جمعه 31 فروردین 1403
  • جامعه
  • شماره خبر: 9608762
  • 16 فروردین 1399
  • 17:53
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
شمار مبتلایان به کرونا در استان به 311 نفر رسید

36 فوتی و 190 بهبودیافته تا امروز

شمار مبتلایان به کرونا در استان به 311 نفر رسید

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته ۴۷ نمونه برای آزمایشگاه ارسال و تست ۱۳ نفر با متوسط سنی ۶۴ سال مثبت شد.

به گزارش کرمان‌شهرآن‌لاین، سید وحید احمدی‌طباطبایی بعدازظهر امروز شانزدهم فروردین‌ماه در جمع خبرنگاران افزود: تاکنون تعداد کل موارد مثبت کرونا از نظر آزمایشگاهی در استان کرمان ۳۱۱ نفر بوده است.
وی خاطرنشان کرد: از 13 مبتلای جدید کوید 19 در استان ۹ مورد مرد و چهار مورد زن هستند و هر ۱۳ مورد جدید مربوط به حوزه‌ی دانشگاه علوم پزشکی کرمان است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: در ۲۴ ساعت گذشته یک نفر به دلیل کرونا در حوزه‌ی دانشگاه علوم پزشکی کرمان جان خود را از دست داد و در مجموع تاکنون ۳۶ بیمار مبتلا به کرونا در استان کرمان جان خود را از دست داده‌اند.
احمدی‌طباطبایی یادآور شد: تعداد ترخیصی‌های استان کرمان طی ۲۴ ساعت گذشته شش نفر بوده و در مجموع ۱۹۰ مورد از بیماران مبتلا به کرونا از ابتدای اپیدمی تاکنون در استان ترخیص شده‌اند.
وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۴۶ بیمار مبتلا به کوید19 در بیمارستان‌های استان کرمان بستری هستند، افزود: در حال حاضر شش نفر در آی‌سی‌یو بستری بوده و چهار نفر هم در نقاهتگاه مستقر هستند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان خاطرنشان کرد: تعداد بیماران حاد تنفسی شدید از ابتدای اسفندماه سال گذشته تاکنون 1910 مورد بوده و در ۲۴ ساعت گذشته ۵۳ مورد به دلیل مشکلات حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان کرمان بستری شده‌اند.
احمدی‌طباطبایی افزود: در مجموع ۳۰ نفر از کادر درمانی استان کرمان درگیر ویروس کرونا شده‌اند و طی ۲۴ ساعت گذشته چهار نفر دیگر از کادر درمانی به این ویروس مبتلا شدند.
وی بیان کرد: در شرایط کنونی برای اینکه بتوانیم اپیدمی کرونا را کنترل کنیم باید احتمال ابتلا در هر تماس، تعداد تماس‌ها و مدت‌زمان سرایت‌پذیری این بیماری را کاهش دهیم.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان خاطرنشان کرد: برای پایین آوردن احتمال انتقال ویروس کرونا در هر تماس باید تهویه‌ی مناسب، شست‌وشوی مرتب دست‌ها و استفاده از ماسک برای افراد بیمار یا کسانی که در تماس با بیماران هستند را در دستور کار قرار دهیم.
احمدی‌طباطبایی افزود: توصیه می‌شود مردم در مکان‌های تجمعی از ماسک استفاده کنند؛ رعایت فاصله‌ی یک و نیم تا دو متر از یکدیگر نیز در کاهش انتقال ویروس کرونا بسیار مؤثر خواهد بود.
وی تأکید کرد: به‌شدت توصیه می‌کنیم مردم همچنان از حضور در مهمانی‌ها و مراسم‌ها خودداری کنند و در صورت ضرورت، ترجیحاً در فضای باز و کمتر از ۱۵ دقیقه با دیگران در ارتباط باشند.

ضرورت ادامه‌ی تعطیلی مدارس و جلوگیری از برگزاری هر گونه تجمع
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تأکید بر ضرورت جلوگیری از ایجاد تجمع و ازدحام و ادامه‌ی تعطیلی اماکن عمومی از جمله مدارس افزود: کوتاهی دوره‌ی سرایت‌پذیری از نکات بسیار مهم در قطع زنجیره‌ی انتقال ویروس کروناست.
احمدی‌طباطبایی یادآور شد: اینکه ویروس کرونا در ۸۰ درصد افراد جامعه بدون علائم یا دارای علائم خفیف است، به معنای آن نیست که فرد قابلیت سرایت این ویروس را ندارد؛ به همین جهت به‌شدت تأکید می‌شود که مردم باید با کوچک‌ترین علامتی همچون، تب، کوفتگی، سرفه و ... خود را در منزل قرنطینه کنند و حتی با افراد خانواده نیز در کمترین تماس ممکن باشند.
وی بیان کرد: نمونه‌گیری در تمام بیمارستان‌های استان که پذیرش بیماران حاد تنفسی و مشکوک به کوید ۱۹ دارند، انجام می‌شود و تمام نمونه‌ها به آزمایشگاه مرجع تشخیصی کرونا در کرمان ارسال می‌شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان درخصوص طرح نمونه‌گیری سرپایی برای افراد گروه‌های پرخطر گفت: در این طرح که قرار است در آینده‌ی نزدیک در استان کرمان اجرایی شود، از افراد گروه‌های پرخطر جامعه از جمله مبتلایان دیابت و افراد دارای مشکل فشار خون که دارای علایم مشکوک به کرونا باشند، نمونه‌گیری سرپایی انجام خواهد شد.
احمدی‌طباطبایی خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی همچنان پافشاری می‌کنیم که نباید عجله‌ای در بازگشایی یک‌سری از مشاغل که ضرروت کمتری دارند، وجود داشته باشد.
وی با تأکید بر اینکه در بحث تعطیلی اصناف و واحدهای تولیدی و صنعتی اصل بر جلوگیری از تجمعات است، افزود: نباید به موضوع کرونا و وضع قوانین برای جلوگیری از شیوع این ویروس نگاه سفید و سیاه داشته باشیم؛ آن چیزی که در مقابله با این ویروس ضروری و مهم است موضوع کاهش انتقال ویروس و کاهش ارتباطات است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان یادآور شد: براساس نظریه‌های سازمان بهداشت جهانی، استفاده از ماسک صرفاً برای افراد بیمار و کسانی که در ارتباط نزدیک با بیماران هستند توصیه می‌شود.
احمدی‌طباطبایی بیان کرد: ماسک‌های پارچه‌ای قطعاً اثربخشی پایین‌تری نسبت به ماسک‌های جراحی دارند اما در شرایط کنونی که با کمبود ماسک‌های جراحی روبه‌رو هستیم، استفاده از ماسک‌های پارچه‌ای در راستای سیاست کاهش خطر مؤثر خواهد بود اما قطعاً ایده‌آل نیست.
وی خاطرنشان کرد: ویروس کرونا تنها ازطریق قطرات تنفسی انتقال پیدا می‌کند؛ ذرات این ویروس می‌تواند از عطسه و سرفه‌ی فرد بیمار نهایتاً تا دو متر جلوتر انتقال پیدا کند و به دلیل آنکه ذرات این ویروس بالاتر از پنج میکرون قطر دارند، به هیچ عنوان از طریق هوا منتقل نخواهند شد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: تنها در مراکز درمانی و  بهداشتی که در آنها ساکشن‌های ترشحاتی صورت می‌گیرد، ممکن است ویروس تا حدود چهار متر نیز پراکنده شود اما موضوع انتقال این ویروس در هوا در شعاع هشت متری به هیچ عنوان صحت ندارد.
احمدی‌طباطبایی یادآور شد: از سی‌ام بهمن‌ماه سال گذشته مردم همکاری بسیار خوبی در راستای مقابله با ویروس کرونا داشتند اما باید بپذیریم که نگاه داشتن افراد در منزل و تعطیلی اصناف و واحدهای تولیدی نیز تا حدی امکان‌پذیر خواهد بود.

 

0