشهای شهری با همکاری سازمان آتشنشانی و دیگر سازمانهای مرتبط، برگزاری جلسات کمیته پدافند غیرعامل شهرداری بهصورت ماهانه به ریاست شهردار محترم کرمان و دیگر اعضای منتخب داخلی و درنهایت پیگیری انجام و نهادینه کردن اصول کلی پدافند غیرعامل در پیکره و بدنهی شهرداری و بهکارگیری این اصول در پروژههای عمرانیِ در دست اقدام را در دستور کار خود داشته است.
خضری ادامه داد: در حوزهی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل، شهرداری کرمان ضمن پیگیری جهت تأمین و تخصیص بودجه برای انجام مطالعات جامع مدیریت بحران و مخاطرات شهری و نیز تهیه و ارایهی طرحهای عملیاتی در تمام جوانب و حوادث اعم از طبیعی و انسانساخت، با بهکارگیری مشاوران و متخصصان ذیصلاح، و مقاومسازی و تجهیز اماکن و ساختمانهای شهرداری و انبارهای بحران، نسبت به تهیهی شرح وظایف و فعالیتهای تخصصی تمام واحدهای تابعهی شهرداری، به تفکیک در سه زمان قبل، حین و بعد از بحران اقدام کرده که این مهم نقش بسزایی در جلوگیری از سردرگمی، موازیکار و اتلاف وقت و هزینه داشته است.
مدیر بحران و پدافند غیرعامل شهرداری کرمان بیان کرد: اعتقاد به نقش مهم اصول پدافند غیرعامل در سه گام نخست مدیریت بحران، یعنی پیشبینی و پیشگیری، آمادگی و مقابله که موجب کاهش آسیبپذیری و عملکرد بهتر و هماهنگتر در مواقع بحران میشود و درنهایت کاهش خسارات شهروندان اعم از جانی و مالی را در پی دارد، همواره مدنظر است.
خضری انجام مانورها و رزمایشهای شهری را یکی از مهمترین راهها برای پیشبینی و نیازسنجی برنامهها و سنجش کیفیت و کمیت طرحها و تجهیزات موجود و شناسایی نقاط قوت و ضعف و رفع آنها و همچنین تعیین میزان آمادگی دستگاهها و ارتقای آنها دانست.
ویاز انعقاد تفاهمنامهی سهجانبه بین شهرداری کرمان، سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور و سازمان پدافند غیرعامل کشور خبر داد و گفت: براساس این تفاهمنامه، سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان به تجهیزات CBRN (جهت مقابله با حوادث ناشی از عوامل پرتویی، شیمیایی و زیستی یا بیوتروریسم) مجهز شد و تعداد زیادی از نیروهای آتشنشانی در این زمینه آموزشهای لازم عمومی و تخصصی را فرا گرفتند.
مدیر بحران و پدافند غیرعامل شهرداری کرمان افزود: همچنین مطالعات جامع پدافند غیرعامل شهر کرمان نیز در حال انجام است.
خضری از آموزشهای دورهای و منظم پرسنلی و تشکیل تیمهای واکنش سریع در مناطق پنجگانهی شهرداری و آموزشهای دورهای و عمومی در محلههای شهر کرمان برای تشکیل گروهها و تشکلهای امدادی مردمی با عنوان تیمهای «دوام کریمان» خبر داد.
لزوم انجام مطالعات تابآوری و مصونسازی شهری با توجه به اصول پدافند غیرعامل
مدیر بحران و پدافند غیرعامل شهرداری کرمان با تأکید بر لزوم انجام مطالعات تابآوری و مصونسازی شهری با توجه به اصول پدافند غیرعامل گفت: تابآوری، مفهوم جدیدی در طراحی شهری دارد و رویکرد اصلی آن، طراحی با آسیبپذیری کمتر و انعطافپذیری بیشتر برای شهر در برابر تنشها و حوادث است؛ بهگونهای که یک شهر تابآور آماده است تا در مواقع اضطراری، بهسرعت به شرایط جدید پاسخ داده و با کمترین آسیب،به شرایط ثابت اولیه برگشته و مسیر توسعه را ادامه دهد.
خضری با بیان اینکه طراحی یک شهر تابآور در موضوعات کالبدی میتواند ابعاد مختلفی داشته باشد، افزود:یک شهر با تابآوری قابل قبول و همهجانبه میتواند مشخصات گوناگونی ازقبیل پیروی همهجانبه از قوانین معمول ساختوساز، وجود مدیریت شهری فراگیر با استفاده از تشکلهای مردمنهاد در مرحلهی پیشگیری و در زمان وقوع حادثه و مقابله و پاسخ مناسب به بحران را داشته باشد.
وی ساختار این ستاد را مطالعاتی دانست و گفت: تهیهی سند آسیبشناسی بحران و ارایهی طرحها و نقشههای مربوط، انجام مطالعات و ارایهی طرح جامع مدیریت زلزلهی شهر کرمان، انجام مطالعات و ارایهی طرح جامع مدیریت سیلآب و دفع آبهای سطحی شهر کرمان، انجام مطالعات و ارایهی طرح جامع مدیریت خشکسالی، انجام مطالعات و ارایهی طرح جامع مدیریت تدفین، انجام مطالعات و ارایهی طرح جامع خطرپذیری شهر و انجام مطالعات و ارایهی طرح جامع ایمنی و آتشنشانی شهر کرمان، از مهمترین برنامههای بلندمدت و کوتاهمدت این مدیریت است.
مدیر بحران و پدافند غیرعامل شهرداری کرمان به اهمیت و لزوم انجام «مطالعات جامع مدیریت بحران» و طرح «مطالعات تابآوری و مصونسازی شهری» اشاره کرد و افزود: ماهیت تابآوری شهری، بر آن است که اگر در شهری حادثهای نظیر زلزله اتفاق بیفتد، باید بخش قابل توجهی از اماکن خدماتی و حیاتی و مسیرهای دسترسی در شهر سالم باقی مانده و آسیب نبینند؛ زیرا باید تا رسیدن امداد و کمکهای بالادستی، این مراکز و شریانها جهت خدمترسانی و سرویسدهی به مردم وجود داشته باشدتا شرایط به حالت پایدار برگردد.
خضری افزود: در مطالعات تابآوری، باید نقاط ضعف و منافذی که میتواند شهر را آسیبپذیر کرده و از مصونیت و تاب و تحمل خارج کند، شناسایی و رفع شود تا در برابر حوادث، کمترین وقفه در روند فعالیتها و امداد و خدمترسانی پیش آید.
وی ادامه داد: تابآوری میتواند حیات و دوام یک شهر را بهراحتی تحت تأثیر قرار دهد؛ مفهومی که در مواجهه با غافلگیریها و اختلالات معنا پیدا میکند.
خضری تابآوری را دارای ابعاد مختلفی ازجمله ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، زیستمحیطی و کالبدی دانست و در عین حال گفت: اما در حوزهی شهری، بیشتر موضوع آسیبپذیری در برابر مخاطرات مطرح است؛ البته کارشناسان براین باورند که یکی ازجنبههای مهم تابآوری شهری، جنبهی اجتماعی آن است که توجه به آن اگر بیشتر از توجه به زیرساختهای کالبدی و فیزیکی اهمیت نداشته باشد، به همان اندازه دارای اهمیت است.
مدیر بحران و پدافند غیرعامل شهرداری کرمان افزود: تابآوری یک شهر، هنگامی که شناخت و درک صحیحی از مخاطرات پیش روی باشد، در زماناخذتصمیمها و گزینش انتخابهای کلیدی برای آیندهیآن شهر به شکل مناسب و اصولی انجام میپذیرد و تقویت میشود.
خضری ادامه داد: بهدلیل گستردگی مفهوم تابآوری در ابعاد اجتماعی، اقتصادی، برنامهریزی، کالبدی و زیرساختی، مدیران باید به تحلیل لایههای شهری درابعاد مختلف، بهبود سطح خدمات در زمان بحران، شناخت اماکن آسیبپذیر در زمان بحران و برنامهریزی زیرساختها و بهرهگیری از مدلهای بازیابی در کوتاهترین زمان ممکن پرداخته و با توجه به این مؤلفهها، شهرراتابآورکنند.
مفهوم تابآوری در شهرها چیست؟
مدیر بحران و پدافند غیرعامل شهرداری کرمان با بیان اینکه تابآوری میتواند مفاهیم اساسی (ریشهای) را در خود جای دهد، گفت: یکی از مؤلفههای تابآوری شهری، کاهش آسیبپذیری است که آسیبپذیری نیز بیشتر شامل موضوعهای فیزیکی و کالبدی در شهر میشود؛ بنابراین، باید توجه کرد که شهر فقط از بناها و زیرساختها تشکیل نشده و اگر مخاطرهای در یک شهر اتفاق بیفتد، به بخشهای مختلفی آسیب میزندکه تنها یکی از آن بخشها، بخش کالبدی شهر است.
وی افزود: اگر بخواهیم این بخشها را دستهبندی کنیم؛ ابتدا بناها، بعد زیرساختها و سپس بخشهای اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، محیطزیست وغیره مطرح است که در یک واقعه با لزوم توجه به تابآوری شهری بهخصوص در زمینهی شهرسازی، باید بهگونهای عمل شود که مجتمعهای زیستی در برابر حوادث طبیعی و انسانساخت، آسیب کمتری ببینند؛ قطعاً هرچه در این راه گام برداریم، آن شهر تابآورتر است.
خضری با اشاره به این نکته که شهر یعنی انسان، فعالیت، بنا و زیرساخت که باتوجه به این تعریف، مخاطرات مختلف تابآوریهای خاص خود را میطلبد، افزود: برای مقابله با سیل، طوفان و آبگرفتگی نیز، اصول مربوطه را باید رعایت کرد تا شهری تابآور داشته باشیم و همهی این موارد، نیاز به شناخت اولیهی حوادث طبیعی و انسانساخت دارد؛ زیرا اگر نتوانیم حوادث وبلایای طبیعی و یا انسانساخت را بشناسیم، برای مقابله باآن هم نمیتوانیم طرحهای ویژه داشته باشیم.
وی افزود:در گذشته نیز در مرکز مطالعات مدیریت بحران شهرداری، کارهای مطالعاتی انجام میشده که با توجه به پیشرفت تکنولوژی و علم روز،باید این اطلاعات تکمیل و بهروزرسانی شود؛ بنابراین، هماکنون قصد داریم فعالیتهای مطالعاتی را براساس روال اصولی و علمی به انجام برسانیم.
خضری ادامه داد:هدف ما پیگیری جهت تهیه و انجام مطالعات جامع و کامل مدیریت بحران است که نیاز به بودجهی کافی دارد و پیشنهاد آن نیز به شهردار محترم داده شده است.
مدیر بحران و پدافند غیرعامل شهرداری کرمان با بیان اینکه شهردار کرمان با اختصاص این بودجه موافقت کرده است،افزود: در صورت تأمین و تخصیص بودجهی مذکور در سال آینده، بنا به برنامههای کوتاهمدت و بلندمدت، بخشهای مطالعاتی، آموزشهای عمومی و تخصصیِ پرسنلی و همگانی، تأمین ملزومات و تجهیزات بحران در مناطق پنجگانهی شهرداری نظیر پمپهای قوی آب و دیزلژنراتورهای برق اضطراری، احداث انبارهای بحران و تجهیز آنها به اقلام مورد نیاز در زمان بحران،ساخت پارکها و فضاهای چندمنظورهی بحران که در زمان حوادث مردم بتوانند در آن مستقر شده و خدمات بگیرند،اجرا خواهد شد.
خضری گفت: باید به این نکته تأکید داشت که شهرداری در این دوره از مدیریت شهری، به رعایت اصول کلی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل توجه ویژهای داشته و برای تمام طراحیها و پروژههای جدیدی که در دست اقدام واجرا دارد،با برگزاری جلسات متعدد، بهبررسی مسایل پیشگیرانه وتابآوری و مصونسازی میپردازد.
وی افزود: معتقدیم اگر از تشکلهای مردمنهاد و از خود مردم برای ساخت شهری تابآور استفاده کنیم، توانایی مقابلهی سریع با اجرای راهکارهای بازیابی فوری را هم خواهیم داشت،
مدیر بحران و پدافند غیرعامل شهرداری کرمان یکی از مهمترین خصوصیات شهر تابآور را عملکرد سرمایهی انسانی در شهر دانست و گفت: سرمایهی انسانی میتواند با مهارت و دانشی که دارد یا کسب کرده، در راستای بهبود وضعیت تابآوری و افزایش آگاهی و مهارت عمومیسایر شهروندان و ارتقای تواناییهای آنها،با درک درست از خطر و پیامدهای آن و نیز مواجههی اصولی و منطقی با آن،درجهت توسعهی راهبردهای کاهش اثر مخاطرات و خسارات ناشی از آن، نقش مهمی برعهده گیرد.
خضری تصریح کرد: باید توجه داشت اگر فقط زیبایی بصری و مبلمان شهری شکیل مد نظر یک شهر باشد و به ایمنی و استحکام و پایداری در بناها و زیرساختهای شهری و نیز به مصونیت موارد اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سرمایه انسانی، سایبری و... توجه نکنیم، این شهر تابآور محسوب نمیشود.
وی با تأکید بر اینکه امروزه ساخت هربنای عمومی مختص به یک کاربری خاص نیست و فضاهای شهری باید چند منظوره طراحی شود، گفت: اگر بهعنوان مثال یک ورزشگاه را طراحی کردیم، تعریف یک کاربری برای آن قابل قبول نیست؛ باید این مجموعه را چند منظوره در نظر بگیریم تا در شرایط بحران بهعنوان مکان اسکان اضطراری و انبار تجهیزات و ذخیرهی اقلام بحران نیز قابل استفاده بوده و با سطح آسیبپذیری اندک و تابآوری زیاد، قابلیت بازسازی، مرمت و بازیابی سریع را هم داشته باشد.
مدیریت بحران یا مدیریت مخاطرات
مدیر بحران و پدافند غیرعامل شهرداری کرمان با اشاره به اینکه بهتر است بهجای واژهی«مدیریت بحران» از «مدیریت مخاطرات» استفاده شود، گفت: از یکسو میتوان مخاطرات را مجموع رخدادهایی دانست که بالقوه خطرناک و تهدیدآمیزند و در صورت وقوع به حادثه تبدیل میشوند و ازسوی دیگر، اثر بالقوهی این مخاطرات بر زندگی بشر، خطر نام دارد که در صورت وقوع و بالفعلشدن این خطرات،به خسارت جبرانناپذیر مالی و جانی منجر خواهد شد؛ بنابراین، اگر این مجموع حوادث و خسارات بسیار وسیع و زیاد شده و از کنترل خارج شوند، به بحران تبدیل میشوند که در اینصورت مدیریت آن بسیار مشکل یا حتی بعضاً غیرممکن است.
خضری افزود: با توجه به اینکه خطر تابعی از اثر مخاطره و میزان آسیبپذیری است و با ایندو رابطهی مستقیم دارد؛ بهتر است بهجای مدیریت بحران، مدیریت مخاطرات را در دستور کار خود قرار دهیم.
لزوم ایجاد شرایط مناسب و آغاز مقاومسازی بافتهای کهن و فرسوده
مدیر بحران و پدافند غیرعامل شهرداری کرمان همچنین با بیان اینکههماکنون شرایط تسهیل برای مقاومسازی بافت کهن و فرسوده در منطقه پنج شهرداری محیا شده است، گفت: بهزودی نقشههای آسیبپذیری شهر آماده و آموزشهای لازم نیز برای استفاده از این نقشهها به شهروندان ارایه میشود.
خضری با بیان اینکه مردم باید برای وقوع هر حادثهای آماده باشند،افزود: این آمادگی در گرو فرهنگسازی،آموزشو البته مقاومسازی اصولی املاک است.
وی توجه به اصول فنی و ضوابط آییننامههای موجود و بهکارگیری و رعایت آنها در ساختوسازها و نظارت دقیق، اصولی و مستمر مهندسان ناظر و البته استفاده از مصالح مرغوب و بهروز را ضامن مصونیت شهر در حوادث دانست و گفت: لازماست شهروندان محترم، دستگاههای ذیربط و پیمانکاران صنعت ساختوساز نیز به این موضوع توجه ویژهای داشته باشند.