چهارشنبه 8 فروردین 1403
  • ورزش
  • شماره خبر: 9608264
  • 21 آذر 1398
  • 11:28
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
طرح نجات گل گهر با تفکرات سالم

طرح نجات گل گهر با تفکرات سالم

سعید قرایی - وقتی که بلیط شما برای اولین بار جهت پرواز از لیگ یک به لیگ برتر اوکی می‌شود، درست همان شخصی هستید که پس از سال‌ها باید از خانه قدیمی خودش دل بکند و به کشور جدیدی پا بگذارد که اگر سال‌ها هم زبان این کشور را تمرین کرده باشد و در مورد فرهنگ زندگی در آن تحقیق، اما تا زمانی که پا در آن نگذارد و شلاق زندگی جدید بر تنش نخورد، بازهم نمی‌تواند با شرایط زندگی جدید خود را به روز کند.

گل‌گهر این روزها شلاق می‌خورد، شلاق سبک جدیدی از زندگی خود که خیلی دوست دارد در همین هوا نفس بگیرد و حالا که زجرهایش را تحمل می‌کند، به خوشی‌های آن هم برسد... طبیعی بود که گل‌گهر در گام‌های ابتدایی کج قدم بردارد، زمین بخورد، اشتباه کند... همه اینها طبیعت یک شروع جدید است، اما آنچه که نباید برای سیرجانی‌ها طبیعی شود، عادت به شکست و از دست دادن فرصت‌هاست.
صعود گل‌گهر به لیگ برتر حاصل خون دل خوردن ده، پانزده ساله شهر سیرجان است... حاصل دست رنج کارگران شریف و پول بیت‌المال است و از همین رو حق همه سیرجانی‌ها و حتی مردم استان کرمان است که نگران قدم‌های این طفل نوخواسته در لیگ برتر باشند و اگر دادی هم بر سرش می‌زنند قطعا ناشی از حفظ حیات این گوهر گران‌بهاست.
اما قطعا قدم‌های گل‌گهر روان‌تر و بهتر خواهد شد وقتی که در کنار این فریادهای از سر نگرانی، دستی هم در دست گل‌گهر باشد که از زمین خوردن آن جلوگیری کند نه این‌که فقط موج فریاد باشد که چشم‌های آن را سیاهی دهد و گیجی‌هایش را بیشتر و در نهایت او را برای تداوم بر اشتباه بر سر موضع نگه دارد!
گل‌گهر این روزها زمین خورده لیگ برتر است... جایگاه در کف این زمین و لباس‌های شیکش که پر از خاک شدن از سوی حریفانش شده است نشان می‌دهد حال و روزش خوب نیست و این به هرحال به اشتباهات همان گام‌های ابتدایی اول برمی‌گردد.
به هرحال اگر گل‌گهر در جذب بازیکن‌های خارجی خود دقت بیشتری داشت، اگر در ارتباط با مخاطبانش نقشه بهتری می‌چید، اگر هوای لیگ یک را زودتر از این‌ها از سر کادر فنی و عوامل پیرامونی آن می‌انداخت، اگر هیجان حضور در لیگ برتر را تبدیل به برخی حرکت‌های شتاب‌زده در جریان حضور در این بازی‌ها نمی‌کرد، به هرشکل می‌توانست امروز در برخی از بازی‌هایش با رخت سه امتیاز، بسیاری از معایب را پوشش دهد.
اما به هرشکل حالا که به پایان نیم فصل اول نزدیک می‌شویم، دیگر موعد استفاده از همه تجربه‌هایی است که باید گل‌گهر یک ساله را در لیگ برتر را ورای همه هیجاناتی که در خوابش کرد، هزار ساله از نظر تجربه بیدار کرده باشد و در نیم فصل دوم بدور از هیچ شتاب زدگی منفی، با منطق این اشتباهات را پوشش دهد.
گل‌گهر حالا که دست به قلع و قمع لیست خود زده است دیگر نباید بر اساس هیجان، فشار، توصیه‌های توخالی و مسیرهای انحرافی بازیکن بگیرد... این تیم در اولین و مهم‌ترین جبهه خود باید بازیکنانی را به لیست جدیدش اضافه کند که گره گشا باشند نه قوز بالای قوز بر کمر گل‌گهر.
سیرجانی‌ها در این زمینه می‌توانند از تجربه مس کرمان در سال 92 که منجر به سقوط شد نهایت استفاده را کنند که در آن زمان لج بازی‌های سرمربی تیم و البته فشار منفی بیش از حد بر گرده باشگاه که فقط بازیکنان اسمی و بزرگ را می‌خواستند سبب شد که باشگاه به جای منطق در جذب بازیکن، بر اساس احساسات، طوماری از بازیکنان اسمی را به کرمان بیاورد که نه فقط هیچ مشکلی را حل نکردند که خودشان ارزش افزوده‌ای بر مشکلات داشتند و این تیر خلاصی بود که در آن سال به سر مس شلیک کرد.
حالا گل‌گهر برای پر کردن دوباره لیستش فرصت اشتباه ندارد... نه باید تحت فشار توقعات سکوها بازیکن بگیرد و نه جو سازی دلال‌هایی که بازهم برای گل‌گهر نقشه کشیده‌اند... آن‌ها که در ابتدای فصل با بازیکنان خارجی و داخلی به اندازه به گل‌گهر لطمه زدند دیگر نباید یک بار دیگر موفق به نفوذ در لیست گل‌گهر شوند و این هنر مدیریت، کادر فنی و البته هواداران سیرجانی است که تحت تاثیر جو سازی‌های رسانه‌ای آن‌ها قرار نگیرند و حرکت انتقالاتی را از توازن خود خارج نکنند.
مدیریت و کادر فنی گل‌گهر حالا بیشترین سهم را در نجات این تیم بازی می‌کنند و توپ به نوعی در زمین آن‌هاست... نه مدیریت و نه کادر فنی دغدغه کمرشکن و بزرگی به اسم مالی ندارند و این برای همگان در سیرجان ثابت شده است و تنها می‌ماند یک دقت بزرگ در چیدمان نفشه نجات و استفاده از تجربه برای نیم فصل دوم.
فراموش نکنیم که با وجود تیم‌های سراسر مشکل‌دار لیگ برتر، افتادن گل گهر به نوعی هنر می‌خواهد و این تیم در کنار امکانات خوب مالی و سخت‌افزاری خود، حالا تجربه بزرگ نیم فصل اول را هم چاشنی کار خود دارد و از همه مهم‌تر این‌که مجموعه گل‌گهر سیرجان دیگر فرصتی برای تکرار اشتباه ندارد.
فاز نجات گل‌گهر باید با کمک همه طرح‌ریزی شود. با همه کسانی که دلشان واقعا بقای گل‌گهر را می‌خواهد نه سود‌آوری‌های شخصی... گل‌گهر که از این پیچ به سلامت رد شود، تا سال‌ها با تجربه‌ای که از لحظه به لحظه این روزها کسب می‌کند و آن را به کار می‌بندد، تا سال‌ها بیمه می‌شود. 

0