سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • فرهنگ و هنر
  • شماره خبر: 9607292
  • 23 آبان 1397
  • 23:52
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
شمارۀ تازۀ «جُنگ هنر مس» منتشر شد

با پرونده‌ای دربارۀ «فرهنگ و مطبوعات کرمان»؛

شمارۀ تازۀ «جُنگ هنر مس» منتشر شد

شمارۀ نهم‌ودهم «جُنگ هنر مس»، فصل‌نامۀ فرهنگ‌وهنر، به تاریخ تابستان و پاییز 97 منتشر شده است.

به گزارش کرمان‌آنلاین، این نشریه در 320 صفحه، شامل شش فصل است که به فرهنگ، شعر، ادبیات داستانی، طنز، هنرهای تجسمی و... اختصاص یافته‌اند.

در فصل فرهنگِ «جُنگ هنر مس»، گفت‌وگویی با «محسن پورمختار» دربارۀ «خواجه علی حسن سیرجانی» و کتاب «البیاض و السواد» و یادداشتی کوتاه در معرفی اثر پژوهشی «نوحه‌های ننیز» دیده می‌شود.

فصل شعر این شماره، پوشه‌ای مفصل برای شعر امروز کرمان است که در دو بخشِ شعر نو و شعر کلاسیک و با گزینش و مقدمۀ مهدی صمدانی و حامد حسین‌خانی، شکل گرفته است. در این پوشه، شعرهایی از حدود پنجاه شاعر امروز کرمان به چشم می‌خورد.

بررسی کارنامۀ داستان‌نویسی «محمدعلی علومی» به قلم مجاهد غلامی، نگاهی به رمان «پری‌ماه» نوشتۀ لیلا راهدار به قلم نجمه سعیدی، و مروری بر داستان‌های هوشنگ مرادی کرمانی به قلم پروین روان‌بخش، بخشی از مطالب فصل ادبیات داستانی این نشریه است.

مقاله‌ای از یحیی فتح‌نجات با عنوان «طنز و حضور آن در تاریخ ادبیات فارسی»، گفت‌وگویی با «مهدی مجردزاده کرمانی»، طنزپرداز پیش‌کسوت، و مقاله‌ای از عباس تقی‌زاده، در فصل طنز این شماره به چشم می‌خورد.

در فصل هنرهای تجسمی شمارۀ تازۀ‌ «جُنگ هنر مس»، صفحاتی به «محمد هژبر ابراهیمی»، استاد مکتب مجسمه‌سازی کرمان، اختصاص یافته است. روی جلد مجله نیز، طرحی از چهرۀ وی، اثر استاد علی خسروی دیده می‌شود. مروری بر کارنامۀ «مظفر طاهری»، عکاس پیش‌کسوت کرمان، از دیگر مطالب فصل هنرهای تجسمی است. همچنین، یادداشتی از علیرضا هاشمی‌نژاد و مقاله‌ای از نسرین یعقوبی، در همین فصل منتشر شده است.

فصل ویژۀ شمارۀ نهم‌ودهم مجلۀ «جُنگِ هنر مس» که بیش از 120 صفحه از این شماره را شامل می‌شود، پرونده‌ای با موضوع «فرهنگ و مطبوعات کرمان» است. این پروندۀ مفصل، در پنج بخشِ: اهل قلم و روزنامه‌نگاری، روزنامه‌نگاری فرهنگی، طنز مطبوعاتی، درگذشتگان مطبوعات و پیشینه و پیشینیان مطبوعات کرمان، تدارک دیده شده است. گفت‌وگو با «سیداحمد سام»، مدیر و سردبیر فصل‌نامۀ کرمان در دهۀ هفتاد، یک میزگرد دربارۀ روزنامه‌نگاری فرهنگی ‌و یادداشت‌ها و مقالاتی از محمدعلی فردوسی، یحیی فتح‌نجات، مجید نیک‌پور، بلقیس سلیمانی، و... از مطالب منتشرشده در این پرونده است.

گفتنی است؛ «سیدعلی میرافضلی» مدیرمسئول، «مهدی محبی کرمانی» رئیس شورای سیاست گذاری و «مجتبی احمدی» سردبیر «جُنگ هنر مس» هستند.

شمارۀ نهم‌ودهم فصل‌نامۀ «جُنگِ هنر مس»، در 320 صفحه، به تاریخ تابستان و پاییز 97 منتشر و در کتاب‌فروشی‌های معتبر، عرضه شده است.

0