جمعه 10 فروردین 1403
  • اقتصاد
  • شماره خبر: 9606735
  • 29 خرداد 1397
  • 13:37
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
طرح آبياري تحت فشار در منطقه ماهان افتتاح شد

طرح آبياري تحت فشار در منطقه ماهان افتتاح شد

طرح آبياري تحت فشار در 64 64 هکتار باغ پسته در منطقه ماهان افتتاح شد

به گزارش کرمان‌شهرآن‌لاین، با حضور فرماندار، رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان كرمان، معاونان و مديران اين سازمان يك طرح آبياري تحت فشار به مساحت 64 هكتار در منطقه ماهان شهرستان كرمان افتتاح و به بهره برداري رسید.

فرماندار شهرستان كرمان در اين مراسم گفت: بهينه سازي مصرف آب باید الويت اول باشد و در اين راستا بايد از بهره برداران حمايت شود بطوري‌كه آنان به ما اعتماد کرده و با فرهنگ سازي مديريت باغات را به سمت مصرف بهينه‌ی آب و تولید محصول سالم سوق دهیم.

بابایی افزود: با شرايط كنوني كشاورزي به صورت سنتي جوابگو نيست و بايد اين امر به صورت علمي و برنامه‌ريزي شده، مديريت شود.

مدير جهاد كشاورزي شهرستان كرمان هم در اين مراسم گفت: امسال در هفته جهاد كشاورزي 12 طرح افتتاح شدد كه بيش‌تر اين طرح‌هاها در حوزه آب و خاك مي‌باشند.

مسعودي افزود: تا كنون 11 هزار هكتار از اراضي كشاورزي شهرستان كرمان به سيستم‌هاي آبياري تحت فشار مجهز شده‌اند و 20 درصد باغات شهرستان كرمان قابليت تجهيز به اين سيستم را دارند و در حال حاضر 5500 هكتار از اراضي جهت اجرای اين سيستم‌ها شناسايي شده و در حال تكميل پرونده هستند.

مسعودي با بيان اين‌كه در سال گذشته 1300 هكتار سيستم آبياري تحت فشار در اين شهرستان انجام شده، افزود: در سه ماهه‌ی اول سال جاري 300 هكتار سيستم آبياري تحت فشار اجرا شده كهامیدواریم تا آخر سال، 2300 هكتار از اراضي به اين سيستم مجهزمی شوند.   

بنا براین گزارش، طرح افتتاح شده، از نوع قطره‌اي دو خطي بوده و با هزينه كرد 5.5 ميليارد ريال كه حدود4.5 ميليارد ريال آن از اعتبارات دولتي است اجرا شده است.

اين طرح در باغ پسته اجرا و آب مورد نياز از چاه با دبي 45 ليتر در ثانيه تامين مي‌شود و شيفت‌هاي آبياري اين باغ 13 شيفت و دور آبياري 10 روز يك بار است. 

15.6179